[OT] Skydda sig mot obehöring adressändring

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Jo det är befogat för tex BankId. Konsekvenserna är stora om man är oförsiktig och inte tänker sig för. Gärna 2 popup windows med varningar.
Kan man inte hantera sina pengar ska man kanske inte hantera sina pengar.

Alla kan göra misstag men att omyndighetsförklara en hel befolkning för att pensionärer blir lurade är inte rätt väg. Varför ska jag hindras att spontanköpa en cykel för mina egna pengar för att någon annan blir lurad?

Som sagt. Det är bisarrt att sätta regler och beloppsgränser lika för alla när förutsättningarna är olika. Det enda man kan vara säker på då är att en stor majoritet har fel gränser och inställningar.

Jag har funderat lite över hur bedrägerierna går till numera med QR-koder och andra skyddsåtgärder, handlar det helt enkelt om att övertala brottsoffret att föra över pengar själv istället för att göra överföringarna åt dem som det var förr?
Rekommenderar att kolla på denna så får man en uppfattning på hur det går till:

Men ja, du är på rätt spår. Det är inte så att säkerheten brister hos bankerna eller i någon teknisk lösning direkt. Det är istället så att bedragarna får offren att själva genomföra och själva godkänna överföringen och när banken larmar så säger offret lugnt att allt är som det ska, för bedragarna har sagt att du måste ljuga för ”min kollega på andra avdelningen”. Det är därför skitsvårt att stoppa utan att inskränka på personens rättigheter. Det är väldigt, väldigt många vardagliga transaktioner som ser ”suspekta” ut utan kontexten bakom.

Säg att tex en cykelklubb ska göra en beställning på kläder. En av klubbens medlemmar tar på sig ansvaret att sköta beställningen och ber folk Swisha. Helt plötsligt börjar det alltså swishas 500 kr, 1500 kr, 1000 kr osv på sena kvällar/mitt i natten till den här personen. Den här personen, som inte heller för 2 år sedan fyllde i att den skulle göra utlandsbetalningar, försöker nu genomföra en överföring till utlandet (där tillverkaren finns).

Lek nu med tanken att det är dagen innan löning och banken (teoretiskt nu då) väljer att frysa kontot och spärra alla kort för att försöka förhindra ett pågående bedrägeri. Personen är nu utan pengar, BankID och massa annat medan räkningarna ska betalas. Bilen måste tankas för att kunna ta sig till jobbet, den här vanliga snubben hade snålat till sista droppen och väntat in lönen för att göra det.

Säg att detta händer jättemånga nu när bankerna (i detta teoretiska scenario) har skärpt reglerna och infört en automatisk AI som flaggar ”suspekt aktivitet” och agerar. Det bildas en jättestor kö av ärenden hos samtliga svenska banker. Säg att det då tar 6 månader att få allt ordnat. Sen händer det igen efter 3 dagar på grund av något annat som systemet flaggade, typ att betalningen till utlandet för 6 månader sedan inte gick igenom och därför studsat tillbaka (du hade inte anmält att du skulle ta emot pengar från utlandet). Inte så kul.

Det verkar som om en del här är dumma i huvudet och inte fattar. Det är ganska självklart att det borde finnas spärrar mot oväntade & nya transaktioner till helt nya konton som inte används förut. Speciellt för äldre personer och större belopp. Och ett helt gäng varningar när man går in och använder BankId.
Bankerna borde bli skyldiga att betala tillbaka.

Hm, bra att Swish kam upp här igen. Ser nu att SEB har maxgräns av 15k. Jag antar att det går enkelt att höja. Jag köpte en begagnad cykel för 9k för ett år sen utan problem. Om man vill Swisha mer än 15k behöver man ringa banken. Men då är stora frågan hur länge det tar. Tur att vi har tillräcklig många cyklar i några år till ...

OnT så förvånar mig, tyvärr, ingenting längre i Sverige.

Det verkar som om en del här är dumma i huvudet och inte fattar. Det är ganska självklart att det borde finnas spärrar mot oväntade & nya transaktioner till helt nya konton som inte används förut. Speciellt för äldre personer och större belopp. Och ett helt gäng varningar när man går in och använder BankId.
Varför kan du inte argumentera sakligt utan att sitta och anklaga de du debatterar med för att vara dumma i huvudet? Dessutom utan att på något sätt bemöta de argument som framförs.

Det finns. För att göra en överföring till ett nytt konto som du inte har sparat sedan innan måste du i alla banker jag har använt godkänna det nya mottagarkontot med BankID. Du måste till och med skaffa så kallat ”utökat BankID” för att göra detta. Så har det varit sedan tiden med säkerhetsdosa.

Så där finns en varning. Du kan också själv ställa in en spärr på överföringar. Så då måste du också själv manuellt gå in och godkänna med BankID att du vill öka gränsen för överföringar. Alternativt ringa kundservice och uppge koder och säkerhets-ord etc. Ännu ett moment att ta sig igenom.

Sen måste du också godkänna överföringen med BankID där du ombeds läsa igenom en sammanfattning av transaktionen du tänker göra, och banken ber dig dubbelkolla summa, kontonummer, etc. Ännu ett moment.

Dessutom tar överföringar oftast en dag att processeras och landa hos den andra banken.

Banken ser att det här kontot som du försöker överföra till är flaggat som misstänkt bedrägeri då det har förekommit i massa andra polisutredningar om bedrägerier innan. Banken ringer därför upp dig för att säkerställa att du verkligen vill överföra 500 000 kr dit, du som aldrig brukar föra över pengar alls.

”Ja”, svarar du. ”Det är jag som gjort överföringen”, ”det är lugnt, det är helt legitimt, jag har köpt en båt på blocket” fortsätter du.

Vad vill du att banken gör här? Misstror dig och inte låter dig genomföra transaktionen? Vad händer då med alla tiotusentals false flags som skulle dyka upp varje dag?

Det blir också väldigt tydligt att varningar i BankID inte fungerar och förlorar sitt syfte som @GoranS är inne på när du inte heller har märkt alla varningar och uppmaningar och information som redan kommer vid varje signering i BankID-appen. Tex kommer det redan idag en text i stil med ”Har du själv kontaktat eller ringt upp Telia?” när du ska identifiera dig i ett samtal.

Det finns. För att göra en överföring till ett nytt konto som du inte har sparat sedan innan måste du i alla banker jag har använt godkänna det nya mottagarkontot med BankID. Du måste till och med skaffa så kallat ”utökat BankID” för att göra detta. Så har det varit sedan tiden med säkerhetsdosa.

Så där finns en varning. Du kan också själv ställa in en spärr på överföringar. Så då måste du också själv manuellt gå in och godkänna med BankID att du vill öka gränsen för överföringar. Alternativt ringa kundservice och uppge koder och säkerhets-ord etc. Ännu ett moment att ta sig igenom.

Sen måste du också godkänna överföringen med BankID där du ombeds läsa igenom en sammanfattning av transaktionen du tänker göra, och banken ber dig dubbelkolla summa, kontonummer, etc. Ännu ett moment.

Dessutom tar överföringar oftast en dag att processeras och landa hos den andra banken.

Banken ser att det här kontot som du försöker överföra till är flaggat som misstänkt bedrägeri då det har förekommit i massa andra polisutredningar om bedrägerier innan. Banken ringer därför upp dig för att säkerställa att du verkligen vill överföra 500 000 kr dit, du som aldrig brukar föra över pengar alls.

”Ja”, svarar du. ”Det är jag som gjort överföringen”, ”det är lugnt, det är helt legitimt, jag har köpt en båt på blocket” fortsätter du.

Vad vill du att banken gör här? Misstror dig och inte låter dig genomföra transaktionen? Vad händer då med alla tiotusentals false flags som skulle dyka upp varje dag?

Det skulle dock vara bra om de kontrollerar om namnet av mottagaren stämmer överens med kontonumret, som bankerna i Nederländerna gör.

Jag repeterar !

Jag fattar inte. Hur är parkeringsböter i Holland oväntat? För vem är det oväntat? Har personen kört mycket bil i Holland?
Vem ska betala böterna?

Jag repeterar !

Ger inga tecken på att ha läst vad andra skriver - check!
Rapar upp samma ramsa gång på gång - check!
Oförskämd - check!

Det skulle dock vara bra om de kontrollerar om namnet av mottagaren stämmer överens med kontonumret, som bankerna i Nederländerna gör.
Banksekretessen sätter stopp för detta. Inte ens banken som ska föra över pengarna får veta vem mottagaren är eller heter. Men med tex tjänster som BankGiro så ser du mottagarens namn, men det är ju bara för företag.

Sen skulle det inte heller stoppa dessa bedrägerier, bedragaren uppger för offret ”det ska stå att överföringen går till Simon Hansson, gör det det?”, offret ser att det står ”Mottagare: Simon Hansson” och blir då försäkrad om att pengarna faktiskt hamnar på rätt konto.

Hjärnan är totalt kapad vid dessa bedrägerier. I USA och andra länder så ombeds offren att gå till butiker för att köpa presentkort för 50 000 USD istället. Butikspersonalen kan informera kunden om att det här är ett vanligt upplägg för bedrägeri hur många gånger som helst, men bedragaren säger bara ”han vet inte vad han pratar om, det är såhär det går till” och offret blir då helt galen på butikspersonalen som försöker förhindra köpet.

Läs gärna denna artikel om hur en ung finansiell krönikör själv blev ett offer och till slut la 50 000 dollar kontant i en låda som skulle hämtas upp av en bil för att skydda sig från att förlora alla sina pengar:

Det är helt sjukt hur svårt detta är att skydda sig emot, eller för en bank att skydda sina kunder ifrån.

Jag ber verkligen alla kritiker i denna tråd att både läsa ovan artikel samt kolla på hela avsnittet från Uppdrag Granskning. Speciellt delen där dom spelar upp samtalet mellan offret och banken som försöker förhindra bedrägeriet.

Jag repeterar !

Varför speciellt för äldre personer? Det blir allt vanligare att unga personer faller för bedrägerier. Det finns inget speciellt med åldern som gör att du blir mer benägen att falla för bedrägeri. Vi har inte ens åldergräns för körkort, så varför skulle vi börja begränsa våra äldre när det kommer till att hantera sina egna pengar?

Banksekretessen sätter stopp för detta. Inte ens banken som ska föra över pengarna får veta vem mottagaren är eller heter. Men med tex tjänster som BankGiro så ser du mottagarens namn, men det är ju bara för företag.

Nu förvånar jag mig inte längre över riktig konstiga saker i Sverige. Men det är dock riktigt konstig att man har ingen privacy alls med att din address, sambo, uppskattade värde på huset mm finns att hitta i några sekunder på nätet men att man inte får veta vilken namn är kopplat till en konto!

Dessutom tror jag inte ens att man får veta vem namn är kopplad till en konto, bara om kontonumret och namnet stämmer överens.

Sen skulle det inte heller stoppa dessa bedrägerier, bedragaren uppger för offret ”det ska stå att överföringen går till Simon Hansson, gör det det?”, offret ser att det står ”Mottagare: Simon Hansson” och blir då försäkrad om att pengarna faktiskt hamnar på rätt konto.

Det skulle inte stoppa alla bedrägerier, men det skulle ger en varningssignal. Dessutom bra som kontroll vid icke-bedrägerier också.

Stämmer verkligen detta ? Jag har flera olika internetbanker, och definierar överföringskonton i förväg, - banken kontrollerar då att dessa konton tillhör mig, men i en annan bank.

Stämmer verkligen detta ? Jag har flera olika internetbanker, och definierar överföringskonton i förväg, - banken kontrollerar då att dessa konton tillhör mig, men i en annan bank.
Vet inte hur det fungerar exakt i praktiken, men på juridiken när jag pluggade vet jag att den får brytas i tex ett polisiärt ärende, men att den ändå gäller banker emellan också. Du får gärna undersöka om det verkligen är en kontroll banken gör själva eller om du gör något, tex intyg, kontoutdrag där ditt namn framgår osv. Jag har aldrig varit med om någon sådan kontroll vid överföring mellan banker (egna konton). Men tex Avanza som inte själva har transaktionskonton så får du bara föra över pengarna tillbaka till samma konto du satte in ifrån. Ska du byta detta är det en lång jävla process där du måste bevisa att du är ägare till kontot du vill byta till.

Vilken fantastisk argumentationsteknik. Jag slutade läsa där faktiskt, det är helt ointresserant vad det än står.

Prova att läsa igen. Poängen är att det finns en massa saker som Bankerna och BankId kan göra för att förhindra och försvåra bedrägerier. Enkla funktioner som dom kan implementera. Det är ju verkligen skit att det får fortsätta utan att dom gör något eller vidtar åtgärder. Speciellt behövs skydd för äldre personer som sällan använder internetbanken.

Sen verkar det finnas många här som inte förstår att det går att försvåra och förhindra en hel del bedrägerier med enkla åtgärder i systemen. Dessa personer är dummies ! :cool:

Senast ändrad:
Prova att läsa igen. Poängen är att det finns en massa saker som Bankerna och BankId kan göra för att förhindra och försvåra bedrägerier. Enkla funktioner som dom kan implementera. Det är ju verkligen skit att det får fortsätta utan att dom gör något eller vidtar åtgärder. Speciellt behövs skydd för äldre personer som sällan använder internetbanken.

Sen verkar det finnas många här som inte förstår att det går att försvåra och förhindra en hel del bedrägerier med enkla åtgärder i systemen. Dessa personer är dummies ! :cool:
Eller så kan man försöka förstå att världen inte är svart-vit utan att det finns för- och nackdelar med olika lösningar. Om man inte själv klarar av att tänka ut några nackdelar med de förslag man framför kan man läsa vad andra beskriver som nackdelar.

Eller så kan man ignorera alla andra människor och leva i opåverkbar förvissning om sin egen förträfflighet och alla andras undermålighet.

SÅ ÄR DET INTE IDAG. Det finns en automatisk spärr som tvingar den som är skriven på adressen idag att svara på om du som vill skriva dig där faktiskt bor där eller inte.
Ja, så borde det naturligtvis vara - men så är det INTE.
Jag har en närstående som plötsligt upptäckte en obehörig som var skriven på hens adress. Trots spärr hos SKV, trots KIVRA , etc
Den obehörige hade rundat alla spärrar genom att göra ansökan via en pappersblankett. Då funkar nämligen inga spärrar som finns i e-tjänsterna hos SKV.
När den enskilda handläggaren får en pappersblankett verkar SKV sakna alla verktyg att verifiera hur det verkligen står till, möjlighet att kontakta den boende elektroniskt, ...etc.
Alltså skriver man ett brev. Vilket alla inser är ett mkt osäkert sätt att verkligen nå en mottagare.
Är dessutom mottagaren bortrest i jobbet, inlagd på sjukhus, gör en längre cykeltur i Anderna eller vadsomhelst så att man inte kan svara på 3 dagar - så premieras den obehörige.
Så som det fungerar nu kan vem som helst obehörig skriva sig hos din äldre och kanske senila släkting, det räcker med att skicka in via pappersblankett till SKV.

Jag repeterar !

”En del verkar behöva lite tips, så att dom kan utvidga sitt trånga synfält.

Du vet väl at[sic] det är kul med lite annorlunda infallsvinklar, det är ju poängen med många trådar här.”

Här kommer mitt tips för idag:
Kolla framförallt längst ner i pyramiden och se om du känner igen nåt 👍

Övervakning och efterföljd och anmälan av regler och villkor, och brott mot desamma, kostar personal och pengar. Sånt gillar inte banker, eller någon annan heller. Bättre då, tycker de, att använda Folkbokföringens begrepp på en person.

Kul med reportrar som vågar dra ner byxorna på de ansvariga.
Gissar att ministrarna inte var folkbokförda på sin sommarstugas adress, utan på sin faktiska hemadress. Är det ingen folkbokförd på adressen så finns det ingen att kontakta för att få igenom en ny ändring. Det är ett kryphål absolut. Kanske borde införa samma system som kollar mot Lantmäteriet och lagfaren ägare utöver bara den som är folkbokförd. Dock svårt att sålla ut vad som är vad, jag menar det hade ställt till det rejält om fastighetsägaren skulle bli inblandad vid varje adressändring när dom äger flera hundra hyreshus med tusentals lägenheter tillsammans. Hmmm.

Detta var väl bara att reportern ändrade sin egen adress (mha Bankid) så att den egna posten hamnade någonannanstans. Inget konstigt egentligen, och ingen ändring i folkbokföringen.

Detta var väl bara att reportern ändrade sin egen adress så att den egna posten hamnade någonannanstans. Inget konstigt egentligen, och ingen ändring i folkbokföringen.
"Även kommersiella tjänster som Infotorg och Ratsit uppdaterade sina register."

Kan tänka mig att kriminella gärna nyttjar det kryphålet om det är så lätt. Så lagom kul när nån bränner ner ens hus eller placerar en handgranat på farstun.

Detta var väl bara att reportern ändrade sin egen adress (mha Bankid) så att den egna posten hamnade någonannanstans. Inget konstigt egentligen, och ingen ändring i folkbokföringen.
Verkar stämma. Tänkte först att personbevis alltid skickas till folkbokföringsadressen men det verkar skickas till den särskilda adressen (en tillfällig adress som gäller i högst 6 månader) i folkbokföringen om det finns en sådan registrerad.

Så det här verkar definitivt röra särskild adress och inte folkbokföring.

Edit: I ursprungliga Hem & Hyra-artikeln stod det till och med i klartext
IMG_1659.webp

Ännu en artikel i ämnet. https://www.dn.se/ekonomi/okanda-skrev-sig-pa-ulla-lenas-sommarstuga-nu-stammer-hon-skatteverket/

I korthet. Massor av okända började skriva sig på artikelpersonens adress. Ett tag var det runt 90 personer samtidigt.
SKV gjorde inget åt situationen.
Situationen gjorde den drabbade mkt otrygg och har påverkat henne djupt. Hon stämmer nu staten.
Jurist menar detta är ett stort problem som kan drabba enskilda hårt. Detta pga staten o SKV inte tagit ansvar för det system man utformat.
Verksamhetsexpert på SKV säger "vi ska titta på om det finns brister eller om det är något vi bör förändra". (!)😳
Samma verksamhetsexpert medger att ca 2% av alla folkbokföringar är felaktiga.

Eeeeh det blir ju enorma mängder.

Samma dam finns även med i ett reportage som SVT gjort.
Sjukt att man kan göra så men ännu sjukare att det verkar inte gå att få det åtgärdat!

Tycker att något system hos SKV borde triggat en varning i detta exempel.
SKV har informationen att stugan är 40 kvm stor, redan vid kanske 10 personer skrivna på adressen bör en fråga om det är rimligt ställts.
90 personer på 40 kvm är inte möjligt.

SKV har informationen att stugan är 40 kvm stor, redan vid kanske 10 personer skrivna på adressen bör en fråga om det är rimligt ställts.
Är det en utmaning? ;)

Om UL kommer till stugan och det är 90 personer där inne, då skall hon inte ringa SKV, hon skall ringa Polisen.

Steg 1 är väl att skaffa en rejäl låsbar brevlåda. Antar att det är någon som kommer förbi ibland för att hämta allas post.
Eller ta bort brevlådan, om man inte använder adressen själv.

Om SKV medger att 2% av alla folkbokföringar är felaktiga - hur många är det?
Ska man räkna 2% av befolkningen eller 2% av alla hushåll?
Nä det borde vara 2% av 10 miljoner , dvs typ 200 000!
ÄR 200 tusen personer skrivna på fel adress i Sverige? Den som medvetet skriver sig på fel adress begår lagbrott.

Om SKV medger att 2% av alla folkbokföringar är felaktiga - hur många är det?
Ska man räkna 2% av befolkningen eller 2% av alla hushåll?
Nä det borde vara 2% av 10 miljoner , dvs typ 200 000!
ÄR 200 tusen personer skrivna på fel adress i Sverige? Den som medvetet skriver sig på fel adress begår lagbrott.
Gör de?
De är ju folkbokförda på den adressen.

Vad fan. Vill du att skv ska ta bort Ulla-Lena för att det är för många i huset?
Skäms.
😝

Steg 1 är väl att skaffa en rejäl låsbar brevlåda. Antar att det är någon som kommer förbi ibland för att hämta allas post.
Eller ta bort brevlådan, om man inte använder adressen själv.
Tror inte detta har skett via brevlåda, mer att hon själv inte är skriven där utan på sitt riktiga hem, och dom som skriver sig där skiter i sin post.

Tillbaka
Topp