[Kalender] Uppsala – Trondheim – Uppsala 1500 km

bild_till_inlagg_HPR_1600_12002.webp

Planeringen är i full gång för UTU 2026!

Vi är glada att kunna presentera datumen för Uppsala – Trondheim – Uppsala 2026 – en cirka 1500 km lång cykeltur genom nordisk högsommar. Rutten följer pilgrimsleden mellan Uppsala och Nidarosdomen i Trondheim och är en upplevelse du inte vill missa.

Spara datumen: den 26-30 juli 2026 är nu bestämda! Planera in dessa dagar och gör dig redo för ett cykeläventyr fyllt av utmaningar, gemenskap och oförglömliga minnen.

VOLONTÄRER är hjärtat i detta evenemang! För att UTU 2026 ska kunna bli verklighet behöver vi bli fler som hjälps åt att organisera och bemanna kontroller. Vill du vara med och göra skillnad? Vi erbjuder mat, boende, resa och garanterad startplats nästa gång. Anmäl dig på hemsidan pilgrimbrevet.se och bli en del UTU 2026!

Anmälan för cyklister öppnar i november 2025. Håll utkik och säkra din plats! Mer information kommer på pilgrimbrevet.se och här i tråden.

#UTU2026

Senast ändrad:
Föranmälan öppnar till Uppsala – Trondheim – Uppsala 2026

Den 26–30 juli nästa år är det dags igen: Uppsala – Trondheim – Uppsala, en episk långdistanscykeltur längs pilgrimsleden mellan Sverige och Norge. Under fem intensiva sommardagar cyklar du totalt cirka 1500 km – fram och tillbaka mellan de två städerna.

Nu börjar nedräkningen! Viktiga datum att ha koll på:

1 november: Föranmälan öppnar för tidigare volontärer
Var du volontär på UTU 2022? Då är du garanterad en startplats och får förtur till anmälan som öppnar redan 1 november. Vi håller platser för tidigare volontärer fram till ordinarie anmälan öppnar.

15 november: Föranmälan öppnar
Samtidigt släpps den preliminära rutten för UTU 2026. Perfekt för dig som vill börja planera ditt cykeläventyr i god tid.

15 januari: Ordinarie anmälan öppnar

UTU 2026 är ett äventyr som testar både din uthållighet och beslutsamhet. Det är inte bara en cykeltur – det är också en möjlighet att kvalificera sig för tidig anmälan till Paris–Brest–Paris 2027.

Missa inte chansen att bli en del av något unikt!

Kika in på pilgrimbrevet.se för att läsa mer om UTU!

Jag planerar att köra. Att dömma av bilden i inlägg #6 så verkar det vara ryggsäck och klädkod casual som gäller. Nog om detta, nu antar jag att det främst handlar om att komma i form sedan är det dags att fundera kring kläder och utrustning för detta lopp.

Hoppas inte turen går genom Rättvik den veckan, för då är det överfullt med raggarbilar i området.

Hoppas inte turen går genom Rättvik den veckan, för då är det överfullt med raggarbilar i området.
Den kommer inte gå genom Rättvik. Om inte annat för att närmaste vägen på norra sidan Siljan har lite väl många bilar även i normala fall. Rutten är inte bestämt än, men Häradsbygden / Sollerön kan nog förekomma.

Eller så kan arrangören lägga ett gäng kyrkbåtar nere i Leksand som kan ros upp till Mora för fortsatt färd norrut. Tror ffa utlänningarna skulle uppskatta ett sådant kulturellt inslag i loppet.

Eller så kan arrangören lägga ett gäng kyrkbåtar nere i Leksand som kan ros upp till Mora för fortsatt färd norrut. Tror ffa utlänningarna skulle uppskatta ett sådant kulturellt inslag i loppet.
Lika bra att ta en hytt på båten så man kan sova när Mashavet skall korsas.

Typ, fast med lite rodd involverat och ingen tidtabell att anpassa sig till.
En idé är ju att Siljan trafikeras av bara en kyrkbåt, har den gått eller är full så får man snällt vänta på att den ska komma tillbaka. En extra dimension av ovisshet är att den inte går enligt tidtabell utan den går när den går helt enkelt.

Vasaloppsvägen norrut från Mora är sedan flera år under ombyggnad och ska bli klar nästa höst. Det kan vara bra att välja en annan väg om det går.

Jag planerar att köra. Att dömma av bilden i inlägg #6 så verkar det vara ryggsäck och klädkod casual som gäller. Nog om detta, nu antar jag att det främst handlar om att komma i form sedan är det dags att fundera kring kläder och utrustning för detta lopp.
Jag planerar att cykla UTU nästa år. Vis av erfarenheterna från en UTU och en MSR kommer jag ha en vätskeryggsäck och flaskor i ramen. Både UTU och MSR hade 200 km till första vätskepåfyllning och jag gick ordentligt torr. Trots att jag verkligen försökte få i mig vatten fick jag ordning på vätskebalansen först efter målgång.

Jag planerar att cykla UTU nästa år. Vis av erfarenheterna från en UTU och en MSR kommer jag ha en vätskeryggsäck och flaskor i ramen. Både UTU och MSR hade 200 km till första vätskepåfyllning och jag gick ordentligt torr. Trots att jag verkligen försökte få i mig vatten fick jag ordning på vätskebalansen först efter målgång.
Första stoppet i gysinge har ju både butik och en liten röd stuga med vattenslang på baksidan.

När jag kom dit var det snabbt, snabbt eller missa klungan. Stugan med vattenslang såg jag inte. Nästa kontroll var samma sak men då släppte jag klungan.
Snett emot handelsboden finns en ställplats. Vattnet var inte jättegott den gången jag fyllde flaskan där men drickbart var det.

Kommer också ihåg första stämplingen som lite stressig och att jag kanske missade första eller tillochmed andra gänget från gysinge. Det gick ju bra ändå, tror jag tjänade igen det på att jag slapp dusch och toakö i Älvdalen sen...

Jag kollade i spamlådan , där låg det ett mail från en suspekt organisation pilgrimsbrevet, som lockar med att man ska få cykla långt. Först ska man bara klicka på en länk, sen ska man betala pengar.

Akta er, eller kolla i skräpposten om ni inte vill gå miste om detta erbjudande. 😛

Det var samma på Sverigetempot. Jmf med "sista biten" var allt saft och bullar. Att det ska va så svårt att undvika sista biten om man vill fullfölja. Fast man kan ju köra runt den, fast då blir det förstås längre, och ännu jobbigare. Och då har man inte fullföljt. Och så blir det säkert ännu jobbigare. Fan ta sista biten!

Det var samma på Sverigetempot. Jmf med "sista biten" var allt saft och bullar. Att det ska va så svårt att undvika sista biten om man vill fullfölja. Fast man kan ju köra runt den, fast då blir det förstås längre, och ännu jobbigare. Och då har man inte fullföljt. Och så blir det säkert ännu jobbigare. Fan ta sista biten!
Upplever samma fast på kortare sträckor. När jag cyklat 100 och 120 mil har sista biten varit den del som gått snabbast och med en jäkla intensitet. Antar att det inte hinner bli hemlängtan på riktigt när det bara är frågan om 40 mil.

Upplever samma fast på kortare sträckor. När jag cyklat 100 och 120 mil har sista biten varit den del som gått snabbast och med en jäkla intensitet. Antar att det inte hinner bli hemlängtan på riktigt när det bara är frågan om 40 mil.
Är andelen svenskar som tycker denna text är hyggligt rimlig större eller mindre än 0,001 %?

Instämmer jag och frun har mer än en gång flugit in mot mål i full fart med ett leende ifrån öra till öra på LEL och PBP. På kortare sträckor kan det däremot ibland kännas och man lockas att bryta när man inser att om man inte genar så missar man möjligheten att hinna laga en underbar höstmiddag och om man genar ...

bild_till_inlagg_HPR_1600_1200_251001.webp

Det närmar sig... Föranmälan öppnar den 15 november kl 00:00.
Antal platser i föranmälan är begränsat till 100. Kostnad för föranmälan är 500 kr, och räknas som en delbetalning av ordinarie anmälan. Föranmälan garanterar en startplats om du uppgraderar den till ordinarie anmälan innan 1 april 2026. Läs mer och anmäl dig på pilgrimbrevet.se!

Visa bilaga 803567
Det närmar sig... Föranmälan öppnar den 15 november kl 00:00.
Antal platser i föranmälan är begränsat till 100. Kostnad för föranmälan är 500 kr, och räknas som en delbetalning av ordinarie anmälan. Föranmälan garanterar en startplats om du uppgraderar den till ordinarie anmälan innan 1 april 2026. Läs mer och anmäl dig på pilgrimbrevet.se!
Ruggigt fin bild. Var är den ifrån? och vad ser man? Ett gammal randoöga tycker sig se stora hus som vilar på träpålar i vatten. Det brukar var en lösning för träbryggor som man behöver göra om efter typ 20 år om jag inte minns fel. Verkar lite jobbigt när det är jättehus som vilar på träpålarna. Men kanske ögat som luras eller så är det finträ (typ teak) eller fulträ (typ kreosot). Hur som haver nyfiken blir man. Misstänker att jag har en viss okunskap inom detta område.

Ruggigt fin bild. Var är den ifrån? och vad ser man? Ett gammal randoöga tycker sig se stora hus som vilar på träpålar i vatten. Det brukar var en lösning för träbryggor som man behöver göra om efter typ 20 år om jag inte minns fel. Verkar lite jobbigt när det är jättehus som vilar på träpålarna. Men kanske ögat som luras eller så är det finträ (typ teak) eller fulträ (typ kreosot). Hur som haver nyfiken blir man. Misstänker att jag har en viss okunskap inom detta område.
Nere vid Piren i Trondheim.

Bilden är tagen i Trondheim under 2022 års UTU. I de inte längre särskilt ruffiga hamnkvarteren. Vad gäller kvalitén på träpålarna så får vi hoppas att de är rejält kreosotimpregnerade.

Du har hittat nyckeln till ett lyckligt liv!

Tillbaka
Topp