Barcelona (landsvägscykling nu med RR)

hanek082

Aktiv medlem
Ska till barcelona om några veckor och funderar på om jag ska ta med en cykel. Dels är det bättre med lvg eller en xc Mtb?

Kommer bo mitt i centrum utan tillgång till bil men vill gärna ut på några fina turer på 3-4 timmar.

Utan några tips här lutar det åt lvg då man kan på ca 6-7 km kan ta sig ut till bergen nordväst om centrum och sedan cykla genom de. Men det kanske finns vettig Mtb i dem också?

Kommer bo nära Plaça de Catalunya, så har ni tips på cykeluthyrning väldigt nära vore det bra, annars tar jag nog med en cykel.

Jag har valt landsväg de gånger jag har haft möjligheten att smita iväg o cykla mellan möten. Som du nämner är du ju snabbt uppe i bergen o de är oftast bra cykel infrastruktur i staden

Har en tågstation 800 m bort med tåg var 30:e minut så det verkar fundera bra.

Något man bör fundera på om man ruttplanerar för lvg?

Tex är dessa vägar trafikmässigt ok för cykling? Aldrig cyklat i Spanien tidigare så ingen känsla för hur de är i trafiken mer än att de ser stoppskyltar som något man rullar igenom med bil (blev lätt påkörd påsken 2002 när vår förare stannade vid en stoppskylt och sedan blev utskälld för det gör man inte).

Bilagor

• IMG_8528.webp
    IMG_8528.webp
    320.9 KB · Besök: 45
Min upplevelse av lvg-cykling i Spanien är att det är det land där bilisterna är bäst av de länder jag cyklat i.

Strava heatmap kan vara värt att kolla en egenkomponerad runda mot för att minska risken att man helt plötsligt kommer ut på någon väg där det är olämpligt eller olagligt att cykla.

Undvik bara att lämna cykeln utomhus. Jag fick två shitmobiles som var låsta med två lås vardera, stulna (vid två olika tillfällen) mitt på blanka dagen på en vältrafikerad gata fyra kvarter från Plaça de Catalunya i el Raval i våras 🙃

Har en tågstation 800 m bort med tåg var 30:e minut så det verkar fundera bra.

Något man bör fundera på om man ruttplanerar för lvg?

Jag har bara googlat på nåt typ "Spectral cycling route in Barcelona" eller försökt hitta nån som cyklar mycket i Barcelona (via Strava, dagens leaderboard på nåt trevligt segment) o kollat hur deras runda vart o snott deras runda ish.

Då blir de ju svårt att misslyckas (om du har begränsat med tid)

Sen kan det ju vara lite olika mål man har om man cyklar en runda i träningssyfte och om man som turist cyklar den för att se landskapet.

Här finns några turtips:

Jag var där förra året och hyrde cykel från dem, inkl GPS med turerna ovan inlagda. Gott om valmöjligheter från ett par timmar till heldagsturer. Det var bitvis lite stökigt att ta sig igenom och ut ur själva stan och inget vidare flow i cyklingen, men väl på landsvägarna tycker jag att biltrafiken kändes väldigt lugn i förhållande till cyklister.

Hemma igen med två trevliga cykelturer där den ena inte blev helt som planerat. Jag får tacka för alla tips och länkar!

Dag 1 körde jag på min egen plan och tåg tåget 07:21 ut från centrala Barcelona till Sant Celoni, eller det blev 07:31 då de likt SJ inte har stenkoll på tider. Fick en fin cykelplats och kunde ta det lugnt en stund och låta det ljusna ute.
IMG_8562.webp

Tanken var att köra denna runda:
Screenshot 2025-10-06 at 21.24.49.webp

08:30 var jag framme i Sant Celoni och kunde käka lite frukost innan dagens klättring börjar.
IMG_8563.webp

Detta är den längsta klättringen jag gjort då vi tyvärr inte har så stora berg hemma i dalarna så jag hade både dålig koll på hur det är att klättra långt samt hur lång tid det tar plus att min egen form inte är i topp heller.

Men det kändes bra i början och enligt min egen google karta skulle jag nu ha 22 km klättring framför mej och ca 1150 höjdmeter.
IMG_8566.webp

Vägen var i fint skicka och jag kom ikapp en vägkantsfixargrupp där de både klippte buskar och trimmade vägkanten med traktor plus vanlig trimmer.

IMG_8568.webp

Men det som imponerade mest var att de körde lövblås efter sig och städade upp vägbanan, känns inte som något man skulle se hemma..

Screenshot 2025-10-06 at 21.30.29.webp

Högre upp blev utsikten finare men benen lite segare
IMG_8581.webp

IMG_8585.webp

IMG_8586.webp

När jag började närma mej 22 km så var benen rätt trötta och det hade väl gått sådär att nöta på uppför. Det jobbiga var dock att mina 22 km tyvärr var 25 km så jag trodde de sista tre km att nu kommer toppen bakom nästa sväng, vilket den inte alls gjorde. Väl uppe blev det lite medtagen fika då det inte fanns något annat att tillgå där uppe. Planen jag trodde att jag skulle hålla var ca 1,5 timmar upp hit men det tog strax över 2 så jag började bli lite nervös över tiden då jag hade jobbmöte vid 15 och behövde också ta tåg osv hem.

Beslutet blev att jag körde vidare och fick rulla på snabbt utför i ca 5 km och 250 höjdmeter tills nästa lilla backe kom och här kändes benen riktigt sega så efter lite velande och tidsplanering så beslutade jag mej för att vända hem istället och fick glatt cykla upp de 250 höjdmeter jag precis rullat nedför. Väl uppe igen så var det dock riktigt trevligt att börja rulla ner igen och fort gick det. Ett krav på nästa racer blir skivbromsar för mina bromsar tar riktigt dåligt.

Trots fint väder så var det väldigt få bilar och ännu färre cyklister, tror jag såg totalt 7 cyklister på hela turen. Inte en bil körde för nära eller körde om utan fri sikt så dessa skyltar verkar följas.

IMG_8571.webp

Väl nere så lyckades jag tajma tåget perfekt och fick vänta i ca 5 minuter innan det bar av mot Barcelona igen.

IMG_8591.webp

Efteråt så hade jag nog hunnit med hela rundan då det inte var så mycket mer uppför men nu blev det som det blev och det var roligt att testa på att klättra i berg med racer också, tidigare har jag endast haft med mtb när vi cyklat i alperna mm. Ska det cyklas brantare backar än såhär vill jag dock ha en mer klättervänlig utväxling för jag låg väldigt ofta på lättaste växeln.

Om någon är i trakten så tror jag också att den runda jag planerat hade blivit riktigt fin.

Jag råkade stoppa min tur när jag vände så blev två turer på stava:

Screenshot 2025-10-06 at 22.30.40.webp

Screenshot 2025-10-06 at 22.28.13.webp

Screenshot 2025-10-06 at 22.28.23.webp

Senast ändrad:
Ser trevligt ut!

Jo, det är bra att bygga upp en känsla för hur många höjdmeter man typiskt grejar vid lite olika belastningar.

Själv hade jag när jag frekvent cyklade i berg som tumregel att i enstaka längre backe (>= 1 timme) kunde jag om backen var hyggligt brant i bästa fall hålla runt 1000 höjdmeter/timme vid maximal insats.

För mer turistartad cykling och heldagsturer räknade jag snarare med en klättringsfart på 600 hm/h om jag tog det det i hyggligt bekvämt tempo och 700 hm/h om jag tryckte på lite mer.

Dag 2 tänkte jag slippa tåget så efter tips från @scuda så tog jag en av turerna från https://www.terrabiketours.com/bike-tours/barcelona-road-bike-self-guided-tour/

Screenshot 2025-10-06 at 21.59.41.webp

RTB003: COLLSEROLA TOTAL​

64,5 km – 1350 m

Starten på denna tur låg endast 1,5 km bort så direkt efter frukost började jag rulla mot starten. Detta var lördag morgon så det var fortfarande rätt lugnt ute på gatorna.

Jag har också turen att komma ikapp ett gäng cyklister som skulle åt samma håll som mej så jag kunde slå följe med dem ut från centrum.

IMG_8609.webp

Det droppade in 4-5 cyklister till innan vi nådde utkanten på stan
IMG_8610.webp

Efter ca 8 km cyklande så vek den stora gruppen åt höger medans resten tog vänster och började dagens första klättring (den började iofs redan vid starten då det gått uppför hela tiden men nu var vi iaf ute på småvägar i bergen).

IMG_8612.webp

Idag var det betydligt fler cyklister ute och jag tror att de enda gångerna jag sett fler cyklister på en och samma dag har varit på cykelvasan och siljan runt. Det var aldrig så att någon var i vägen och trevligt att heja på så många även om det lätt kunnat leda till en handledsskada med allt vinkande.

Första klättringen gick riktigt fort då halva mer eller mindre var avklarade inne i stan så det kändes som att den gick fort. Sedan bar det av nedför bort från Barcelona för att sedan vända tillbaka och klättra ut mot havet igen.

IMG_8614.webp

Topp nummer två var någon form av turistfälla med bergochdalbana, jesus-staty osv på toppen.
IMG_8615.webp

Min första plan var att stanna här för lunch med det var för mycket fort så jag fortsatta till nästa by för lite fika där istället. Men först en obligatorisk utsiktsbild:
IMG_8618.webp

Hittade detta ställe en bit nedför backen och det passade riktigt bra då det var varmt ute

IMG_8624.webp

Det blev både en liten lunch och glass.
IMG_8626.webp

IMG_8628.webp

Mätt i magen och med nytt vatten i flaskorna bar det av vidare nedför innan dagens sista klättring skulle avklaras. Fina vägar här också med mängder av cyklister.

IMG_8631.webp

Uppe på denna topp bar det igen av utför ner mot centrum igen. Här var det lite mer trafik men alla bilar höll fortfarande bra med avstånd och det gick utan problem att köra med i deras tempo utför.

Inne stan igen så blev det till att följa de cykelleder som finns och det var riktigt roliga att cykla på då det lutande att utför och man kände sig snabb när man for förbi alla bilar.

IMG_8632.webp

IMG_8634.webp

Väl hemma slängde jag på mej badbyxor och tog en voi elcykel ner till standen för att dopp innan det blev jobb igen.

IMG_8636.webp

Man börjar få in vanan på att packa cykel nu så det tar inte många minuter att få ner den i väskan igen heller. Bonus att jag kunde få med mej cykeln på denna utan någon extrakostnad.

IMG_8642.webp

Lördagens tur summerad:
Screenshot 2025-10-06 at 22.25.25.webp

Senast ändrad:
Ser trevligt ut!

Jo, det är bra att bygga upp en känsla för hur många höjdmeter man typiskt grejar vid lite olika belastningar.

Själv hade jag när jag frekvent cyklade i berg som tumregel att i enstaka längre backe (>= 1 timme) kunde jag om backen var hyggligt brant i bästa fall hålla runt 1000 höjdmeter/timme vid maximal insats.

För mer turistartad cykling och heldagsturer räknade jag snarare med en klättringsfart på 600 hm/h om jag tog det det i hyggligt bekvämt tempo och 700 hm/h om jag tryckte på lite mer.
Då är jag med andra ord en turistcyklist =D Måste kapa några extrakilon om jag ska öka på klättringskapaciteten

Tillbaka
Topp