Cykeldäck är svartkonst - bli min alkemist

fast Schwalbe har ju vänt och blivit lättare igen.

NN är ju fortfarande trevligt, och Soft ganska lagom för allmän cykling. Sen vad ett sånt väger i 2,6 har jag ingen aning om.

Ja, NN borde vara trevligt och Soft är bra, men kommer inte att hålla i sju år (som väl är otroligt även för ett hårdare gummi). R2 väger NN 2,9x2,6 SpeedGrip till 1129 gram, Forekaster 1031 gram.

Ja, NN borde vara trevligt och Soft är bra, men kommer inte att hålla i sju år (som väl är otroligt även för ett hårdare gummi). R2 väger NN 2,9x2,6 SpeedGrip till 1129 gram, Forekaster 1031 gram.
Speedgrip är ok fram mitt i torra sommarn. Inte lika ok året runt, då är det onödigt sketch.

Och Soft fanns inte i lättaste casingen sist jag kollade

Speedgrip är ok fram mitt i torra sommarn. Inte lika ok året runt, då är det onödigt sketch.

Ja, det var slutet av oktober att min son fick problem med SpeedGrup på häller (men då regnar det också inte ofta i huvudstaden). Nu kör han Specialized däck som greppar bra året runt.

Och Soft fanns inte i lättaste casingen sist jag kollade

Tyvärr finns NN i 29x2,60 bara med Super Trail stomme. Breda däck är redan tyngre, då skulle man gärna kunna välja en lättare casing.

Ja, det var slutet av oktober att min son fick problem med SpeedGrup på häller (men då regnar det också inte ofta i huvudstaden). Nu kör han Specialized däck som greppar bra året runt.

Tyvärr finns NN i 29x2,60 bara med Super Trail stomme. Breda däck är redan tyngre, då skulle man gärna kunna välja en lättare casing.
Och därav sorgen att Specialized har rensat ut alla modeller i 29x2.6 med enklaste grid-casing och lättare gummiblandning.

Bra jobbat med grupparbetena alla! Forecaster seglade upp som kandidat inför vintern.
Jag har ett 29x2.4 maxxterra fram på en 130/120 FS och jag förvånas ständigt av hur greppigt det är. Sidonabbarna är i mjukaste laget och viker sig men de har hållit bra. Men jag har inte mycket berghällar eller skarpa stenar där jag cyklar.

Bra jobbat med grupparbetena alla! Forecaster seglade upp som kandidat inför vintern.
Mitt minne av maxxterra är att det blir hårt o får dåligt fäste på vintern.
Att addixsoft greppar ok på vintern men faller i bitar, samma med Black chili, har inte cyklat mycket vinter med nya conti-gummina, men att Spez T9 funkar ok, men har inte lika mycket riktig vintercykling på det som på Maxxis/Schwalbe/gamla Conti.

Tl:dr: imho Spez för vintercykling.

Mitt minne av maxxterra är att det blir hårt o får dåligt fäste på vintern.
Att addixsoft greppar ok på vintern men faller i bitar, samma med Black chili, har inte cyklat mycket vinter med nya conti-gummina, men att Spez T9 funkar ok, men har inte lika mycket riktig vintercykling på det som på Maxxis/Schwalbe/gamla Conti.

Tl:dr: imho Spez för vintercykling.

Jag, och min son, har Specialized T7 däck bak och T9 fram på vintern. Men när min son bytte från SpeedGrip till Maxxis Dual för några år sen hade han ingen problem alls längre på våta häller. Flera här skriver att Maxxis MaxxTerra är problematiskt när det är kallt, andra verkar har ingen problem.

Jag, och min son, har Specialized T7 däck bak och T9 fram på vintern. Men när min son bytte från SpeedGrip till Maxxis Dual för några år sen hade han ingen problem alls längre på våta häller. Flera här skriver att Maxxis MaxxTerra är problematiskt när det är kallt, andra verkar har ingen problem.
Jag har ingen nytta av din sons upplevelser, han kan ju cykla, jag måste fuska mig fram!

Jag tycker inte de mjukare gummina (oavsett tillverkare) ger sämre grepp när det är kallt. De blir mer dämpade och lite styvare, och slits snabbare däremot. Man får ju tänka på att när det är runt nollan och blött så är det halt oavsett vad fasen man har på fälgarna. Är det en bit under noll spelar det nästan ingen roll alls vad man har för gummi. Det är ändå mönstret som står för greppet när det inte är blött.

Min lösning på däckproblemet är att köra samma däck bak året om. Det är lite halt på vintern och rullar inte optimalt i snustorrt sommarföre, men det funkar tillräckligt bra till båda: Maxxis Rekon 2,6 EXO Dual.
Fram har jag två olika hjul för att det är där jag vill ha mer grepp om det är grisföre. Normalt kör jag Dissector 2,6 EXO Dual och faktum är att det funkar riktigt bra även i blöta. Det är väldigt sällan jag tar fram kötthjulet, med Specialized Butcher Grid Trail 2,6 T9. Edit: Jag har centerlock-skivor, så jag flyttar över skivan mellan hjulen på några sekunder också när jag ändå byter. Så behöver man inte fippla med olika tjocka skivor och sånt.

Maxxisdäcken väger strax under kilot vill jag minnas. Väljer man 2,4" kan man förmodligen komma ner i 900 gram om man inte har "otur". Vilket man ofta har. Sjukt svårt att hitta vettiga däck som inte är skittunga, eftersom tillverkarna fått för sig att "man" bara vill ha mjukt/dämpat gummi OCH styv stomme. Det vill inte jag.

Men hallå! När ni motsäger varandra blir jag jätteförvirrad. Inte konstigt att det går minst fem år mellan mina däckköp.

(Uppsidan är dock att allt nytt jag sätter på känns kalasbra i jämförelse mot det gamla blankslitna.)

Men hallå! När ni motsäger varandra blir jag jätteförvirrad. Inte konstigt att det går minst fem år mellan mina däckköp.

(Uppsidan är dock att allt nytt jag sätter på känns kalasbra i jämförelse mot det gamla blankslitna.)
Ok. Jag vill bara ha grepp. Jag tror att Berk och Makten är en hel del på spåret när de lyfter Maxxis dual/Spez t7 för allmän cykling om man vill ha samma däck året runt och cyklar mycket.

Ok. Jag vill bara ha grepp. Jag tror att Berk och Makten är en hel del på spåret när de lyfter Maxxis dual/Spez t7 för allmän cykling om man vill ha samma däck året runt och cyklar mycket.
Vill man bara ha grepp så är det ju skitlätt: Köp de tyngsta däcken med det grövsta mönstret och mjukaste gummit. Haken är att de kommer suga elefantballar att cykla stig med.

Jag har kommit att inse att det är värt att kompromissa bort lite grepp för att få roligare cykling. Man vänjer sig ju dessutom vid de däck man råkar ha, och när man vet var gränsen går så är det inte särskilt jobbigt med lite mindre grepp än man kanske skulle önska sig. Tycker jag.

Ja, en anledning är om kondition är större problem än teknik eller hög fart
Så länge jag inte får släpp fram är jag nöjd.

Värre om man ska cykla enduro och xc på samma däck

Vill man bara ha grepp så är det ju skitlätt: Köp de tyngsta däcken med det grövsta mönstret och mjukaste gummit. Haken är att de kommer suga elefantballar att cykla stig med.

Jag har kommit att inse att det är värt att kompromissa bort lite grepp för att få roligare cykling. Man vänjer sig ju dessutom vid de däck man råkar ha, och när man vet var gränsen går så är det inte särskilt jobbigt med lite mindre grepp än man kanske skulle önska sig. Tycker jag.
Så jag gör, typ. Det är ändå så långsamt med stigcykel jmft m lvg att jag lika gärna kan ha Butcher i t9 som GC i t7...

Så jag gör, typ. Det är ändå så långsamt med stigcykel jmft m lvg att jag lika gärna kan ha Butcher i t9 som GC i t7...
Då borde du prova Cush Core om du inte redan gjort det. Helt jäkla magiskt att flyta fram med 0,7 bar fram och 0,9 bak. Mer grepp och bättre rull, på bekostnad av större roterande massa. Man kommer undan med flimsigare däck också så totalvikten behöver inte vara supermycket högre (säg 100-150 gram per hjul istället för 250).

Enda anledningen att jag inte kör det är vikten. Annars hade jag inte tvekat en sekund.

Då borde du prova Cush Core om du inte redan gjort det. Helt jäkla magiskt att flyta fram med 0,7 bar fram och 0,9 bak. Mer grepp och bättre rull, på bekostnad av större roterande massa. Man kommer undan med flimsigare däck också så totalvikten behöver inte vara supermycket högre (säg 100-150 gram per hjul istället för 250).

Enda anledningen att jag inte kör det är vikten. Annars hade jag inte tvekat en sekund.

Jag kör nåt som 0,8 fram och 1,1 bak på min helstel, som har breda fälgar. Om jag nu skulle köra samma på min HT eller FS då viker däcket i snabba kurvor eller på skra.

De Nobby Nic i Soft jag har, har aldrig spruckit i kyla på det sätt som mina Maxxisdäck i 3C MaxxTerra gör. Å andra sidan så har det aldrig varit några problem med de sprickorna runt dobbarna (är väl mellan de olika gummisorterna) de har aldrig gått igenom däcket.

Jag kör nåt som 0,8 fram och 1,1 bak på min helstel, som har breda fälgar. Om jag nu skulle köra samma på min HT eller FS då viker däcket i snabba kurvor eller på skra.
De viker sig inte med Cush Core, det är halva poängen. Och man kan använda riktigt smala fälgar om man vill. :-) Sen blir volymen lite mindre, så X bar kommer kännas lite lägre än utan inlägg.

Tyckte DHR II Maxxgrip i Exo och Dissector MaxxTerra i Exo var en bra stigkombo när jag hade downcountry-hoj en kortis. Rullade (för mig) otroligt snabbt. Men jag är å andra sidan van med att rulla runt i skogen på DH-däck

Tillbaka
Topp