Optimalt däcktryck racer

Damzix

Medlem
Optimalt däcktryck racer
Hej! Vad är optimala däcktrycket för mig?

30 mm - Specialized Turbo PRO Gripton Compouno blackbelt

Scope S4 kolfiberhjul

Vanlig slang

Vikt förare 97kg

Cykelvikt 7.9-8.0 kg

2 vattenflaskor 550 x2

Sadelväska

Specialized Tarmac Sl7 comp di2

Kör mestadels hyfsat plan asfalt

Optimalt däcktryck racer
Hade det sist men kändes som att det var lite för lite i bakdäcket därav min fråga
Jamen varför fråga om du redan känner svaret? Om det känns som för lite ha i lite till till det inte känns som för lite, åtminstone sålänge du inte går över däckets eller fälgens maxtryck. Isåfall får du kalibrera om röv-sensorn.

Optimalt däcktryck racer
Det här med 'optimalt' är ju svårt alltså. Jag har nojat en del över däcktryck (fast på cx). Nu har jag landat i nåt ganska konservativt, så jag har kanske lite 'för högt' tryck för optimalt grepp, men tänker mig att jag slipper obehagliga överraskningar. Trotts allt krigar jag om att inte komma sist.

Så en variant är väl att köra lite högre tryck om det känns bättre (så länge man håller sig under max för däck och fälg) och inte vara så orolig över om det är 'rätt' eller inte.

Optimalt däcktryck racer
Utan att säga vad du menar optimalt är frågan inte så meningsfull. Är det komfort, prestanda, få punkteringar, få pumpningar, etc.?

Optimalt däcktryck racer
Hade det sist men kändes som att det var lite för lite i bakdäcket därav min fråga
Silcas kalkylator ger för lågt tryck när systemvikten är större, jag har betydligt högre tryck i bakdäcket.

Senast ändrad:
Optimalt däcktryck racer
Rekommenderat tryck står på sidan, såväl som maxtryck. Förmodligen har tillverkarens tester visat...
Betvivlar det. Tillverkarna ger bara "säkra " tryck för att undvika stämningar i USA om någon skulle råka punka eller sladdra omkull pga lågt lufttryck.
Annars gäller väl lägsta möjliga tryck i ojämn terräng utan överdriven punkarisk eller däck som viker sig.

Optimalt däcktryck racer
Rekommenderat tryck står på sidan, såväl som maxtryck. Förmodligen har tillverkarens tester visat...

Nej det har dem inte. Som nämnt är det angivna max / min tryck med något slags standardfälg som referens. Detta för att undvika att däck flyger av fälgarna och man blir stämd.
Säger ingenting om faktiska relevanta däcktryck för aktuell kombination av däck + fälg + systemvikt inkl. cyklist.

Optimalt däcktryck racer
Nej det har dem inte. Som nämnt är det angivna max / min tryck med något slags standardfälg som referens. Detta för att undvika att däck flyger av fälgarna och man blir stämd.
Säger ingenting om faktiska relevanta däcktryck för aktuell kombination av däck + fälg + systemvikt inkl. cyklist.
Jodå!
Maxtryck är när man accepterar att det blir obekvämt. Pumpar man över maxtryck så har man inte läst rekommendationerna på däcket, hihi!

Optimalt däcktryck racer
För komfort kan man gå ner ganska lågt i tryck och ändå ha helt okej rull. Dock tappar man rejält med tid när man missar en kant eller ett hål och får genomslagspunktering (om man kör med slang). Obekanta vägar och mörker kanske därför borde vägas in i tryckkalkylen :)

Optimalt däcktryck racer
För komfort kan man gå ner ganska lågt i tryck och ändå ha helt okej rull. Dock tappar man rejält med tid när man missar en kant eller ett hål och får genomslagspunktering (om man kör med slang). Obekanta vägar och mörker kanske därför borde vägas in i tryckkalkylen :)
Den sortens tryck tycker jag brukar vara nere i "däcket känns osäkert i kurvor-området, men stämmer precis med en pod jag hörde för länge sen där de pratade med nån som hade testat däckstryck mot motstånd och sa att motståndet gick ner ända tills de slog sönder fälgarna.

Optimalt däcktryck racer
Så lär det vara, men själv försöker jag hitta däck med 7 bar som rek., eller maxtryck - 2 bar. Ha alltid litet högre bak, för att undvika vibrationer i händerna!

Optimalt däcktryck racer
Betvivlar det. Tillverkarna ger bara "säkra " tryck för att undvika stämningar i USA om någon skulle råka punka eller sladdra omkull pga lågt lufttryck.
Annars gäller väl lägsta möjliga tryck i ojämn terräng utan överdriven punkarisk eller däck som viker sig.

Vem cyklar avsiktligt i ojämn terräng med racer ?

Optimalt däcktryck racer
Vi snackar racer...? 🤣
EF EDUCATION....

That rim-tire combination is also more aerodynamically efficient. On a narrow rim, a 28-mm or 30-mm tire will bulge out from the rim and produce a significant amount of turbulence when it spins through the air, especially as it wobbles slightly on the road. A wide tire will sit firmly upright on the rim. The more vertical sidewalls make for a smaller frontal profile, which moves less from side to side as you pedal and is thus faster aerodynamically.

Our team uses Vision Metron 45 RS rims in combination with 30-mm Vittoria Corsa Graphene 30-mm tubeless tires. Vision Metron 45 RS and Metron 60 RS rims have a 23-mm inside width, which is several millimeters wider than traditional rims. As a result, riders can cut through the wind with maximum efficiency on firmly mounted tires that soar over the tarmac.

“That adds a lot of comfort,” says EF Education-EasyPost pro James Shaw. “With 30-mm tires, we aren’t bouncing in the potholes any more. We can run a lower tire pressure and be more aerodynamic using wider rims as well. I think it’s very important to have a lot of comfort when you ride 170 kilometers average for 21 days.”

At EF Education-EasyPost, we inflate our Vittoria Corsa Graphene 30-mm tubeless tires to 4 bar in front and 4.5 bar on the back with Vittoria Air-Liner Road tubeless inserts. Mechanic Fred Bassy suggests that you might even want to run yours a little softer for a bit more comfort and grip in the corners, especially when you are training. With Vision Metron 45 RS or Metron 60 RS rims, you’ll have a WorldTour proven set up that will turn the energy you put into the pedals into speed.

Optimalt däcktryck racer
Optimalt däcktryck racer
Jätteskillnad på känsla/tryck när man kör Tubolito också. Visst, dom är lätta och crisp. Men inte komfortabla. Väntar på punka fram också, så jag kan köra gummi eller latex igen. Men dom är lätta! Kör 5.5 - 5,75 BAR till mina 78 kg. På dessa hjul / däck that is.

Bilagor

• 20251002_112354.webp
    20251002_112354.webp
    355.1 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Optimalt däcktryck racer
Jätteskillnad på känsla/tryck när man kör Tubolito också. Visst, dom är lätta och crisp. Men inte komfortabla. Väntar på punka fram också, så jag kan köra gummi eller latex igen. Men dom är lätta! Kör 5.5 - 5,75 BAR till mina 78 kg. På dessa hjul / däck that is.
Du kan nog sänka trycket någon halv bar då blir det lite komfortablare. Och med slanglöst en hel bar...

Tillbaka
Topp