(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Själv har jag haft effekttariff sedan 1/11 i fjol och har snittat följande fram till dagens datum:
Höglast (07-19 helgfria vardagar): 2,9 kW.
Låglast (övrig tid): 3,35 kW.
Detta har snittat på en kostnad på 104,21 kr i månaden för höglastperioden, 81,88 kr i månaden för låglast.
Nätet som jag är kopplad till drar snittet på de tre högsta topparna i hög- respektive låglastperiod.

Nu så har elnätsägaren höjt kostnaden för höglast vintertid (1/11-31/3) från 50 kr/kW till 95 kr/kW.
Uppvärmning: Bergvärme.
Elbil: Nej.

Topp. Då kan man ju skita i vattenkokaren egentligen.

Exakt så. Och det går att "missbruka" genom att t.ex. starta bilens laddning på full effekt från 18.30-19.30 för att bara få halva effektavgiften jämfört med om du laddat 18-19.

Topp. Då kan man ju skita i vattenkokaren egentligen.
Nja, det stämmer inte riktigt. Det kan skilja lite mellan olika nätoperatörer hur man beräknar effektavgiften. Men de flesta verkar följa samma mall, med lite skillnader i detaljerna. Exempelvis kostnaden för "höglast", hur elkonsumenten kompenseras på den fasta abonnemangsavgiften och elöverföringsavgiften, mellan vilka tider man mäter etc. Här får du kontrollera hur din egen elnätsoperatör beräknar sina/dina avgifter.

Men de flesta verkar mäta förbrukningen under hela timmar, exempelvis från 7 till 8, från 8 till 9, etc. Även om en vattenkokare har hög momentaneffekt så är tiden den är på ganska liten, så bidraget till en hel timme blir ganska litet.

Det som är viktigt är att inte köra många effektkrävande och tidskrävande saker samtidigt, exempelvis tvätt/torktumlare/elbilsladdning/dammsugning/ugn/spis etc, utan att sprida det så gott det går över dygnet.
Allra helst på tider som ligger utanför höglasttiden.

Också att vara listig, och exempelvis starta en heltimmesaktivitet x:30, så att den sprids på två hela timmar.
Men allt det här har nämnts tidigare i tråden.

Kör man nån form av hemautomation, och har ett gäng Ikea inspelning eller liknande, kan man spärra maskiner så det bara går att köra några i taget, även om maskinerna i sig inte är smarta: Om diskmaskinen är igång, så bryter man strömmen till tvättmaskin och torktumlare (om de inte redan är igång, förstås). När DM är klar, slår man på strömmen igen.

Kör man nån form av hemautomation, och har ett gäng Ikea inspelning eller liknande, kan man spärra maskiner så det bara går att köra några i taget, även om maskinerna i sig inte är smarta: Om diskmaskinen är igång, så bryter man strömmen till tvättmaskin och torktumlare (om de inte redan är igång, förstås). När DM är klar, slår man på strömmen igen.
Låter inte som automation. Låter som att man får ett heltidsjobb som springpojke.

Tvätta på off tider måste bygga på att man kör en maskin om dagen/natten och är jävligt taggad på att hantera outputten på morgonen?

Sen måste jag förstå reglerna bättre innan jag börjar bekymra mig om tvätten när pannan peakar 12500

Det måste vara mest intressant att hålla pannan / bilen borta när annat pågår?
Oklart för mig om är bra att bryta strömmen på pannan varje gång någon sätter på micron. Inbyggd tidstyrning är kanske säkrare på en så dyr pjäs. Eller om moderna pannor stödjer remote mjuk styrning.
Det jag menar är att det inte säkert att en 20 år gammal panna är byggd för att nån ska rycka 3fasen 50 ggr/dygn.

Vår dyraste månad är 677:-, diffen mot den billigaste är 400:- mycket krångel för liten vinst..

Vi värmer 260m2, har laddhybrid och fyra pers i hushållet. Är nog inte omöjligt att vi fått lägre kostnad över året med effektavgiften.

Nä, tyvärr vill man väl ha lite fler nollor på besparingarna om man ska hetsa upp sig.

Nä, tyvärr vill man väl ha lite fler nollor på besparingarna om man ska hetsa upp sig.
Ja jag kör inte tvätt och disk på natten eller när jag inte är hemma för att spara några hundringar. Elpriset förstår jag att man anpassar sig till, men inte effektavgiften som vi har mot Ellevio iaf.

Några snabba.

Har man inte eller tror sig inte ha någon styrning på värme/panna med mera så ska man inte ha timpris. Hade tibber pre pandemin, resten av familjen var på mig när jag försökte minimera men kostar elen 6 kr/kWh kanske man inte behöver köra torktumlaren och torkskåpet då.

Sedan är det bra att se över om värmepannan och/eller beredaren inte kör program för legionella när det är som dyrast med el, eller effekt för den delen.

Kvartsvärden används av elhandelsbolagen och jag tror att det kommer även för nätbolagen (såklart de som läser av idag) men just även tim och kvart på nät- och effektdel.

Hmmm.. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Förklara, kanske?
Automation = programmera en gång, låt gå utan tanke så länge inget felar.

Det du beskrev är i min värld mer av ett larmsystem som spärrar överanvändning, men som kräver att du som användare aktivt måste gå och starta maskinen vid rätt tillfälle.

Vår dyraste månad är 677:-, diffen mot den billigaste är 400:- mycket krångel för liten vinst..

Vi värmer 260m2, har laddhybrid och fyra pers i hushållet. Är nog inte omöjligt att vi fått lägre kostnad över året med effektavgiften.
Ersätter effektavgiften någon annan avgift?

Tycker ff det är uselt av myndigheter att inte specifikt säga vad man menar. Den ska vara tidsbaserad och säsongsvarierad och kopplad till nätets faktiska beskaffenhet. Tror vi kommer få lika många modeller som nätbolag.

Är det någon här som vet/kan peka var jag ska läsa, för att förstå hur effektförbrukningen definieras (kommer definieras), i tid? Räcker det med 3kW vid en strömspik på en sekund för att det ska bli mitt värde, eller är det snitt över en minut/en kvart/... ?
Många mäter medelvärde över tidsenhet och inte momentan effekt. Så med timvärden kan du köra 11kW i 15 min och noll resten som då blir 3,75 kW i medeleffekt. Sen kommer många gå vidare till 15 min medel.

Tycker ff det är uselt av myndigheter att inte specifikt säga vad man menar. Den ska vara tidsbaserad och säsongsvarierad och kopplad till nätets faktiska beskaffenhet. Tror vi kommer få lika många modeller som nätbolag.
Det bör kunna bli olika uträkningar inom samma elnät tycker jag. EON t.ex. är nätägare över väldigt spridda delar av Sverige som bör kunna variera i belastning beroende på var i Sverige elen konsumeras.
Känns som nätet i Jämtland belastas annorlunda mot det i t.ex. Stockhom eller Skåne.

Dottern hälsade på med sin elbil. Laddade under tre dagar för 60 kr. Kostade pappa 600kr. Tack för det effektavgiften. 💸 Eftersom jag tankar bensin för ca 1000 lappen i månaden så känns det som att det inte är läge att köpa elbil.
Då har du dålig eller ingen styrning av laddning.

Då har du dålig eller ingen styrning av laddning.
Det beror väl på hur effektavgiften är utformad. Hos Ellevio kan du inte komma undan, den är halverad nattetid men adderar du nåt som inte brukar vara där så åker du ju på effektavgift oavsett. Och om man som stakka inte har nån elbil så har man nog inte heller nån styrning av laddningen. Då kan ett tillfälligt besök av nån med elbil smälla till rejält på elräkningen.

Det beror väl på hur effektavgiften är utformad. Hos Ellevio kan du inte komma undan, den är halverad nattetid men adderar du nåt som inte brukar vara där så åker du ju på effektavgift oavsett. Och om man som stakka inte har nån elbil så har man nog inte heller nån styrning av laddningen.
Dålig eller ingen skrev jag.
Har man så utnyttjar den dalarna i effektkurvan för laddning, så laddning inte skapar toppar. Kurvan blir bara plattare.

Automation = programmera en gång, låt gå utan tanke så länge inget felar.

Det du beskrev är i min värld mer av ett larmsystem som spärrar överanvändning, men som kräver att du som användare aktivt måste gå och starta maskinen vid rätt tillfälle.
Aha, då är det du som missförstår. Jag skrev "om man har hemautomation" osv.
Men spärren kräver ändå ett automationssystem och strömmen bryts/återupptas automatiskt, så visst är det automation, om än rätt begränsad sådan.
Den här tråden handlar ju om att få ner toppeffekterna, inte om hemautomation.

Undras om något parti kommer ta upp elfrågan inför valet.
Sjukt att en basvara fått hela samhället att spåra ur, finns bolag som stänger ner verksamheter för att elkostnaden sen har man andra företag i norr som gör samma sak men som har bättre vinst på produkterna pga elen.
Att man måste sitta som en hök och följa ett elpris är ju absurt också.
Särskilt då när frun vägras bli dresserad inom elpris och två ungar som skiter i vilket (kräver inte det av kidsen).

Undras om något parti kommer ta upp elfrågan inför valet.
Sjukt att en basvara fått hela samhället att spåra ur, finns bolag som stänger ner verksamheter för att elkostnaden sen har man andra företag i norr som gör samma sak men som har bättre vinst på produkterna pga elen.
Att man måste sitta som en hök och följa ett elpris är ju absurt också.
Särskilt då när frun vägras bli dresserad inom elpris och två ungar som skiter i vilket (kräver inte det av kidsen).
Det är något sjukt i konungariket Sverige.

Yes det är riktigt sjukt, och en följd av pilotiska beslut, och korkade pilotiker. Som tex stängde ett gäng fullt fungerande kärnkraftverk i Sydsverige pga mp & s. Och sedan kopplade ihop elmarknaden med Ty, så att Ty priser gäller i SydSverige.

Elpriset skulle såklart sättas till en låg och behaglig nivå, strax over produktionskostnad i Sverige. Vi har nästan jämt överskott. Så detta är självförvållat !

Aha, då är det du som missförstår. Jag skrev "om man har hemautomation" osv.
Men spärren kräver ändå ett automationssystem och strömmen bryts/återupptas automatiskt, så visst är det automation, om än rätt begränsad sådan.
Den här tråden handlar ju om att få ner toppeffekterna, inte om hemautomation.
Fast om lösningen inte automatiskt kan kicka igång tvättmaskinen (tex) när effektbegränsningen släpper utan att den bara slår på strömmen i eluttaget igen, så kräver det ju att man själv går dit och trycker igång maskinen. En tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin är ju ingen lampa, utan kräver ju en uppstartprocedur där man som användare väljer program etc och trycker start.

När det gäller värmesystem så kan man ju tex gå in med hemautomationssystem och finta dem genom att fejka ute-temperatur (vilket många värmesystem använder för reglering).

Kör inte så mycket bil!
För att få ner värmekostnader, el eller inte el, så finns ju klassiska saker:
- Stäng oanvända rum.
- Dra ner rullgardiner. Fönster är alltid värmetjuvar.
- Sänk värmen i oanvända rum och eventuellt överlag.
- Mattor på golven.
- Skaffa katt.
- Frosta av och städa kyl och frys.
- Gör rent runt kyl och frys.
etc.
- Skaffa katt.

Sverige har som sagt nästan alltid överskott på elproduktion, och nästan allt är fossilfritt. Att det sedan blir höga priser är ett resultat av oerhört korkade pilotiska beslut & Eu, det behöver inte alls vara så. 🤬

Ersätter effektavgiften någon annan avgift?

För kollektivet är det kostnadsneutralt just vid införandet, men för individ kan det gå på ena eller andra hållet.
Snabb kik här så pendlar det med mellan ~15 000 och 3kWh på 20A abonnemang, så en kalldusch att vänta för vissa.

Om många får ner sina toppar så kommer elnätsföretagen förlora pengar och eftersom abonnemangsavgiften är reglerad är det inte säkert att man kan kompensera för detta genom att höja abonnemangen.

Sverige har som sagt nästan alltid överskott på elproduktion, och nästan allt är fossilfritt. Att det sedan blir höga priser är ett resultat av oerhört korkade pilotiska beslut & Eu, det behöver inte alls vara så. 🤬

Kan vi lämna anledningen där hän så vi kan ha kvar tråden? Politiken bakom får diskuteras på annat håll.

Men såklart, staten och statliga bolag tjänar flera 100 miljarder på det höga elpriset, så dom tycker nog det är bra !

Det är väl bra att alla här förstår vad det beror på, och att det inte behöver vara så !! Lite allmänutbildning.

Dra ner rullgardiner. Fönster är alltid värmetjuvar.
Vi har jättestora fönster åt söder. Vi brukar börjar vädra i mars och göra det till november. Kalla, mulna dagar, absolut. Men större delen av året, långt innan och efter det är behaglig utomhustemperatur, så ger fönstren massa värme i huset. Däremot har vi svårt att reglera på det då pannan inte fattar att det är varmt inne, trots att det är kallt ute. Det är något jag skulle vilja undersöka. Finns ingen anledning att skjutsa runt varmvatten i ledningarna samtidigt som vi vädrar för att det är för varmt inne. Å andra sidan, när det är så varmt så lär inte pannan behöva driva på särskilt hårt heller då temperaturdeltan lär vara rätt låg på utgående och ingående.

Vi har jättestora fönster åt söder. Vi brukar börjar vädra i mars och göra det till november. Kalla, mulna dagar, absolut. Men större delen av året, långt innan och efter det är behaglig utomhustemperatur, så ger fönstren massa värme i huset. Däremot har vi svårt att reglera på det då pannan inte fattar att det är varmt inne, trots att det är kallt ute. Det är något jag skulle vilja undersöka. Finns ingen anledning att skjutsa runt varmvatten i ledningarna samtidigt som vi vädrar för att det är för varmt inne. Å andra sidan, när det är så varmt så lär inte pannan behöva driva på särskilt hårt heller då temperaturdeltan lär vara rätt låg på utgående och ingående.
Har du inga ventiler/termostater på radiatorerna? De brukar gå att stänga.
Danfoss nya termostater använder gas istf vätska och reagerar på temperaturändringar på 10-15 minuter. Lätt att byta själv.

Har du inga ventiler/termostater på radiatorerna? De brukar gå att stänga.
Danfoss nya termostater använder gas istf vätska och reagerar på temperaturändringar på 10-15 minuter. Lätt att byta själv.
Jo, men det är manuella ställdon (golvvärme) och de är ju anpassade för att balansera för jämn värmefördelning i huset.

Men jag funderar på om det kan vara en bra idé med styrda ställdon och termostatrar i rummen, så man stryper flödet i de rum som är varma och pumpar vidare i andra utrymmen, som tex källaren. Men jag vet inte om man räknar hem det.

Det beror väl på hur effektavgiften är utformad. Hos Ellevio kan du inte komma undan, den är halverad nattetid men adderar du nåt som inte brukar vara där så åker du ju på effektavgift oavsett. Och om man som stakka inte har nån elbil så har man nog inte heller nån styrning av laddningen. Då kan ett tillfälligt besök av nån med elbil smälla till rejält på elräkningen.

Normalt ligger all styrning man behöver I bilen.

Det sagt så begränsar jag i laddboxen, så att eventuella gästers laddning också är strypt. Men det räcker att strypa i bilen.

Jo, men det är manuella ställdon (golvvärme) och de är ju anpassade för att balansera för jämn värmefördelning i huset.

Men jag funderar på om det kan vara en bra idé med styrda ställdon och termostatrar i rummen, så man stryper flödet i de rum som är varma och pumpar vidare i andra utrymmen, som tex källaren. Men jag vet inte om man räknar hem det.
Om det är lönt är svårt att svara på utan grundlig information men åas vad skulle hända om slingan i VR ströps? Annat än en besparing.

Om det är lönt är svårt att svara på utan grundlig information men åas vad skulle hända om slingan i VR ströps? Annat än en besparing.
Sant. Rent ekonomiskt kanske det oavsett inte blir någon superdeal, men det kanske kan vara vettigt för att snabbare kunna reglera på väderförändringar och alltså mer se det som komforthöjande än av ekonomiska skäl.

Men jag har också hört/läst att termostatreglering i rum är dåligt för vattenburen golvvärme pga trögheter i systemet. Men med lite hysteres i reglersystemet för termostatrarna borde det väl gå att hantera? Aja. Det blir rätt OT här. Direktstyrning av pannan är väl mer relevant om man ska styra elförbrukning.

Dottern hälsade på med sin elbil. Laddade under tre dagar för 60 kr. Kostade pappa 600kr. Tack för det effektavgiften. 💸 Eftersom jag tankar bensin för ca 1000 lappen i månaden så känns det som att det inte är läge att köpa elbil.
Jag försöker förstå lite hur det gick till. Vad har du för nätleverantör?

Jag kollar på random nätleverentör, SEOM (Sollentuna) https://www.seom.se/el/elnat/effektavgiften/ De tar 67:50/kW ink moms (lägre nu på sommaren, men låt oss bortse från det). Givet det så skulle 600 kr kräva att effekten de baserade sitt snitt på ökade med 8,9kW. Jag gissar att du inte har en särskild laddare för elbil, så det gick på vanlig 3-fas 230V dvs 11kW som mest. Så innan skulle snitteffekten som högst varit 2,1kW. Är det ungefär vad som hände?

Normalt ligger all styrning man behöver I bilen.

Det sagt så begränsar jag i laddboxen, så att eventuella gästers laddning också är strypt. Men det räcker att strypa i bilen.
Men vad kan du styra där mer än att strypa samt sätta start och sluttid? Ska man slippa påslag på effektavgift krävs det ju att komma under ev övriga toppar under dygnet. Och det beror ju på hur förbrukningen ser ut i övrigt. I vintras kunde jag se topparna jag orsakade hos föräldrarna de dagar när jag körde motor- och kupévärmare (totalt ca 1,2kW) där, så det blir ju väldigt låg laddeffekt om man ska slippa extra effektavgift då. Då har de jordvärmepump i botten och i övrigt typ diskmaskin, tvättmaskin och spis som största förbrukare. Tror det låg och pendlade runt ca 3kW normalt sett.

Det är inte meningen att det ska skutjsas runt så mycket vatten eftersom termostaten borde stänga - men bäst vore att styra på panan istället.

Fast om lösningen inte automatiskt kan kicka igång tvättmaskinen (tex) när effektbegränsningen släpper utan att den bara slår på strömmen i eluttaget igen, så kräver det ju att man själv går dit och trycker igång maskinen.
Jag har inte påstått annat. Det handlar alltså om att automatisera effektövervakningen och effektbegränsningen utan att behöva byta ut hela maskinparken. Alternativet är att manuellt springa runt och kolla vilka maskiner som är igång eller glo i nån app. Sånt går dessutom att glömma.
En tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin är ju ingen lampa, utan kräver ju en uppstartprocedur där man som användare väljer program etc och trycker start.
Detsamma gäller även smarta diskmaskiner: De ska tömmas och fyllas.
Ska man ta höjd för effektavgifter så måste man begränsa effektuttaget. Maskiner som kör program måste köra färdigt när de väl har startat. Hur du än gör, måste du införa nån form av begränsning. I vissa fall kan man labba med elbilsladdning och värmepumpsstyrning. I andra fall krävs det andra åtgärder. Att spärra manuellt styrda apparater vid väl valda tillfällen är enkelt att genomföra, särskilt om man redan har prylarna som krävs.
Som bonus är det enkelt att forcera: bara att trycka på knappen på smart pluggen.

Men vad kan du styra där mer än att strypa samt sätta start och sluttid? Ska man slippa påslag på effektavgift krävs det ju att komma under ev övriga toppar under dygnet. Och det beror ju på hur förbrukningen ser ut i övrigt. I vintras kunde jag se topparna jag orsakade hos föräldrarna de dagar när jag körde motor- och kupévärmare (totalt ca 1,2kW) där, så det blir ju väldigt låg laddeffekt om man ska slippa extra effektavgift då. Då har de jordvärmepump i botten och i övrigt typ diskmaskin, tvättmaskin och spis som största förbrukare. Tror det låg och pendlade runt ca 3kW normalt sett.

Nä, inte styra något, bara sätta en lagom låg effekt. Jag har begränsat till ca 8kW, många bilar vill ha minst 6A dvs 4140 W för att ta emot laddning, så ner till det kan man sätta.
Det tar ju längre tid då, men över natten så har man ju några.

I augusti hade jag en snitteffekt att betala för på 7,4 kW, då är ju inte huset uppvärmt, men luft-vatten pumpen drar inte så hög effekt, ens när det är kallt (men typ hela tiden).

Tillbaka
Topp