(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Ok, så bara för att man bor i stan så har man inga behov att transportera sig längre sträckor, eller bara ut på landsbygden utanför stan?
Behov av bil beror mycket mer på livssituation och intressen än var man bor.
Nja, men satsningarna och resurserna för kollektivtrafiken är väl i regel betydligt större i städer jmf landsbygden. Finns säkert undantag som bekräftar regeln, men det är ju enklare att gå 0,1 km än 1 km till hållplats, och enklare när det finns alternativ var 10:e minut än 2 ggr om dagen, om du är med på principen.

Nja, men satsningarna och resurserna för kollektivtrafiken är väl i regel betydligt större i städer jmf landsbygden. Finns säkert undantag som bekräftar regeln, men det är ju enklare att gå 0,1 km än 1 km till hållplats, och enklare när det finns alternativ var 10:e minut än 2 ggr om dagen, om du är med på principen.
Visst är det så, å andra sidan är det sällan kollektivtrafiken går ut i naturen, till skidspår och liknande. Eller till lantstället för den delen. En människas transportbehov är mycket större än att ta sig till/från jobbet.

Visst är det så, å andra sidan är det sällan kollektivtrafiken går ut i naturen, till skidspår och liknande. Eller till lantstället för den delen. En människas transportbehov är mycket större än att ta sig till/från jobbet.
Så är det absolut, men omfattningen av behovet är nog median-mässigt rejält mycket mindre om man bor i staden. Även det blir ju en relativisering om vad som är nödvändigt eller ej.

Men bästa hushållningen är kanske att söka jobb och liv utanför staden, nära naturen? :giggle:
Ibland är jag sugen på stora staden: Men varje gång jag tar fram landsvägscykeln, mtb:n, längdskidorna, löparskorna, skridskorna eller simglasögonen osv, och inser att det är direkt utanför dörren eller en promenad bort så påminner jag mig själv om att gräset är ganska grönt på nuvarande sida också. (Ibland tar jag bilen och slänger in skidorna i bilen istället för att traska.)

Så är det absolut, men omfattningen av behovet är nog median-mässigt rejält mycket mindre om man bor i staden. Även det blir ju en relativisering om vad som är nödvändigt eller ej.

Men bästa hushållningen är kanske att söka jobb och liv utanför staden, nära naturen? :giggle:
Ibland är jag sugen på stora staden: Men varje gång jag tar fram landsvägscykeln, mtb:n, längdskidorna, löparskorna, skridskorna eller simglasögonen osv, och inser att det är direkt utanför dörren eller en promenad bort så påminner jag mig själv om att gräset är ganska grönt på nuvarande sida också. (Ibland tar jag bilen och slänger in skidorna i bilen istället för att traska.)
Bor man nära det ena så är det, oftast, svårt att bo nära det andra.

För att ta det tillbaka till elkonsumtion undrar jag om nån har koll på ett sätt att spara/ladda hem historisk förbrukning per timme och också pris per timme? Pris hittar jag bara månadsvis och mitt elbolag presenterar fina grafer men hade velat kunna få hem en excel.

Fast Moccamastern är inget att bry sig om i sammanhanget. Har loggat förbrukningen på våran och det går åt i snitt 0.1kWh per bryggning. Kan se effekten live men den verkar inte loggas tyvärr.

Igår bryggde vi fyra gånger (4 koppar varje gång) och det gick åt 0,394kWh totalt.
Moccamaster även i vårt hem, och normalt är 4-6 koppar och då pekar det mot 0,10 - 0,12 kWh per bryggning, och ca 0,20 för 8-10 koppar, men lite mer när vi är sena på bollen och låter bryggaren stå på, om jag analyserar loggningen rätt. Det bekräftar ju iaf att kaffebryggning inte är något att bry sig om i sammanhanget direkt. (0,13 i snitt, på 12 bryggningar i detta fallet.)
1757923510478.webp

Senast ändrad:

Sannerligen så.

Moccamaster även i vårt hem, och normalt är 4-6 koppar och då pekar det mot 0,10 - 0,12 kWh per bryggning, och ca 0,20 för 8-10 koppar, men lite mer när vi är sena på bollen och låter bryggaren stå på, om jag analyserar loggningen rätt. Det bekräftar ju iaf att kaffebryggning inte är något att bry sig om i sammanhanget direkt. (0,13 i snitt, på 12 bryggningar i detta fallet.)

Att mäta är att veta. Visst känns det bra :-)

Vi stänger av direkt när det är klart ungefär 50% av gångerna, resten står det nog på en stund..

Eftersom jag moddat vår bryggare med en Shelly så går det att ställa in auto-avstängningen. Vår är gammal så den hade två timmar, har sänkt det till en timme nu.

Att mäta är att veta. Visst känns det bra :-)

Vi stänger av direkt när det är klart ungefär 50% av gångerna, resten står det nog på en stund..

Eftersom jag moddat vår bryggare med en Shelly så går det att ställa in auto-avstängningen. Vår är gammal så den hade två timmar, har sänkt det till en timme nu.
Haha, ja, tillfredsställelsen över att få information man egentligen inte vet vad man ska ha till den till, är förvånansvärt hög. :)
Jag tjuvar lite av tiden innan auto-avstängningen via uttaget, kanske kan spara någon wattimme på att kapa tiden från 30 till 20 minuter med ljummet kaffe som insats i spelet (ifall man inte är på hugget när aviseringen kommer).
1757945131354.webp

Fast i verkligheten så verkar det ju inte vara mycket energi som går ut för att hålla kaffet varmt :-)

Tycker faktiskt det finns en poäng att ha informationen om vad saker drar, det är lätt att tro att vissa grejer både använder högre effekt och mer energi än de verkligen gör. Som min svärmor som släcker ner en massa lampor och sitter i mörkret fast det är LED-lampor på några W.. Men fönstret har de öppet för annars är det så varmt inne. Även på vintern.

Fast i verkligheten så verkar det ju inte vara mycket energi som går ut för att hålla kaffet varmt :-)

Tycker faktiskt det finns en poäng att ha informationen om vad saker drar, det är lätt att tro att vissa grejer både använder högre effekt och mer energi än de verkligen gör. Som min svärmor som släcker ner en massa lampor och sitter i mörkret fast det är LED-lampor på några W.. Men fönstret har de öppet för annars är det så varmt inne. Även på vintern.
Nä, det är mer tvångsbeteende med strävan mot perfektion. :) Men, nä, som tidigare sagt; uppvärmning och varmvatten känns som de stora elefanterna. (För mig om inte har elbil ännu.)

Bastun drar ju en del, och ska väl erkänna att sedan vi börjat "bry oss om elpriset" utifrån beteende, så triggar man att faktiskt passa på att basta när det passar utifrån energi-kostnads-parametrar. Vilket gör att vår bastu har klarat sig ifrån att gå mot "bli-förråds-döden" helt.

Då jag bor i äldre hus med källare, och har bjälklag av betong, har funderat på golvvärme i bjälklaget och använda det som ackumulator. Ett snabbt överslag ger att mitt bjälklag motsvarar ungefär 13 kbm ackumulatortank för vatten, det är ju ganska rejält. Men svårare att reglera och styra när den ackumulerade värmen ska nyttjas. Det skulle väl bli enkel styrning mot kalla dygn, med billig el på natten.

Golvvärme är ingen energibesparing. Tänker att en ack.tank ska vara mindre.

Läste förresten en skildring från 1500-talet. Ytterligare besparingsåtgärder kan vara höga trösklar och minimalt utrör upptill. - Men då lär det inte dofta godis därinne efter ett tag.
Gardiner vid fönstren och tavlor och bonader på väggarna sparar kanske bättre. Man kan tilläggsisolera runt fönstren och dörren, men kolla så det inte blir för tjock remsa: Då mår särskilt fönstren illa när de sticker ut utanför väggen och dörren kan skeva/slå sig.

Golvvärme är ingen energibesparing. Tänker att en ack.tank ska vara mindre.
Nja, gällande direkt besparing tvistar di lärde om det, men det relevanta är ju att lagra upp värme under den tid när energin är billig, för att nyttja den senare. Principiellt bör det fungera, golvvärme är effektivt ur uppvärmningssynpunkt och kan man då även ha möjlighet att få en viss lagringsmöjlighet så är det ju inte omöjligt att man kan hitta besparingar i det. Knappast tillräckligt för att enbart m det argumentet riva upp golvet och lägga golvvärme. (Ska tilläggas att jag inte är någon stor anhängare av golvvärme i övrigt, av andra skäl.)

Läste förresten en skildring från 1500-talet. Ytterligare besparingsåtgärder kan vara höga trösklar och minimalt utrör upptill. - Men då lär det inte dofta godis därinne efter ett tag.
Gardiner vid fönstren och tavlor och bonader på väggarna sparar kanske bättre. Man kan tilläggsisolera runt fönstren och dörren, men kolla så det inte blir för tjock remsa: Då mår särskilt fönstren illa när de sticker ut utanför väggen och dörren kan skeva/slå sig.
Fönster drevas/diktas, och tätfogas på insida och öppet på utsida. Det är ett ganska vanligt fel som sabbar karmar, att man gör fel där. Men det relevanta är skillnaden i nya fönster/karmkonstruktioner jmf m äldre. Du kan ju vinna lite med att dikta gamla fönster från typ 50-talet ordentligt, men köldbryggan finns ändå där i karm, båge, glaskonstruktion osv. Även fönstrets placering i ytterväggskonstruktionen kan göra väldigt stor skillnad.

Golvvärme är ingen energibesparing.
+1
De flesta jag vet med golvvärme, inkl mig själv, har den på en större del av året än de har värme på elementen.
Principiellt bör det fungera, golvvärme är effektivt ur uppvärmningssynpunkt och kan man då även ha möjlighet att få en viss lagringsmöjlighet så är det ju inte omöjligt att man kan hitta besparingar i det.
Golvvärme fungerar bäst i välisolerade rum (och hus), annars kan själva golvet bli för varmt för tex träparkett.
Men i ett välisolerat rum tycker jag att golvvärme ändå kan vara riktigt skönt, inte enbart där det är klinkergolv utan även med ekparkett.

+1
De flesta jag vet med golvvärme, inkl mig själv, har den på en större del av året än de har värme på elementen.

Golvvärme fungerar bäst i välisolerade rum (och hus), annars kan själva golvet bli för varmt för tex träparkett.
Men i ett välisolerat rum tycker jag att golvvärme ändå kan vara riktigt skönt, inte enbart där det är klinkergolv utan även med ekparkett.

Nja håller inte med rakt av. Golvvärme är effektivt, bland annat för att du ofta kan hålla en lägre allmän temperatur för att komforten upplevs likvärdigt med värme från golvet jmf högre allmän temp från radiatorer. Jag förutsätter självklart korrekt installerat i förhållande till ytskikten. Du har dessutom en jämnare värmekälla i ett bra hus, med en korrekt installerad golvvärme, som gör att det blir effektivt.
(Golvvärme för mig är inte amatör-installerade elslingor inköpta på närmaste byggvarulågprisbutik.)

Däremot är det problem med äldre hus där du text inte rår på kallras från tex fönster från 60-talet, och då dras värmen generellt upp i tron att man kan motverka det man känner från kalldrag.

Har du ett hus som är byggt korrekt typ från slutet av 70-talet och framåt, så kan man oftast ha ganska bra förutsättningar, då det började byggas med bra klimatskal. Fuskbyggt, finns ju dessvärre alltid från alla tidsepoker.

Nja håller inte med rakt av. Golvvärme är effektivt, bland annat för att du ofta kan hålla en lägre allmän temperatur för att komforten upplevs likvärdigt med värme från golvet jmf högre allmän temp från radiatorer. Jag förutsätter självklart korrekt installerat i förhållande till ytskikten. Du har dessutom en jämnare värmekälla i ett bra hus, med en korrekt installerad golvvärme, som gör att det blir effektivt.
(Golvvärme för mig är inte amatör-installerade elslingor inköpta på närmaste byggvarulågprisbutik.)

Däremot är det problem med äldre hus där du text inte rår på kallras från tex fönster från 60-talet, och då dras värmen generellt upp i tron att man kan motverka det man känner från kalldrag.

Har du ett hus som är byggt korrekt typ från slutet av 70-talet och framåt, så kan man oftast ha ganska bra förutsättningar, då det började byggas med bra klimatskal. Fuskbyggt, finns ju dessvärre alltid från alla tidsepoker.
Vi är överens, men du formulerade för och nackdelar bättre än vad jag gjorde

Har en gammal Telldus 433MHz-mojäng som jag skaffade för 10 år sedan när vi köpte gamm-kåken, för att kunna logga temp ute och inne när värmekurvan på den gamla pannan justerades in...
Styr idag lite lampor och motor/kupevärmarna efter temperatur och vet inte om jag har större ambitioner än så just nu.
Men som första steg mot något mer invecklat skulle vara smutt med en display i tex köket som visar momentan förbrukning, finns det någon billig variant på det? Vi fick elmätaren utbytt för inte så länge sedan, så HAN-port finns...

Det går vad jag vet inte med e-ons utan man får köpa en egen dongle - eller mäta i egna skåpet

Har en gammal Telldus 433MHz-mojäng som jag skaffade för 10 år sedan när vi köpte gamm-kåken, för att kunna logga temp ute och inne när värmekurvan på den gamla pannan justerades in...
Styr idag lite lampor och motor/kupevärmarna efter temperatur och vet inte om jag har större ambitioner än så just nu.
Men som första steg mot något mer invecklat skulle vara smutt med en display i tex köket som visar momentan förbrukning, finns det någon billig variant på det? Vi fick elmätaren utbytt för inte så länge sedan, så HAN-port finns...
Att komma igång snabbt kan vara att köpa en Pulse från Tibber för att plugga in i elmätaren. Efter det så plockar du fram någon telefon med tillräckligt fint bords- eller väggstativ där du kör Tibberappen för att visa elförbrukningen.
Det går att göra utan att vara Tibberkund.
När du sedan är beredd att utöka styrningen kan du använda Tibber Pulse till t.ex. Homey Pro eller Home Assistant.
Mobilen kan då stå kvar, men då köra app för HP eller HA där du publicerar värden som du vill med lätthet ta del av.

Sån här har jag. P1-dongel.
Visar momentan förbrukning OK men har slutat räkna rätt för ett år sedan gällande dygnsförbruknkngen. Det är ett potensfel som inte supporten fattar eller klarar att åtgärda.
Men momentan förbrukning, helt OK !

Du vill ha en gammal Ikea Sparsnäs. Kostade typ tusen spänn från början men sen såldes de för 99 kr när de sålde ut de, på Ikea för massa år sen. Den mäter ljusblinken på elmätarens indikeringsdiod.

Rätt kul liten grej faktiskt, se om du kan hitta en begagnad.

1759391299955.webp

Edit: Det finns en på Tradera faktiskt. Den är helt lokal, inget moln i bakgrunden.

Senast ändrad:
Visst varit överskott på el, ändå har priserna gått upp, loose/loose situation?

Skärmavbild 2025-10-02 kl. 09.53.23.webp

Timpris är nu kvartspris.
Konsumenten skall tydligen vara glad för detta och se det som en möjlighet att "enkelt" påverka sin kostnad för elkonsumtionen.
15 minuter tycker jag är en för liten tidsenhet att påverka något vettigt.
Skall jag utnyttja den lilla dippen i elpriset mellan 18:00-18:15 till att köra kaffebryggaren just då?
Att ladda en elbil eller värma upp TVV spelar en debitering på kvartsintervaller inte någon särskilt stor roll. Elpriset under natten (då det troligtvis är den vanligaste perioden man laddar sin elbil) lär väl sett snarlikt ut som dagens elpris även om det hade varit indelat i timintervaller för priset.

Min elleverantör har inte hängt med inför detta skifte. Tar betalt per kvart men publicerar snittet per timme i appen.

"Bakgrunden till förändringen är en EU-lagstiftning som syftar till att göra energimarknaden mer flexibel och elnätet mer långsiktigt hållbart."

Att komma igång snabbt kan vara att köpa en Pulse från Tibber för att plugga in i elmätaren. Efter det så plockar du fram någon telefon med tillräckligt fint bords- eller väggstativ där du kör Tibberappen för att visa elförbrukningen.
Det går att göra utan att vara Tibberkund.
När du sedan är beredd att utöka styrningen kan du använda Tibber Pulse till t.ex. Homey Pro eller Home Assistant.
Mobilen kan då stå kvar, men då köra app för HP eller HA där du publicerar värden som du vill med lätthet ta del av.
Kör den via "molnet" eller kan man hålla trafiken inom sitt eget nätverk? Gissar nej...

Man kanske ska anställa en processoperatör som kan sitta och stirra på kvartspriset och husets aktuella förbrukning och sedan ränna runt och slå av och på tvättmaskin, diskmaskin, lampor och värmepannan. Får elbolagen som de vill blir det säkert lönsamt så småningom.

Edit: Borde ju gå att få RUT-avdrag på det till och med!

Senast ändrad:
Man kanske ska anställa en processoperatör som kan sitta och stirra på kvartspriset och husets aktuella förbrukning och sedan ränna runt och slå av och på tvättmaskin, diskmaskin, lampor och värmepannan. Får elbolagen som de vill blir det säkert lönsamt så småningom.

Edit: Borde ju gå att få ROT-avdrag på det till och med!
En batteribuffert kan lösa den saken. Har du ett hembatteri som går in och laddar med kvartsintervaller och kopplar bort husets elförbrukning från nätet med samma intervall kommer du att följa EUs önskan med detta beslut.
Där jag bor byggs det större batteribanker som skall kompensera för en utbyggnad av elnätet. Jämnar helt enkelt ut belastningen på det större elnätet.
Samma sak går att göra nu på individnivå men till en hyfsat hög kostnad.

Om du planerar på att bygga vidare med styrning är IKEA lösning inte framtidssäkrad.

Den kostar å andra sidan nästan inget och är riktigt enkel att komma igång med. Jag tror det måste finnas en diod, men på en del nyare blinkar den med IR Så det syns inte för blotta ögat. Sen kan man ställa in intervallet, på vår mätare står det "1000 imp/kWh" typ, det brukar stå intill dioden.

Edit: Borde ju gå att få ROT-avdrag på det till och med!

Elbolagen vill inte heller detta :)

Det är ju rätt komplext att pricka rätt intervall för att köra diskmaskinen t.ex - om den för enkelhetens skull använder 2 kWh på 2 timmar för en omgång disk så är det ju knappast så att förbrukningen är 1kW hela tiden utan mer när den värmer vatten och torkar t.ex.

Det gäller alltså att pricka in de dyra aktiviteterna vid rätt kvartar! Vår diskmaskin kan schemalägga sig själv till att diska när det är billigast men f-n tro att den tar hänsyn till detta, det tror jag inte.

Vad händer med elpriset om ALLA har en batteribuffert?
Kommer samhället vinna något om ALLA har en batteribuffert?

Elpriset kommer troligen bli mycket jämnare men blir det med en högre nivå eller lägre nivå på priset?
Elnätet kommer att bli svårare att slå ut då det blir fler öar inom samma nät.
Kommer det att bli bättre eller blir det bara annorlunda?

Hoppas det blir grönt avdrag på hembatterier även för oss utan solceller.
Då skulle jag kunna köpa ett batteri innan jag har möjlighet att installera solceller.

Tillbaka
Topp