Brrööhhh, JBP ❤️ Easypark ?!

Emil777

Aktiv medlem
Hej,

JBP har satt upp parkeringskameror och Easyparkskyltar upptäckte jag idag. Tidigare i sommar drabbade plågan parkeringen vid djurparken/Järvzoo.

Som min son uttrycker det så bra: BRRRÖÖÖH !!!!!
Jag hatar easypark och all sån jävla skit.
"Parkeringsupplevelse..."

Ok, nu när jag kör ut därifrån laddar jag ner appen och får meddelandet.

Jag är väl home-free ? 🙂
Eller kommer det läsas in senare ?
Någon som nyligen testat parkeringsupplevelsen vid JBP kanske har input.

Ps @Easypark, mitt regnr. är KUK666. Vit Delorian.
IMG_6560.webp

Senast ändrad:
What ?!?
om det inte syns i EP-appen och du kunde inte betala, då kommer det alltså en faktura?
Goddamn...mother f..kers
Du kan ha tur också.
Första gången i år försökte jag inte ens betala utan tänkte att det skulle lösa sig brev-vägen, hörde inget efter det.

Efter andra besöket har jag lärt mig att betala på plats..
Körde via hemsidan som finns länkad sist.

Men skit är det

Du kan ha tur också.
Första gången i år försökte jag inte ens betala utan tänkte att det skulle lösa sig brev-vägen, hörde inget efter det.

Efter andra besöket har jag lärt mig att betala på plats..
Körde via hemsidan som finns länkad sist.

Men skit är det
För tydlighets skull. Stod du på parkeringen närmast stolliftarna, den vid JBP-hotellet ?

En sak har jag lärt mig. Ska man hyra 20m2 för att ställa bilen är det bara att pröjsa. Direkt.
Det blir billigare i längden.
Cyklar kan man oftast parkera gratis 😉

Nej vadfan, insåg att jag läste allt slarvigt. Syftar på den där uppe.

Bodde nyss en natt på hotellet, då fanns det instruktioner på rummet om hur man skulle registrera sin bil.
Aha, tusen tack för svar !
Då testar jag att ducka den här.

United we stand against the idiocrazy.

Önskar en trevlig lördagkväll 🙂

Senast ändrad:
Jag tror inte det är svårare än att tanken är att du ska betala och har de reg nummer så får du nog det också
Klart som fan att någon vill fingra litet i min plånbok.

Men, de verkar ju INTE ha registrerat min inpassage. Än iaf.
Jag kan inte se att mitt reg.nr i EP-appen har någon "aktivitet" så det går inte att betala.

Så jag tolkar det som jag kan köpa en extra öl nästa gång jag går på krogen.

Senast ändrad:
Finns det ens kamera på den lilla parkeringen?

Hm, måste nog lägga en helg på att åka dit och se efter 🤔

När jag tittar i EasyPark appen kan jag välja JBP parkeringen och då säger appen att bilen automatiskt registreras ut när man lämnar parkeringen.

Men kan man alltså parkera två dager gratis när man bor en natt på hotellet?

Finns det andra alternativ än EasyPark rekommenderar jag dem... Deras affärsmetod (att skaffa sig herravälde över alla landets parkeringar och SEN införa rejäl "serviceavgift") får mig att undvika dem. Jag parkerar regelbundet på en parkering där jag står precis över gratistiden. En typisk avgift när jag lämnar kan vara 18 öre, 22 öre osv. Ja plus serviceavgift på 4,95, mao tusentals procent... helt orimligt. Tur det finns parkeringsautomat!

(Jag är nog också väl grinig)

Klart som fan att någon vill fingra litet i min plånbok.

Men, de verkar ju INTE ha registrerat min inpassage. Än iaf.
Jag kan inte se att mitt reg.nr i EP-appen har någon "aktivitet" så det går inte att betala.

Så jag tolkar det som jag kan köpa en extra öl nästa gång jag går på krogen.
Jo, om kameran inte fattar vem du är så är det så klart lugnt. Det har hänt mig ett antal ggr i ett specifikt phus. Jag blev bara fundersam för det var ett annat meddelande.
Möjligen för att du inte hade appen innan du körde in?

Just när det gäller EasyPark är det rimligt att var grinig. Jag undviker dem också som pesten där alternativ finns. I Göteborg är vi tacksamt nog utrustade med en kommunal app som är bättre än alla övriga. Idiotiskt nog förlorade kommunen striden och tvingades släppa in även kommersiella aktörer för att ta betalt på kommunal mark. Logiken i det går mig lite förbi, det är som att man skulle öppna för privata bolag att vara mellanhand i VA-taxan eller andra avgifter för kommunala anläggningar.

Finns det andra alternativ än EasyPark rekommenderar jag dem... Deras affärsmetod (att skaffa sig herravälde över alla landets parkeringar och SEN införa rejäl "serviceavgift") får mig att undvika dem. Jag parkerar regelbundet på en parkering där jag står precis över gratistiden. En typisk avgift när jag lämnar kan vara 18 öre, 22 öre osv. Ja plus serviceavgift på 4,95, mao tusentals procent... helt orimligt. Tur det finns parkeringsautomat!

(Jag är nog också väl grinig)
Nejdå, du är inte grinig. De är giriga.

Just när det gäller EasyPark är det rimligt att var grinig. Jag undviker dem också som pesten där alternativ finns. I Göteborg är vi tacksamt nog utrustade med en kommunal app som är bättre än alla övriga. Idiotiskt nog förlorade kommunen striden och tvingades släppa in även kommersiella aktörer för att ta betalt på kommunal mark. Logiken i det går mig lite förbi, det är som att man skulle öppna för privata bolag att vara mellanhand i VA-taxan eller andra avgifter för kommunala anläggningar.
Ska komma ihåg det nästa gång jag är med bil i Gbg 👍
Samma i Falun. Kör man kommunens app slipper man ca5% påslag. Men om man bara parkerar för någon krona blir det matematiskt hundratals % påslag. Men det kanske "parkeringsupplevelsen" är värd.

Jag blev väldigt glad för EasyPark när jag skulle hälsa på en kompis på en Camping i Torbole, då kunde jag använda min Easypark-app jag använder här hemma :)
Riktigt smidigt!

Jag har bytt bort Easypark mot Parkster i alla lägen där det går sen de började köra med sitt fulspel för att få folk att betala extra mycket på kommunala parkeringarna i 08.
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för fulspel? Parkerar visserligen i Nacka kommun.

Edit: En anledning att byta vore deras skit-app som döljer pågående parkering så man ibland tror att man glömt att påbörja parkeringstid. Helt slumpmässigt dessutom.

Nu blev jag nyfiken. Vad är det för fulspel? Parkerar visserligen i Nacka kommun.
Man måste gå in och hantera parkeringen via en webbsida, startar man via appen tillkommer en serviceavgift. Jag använder också Parkster i Stockholm, men på vissa andra parkeringar (t ex i Flottsbro har jag för mig, nej i Flottsbro funkar inte Parkster) är den dyrare istället.

En länk: https://www.mitti.se/nyheter/97-procent-betalar-extra-for-sin-parkering-6.3.313594.ea4a3f2577

Senast ändrad:
Sydsvenskan - och antagligen flera bonniertidningar - hade en genomgång av en mängd P-appar för några veckor sedan. Det var nog rätt lika vad de tog ut i avgifter för privatbilister men avgifterna togs ut på olika sätt - vilket inte borde förvåna någon.
Själv tycker jag en app är behändig när jag nån gång i månaden behöver parkera bilen. Cykeln är gratis ju, alltid ett bättre val.

Man måste gå in och hantera parkeringen via en webbsida, startar man via appen tillkommer en serviceavgift. Jag använder också Parkster i Stockholm, men på vissa andra parkeringar (t ex i Flottsbro har jag för mig, nej i Flottsbro funkar inte Parkster) är den dyrare istället.

En länk: https://www.mitti.se/nyheter/97-procent-betalar-extra-for-sin-parkering-6.3.313594.ea4a3f2577
Aha. Verkar inte vara nån serviceavgift i Nacka märkligt nog.

Edit: Eller så syns den över huvud taget inte när man registrerar parkeringen. Vore just snyggt.

Jag har för mig att Nacka har skrivit in i avtalen att ingen serviceavgift får tas ut. Det brydde man sig inte om i Stockholm och då blev det så här.

Så här funkar det i andra kommuner där man kan betala utan serviceavgift i appen, så det går ju att göra fel där också. Jag tycker att det ser ut som att EasyPark har som affärsidé att tjäna pengar på att användarna klickar fel i appen eller inte orkar gå in på webben för att slippa avgifter och jag undviker därför att använda deras app så långt det går.
1759130202510.webp

Senast ändrad:
Ja, istället för att följa upphandlingens intention så har de valt att tolka den så extremt som det går och gjort att det finns en möjlighet att slippa avgiften men det är så ologiskt hur man gör att nästan alla ändå får betala, medvetet eller omedvetet.

Använde Easypark som primär app förut, men pga detta använder jag den inte alls om det går att undvika.

Förutom easypark's patetiska "lokal" mode som man verkar behöva slå på via hemsidan varje gång man lämnar stan så verkar det inte skilja så mycket.

Med EPark betalar du endast den vanliga parkeringsavgiften i Malmö, utan extra serviceavgifter. Med EPark Quick kan du snabbt börja parkera genom att ange ditt registreringsnummer och betalmetod (kort eller Swish). Då tillkommer en serviceavgift.

Förstår inte till 100% men låter som att jag inte orkar undvika Epark Quick så det blir serviceavgift för mig.

För tydlighets skull. Stod du på parkeringen närmast stolliftarna, den vid JBP-hotellet ?
Är det här något helt nytt?? Vi var i Järvsö i fyra dagar i juni (och minst en av dom dagarna stod vi på den övre parkeringen). Och nu senast 6-7 sept då vi stod bägge dagarna närmast stolliftarna. Har inte betalat någon av gångerna och inte heller fått någon faktura. Har jag haft galen tur alltså?

Ja, Easy park undviker jag när det inte finns alternativ.

Även kameraparkering, men det är svårare...

Det verkar åtminstone finnas vissa luckor kring kameraparkeringar

Och jag letade efter en artikel som jag inte hittade, om att någon hade anmält kameraparkering som olagligt med avseende på GDPR.

I Göteborg är vi tacksamt nog utrustade med en kommunal app som är bättre än alla övriga.
Justja!
Den där försökte jag använda en fredagkväll förra året.

Mitt konto hamnade i nån slags limbo att det blev skapat, men det kom inget aktiveringsmail, och jag kunde inte be om nya för att det "redan var pågående", och kundtjänst öppnade på måndagen.

Sen fick jag checka in på Sahlgrenska och har helt glömt bort det sen dess..

Och vad gäller kameraparkeringar har jag vid två tillfällen fått böka med att bestrida.

Bägge tillfällena handlade om att jag hade lagt in kort för automatisk betalning. Det har jag tagit bort.

Första gången hade jag inte tänkt på att ta bort en bil som jag sålt. Det plingade till i appen att parkering påbörjats och jag ringde för att bestrida, det är ju inte min bil längre. Inte vårt problem sade de... Och det är ju sant.

Andra gången var det mitt ex bil som blev registrerad i en annan stad. Då var det en fel-avläsning av reg-skylt och parkeringsbolaget korrigerade omedelbart. (även här hade jag ju missat att plocka bort det som var vår gemensamma bil tidigare)

Jag har inte gjort nåt val för att slippa avgiften i Nacka vad jag vet. Står 0,00 kronor varje gång jag parkerar.

Visa bilaga 796398
Nacka verkar ha lyckats tvinga EasyPark att erbjuda parkering utan serviceavgift direkt i appen utan att man behöver göra något. I vissa andra kommuner behöver du veta att du ska leta dig fram till den här sidan, scrolla ner och trycka på rätt ställe för att byta till rätt lokalpaket (hint: det är länken med den minsta fonten 🙂).
IMG_9089.webp

I Stockholm gäller detta:
IMG_9090.webp

Det går att göra inställningar för att parkera ”lokalt” med Easypark. Det är detta de säger till sitt försvar ang. avgiften. Problemet är att man måste in via en extern, ej mobilanpassad sajt och strula för att få det att funka. Riktigt tidsödande och otydligt.

I Stockholm kör jag Parkster istället. Inga avgifter.

Justja!
Den där försökte jag använda en fredagkväll förra året.

Mitt konto hamnade i nån slags limbo att det blev skapat, men det kom inget aktiveringsmail, och jag kunde inte be om nya för att det "redan var pågående", och kundtjänst öppnade på måndagen.

Sen fick jag checka in på Sahlgrenska och har helt glömt bort det sen dess..
P-bolaget i Göteborg är dessutom väldigt vettiga. Har fått två P-boter strukna väldigt enkelt. Och i det ena fallet var P-boten formellt korrekt, i det andra fallet fel men inget jag kunde bevisa.

Det går att göra inställningar för att parkera ”lokalt” med Easypark. Det är detta de säger till sitt försvar ang. avgiften. Problemet är att man måste in via en extern, ej mobilanpassad sajt och strula för att få det att funka. Riktigt tidsödande och otydligt.

I Stockholm kör jag Parkster istället. Inga avgifter.
Sammanfattningsvis har Easypark alltså lagt extra utvecklingsmiljoner på att göra det svårt att undvika avgiften? För det enklaste är rimligen en virtuell flagga på varje parkering, avgift eller ej. Så kan man göra. Om man vill. men det vill man inte.

Är det här något helt nytt?? Vi var i Järvsö i fyra dagar i juni (och minst en av dom dagarna stod vi på den övre parkeringen). Och nu senast 6-7 sept då vi stod bägge dagarna närmast stolliftarna. Har inte betalat någon av gångerna och inte heller fått någon faktura. Har jag haft galen tur alltså?
Jag såg kameror och skyltar i juni på djurparksparkeringen. Men systemet var inte igång då.
Sen såg jag en kamera och EP-skyltar på parkeringen närmast liftarna nu i helgen.
Jag hittade den här länken man kan kolla om man fastnat i girighetssystemet.

Tror det blir ett årskort i Gesunda nästa säsong istället. Av flera anledningar, men p-upplevelsen är en...

Tillbaka
Topp