Jag tycker inte de mjukare gummina (oavsett tillverkare) ger sämre grepp när det är kallt. De blir mer dämpade och lite styvare, och slits snabbare däremot. Man får ju tänka på att när det är runt nollan och blött så är det halt oavsett vad fasen man har på fälgarna. Är det en bit under noll spelar det nästan ingen roll alls vad man har för gummi. Det är ändå mönstret som står för greppet när det inte är blött.
Min lösning på däckproblemet är att köra samma däck bak året om. Det är lite halt på vintern och rullar inte optimalt i snustorrt sommarföre, men det funkar tillräckligt bra till båda: Maxxis Rekon 2,6 EXO Dual.
Fram har jag två olika hjul för att det är där jag vill ha mer grepp om det är grisföre. Normalt kör jag Dissector 2,6 EXO Dual och faktum är att det funkar riktigt bra även i blöta. Det är väldigt sällan jag tar fram kötthjulet, med Specialized Butcher Grid Trail 2,6 T9. Edit: Jag har centerlock-skivor, så jag flyttar över skivan mellan hjulen på några sekunder också när jag ändå byter. Så behöver man inte fippla med olika tjocka skivor och sånt.
Maxxisdäcken väger strax under kilot vill jag minnas. Väljer man 2,4" kan man förmodligen komma ner i 900 gram om man inte har "otur". Vilket man ofta har. Sjukt svårt att hitta vettiga däck som inte är skittunga, eftersom tillverkarna fått för sig att "man" bara vill ha mjukt/dämpat gummi OCH styv stomme. Det vill inte jag.