Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
jolov reder ut begreppen kring stålet! Love it!

Roligt att det ungefär samtidigt dyker upp en annons på en Crust:

OBS! Personlig åsikt:
Ett superängsligt bygge där man gjort allt för att det ska vara "rätt prylar" på alla ställen. Resultatet en dyr cykel där många saker egentligen inte riktigt harmonierar med varandra, krönt med en apful sadel.
Crust måste ju vara "Peak indie marketing"
Fan vad dålig smak du har…

Det satt en Brooks C17 på men den följer inte med då sadelval är så personligt.

Stål!
Gillar verkligen Sour baserat enbart på deras webnärvaro. Känns vettigt. Har kikat på Purple Haze som billigare alternativ till Secan. Fairlight blir ju tyvärr 22-23 k med alla omkostnader.

Stål!
Har någon av er erfarenhet med portugisiska Jeronimo? En av alla stålramar jag funderar på är den kommande Sfarrapa. Priset antyder ju att det är en taiwanesisk ram snarare än en europeisk men det är ju egentligen inte nödvändigtvis en dålig sak. Tillverkad i Europa känns ju mer som en ”bra med lokalproducerat”-grej än en ”bättre kvalitet”-grej.

Stål!
Du kom för sent till festen tyvärr😿 1x1, Pacer, Cross check, Pugsley var grejen.
Tolvåriga jag satt och tittade cykelcity-katalogen och drömde om en 1x1. Jäklar vad häftiga dom var
@jolov : konsumentguide deluxe! Jag ser framför mig att du har ett litet kontor där man går in för att få råd inför ramköp, varpå halva stålramsindustrin håller andan i vänta på slutliga domen om vilken cykel man gör bäst i att köpa! Jag är beredd att betala lite provision för den tjänsten!😄
Allt passerar vibeometern!
Sen är väl inte allting speciellt underbyggda åsikter. Men det har aldrig stoppat mig från att känna starkt inför något 😂

Kan erbjuda en kavalkad med några av mina stålbyggen. Fritt fram för roasts och starka åsikter

IMG_5434.webpIMG_5433.webpIMG_5432.webpIMG_5431.webpIMG_5430.webpIMG_5429.webpIMG_5426.webpIMG_5427.webpIMG_5428.webpIMG_5425.webpIMG_5424.webp

Stål!
Har någon av er erfarenhet med portugisiska Jeronimo? En av alla stålramar jag funderar på är den kommande Sfarrapa. Priset antyder ju att det är en taiwanesisk ram snarare än en europeisk men det är ju egentligen inte nödvändigtvis en dålig sak. Tillverkad i Europa känns ju mer som en ”bra med lokalproducerat”-grej än en ”bättre kvalitet”-grej.

Jeronimo började med ram som var nästan identiska med Nordest, så antar att de kommer/kam från samma fabrik. Nu verkar alla ram vara annorlunda. Jag är nöjd med min Nordest Bardino, och alla här som har Nordest verkar vara nöjd. Jag föredrar raka sadelstag från Nordest och externa slang och vajer. Men Jeronimo är säkert bra.

Stål!
Tolvåriga jag satt och tittade cykelcity-katalogen och drömde om en 1x1. Jäklar vad häftiga dom var

Sen är väl inte allting speciellt underbyggda åsikter. Men det har aldrig stoppat mig från att känna starkt inför något 😂

Kan erbjuda en kavalkad med några av mina stålbyggen. Fritt fram för roasts och starka åsikter

Visa bilaga 795771Visa bilaga 795772Visa bilaga 795773Visa bilaga 795774Visa bilaga 795775Visa bilaga 795776Visa bilaga 795777Visa bilaga 795778Visa bilaga 795779Visa bilaga 795780Visa bilaga 795781
Hur är din inställning till monokromt och svarta komponenter?

Stål!
Jeronimo började med ram som var nästan identiska med Nordest, så antar att de kommer/kam från samma fabrik. Nu verkar alla ram vara annorlunda. Jag är nöjd med min Nordest Bardino, och alla här som har Nordest verkar vara nöjd. Jag föredrar raka sadelstag från Nordest och externa slang och vajer. Men Jeronimo är säkert bra.
Pedro Jeronimo äger Nordest och Jeronimo. Han är även designern bakom ramarna.

Vill säga att länge sen fanns det någon skillnad, att jeronimo var titan och lite mer fancy. Medan nordest var billigare och stål.
Men den skillnaden verksr försvunnit med åren, eller så minns jag fel

Stål!
Pedro Jeronimo äger Nordest och Jeronimo. Han är även designern bakom ramarna.

Vill säga att länge sen fanns det någon skillnad, att jeronimo var titan och lite mer fancy. Medan nordest var billigare och stål.
Men den skillnaden verksr försvunnit med åren, eller så minns jag fel

Ah, jag bara antog att Jeronimo var nyare för att jag upptäckte det senare ...

Nordest har flera ramar i titan, men Jeronimo ännu fler. Och böjda rör och intern dragning tyder är mer fancy.

Hursomhelst tycker jag om ram med raka rör och extern dragning, säkert om det är stål.

Stål!
Jag har en Sfarrapa (förra versionen som reades ut, så inte nya med UDH). Den kom i en Nordestkartong om jag inte minns fel.

Lite drygt med intern dragning, framförallt i en stålram där du inte kan använda magnet och framförallt när man inte har endast en in/ut per kabel utan massa in och utgångar och onödiga hål, tex. hål för både bakväxelvajer och DI2. I mina ögon också undermåliga "grommets" (eller vad man kallar själva locken till genomföringarna i ramen). Fick komplettera med egna från Ali för att göra det lite bättre, men jag hade gärna sett en bättre lösning här. Min All-city har ju helt extern dragning och det är ju på alla sätt lättare

Men jag gillar att cykla på den. Det är det viktiga :)

Köpprocessen och allt kring det var enkelt och utan problem. Jag köpte den utan gaffel för ett riktigt bra pris, vet inte hur den står sig idag mot övriga alternativ

Senast ändrad:
Stål!
Nu har jag äntligen fått på tvåkomponentslacken på det här evighetsprojektet. Kommer aldrig någonsin mer strippa och lacka en ram hemma, det skulle varit billigare, bättre och ca 100x enklare att lämna in på pulverlack. Men nu ser den helt okej ut och lacken borde väl hålla något år i alla fall. Nästan så den förtjänar en byggtråd, om inte annat för att avskräcka andra från att göra samma resa!

IMG_9385.webp

När den härdat färdigt ska jag försöka printa dekalerna. Det var inte helt lätt att hitta rätt logotyper, stilmässigt korrekta men 20 år fel för ramen, men med mycket mentalt slit fick jag till ett hyfsat dekalset i vectorgrafik.

att.lkBr73np5EEH-paR5s8CI5PjJ3d_l5tZcnDLzXs4Hqo.webp

Tror jag bara kommer printa klisterdekaler och inte transfers för att slippa skada lacken om det skiter sig men jag är öppen för förslag!

Stål!
jolov reder ut begreppen kring stålet! Love it!

Roligt att det ungefär samtidigt dyker upp en annons på en Crust:

OBS! Personlig åsikt:
Ett superängsligt bygge där man gjort allt för att det ska vara "rätt prylar" på alla ställen. Resultatet en dyr cykel där många saker egentligen inte riktigt harmonierar med varandra, krönt med en apful sadel.
Crust måste ju vara "Peak indie marketing"
Lite elakt att gå lös och roasta ett bygge från någon som är med i diskussionen, och dessutom försöker sälja cykeln. Kan jag tycka 😁
IMG_5442.webp

Stål!
Lite elakt att gå lös och roasta ett bygge från någon som är med i diskussionen, och dessutom försöker sälja cykeln. Kan jag tycka 😁
Visa bilaga 795844
Haha allt med lite kärlek och glimten i ögat och jag har inga tvivel på att det är en jättefin cykel för rätt köpare, och att mina cyklar är helt fel i många avseenden.
Men jag fascineras också lite av den här kategorin som i mångt och mycket är samma lika som t.ex. s works. Man betalar absurt myclet $$$ för en fin historia.

Och det gör jag med säg Fairlight också, men det är det ändå en jäkla massa små detaljer som någon lagt tid på medan många andra märken mest känns som en rätt standard produkt men med frän lack eller logga och hipp historia bakom :)

Senast ändrad:
Stål!
Haha allt med lite kärlek och glimten i ögat och jag har inga tvivel på att det är en jättefin cykel för rätt köpare, och att mina cyklar är helt fel i många avseenden.
Men jag fascineras också lite av den här kategorin som i mångt och mycket är samma lika som t.ex. s works. Man betalar absurt myclet $$$ för en fin historia.

Och det gör jag med säg Fairlight också, men det är det ändå en jäkla massa små detaljer som någon lagt tid på medan många andra märken mest känns som en rätt standard produkt men med frän lack eller logga och hipp historia bakom :)
100%
Ofta betalar man onekligen mycket för en fin historia.

Sen finns ju "alt biking influencers" (🤮🤮🤮) som typ Path less pedaled där hela grejen är att dom cyklar långsamt.
Där upplever jag en jättespännande form av elitism där det plötsligt nästan är fult att orka cykla snabbt och långt samtidigt som man använder "standardsaker"

Stål!
Just där fattar jag inte heller grejen. För tio år sedan var han ganska kul, nu orkar jag inte se en till video där han meckar ihop en bakväxel med ramreglage som kostar som en begagnad axs-grupp.

Stål!
Traditionellt har lösa ramar och ramset sålts ofärdiga, det var arbeten man gjorde först när cykeln skulle monteras. Även de mest exklusiva märkena som Colnago levererade sina ramar så och därav ingick alla nödvändiga verktyg för det i Campagnolos verktygsväska.

Senast ändrad:
Stål!
Jag kan erkänna att jag attraheras av bra ”storytelling”. När det är riktiga människor bakom. För mig är de stora varumärkena opersonliga. Vi brukade kalla det hipster, antar jag, upplever det som att ordet inte används så ofta längre(?). Sån är jag i alla fall, absolut. Köper hellre en snygg cykel än en på pappret bättre, ful sådan också. Exempelvis kör jag hellre nåt märkligt hopkok av drivlina istället för modern Shimano/SRAM. Som en cykelvän en gång sa: ”Det måste vara porrigt!”

Stål!
Traditionellt har lösa ramar och ramset sålts ofärdiga, det var arbeten man gjorde först när cykeln skulle monteras. Även de mest exklusiva märkena som Colnago levererade sina ramar så och därav ingick alla nödvändiga verktyg för det i Campagnolos verktygsväska.
Nu är det däremot svårt att hitta en butik med verktyg för att plana bromsfästen, rensa och planfräsa vevlagerhylsan och plana styrlagerytorna. Inklusive monteringsytan på gaffeln där crownrace ska sitta.

Mycket har hänt sen campagnolos verktygsväska

Stål!

Visa bilaga 795771Visa bilaga 795772Visa bilaga 795773Visa bilaga 795774Visa bilaga 795775Visa bilaga 795776Visa bilaga 795777Visa bilaga 795778Visa bilaga 795779Visa bilaga 795780Visa bilaga 795781
Respekt!

Stål!
Jag kan erkänna att jag attraheras av bra ”storytelling”. När det är riktiga människor bakom. För mig är de stora varumärkena opersonliga. Vi brukade kalla det hipster, antar jag, upplever det som att ordet inte används så ofta längre(?). Sån är jag i alla fall, absolut. Köper hellre en snygg cykel än en på pappret bättre, ful sådan också. Exempelvis kör jag hellre nåt märkligt hopkok av drivlina istället för modern Shimano/SRAM. Som en cykelvän en gång sa: ”Det måste vara porrigt!”

Alltså 100% , men det blir ibland liksom lite väl larvigt när det ska vara så jävla märkvärdigt fast det är en masstillverkad 4130 ram.

Och som @jolov skrivet när det liksom blir fult att cykeln används för att faktiskt trampa så mjölksyran sprutar. Det ska hålla på jiddras om allt annat man ska göra förutom att cykla, från kaffepressar, till vattenfilter, till att vems ramväska som är mest handsydd osv.

Återigen, jag raljerar men som alltid med fördomar och nidbilder finns det ofta ett uns av sanning i det :)

Stål!
Nu är det däremot svårt att hitta en butik med verktyg för att plana bromsfästen, rensa och planfräsa vevlagerhylsan och plana styrlagerytorna. Inklusive monteringsytan på gaffeln där crownrace ska sitta.

Mycket har hänt sen campagnolos verktygsväska
Butiker som säljer lösa stålramar lär nog ha de verktygen.

Senast ändrad:
Stål!
Alltså 100% , men det blir ibland liksom lite väl larvigt när det ska vara så jävla märkvärdigt fast det är en masstillverkad 4130 ram.

Och som @jolov skrivet när det liksom blir fult att cykeln används för att faktiskt trampa så mjölksyran sprutar. Det ska hålla på jiddras om allt annat man ska göra förutom att cykla, från kaffepressar, till vattenfilter, till att vems ramväska som är mest handsydd osv.

Återigen, jag raljerar men som alltid med fördomar och nidbilder finns det ofta ett uns av sanning i det :)
Också 100% på det. Jag erkänner i alla fall för mig själv att jag "går på reklamen", inget jag hymlar med. Om vi ska ta Crust som exempel är de löjligt dyra (för 4130, de gör iofs 853 och Spirit också) att köpa för en europé. Jag är övertygad om att marginalerna är små pga små volymer, eller så är jag för välvilligt inställd...

Jo precis, så är det. Cyklar ska först och främst vara funktionella, kan man göra de vackra också tycker jag att man ska göra det. Betraktarens ögon så klart, fast jag tycker att skönhet är objektivt men orkar inte diskutera estetik i kväll ;)

Problemet med alt-cykelvärlden för mig är som du kanske alluderade till i ditt tidigare inlägg, att det skapas subkulturella mallar för vilka komponenter du ska använda. Min Crust är exempelvis starkt inspirerad av ett Blue Lug-bygge:

Och Matt från Crust:s (för clownig dock, harmoniserar inte i mina ögon):

Stål!
Så länge man slipper bluelug-runket med paul-delar och rene herse-däck för att sen runda av med att "lite nonchalant" slänga på en altus-dereilleur är jag nöjd.

Stål!
Så länge man slipper bluelug-runket med paul-delar och rene herse-däck för att sen runda av med att "lite nonchalant" slänga på en altus-dereilleur är jag nöjd.
Haha ja, det är en klassiker. Nu är jag konspiratorisk men varför har den växlade varianten av Lightning Bolt gängad entumsgaffel och single speed:en ogängad dito? Fel i kommunikationen med fabriken? Tror det. Ogängad entum ställer verkligen till det när man ska köpa nya cykeldelar, och ogillar distansbrickor får man väl tillägga.

Stål!

Cinelli har en ny (sen i somras) stålgravel. Byggs i Milano. Spirit-rör, kablar genom headsetet, tar upp till 55 mm-däck. Ramen ska bara väga drygt 2 kg. Men priset 🫣 €2800 för bara ramset (förvisso med headset och axlar och så). Det är snygg iaf.

Stål!

Cinelli har en ny (sen i somras) stålgravel. Byggs i Milano. Spirit-rör, kablar genom headsetet, tar upp till 55 mm-däck. Ramen ska bara väga drygt 2 kg. Men priset 🫣 €2800 för bara ramset (förvisso med headset och axlar och så). Det är snygg iaf.
Åh.

Cinelli.
Gamlingen i klassen som dejtade den snygga och populära tjejen (mash) och fick för sig att det var honom alla tyckte om.
Måste blivit en smärtsam breakup när insikten att den mest hypeade fixie-ramen cinelli/mash work blev degraderad till tutton. En instegshoj som får ett glas ljummet vatten att verka spännande 🥰

Stål!
Cinellin blev jag först lite förtjust över när jag bara hade läst rubriken när den släpptes.
Sen börjar man nagelfara den lite mer och inser att förutom däckutrymmet är det inte så mycket mer som drar.
Dessutom fula dekaler och en alldeles för hög prislapp för min smak.

Stål!
Men är inte priset ganska ok givet var den görs, kolfibergaffel, rörset och alla fästpunkter etc?

MEN
Jag hade nog förväntat mig lite läckrare färger, men man kanske har tittat mycket på hur det ser ut i Arizona och New Mexico.

Tycker alltid att det är lite underligt med en nischad produktionscykel som i pris är ganska nära custom. Men vad vet jag...

Stål!
Men är inte priset ganska ok givet var den görs, kolfibergaffel, rörset och alla fästpunkter etc?

MEN
Jag hade nog förväntat mig lite läckrare färger, men man kanske har tittat mycket på hur det ser ut i Arizona och New Mexico.

Tycker alltid att det är lite underligt med en nischad produktionscykel som i pris är ganska nära custom. Men vad vet jag...
Jag tror inte att custom tilltalar alla?

Väntetider upp til något år, behöva detaljnörda ner sig i geometri, behöva vara en del av väldigt många beslut osv.
Då är det nog väldigt mycket enklare att veta "dom här gör toppencyklar, den ser fräsig ut. Jag har pengar. LFG"

Jag hade brutit ihop av beslutsångest om jag skulle köpa en customcykel

Stål!

Väntetider upp til något år, behöva detaljnörda ner sig i geometri, behöva vara en del av väldigt många beslut osv.
Då är det nog väldigt mycket enklare att veta "dom här gör toppencyklar, den ser fräsig ut. Jag har pengar. LFG"

Har du ens kunnat bestämma dig om vilket styre du ska ha så du kan linda styret nån jävla gång? 😬

Stål!

Jag har varit där två gånger och skulle gladeligen göra om det. Men det behöver inte vara så. Jo vänta får man men om man vill så kan man låta byggaren ta alla beslut efter en bike fit och diskussion om hur man cyklar.
Byggaren kan t.o.m. få frihet att välja färg och montera lämpliga komponenter.

Tillbaka
Topp