DIY Zwift Ride. Typ. Ersätta framgaffel och hjul med ett 1 1/8" rör. Någon som gjort det?

velman

Aktiv medlem
DIY Zwift Ride. Typ. Ersätta framgaffel och hjul med ett 1 1/8" rör. Någon som gjort det?
Jag skulle gärna bli av med framhjulet på min zwift-cykel då jag har lite ont om plats framför cykeln. Det slog mig att man borde kunna ersätta framhjul och framgaffel med ett 1 1/8" rör istället.

Jag behöver ett rör och något som håller fast crown racen (svenskt ord...?) på ett stabilt och säkert sätt. Och en liten tass längst ner på röret.

Efter en snabb sökning visade det sig att det redan är gjort.

Men är det någon här som testat det?

Någon som vet var man kan köpa ett rör i tum-storlek? Helst i Göteborg. Jag har googlat lite och hittar ingen som har just 1 1/8". 28mm finns men den skall ju vara typ 28,6. Jag har hittat på Ebay men det blir mycket frakt i förhållande till priset på röret.

Och finns det några tydliga nackdelar / faror med detta?

1759071315253.webp

Ett annat sätt är att skaffa en gammal stålgaffel som passar på cykeln (om det finns).
Kapa bort det mesta av gaffelbenen och svetsa/ skruva dit valfritt rör i det som är kvar.
Då kan du gå lodrätt ned och spara lite plats till.

Ett annat sätt är att skaffa en gammal stålgaffel som passar på cykeln (om det finns).
Kapa bort det mesta av gaffelbenen och svetsa/ skruva dit valfritt rör i det som är kvar.
Då kan du gå lodrätt ned och spara lite plats till.
Det var min första tanke. Eller skruva fast en rejäl träregel i gaffeln.

Dock har jag ingen svets och att klämma en träregel en gammal gaffel kan se lite väl yxigt ut. Även om funktionen antagligen blir hur bra som helst.

Den behöver inte gå lodrät ner, riktigt så ont om plats är det inte. 🙂

Eller snickra en bock som är lagom hög, dvs hjulradien, med en axel som du sätter gaffeln på

Tex

Visa bilaga 796279
Jag har köpt ett sådant fäste, men inte börjat använda än. Finns på AliExpress för 100-150 kr, säkert på amazon eller någon annanstans också.

Det var min första tanke. Eller skruva fast en rejäl träregel i gaffeln.

Dock har jag ingen svets och att klämma en träregel en gammal gaffel kan se lite väl yxigt ut. Även om funktionen antagligen blir hur bra som helst.

Den behöver inte gå lodrät ner, riktigt så ont om plats är det inte. 🙂
Inte omöjligt att jag kan hjälpa dig - svets finns (MIG o TIG), svarv finns. Fixa material så borde något gå att ordna (Kungälv)
Behöver du köpa material i små mängder (de flesta säljer bara 6 meter) så kolla Montano i Bohus (montano.se)
PM:a om intresse finns

Jag har varit inne på det med men ju mindre saker som står på golvet desto bättre för mig.
Man bör ju kunna rotera gaffeln bakåt och på så vis spara 10 cm.

Kanske kan man ställa något under vevlagret och skippa stöd på gaffeln helt? Eller blir det för stor tipp-risk? Häng framändan rep från taket istället kanske. Eller skruva fast gaffel-fästet i bilden direkt på väggen.

Man bör ju kunna rotera gaffeln bakåt och på så vis spara 10 cm.

Kanske kan man ställa något under vevlagret och skippa gagffeln helt? Eller blir det för stor tipp-risk? Häng framändan rep från taket istället kanske. Eller skruva fast gaffel-fästet i bilden direkt på väggen.
Jag har inte så ont om plats att jag vill riskera livet ;)

Framhjulet är i vägen när barnen skall ta ut sina cyklar samt att det är i vägen när jag skall dra ut en låda på arbetsbänken. Ett rör hade löst många av mina problem. Men det verkar vara väldigt svårt att få tag på 1,1/8"-rör i Sverige. Man kan beställa från England (ebay). Det landar på ca 400kr för ett rör inkl frakt och avgifter.

Sen behövs några klämmor som styrlagret kan vila mot. En liten fot så att röret inte gnager sönder mattan i garaget osv. Jag vill inte lägga ner hur mycket pengar som helst på det.

Problemet är som sagt var att hitta ett aluminumrör i rätt dimension.

Jag har en bra rörkran, i ganska direkt närhet till dig @velman . Oklart om det går att få fram i alu, men stål fanns senast jag kollade.

Du behöver som sagt svetsa lite också med den lösningen, men jag har inte tid inom närmsta tiden dessvärre (måste rädda mina egna projekt först..). En lämplig bricka med 1 1/8 innermått vet jag inte om det finns, men det hade varit det smidigaste. Eller att svetsa fast crownracet direkt i gaffeln, eventuellt.. eller bara en bit rör med rätt innerdiameter som du trär över röret. Man skulle ju kunna ha ett grövre rör med 1 1/8 tums innermått som man sedan trär i ett kort 1 1/8 rör inuti, svetsar fast och slår på crownracet ner mot det grövre röret.

Ganska enkel sak med flera möjliga vägar framåt.

Ska försöka ta reda på tillgången på rör imorgon, om jag kommer ihåg. Påminn mig annars!

Eller snickra en bock som är lagom hög, dvs hjulradien, med en axel som du sätter gaffeln på

Tex

Visa bilaga 796279
Den lösningen hade jag aldrig använt mig av. Till skillnad från ett hjul som behåller samma radie när det snurrar går den där från en bestämd radie till noll i radie = cykeln slår omkull rakt framåt eller bakåt om den förskjuts i längsled. Verkar helt livsfarligt och finns nog mest till för att folk plockar de lägst hängande frukterna utan att tänka igenom konsekvenserna. Med stöd upp på gaffelbenen hade jag kanske vågat, men aldrig sådär.

Tack men det räcker inte ner till marken. Skall ersätta gaffel + hjul.
Jovisst, men där har du biten i kronröret. Enklare rör i äkta vattenrörskvalitet med en påsvetsat krage e.d. som fortsättning bör väl funka?

Den lösningen hade jag aldrig använt mig av. Till skillnad från ett hjul som behåller samma radie när det snurrar går den där från en bestämd radie till noll i radie = cykeln slår omkull rakt framåt eller bakåt om den förskjuts i längsled. Verkar helt livsfarligt och finns nog mest till för att folk plockar de lägst hängande frukterna utan att tänka igenom konsekvenserna. Med stöd upp på gaffelbenen hade jag kanske vågat, men aldrig sådär.
Ett stabilt uppochnervänt T funkar ju. Om bottenplattan är t.ex 30cm blir det oerhört svårt att rotera stödet i längsled.

Jag har en bra rörkran, i ganska direkt närhet till dig @velman . Oklart om det går att få fram i alu, men stål fanns senast jag kollade.

Du behöver som sagt svetsa lite också med den lösningen, men jag har inte tid inom närmsta tiden dessvärre (måste rädda mina egna projekt först..). En lämplig bricka med 1 1/8 innermått vet jag inte om det finns, men det hade varit det smidigaste. Eller att svetsa fast crownracet direkt i gaffeln, eventuellt.. eller bara en bit rör med rätt innerdiameter som du trär över röret. Man skulle ju kunna ha ett grövre rör med 1 1/8 tums innermått som man sedan trär i ett kort 1 1/8 rör inuti, svetsar fast och slår på crownracet ner mot det grövre röret.

Ganska enkel sak med flera möjliga vägar framåt.

Ska försöka ta reda på tillgången på rör imorgon, om jag kommer ihåg. Påminn mig annars!
Du får gärna kolla om det finns ett rör!

Jag tänker att det räcker med bra klämmor som ersättning för gaffelkronan om hela röret är 1,1/8. Jag kan inte svetsa men kan såga, skriva och mycket annat. 🙂

Du får gärna kolla om det finns ett rör!

Jag tänker att det räcker med bra klämmor som ersättning för gaffelkronan om hela röret är 1,1/8. Jag kan inte svetsa men kan såga, skriva och mycket annat. 🙂
Har undersökt (skickade ett mail, men det är inte ett mailsvararföretag direkt..😛 Återkommer!

Efter lite funderande har ett rör i överdimension som sen svetsades ner till rätt dimension för att passa i kronröret på ramen hade nog varit enklaste och elegantaste lösningen, med enda nackdel att man måste ha en svarv...☺️

Ett stabilt uppochnervänt T funkar ju. Om bottenplattan är t.ex 30cm blir det oerhört svårt att rotera stödet i längsled.
Överlägset enklast, billigast och med tillräcklig funktion måste vara att vrida framgaffeln 180°, om styret kan följa med och det inte behövs manipulera växlar e.d. så låt det följa med bak, annars lossa det så att det kan sitta kvar åt rätt håll för cyklisten, och sedan ett sådant ersatz-hjul med tillräckligt stor bottenplatta och stadig nog "upright".

Har undersökt (skickade ett mail, men det är inte ett mailsvararföretag direkt..😛 Återkommer!

Efter lite funderande har ett rör i överdimension som sen svetsades ner till rätt dimension för att passa i kronröret på ramen hade nog varit enklaste och elegantaste lösningen, med enda nackdel att man måste ha en svarv...☺️
Svarv.... Har väl alla??? :giggle:

Och det är där någonstans det övergår från ett litet till stort projekt. 😉

Det här är intressant! Kunde ju vara något för att få en lite luftigare setup. Men finns det inte redan en färdig produkt att köpa, alla bra idéer brukar redan vara förpackade och färdiga för försäljning? Jag har iofs inte sett något.

Hur blir belastningen på ramen och då kanske ffa styrrlröret? Man lär ju få någon typ av rörelse så länge man inte bultar änden till golvet? Å andra sidan har det ju använts Kickr Climb länge utan larmrapporter.

Kul idé! Jag har ämnesrör i alu kvar efter jag svarvade en Future Shock delete. Måste prova att göra en pinne.

innerdiameter på ett 1 1/8 gaffelrör brukar väl vara 1"

Skulle man inte bara kunna kapa av en gammal gaffel nertill och köra in ett:

Som du låser med en m6 skruv genom gaffelkronan, eller allra helst en svetskunnig kamrat

Det här är intressant! Kunde ju vara något för att få en lite luftigare setup. Men finns det inte redan en färdig produkt att köpa, alla bra idéer brukar redan vara förpackade och färdiga för försäljning? Jag har iofs inte sett något.

Hur blir belastningen på ramen och då kanske ffa styrrlröret? Man lär ju få någon typ av rörelse så länge man inte bultar änden till golvet? Å andra sidan har det ju använts Kickr Climb länge utan larmrapporter.
Det har jag funderat mycket på. Med ett framhjul kan framdelen på cykeln röra sig fritt. Med ett rör begränsas rörligheten i längsled men är oförändrad i sidled.

Med ett framhjulsstativ begränsas rörligheten åt alla håll

Om framdelen kan röra sig fritt och bakdelen är fast inspänd i en trainer blir det en massa moment i ramen när man bänder och tar i.

Om både fram och bakdelen på cykeln är (någorlunda) fast inspända blir momenten fördelade på ett annat sätt.

Och ju stabilare cykeln står desto jobbigare är det för kroppen tycker jag. Många skaffade väl rocker plates av den anledningen? För att få lite rörelse på cykeln.

För min egen komfort inbillar jag mig att det är bättre när framdelen kan röra sig när jag trampar.

Men vad är bäst för för ramen? Det är min avlagda kolfiberracer som aldrig skall ut på vägarna igen. Men det vore ju kul om den håller länge ändå.

Framhjulsstativ på balansplatta då. Men är verkligen kolfiberramar så klena att det går att trampa sönder dem?
Har sett några YT filmer som varit länkade här om testning av ramar. De verkar tåla otroligt mycket stryk.

Framhjulsstativ på balansplatta då. Men är verkligen kolfiberramar så klena att det går att trampa sönder dem?
Har sett några YT filmer som varit länkade här om testning av ramar. De verkar tåla otroligt mycket stryk.
Absolut, de tål mycket. Men jag har likväl funderat på vad som är bäst för ramen. 🙂

Den är nog snart 20 år för övrigt.

Jag har en 25-år gammal lättvikts-alu-ram på trainercykeln. Är det ok att oroa sig då? :-)

Du har förstås helt rätt! Om frågan ställts ”kan jag använda min finracer i trainern?” så hade svaret varit ”självklart”.

Men när vi närmar oss extremerna (är det det vi gör här? Det är frågan) så kommer vi kanske till slut landa i ett ”nja, nu börjar det kännas sketchy”. Mitt exempel ovan tex, om vi bultar framgaffel-ersättningsröret till golvet men låter trainern stå löst.

Jag har en 25-år gammal lättvikts-alu-ram på trainercykeln. Är det ok att oroa sig då? :-)

Du har förstås helt rätt! Om frågan ställts ”kan jag använda min finracer i trainern?” så hade svaret varit ”självklart”.

Men när vi närmar oss extremerna (är det det vi gör här? Det är frågan) så kommer vi kanske till slut landa i ett ”nja, nu börjar det kännas sketchy”. Mitt exempel ovan tex, om vi bultar framgaffel-ersättningsröret till golvet men låter trainern stå löst.
För vanligt gnetande tror jag inte att det spelar någon roll om man har framhjul eller ej men när man tokspurtar kan det nog spela större roll.

Men det är egentligen de små mikrorörelserna jag vill behålla på cykeln. En del sätter ju tennisbollar under trainern för att få mer rörelse. Att då cementera fast cykeln i golvet känns inte som rätt väg att gå.

Om cykeln går sönder på trainern är det ju mest en stökig stund av att ta sig upp om man trasslat in sig i ramen eller något, men kanske inte värre än så. Annars är ju klassikern kedjebrott vid full spurt dramatisk oavsett om man står still eller cyklar, och det kan ju hända på vilken cykel som helst.

Gällande mikrorörelser osv: Min Monark på plastfötter kan nog anses likställas med en cykel som bultats fast i betonggolv - den rör sig inte en millimeter. Har kört ganska många timmar på den utan större bekymmer än utecykling, även om det blir lite träsmak pga statisk position (som jag löser genom regelbunden ståcykling). Inte så noga om det blir för stumt mao, gissar jag.

Btw, grossisten ringde precis och frågade om millimetermått. Visst är det 28,6-rör vi pratar om @velman ?

Där är vi nog lite olika. När jag började inomhuscykla på allvar (eller ja… allt är relativt?) använde jag samma cykel som ute. Kopplade upp till en Snap som inte är så rigid och fick ont som bara den.

Ska jag inomhuscykla längre än en timme har jag problem att hantera domningar både här och där (men problemen dyker upp tidigare). Det funkar med att ståcykla och försöka stretcha osv men det är en STOR skillnad mot utecykling.

Även om man inte dör vid ett ramhaveri inomhus känns det ändå lite… dumt?

Bygg den "framgaffel" du tänker dig, men korta den 12 cm och montera luftgummihjul från Jula i ändarna. Pumpa sedan lagom hårt så att stabilitet och svikt blir "lagom"
Hjul finns i diameter 255m

Benet gör du i rörmaterialet du letar efter - tvärslån i stång. Borra o gänga M16 invändigt i tvärslåns ändar. Hjulen har innerdiameter 16mm - dra fast med M16 skruv (M16 delgängad har aningen större diameter än 16, men det går att svarva ner)
På "benet" förutsätter jag att det skall finnas en fläns/lagerläge för att stoppa så att längden blir rätt avpassad. Hur du har tänkt dig den vet jag inte, själv hade jag svarvat en fläns och näst fast i rätt position. Tänk på att tunnväggiga rör kan vara luriga att svetsa och kan slå sig om man inte fördelar svetspunkter jämnt

Framgaffel.webp

Senast ändrad:
Benet gör du i rörmaterialet du letar efter - tvärslån i stång. Borra o gänga M16 invändigt i tvärslåns ändar. Hjulen har innerdiameter 16mm - dra fast med M16 skruv (M16 delgängad har aningen större diameter än 16, men det går att svarva ner)
På "benet" förutsätter jag att det skall finnas en fläns/lagerläge för att stoppa så att längden blir rätt avpassad. Hur du har tänkt dig den vet jag inte, själv hade jag svarvat en fläns och näst fast i rätt position. Tänk på att tunnväggiga rör kan vara luriga att svetsa och kan slå sig om man inte fördelar svetspunkter jämnt

Visa bilaga 796544
Tyvärr går det nog snabbare för mig att jobba över så pass mycket att jag tjänar in till en zwift ride än att komma igång med att svetsa.

Jag slits mellan att det skall vara billigt, enkelt & funktionellt och att det är roligt att bygga saker. Dock behöver det ena inte utesluta det andra. Hade jag kunnat svetsa hade jag nog byggt en hel ram för zwift. Men där är jag inte just nu.

Fick besked idag från grossisten att de inte får tag i rör. Jag vet helt säkert att det fanns en annan gång så jag ifrågasatte det lite, så de skulle kolla vidare på måndag.. Halvt engagerade kanske man kan säga.😛 Återkommer om och när jag får besked!

Riskerar inte även en konstruktion med ett förlängningsrör på en vanlig cykel att bli rätt instabil? En Zwiftbike som det jämförs med här ju fördelen när det kommer till detta i att det är en väldigt tung stålram.

Riskerar inte även en konstruktion med ett förlängningsrör på en vanlig cykel att bli rätt instabil? En Zwiftbike som det jämförs med här ju fördelen när det kommer till detta i att det är en väldigt tung stålram.
Varför skulle det bli mer instabilt än med ett hjul?

Ett hjul kan parera en del svängningar som uppstår i cykeln lättare då det är mer rörligt. Jag har en Zwiftbike, det är en liten annan känsla i den jämfört med när kör på en cykel med hjul. Men tänker att det funkar till stor del av att cykeln i sig håller sig lite lugnare än vad en lättare cykel skulle göra.

Jag slängde ihop ett tillfälligt stöd med vad jag hade hemma i garaget. Lite virke, ett gammat nav och några M8-skruvar.

Tanken med navet var att stödet skall kunna röra sig (små små rörelser) som ett hjul gör. Jag är inte så förtjust i tanken på ett stabilt stöd som är fast inspänt i gaffeln. Men främsta skälet var att jag hade navet liggandes. :giggle:

Och i botten satte jag en smalare regel så att den kan vicka lite i sidled med. Jag skall gå på den med en hyvel så att den får en lite rundare profil.

Jag aktiverar zwift i helgen så jag återkommer med hur känslan blev.

Bifogar tre bilder. På den första ser man hur mycket bättre ytan blev framför arbetsbänken när jag inte har hjulet på cykeln.
IMG_8559.webp
IMG_8560.webp
IMG_8561.webp
Skärbräda från biltema. Jag kan för övrigt rekommendera kontorsmatta i garaget. Jag kör inte in någon bil där så det är mer av en verkstad / förvaring.

Fick besked idag från grossisten att de inte får tag i rör. Jag vet helt säkert att det fanns en annan gång så jag ifrågasatte det lite, så de skulle kolla vidare på måndag.. Halvt engagerade kanske man kan säga.😛 Återkommer om och när jag får besked!
Jag tackar för att du tar dig tid! :giggle:

Jag skulle gärna bli av med framhjulet på min zwift-cykel då jag har lite ont om plats framför cykeln. Det slog mig att man borde kunna ersätta framhjul och framgaffel med ett 1 1/8" rör istället.

Jag behöver ett rör och något som håller fast crown racen (svenskt ord...?) på ett stabilt och säkert sätt. Och en liten tass längst ner på röret.

Efter en snabb sökning visade det sig att det redan är gjort.

Men är det någon här som testat det?

Någon som vet var man kan köpa ett rör i tum-storlek? Helst i Göteborg. Jag har googlat lite och hittar ingen som har just 1 1/8". 28mm finns men den skall ju vara typ 28,6. Jag har hittat på Ebay men det blir mycket frakt i förhållande till priset på röret.

Och finns det några tydliga nackdelar / faror med detta?

Visa bilaga 796235
Hej! Jag gjorde så här😅

Bilagor

• 20251005_144851.webp
    20251005_144851.webp
    564.1 KB · Besök: 117
Ser att det har kommit lite bra förslag i tråden, men hur skulle det vara att bara vrida framhjulet 90 grader i förhållande till styret? Tänk track-stand men med styret i rätt position? Det borde frigöra några dm framför cykeln utan att behöva bygga något.

Ser att det har kommit lite bra förslag i tråden, men hur skulle det vara att bara vrida framhjulet 90 grader i förhållande till styret? Tänk track-stand men med styret i rätt position? Det borde frigöra några dm framför cykeln utan att behöva bygga något.
Det blir inte så bra. Det kommer att få ramen att vilja vrida sig åt ena hållet när du trampar.

Tillbaka
Topp