Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Kul kombo och intressant att du fått det att funka. Lirar vevpartiet bra med den tunnare 11-delade kedjan?

Är bara främre växelföraren korrekt monterad och justerad är det inga problem.
1+
Har blandat friskt mellan 5-10 delat (bakväxel 7-10-delad, vevar både 5- och 7-delad, kassett 10-delat. Ibland med styrändsreglage för 8-delat, ibland med 10-delade sti) Allt helt utan problem.

Stål!
Ny Surly Straggler; genomgående axlar, 50mm däck, uppdaterad geometri och bredare styrrör.

IMG_4862.webp

Skön reklamfilm i vanlig ordning:

Stål!
Vad har BC gjort för ont?
Känns inte som att dom gillar cyklar, egentligen.

Sen anser dom att det är förväntat att man behöver köra gängtapp i alla gängade hål + plana ytorna för crownrace + bromsfästena innan man kan montera cykeln.

Man ska räkna in det som en förväntad kostnad för montering (ca 2000kr om man inte har verktg för att rensa vevlagergängor+broschta broms+vevlager)

sen lagerhöll dom inte växelöron åt en 4 år gammal cykel. Vilket kändes lite fånigt.

IMG_5412.webp

Senast ändrad:
Stål!
Känns inte som att dom gillar cyklar, egentligen.

Sen anser dom att det är förväntat att man behöver köra gängtapp i alla gängade hål + plana ytorna för crownrace + bromsfästena innan man kan montera cykeln.

Man ska räkna in det som en förväntad kostnad för montering (ca 2000kr om man inte har verktg för att rensa vevlagergängor+broschta broms+vevlager)

sen lagerhöll dom inte växelöron åt en 4 år gammal cykel. Vilket kändes lite fånigt.
Ok. Låter ju trist. Själv har jag bara haft bra erfarenheter av märket och att behöva preppa ramen är nog inte så ovanligt.

Stål!
Ok. Låter ju trist. Själv har jag bara haft bra erfarenheter av märket och att behöva preppa ramen är nog inte så ovanligt.
För att citera mekanikern som planade bromsfästena
"Det var det jävligaste jag varit med om"

Plus jag fött shimsa ut bromsskivan pga bromsfästet sitter för långt ut.

Vill knappt sälja mina med gott samvete trots jag fixat felen

Stål!
Ok, där sjönk BC till avgrundsnivå.

Och Surly tappade också poäng, 50 mm däckfrigång och snackar om breda däck...pfff
Och vad är grejen med dropoutsen??
Var progressiva kring millenieskiftet. Sen gick det utför.
Dom tidiga 1x1 är magiska och min eviga drömcykel.

En mehteh kostar 16k.
Samma prisnivå som fairlight faran eller en sour gravelram.
Då får du preppade ramar tillverkade i europa. Inte taiwanesiskt som behöver spendera 2000kr på att putsas till.

Vibeometer:

Surly. Känns som Refused - New noise från 98.
Var FANTASTISKA. Problemet är att dom fortfarande tror dom är Refused anno 1998.

Fearless. Coola. Roliga. Peppad ägare. Synd att brexit kom och sköt honom i sank

Crust. Förstått marknadsföring.
Tar handgjorda priser för taiwanramar. Säljer som smör.

Singular.
Har inte förstått marknadsföring. Tycker han var först. Känns lite tjurig nuförtiden och avundsjuk på att han säljer dåligt samtidigt som crust flyger från hyllan.
Cyklarna känns som en elegant engelsk farbror.

Stridsland.
Jättedyr. Jättemycket kärlek. Älskar snubben fastän han är dansk och allt jag vill är att fara till köpenhamn och sladda med alla fräna cyklae, som en tolvåring som precis sänkt hela helgens godispåse på en kvart

Edit.

Fairlight.
Weaponized autism. Vill bara somna till högläsning av designnotes och hoppas han släpper den som ljudbok

@EST
Hans byggen känns som att maxa i bänkpress utan att någon som passar. LFG!

Miyata.
Vi förstår inte riktigt vad som är så fantastiskt, egentligen.
Men vi vill alla vara en del av gemenskapen i tråden och känna att vi kan få läsa @LWB s magiska inlägg med gott samvete

Senast ändrad:
Stål!
Det som ska diskuteras är hur Maxway tillverkar alla dessa alt-ramar och huruvida det är en fråga om pris kontra volym samt kontinuerliga ordrar. Då talar jag alltså om ”kvalitetskontrollen”.

Stål!
Glöm inte att dom själva anser det är förväntat att man ska behöva fixa det.
Bad en verkstad i Stockholm preparera min ram. Men i deras värld var det att rensa gängorna i vevlagret och plana. Ägnade ingen uppmärksamhet åt ytorna för bromsok eller styrlager. Också rätt irriterande då jag tycker det borde ingå i paket ramprepp.

I övrigt nöjd med min Stroma.

Stål!
Fattar inte riktigt vad Surly håller på med med den nya stragglern men det verkar det inte vara många andra som gör heller. "I threw up in my mouth and started crying when I first saw this thing". Men det är i alla fall positivt att den gamla modellen säkert kommer gå att få tag i billigare hädanefter om man vill ha en sån (jag har en cross check så jag vill inte).

Stål!
Det som ska diskuteras är hur Maxway tillverkar alla dessa alt-ramar och huruvida det är en fråga om pris kontra volym samt kontinuerliga ordrar. Då talar jag alltså om ”kvalitetskontrollen”.
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Ja, Maxway tillverkar dom flesta ramarna i taiwan. Kvalitetskontroll är en fråga om pris.

Maxway tillverkar inte Sour eller Fairlight iaf
T.ex ett sour clueless ramkit är billigare än en Brother Mehteh. Fastän den är tillverkad i tyskland, har planfrästa bromsfästen och vevlagerhylsa, rensade gängor och genomgående högre byggkvalitet (om den matchar det från Sour jag klämt på IRL)

Jag utgår från att Maxway har utrustning och kunskap för att t.ex rensa gängor och hålla en hög kvalitetskontroll, ifall beställaren begär och betalar för det.

Stål!
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Ja, Maxway tillverkar dom flesta ramarna i taiwan. Kvalitetskontroll är en fråga om pris.

Maxway tillverkar inte Sour eller Fairlight iaf
T.ex ett sour clueless ramkit är billigare än en Brother Mehteh. Fastän den är tillverkad i tyskland, har planfrästa bromsfästen och vevlagerhylsa, rensade gängor och genomgående högre byggkvalitet (om den matchar det från Sour jag klämt på IRL)

Jag utgår från att Maxway har utrustning och kunskap för att t.ex rensa gängor och hålla en hög kvalitetskontroll, ifall beställaren begär och betalar för det.
Ja, det är det sistnämnda jag syftar på. I slutändan är det du som kund som bestämmer vad en produkt är värd, vilket är relativt till massa saker. Det jag syftar på är att Brother är två bröder, det är allt. Som kosument kan man anse att ”det är inte mitt problem” vilket är en fullgod åsikt. Vad företaget i fråga har för ekonomiska problem är inte upp till dig. Min poäng kanske är lite slö ”it is what it is”. Rivendell tillverkar i samma fabrik, där de själva säger att ingen form av ramprepp är nödvändig, förutom riktning av växelörat. Men det kostar pengar, Mats, för att citera min favorit Tobbe. Så, ja, uppenbarligen kan du betala för bättre slutresultat eller vad vi ska kalla det. Förmodligen en fråga om volym, pris och år av kontrakt med fabriken i fråga.

Senast ändrad:
Stål!
Toppendeal! vilken butik planar broms+lagersäten och rensar gängorna kostnadsfritt vid köp? Det vill man stödja!

15200/16000 är första sökträffen på google och deras egen hemsida. Därifrån kommer den prisuppgiften
Köpte min på UBW. Ser att ramen gått upp i pris sedan jag köpte min och att dom nu tar 499 kr för prep.

Missförstå mig rätt, jag håller med dig att det borde gjorts vid tillverkning, men tror inte detta är unikt för BC.

Stål!
Ja, det är det sistnämnda jag syftar på. I slutändan är det du som kund som bestämmer vad en produkt är värd, vilket är relativt till massa saker. Det jag syftar på är att Brother är två bröder, det är allt. Som kosument kan man anse att ”det är inte mitt problem” vilket är en fullgod åsikt. Vad företaget i fråga har för ekonomiska problem är inte upp till dig. Min poäng kanske är lite slö ”it is what it is”. Rivendell tillverkar i samma fabrik, där de själva säger att ingen form av ramprepp är nödvändig, förutom riktning av växelörat. Men det kostar pengar, Mats, för att citera min favorit Tobbbe. Så, ja, uppenbarligen kan du betala för bättre slutresultat eller vad vi ska kalla det. Förmodligen en fråga om volym, pris och år av kontrakt med fabriken i fråga.
Jag hänger verkligen inte med i resonemanget. Du får förklara sen någon gång 😁

Kommunicerar brother någonstans att man förväntas betala en verkstad för att göra färdigt ramen efter köp?

Det jag tycker är trist är att dom inte uppfyller förväntningarna, och att dom har en sån "synd för dig" attityd när man påpekar problem med deras produkter.
Så det jag försöker kommunicera här är nog att jag äger två brother ramar och anser att dom absolut inte är värda pengarna. Det finns tillverkare som erbjuder betydligt bättre produkter för motsvarande priser

Stål!
Stål!
Jag är på jakt efter en stålram som tar åtminstone 55 mm-däck och funderar på att skaffa en Peregrine. Har haft lite mailkontakt med Sam. Hans grejer skall vara färdiga för hopmontering. Gängor är fixade efter målning, etc.

Stål!
Kollade runt lite snabbt och Brother, Soma och Surly rekommenderar att man låter en mekaniker ”face and ream” innan montering av berörda komponenter. Sen kan man ju tycka att det borde ingå.

https://www.brothercycles.com/faq/
https://www.somafab.com/faqs
https://surlybikes.com/pages/care-and-feeding-of-your-steel-frame
Där ser man! Hittade inte det där när jag hade mina problem för något år sen.
Men dom nämner inte något om bromsfästena ännu iaf, det kanske kommer?

Jag tycker iofs att sakerna ska vara rensade och klara oavsett tillverkare.
Könns sjukt man ska behöva lägga pengar hos mekanikern för att få det fixat

Stål!

Kommunicerar brother någonstans att man förväntas betala en verkstad för att göra färdigt ramen efter köp?

Det jag tycker är trist är att dom inte uppfyller förväntningarna, och att dom har en sån "synd för dig" attityd när man påpekar problem med deras produkter.
Så det jag försöker kommunicera här är nog att jag äger två brother ramar och anser att dom absolut inte är värda pengarna. Det finns tillverkare som erbjuder betydligt bättre produkter för motsvarande

Så det jag försöker kommunicera här är nog att jag äger två brother ramar och anser att dom absolut inte är värda pengarna. Det finns tillverkare som erbjuder betydligt bättre produkter för motsvarande priser

Min poäng är att köp det du vill ha och då menar jag det fullt ut. Förväntningar är personliga och nej, det är inte vanligt att serietillverkare rekommenderar efterarbete, alla inkluderade. Jag har redan poängterat att som små beställare (låt oss säga det istället för tillverkare) så är det förmodligen dyrt att inkludera rampreparation vid produktion, somliga gör det till ett högre pris (Riv ex.) och andra inte. Jag har sett otaliga Surly-ramar (samma fabrik) som har behövt det, samma anekdotiska uttalande är jag rädd. Samtidigt håller jag med dig på alla punkter att slutkund inte ska förväntas göra efterarbeten, men vi lever inte i en sådan värld tyvärr om vi talar om det stora flertalet varumärken. Oftast och då menar jag oftast är det inte nödvändigt att göra någonting på Maxway-ramar för att funktionellt montera komponenter. Är det färg på de första gängorna i vevlagerhylsan? Ja, är det världens ände om du kränger igenom dem? Nej. Är det 0.1 mm färg på styrlagersätet, då är det okej att bonka dit kronan. Värde är personligt och du får vad du betalar för, enligt dina egna preferenser.

Det är uppenbart att Fairlight erbjuder "ett bättre värde" om vi kollar på det rent ingejörsmässigt. Men gör Fairlight en Mr Wooden eller en Pinecone? Jag är kanske ensam om detta men jag betalar alltid för idéer (då syftar jag inte på huruvida sadelstagen är förstärka etc.). Allting är uppfunnet i denna postmoderna värld, cykeln i synnerhet, men jag är personligen beredd att betala extra för trots allt ganska unika ramset/cyklar. Önskar man bara ren prestanda så vet jag inte vad man ska sikta på längre, S-Works-ramar klarar knappast testet om man synar dem med sina exakta mätinstrument. Bara ett exempel på kolfiber från Asien... Ah vi är tillbaka igen till toleranser och ditt och datt!

Senast ändrad:
Stål!
Min poäng är att köp det du vill ha och då menar jag det fullt ut. Förväntningar är personliga och nej, det är inte vanligt att serietillverkare rekommenderar efterarbete, alla inkluderade. Jag har redan poängterat att som små beställare (låt oss säga det istället för tillverkare) så är det förmodligen dyrt att inkludera rampreparation vid produktion, somliga gör det till ett högre pris (Riv ex.) och andra inte. Jag har sett otaliga Surly-ramar (samma fabrik) som har behövt det, samma anekdotiska uttalande är jag rädd. Samtidigt håller jag med dig på alla punkter att slutkund inte ska förväntas göra efterarbeten, men vi lever inte i en sådan värld tyvärr om vi talar om det stora flertalet varumärken. Oftast och då menar jag oftast är det inte nödvändigt att göra någonting på Maxway-ramar för att funktionellt montera komponenter. Är det färg på de första gängorna i vevlagerhylsan? Ja, är det världens ände om du kränger igenom dem? Nej. Är det 0.1 mm färg på styrlagersätet, då är det okej att bonka dit kronan. Värde är personligt och du får vad du betalar för, enligt dina egna preferenser.

Det är uppenbart att Fairlight erbjuder "ett bättre värde" om vi kollar på det rent ingejörsmässigt. Men gör Fairlight en Mr Wooden eller en Pinecone? Jag är kanske ensam om detta men jag betalar alltid för idéer (då syftar jag inte på huruvida sadelstagen är förstärka etc.). Allting är uppfunnet i denna postmoderna värld, cykeln i synnerhet, men jag är personligen beredd att betala extra för trots allt ganska unika ramset/cyklar. Önskar man bara ren prestanda så vet jag inte vad man ska sikta på längre, S-Works-ramar klarar knappast testet om man synar dem med sina exakta mätinstrument. Bara ett exempel på kolfiber från Asien... Ah vi är tillbaka igen till toleranser och ditt och datt!
En pinecone är väl bara en tråkigare variant på wombaten, som i sin tur är en 1x1

Jag betalar gärna för idé+utförande.
En rolig ide med dåligt utförande går bort.
Det som diskuteras här är väl inte "ren prestanda" utan hur väl genomtänkt produkten är.
För min del så:
*jag kunde inte skruva in skruvar i varken cargo-fästen eller bromsfästen utan en runda med gängtapp.

*Jag var tvungen plana bromsfästena för att bromsarna skulle funka bra.

*Jag var tvungen att shimsa ut bromsskivan 2mm för att bromsfästet på gaffeln är felsvetsat

*var tvungen köra färgborttagning från crownrace-fästet på gaffeln för att ens kunna montera crown race.

När jag tog upp det med dom fick jag i princip svaret "jag har monterat flera stycken utan problem" och en axelryckning.

Tror vi får agree to disagree här.
Jag kommer för evigt anse att brother cycles är ett överprisat och hopplöst skitmärke efter mina erfarenheter med dom och deras ramar

Fun fact. Vet att både Trek och Cannondale har betalat för planing av bromsfästen ifall verkstan upptäckt problem.

Stål!
Var progressiva kring millenieskiftet. Sen gick det utför.
Dom tidiga 1x1 är magiska och min eviga drömcykel.

En mehteh kostar 16k.
Samma prisnivå som fairlight faran eller en sour gravelram.
Då får du preppade ramar tillverkade i europa. Inte taiwanesiskt som behöver spendera 2000kr på att putsas till.

Vibeometer:

Surly. Känns som Refused - New noise från 98.
Var FANTASTISKA. Problemet är att dom fortfarande tror dom är Refused anno 1998.

Fearless. Coola. Roliga. Peppad ägare. Synd att brexit kom och sköt honom i sank

Crust. Förstått marknadsföring.
Tar handgjorda priser för taiwanramar. Säljer som smör.

Singular.
Har inte förstått marknadsföring. Tycker han var först. Känns lite tjurig nuförtiden och avundsjuk på att han säljer dåligt samtidigt som crust flyger från hyllan.
Cyklarna känns som en elegant engelsk farbror.

Stridsland.
Jättedyr. Jättemycket kärlek. Älskar snubben fastän han är dansk och allt jag vill är att fara till köpenhamn och sladda med alla fräna cyklae, som en tolvåring som precis sänkt hela helgens godispåse på en kvart

Edit.

Fairlight.
Weaponized autism. Vill bara somna till högläsning av designnotes och hoppas han släpper den som ljudbok

@EST
Hans byggen känns som att maxa i bänkpress utan att någon som passar. LFG!

Miyata.
Vi förstår inte riktigt vad som är så fantastiskt, egentligen.
Men vi vill alla vara en del av gemenskapen i tråden och känna att vi kan få läsa @LWB s magiska inlägg med gott samvete
Guld!!!😍😍😍

Stål!
Tack! Du kan få ett par bonusmärken

Brompton.
Gubben som arbetat på företaget sen 70talet. Han har knappt utvecklats sen han började. Har skrivit kod som han och enbart han kan förstå och är fullt medveten om det.
Ingen annan verkar försöka ersätta det gamla systemet med något modernt. Så lilla gubben sätter sin egen lön.

Genesis
Likt tre tvättbjörnar i en trenchcoat så är genesis typ bara femton olika versioner av Croix De fer. Vilket är allt vi behöver

All city
Surly utan dumma dropouts

Wilde
All city, men inte ägt av QBP

Nordest
Spanjorer som gillar att experimentera. Finns alltid någon ny ram du aldrig hört talas om varje gång du går in på deras sida.

Senast ändrad:
Stål!
Jag tycker iofs att sakerna ska vara rensade och klara oavsett tillverkare.
Jag hade absolut förväntat mig att åtminstone alla tillverkare vars affärsmodell är att sälja ramar direkt mot konsument (dvs ej genom ytterligare mellanhand återförsäljare/butik) levererar i sådant skick att ramen är färdig för montering av komponenter utan mer exotiska/dyra verktyg än vad en normal entusiast kan förväntas ha hemma.

Senast ändrad:
Stål!
Många tänkvärda inlägg här från igår kväll och idag. Tyvärr fick de mig att ge upp om både Surly och Brother inför all överskådlig framtid💀

Ps. Jag har klämt på en Sour pasta party-ram på sswc förra sommaren. De är HÖGT upp på listan nästa gång det ska bli ny cykel.

Stål!
Tack! Du kan få ett par bonusmärken

Brompton.
Gubben som arbetat på företaget sen 70talet. Han har knappt utvecklats sen han började. Har skrivit kod som han och enbart han kan förstå och är fullt medveten om det.
Ingen annan verkar försöka ersätta det gamla systemet med något modernt. Så lilla gubben sätter sin egen lön.

Genesis
Likt tre tvättbjörnar i en trenchcoat så är genesis typ bara femton olika versioner av Croix De fer. Vilket är allt vi behöver

All city
Surly utan dumma dropouts

Wilde
All city, men inte ägt av QBP

Nordest
Spanjorer som gillar att experimentera. Finns alltid någon ny ram du aldrig hört talas om varje gång du går in på deras sida.
Hur är din inställning till bike Friday?

Stål!
jolov reder ut begreppen kring stålet! Love it!

Roligt att det ungefär samtidigt dyker upp en annons på en Crust:

OBS! Personlig åsikt:
Ett superängsligt bygge där man gjort allt för att det ska vara "rätt prylar" på alla ställen. Resultatet en dyr cykel där många saker egentligen inte riktigt harmonierar med varandra, krönt med en apful sadel.
Crust måste ju vara "Peak indie marketing"

Stål!
@jolov : konsumentguide deluxe! Jag ser framför mig att du har ett litet kontor där man går in för att få råd inför ramköp, varpå halva stålramsindustrin håller andan i vänta på slutliga domen om vilken cykel man gör bäst i att köpa! Jag är beredd att betala lite provision för den tjänsten!😄

Jag har alltid haft en problematisk relation till Surly. Gillar verkligen tanken på allt med dem, men min Straggler anno 2014 eller så var en besvikelse och sen skaver det liksom alltid om jag tänker tanken om dem. Närapå lustigt förhållande mellan hur pass opepp jag är men ändå nära på att köpa, typ! En superstor Straggler med Oxford-styre som gubbcykel eller en Karate Monkey som stigdräparbikepackarsinglespeedcykel är ändå liksom fullt rimliga saker att slänga sina pengar på. Tills dess att @jolov sänkte hela Surlyskeppet med sina senaste inlägg i den här tråden vill säga!😂

Brothers skepp gick under samtidigt, fast det stod redan till hälften under vatten. Som den lovande idrottaren som slängde bort allt på sprit och droger?

Nu ska jag spendera resten av rasten till att googla Sour.

Stål!
Du kom för sent till festen tyvärr😿 1x1, Pacer, Cross check, Pugsley var grejen.
Jag har lurat systemet och köpt in mig i (eller rättare sagt skänkts in i) en gammal antik Cross check som är under behandling för framtida bruk av mina barn. Dropoutlösningen är förmodligen sämre än något Surly själva skulle hittat på, men ändå!😊

IMG_9271.webp

Tillbaka
Topp