Hemma igen med två trevliga cykelturer där den ena inte blev helt som planerat. Jag får tacka för alla tips och länkar!
Dag 1 körde jag på min egen plan och tåg tåget 07:21 ut från centrala Barcelona till Sant Celoni, eller det blev 07:31 då de likt SJ inte har stenkoll på tider. Fick en fin cykelplats och kunde ta det lugnt en stund och låta det ljusna ute.
Tanken var att köra denna runda:
08:30 var jag framme i Sant Celoni och kunde käka lite frukost innan dagens klättring börjar.
Detta är den längsta klättringen jag gjort då vi tyvärr inte har så stora berg hemma i dalarna så jag hade både dålig koll på hur det är att klättra långt samt hur lång tid det tar plus att min egen form inte är i topp heller.
Men det kändes bra i början och enligt min egen google karta skulle jag nu ha 22 km klättring framför mej och ca 1150 höjdmeter.
Vägen var i fint skicka och jag kom ikapp en vägkantsfixargrupp där de både klippte buskar och trimmade vägkanten med traktor plus vanlig trimmer.
Men det som imponerade mest var att de körde lövblås efter sig och städade upp vägbanan, känns inte som något man skulle se hemma..
Högre upp blev utsikten finare men benen lite segare
När jag började närma mej 22 km så var benen rätt trötta och det hade väl gått sådär att nöta på uppför. Det jobbiga var dock att mina 22 km tyvärr var 25 km så jag trodde de sista tre km att nu kommer toppen bakom nästa sväng, vilket den inte alls gjorde. Väl uppe blev det lite medtagen fika då det inte fanns något annat att tillgå där uppe. Planen jag trodde att jag skulle hålla var ca 1,5 timmar upp hit men det tog strax över 2 så jag började bli lite nervös över tiden då jag hade jobbmöte vid 15 och behövde också ta tåg osv hem.
Beslutet blev att jag körde vidare och fick rulla på snabbt utför i ca 5 km och 250 höjdmeter tills nästa lilla backe kom och här kändes benen riktigt sega så efter lite velande och tidsplanering så beslutade jag mej för att vända hem istället och fick glatt cykla upp de 250 höjdmeter jag precis rullat nedför. Väl uppe igen så var det dock riktigt trevligt att börja rulla ner igen och fort gick det. Ett krav på nästa racer blir skivbromsar för mina bromsar tar riktigt dåligt.
Trots fint väder så var det väldigt få bilar och ännu färre cyklister, tror jag såg totalt 7 cyklister på hela turen. Inte en bil körde för nära eller körde om utan fri sikt så dessa skyltar verkar följas.
Väl nere så lyckades jag tajma tåget perfekt och fick vänta i ca 5 minuter innan det bar av mot Barcelona igen.
Efteråt så hade jag nog hunnit med hela rundan då det inte var så mycket mer uppför men nu blev det som det blev och det var roligt att testa på att klättra i berg med racer också, tidigare har jag endast haft med mtb när vi cyklat i alperna mm. Ska det cyklas brantare backar än såhär vill jag dock ha en mer klättervänlig utväxling för jag låg väldigt ofta på lättaste växeln.
Om någon är i trakten så tror jag också att den runda jag planerat hade blivit riktigt fin.
Jag råkade stoppa min tur när jag vände så blev två turer på stava: