Det finns. För att göra en överföring till ett nytt konto som du inte har sparat sedan innan måste du i alla banker jag har använt godkänna det nya mottagarkontot med BankID. Du måste till och med skaffa så kallat ”utökat BankID” för att göra detta. Så har det varit sedan tiden med säkerhetsdosa.
Så där finns en varning. Du kan också själv ställa in en spärr på överföringar. Så då måste du också själv manuellt gå in och godkänna med BankID att du vill öka gränsen för överföringar. Alternativt ringa kundservice och uppge koder och säkerhets-ord etc. Ännu ett moment att ta sig igenom.
Sen måste du också godkänna överföringen med BankID där du ombeds läsa igenom en sammanfattning av transaktionen du tänker göra, och banken ber dig dubbelkolla summa, kontonummer, etc. Ännu ett moment.
Dessutom tar överföringar oftast en dag att processeras och landa hos den andra banken.
Banken ser att det här kontot som du försöker överföra till är flaggat som misstänkt bedrägeri då det har förekommit i massa andra polisutredningar om bedrägerier innan. Banken ringer därför upp dig för att säkerställa att du verkligen vill överföra 500 000 kr dit, du som aldrig brukar föra över pengar alls.
”Ja”, svarar du. ”Det är jag som gjort överföringen”, ”det är lugnt, det är helt legitimt, jag har köpt en båt på blocket” fortsätter du.
Vad vill du att banken gör här? Misstror dig och inte låter dig genomföra transaktionen? Vad händer då med alla tiotusentals false flags som skulle dyka upp varje dag?