(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Dottern hälsade på med sin elbil. Laddade under tre dagar för 60 kr. Kostade pappa 600kr. Tack för det effektavgiften. 💸 Eftersom jag tankar bensin för ca 1000 lappen i månaden så känns det som att det inte är läge att köpa elbil.

Dottern hälsade på med sin elbil. Laddade under tre dagar för 60 kr. Kostade pappa 600kr. Tack för det effektavgiften. 💸 Eftersom jag tankar bensin för ca 1000 lappen i månaden så känns det som att det inte är läge att köpa elbil.
Om du inte kan få hjälp av elbilens batteri att styra både effekt- & kWh-pris-toppar?

Yep. Samtidigt så vet vi inte utfallet än heller. Tänk allt det jobbet med att sätta upp automation och så sparar du 85 spänn på en månad.
Absolut. Och helt ärligt är en av de åtgärder jag aktivt planerar när effektavgiften slår till att faktiskt inte göra ett jota. Men med tanke på hur vår förbrukning ser ut tror jag att det relativt lätt går att knuffa ner effekttopparna utan större insatser.

Men det kräver som sagt någon form av styrning av laddning och panna baserat på övrig förbrukning. Jag har redan en Enegic (Perific) lastbalanserare i systemet som styr Eease-boxarna. Så förbrukningen kan jag ju läsa av löpande, den måste bara prata med något som också styr pannan samt ha en lastbalansering/effektbegränsning på boxarna som inte är konstant över dygnet.

Läste vad det står på e-on och det är inget utom att det kommer 2026 och "kolla upp vad dina manicker drar".
Tyvärr hjälper det inte så mycket att stänga av transistorradion när pannan går på 12 000w

Finns det risk att 2026 är ett dåligt år att byta panna? Kanske kommer nya grejor som hanterar frågan bättre?
Eller det kommer kanske mjukvaruuppdateringar nu för tiden?

Hade reparatör hemma för några år sen och han var inte så imponerad av min policy att panna håller 20 år så frågan är om man vågar dra ett kort till och satsa på 21

HA kan prata med Easee-molnet, men mot Perific har jag inte hittat någon integrering ännu.

Bilen ska ju vara laddad på morgonen oavsett om det är kallt eller inte och pannan ska väl minimeras / optimeras för komfort oavsett om bilen behöver laddas. Så vart finns utrymmet egentligen?

Om jag ser hur min stenålders panna funkar så går den av /på i pulser. Så enda möjligheten vore väl i så fall att invertera pulsen för bilen? Gillar bilen det?

Alternativt så släcker man pannan helt medan bilen laddas så att ordningen hinner återställas till morgonen. Det är nästan enda möjligheten jag ser. Men jag har kanske för gammal panna för att riktigt fatta hur ni tänker?

Man får ju hitta en effektnivå som fungerar och styra mot den istället för att bara köra fritt blås. Att superoptimera mot lägsta möjliga kostnad blir bara jobbigt.

Om man inte åker jättelångt varje dag och måste ladda 70-80kWh dagligen så fungerar det även med låg effekt. Jag körde 10A enfas rätt länge innan vi fick riktiga laddboxar. Det är 2,4kW och var egentligen fullt tillräckligt men man får ladda oftare och längre stunder.

Många nätägare jobbar faktiskt med att ta fram smart styrning på både el och effekt via deras egna appar. Är väl tänkt för elbilsladdning där man automatiskt laddar så mycket som möjligt vid lågt elpris men med hänsyn till effektuttaget.
För elnätsägarna har ett intresse av att inte bygga ut kapaciteten hela tiden när behovet ökar, kan man skjuta på utbyggnaden med att hjälpa kunden att sprida ut belastningen hjälper man sig själv (nätägaren) också.

Bra med en sådan app.
Det ser olika ut i alla nät såklart och några undantag finns säkert men det spelar nästan ingen roll alls för oss.
Kapaciteten är inte ett problem på lokalnätsnivå, det är generellt ett region och stamnäts problem.

Generellt har uttaget minskat sen de höga priserna stack upp och har planat ut rätt bra, många verkar ha gjort vad de kan. Så visst har priset fungerat som styrmedel även om det är en sidoeffekt.

Det vi har bekymmer med är främst solceller ute i lokalnäten, här behövs stora operationer.

Finns det risk att 2026 är ett dåligt år att byta panna? Kanske kommer nya grejor som hanterar frågan bättre?
Eller det kommer kanske mjukvaruuppdateringar nu för tiden?

Alla idag kan väl prata? Om man går på de vanliga, Nibe, ivt etc. Men det tar ju en stund att räkna hem den investeringen, funkar befintlig så är effektavgiften nog inget bra argument.

Vilken modell har ni?

Alla idag kan väl prata? Om man går på de vanliga, Nibe, ivt etc. Men det tar ju en stund att räkna hem den investeringen, funkar befintlig så är effektavgiften nog inget bra

Anledningen att byta är att den ör 20 år. Besvärligt om den går i sönder på vintern.

Nu kanske jag är skrämd av historier från covid när folk inte kunde få tag i nya pannor på veckor och månader

Helst hade jag kört på.
Brukar folk köra till den går sönder eller byta innan?

Den har krånglat tidigare men i vintras gick den väl okish.

Det är total misär med effektavgifterna. Speciellt med en familj där det liksom går tvättmaskiner, torktumlare hela tiden samtidigt som det ska fixas mat, laddas bilar osv.
Varken elvaåringen eller frun är särskilda mottagliga för min predikan om att anpassa förbrukningen, femåringen är ursäktad än så länge - vad göra?
Flytta och skaffa en ny familj?
Känns lite bekant även om jag tror att frun börjar inse vilket svart hål elen är i vår ekonomi.

Kollade elräkningen i våras någon gång och såg då i verkligheten vad effekttariff innebar (hade inte orkat sätta mig in det) – effektmedel över tre timmar på 11 kW, drygt 1000 kr! Började med att ställa in elbilen på lågeffektsladdning och kapade 300kr till nästa månad. Sen satte jag elbilen att ladda enbart under lågpristid (22-06) och sparade ytterligare 300kr. Senast låg effekttariffen på 400kr och alla topparna mellan kl 18-21 på kvällen så nu är det den vanliga hushållselen som utgör taket. Enda problemet är utifall vi skulle behöva ladda bilen dagtid så är det billigare att göra det på en laddmack. Men har bara hänt en gång hittills och är man duktig på att koppla in bilen hemma på kvällen även fast det finns gott om kräm kvar i batteriet så riskerar man inte att soppatorsken kommer som en överraskning.

Så, två enkla grepp som för mig sparar typ 7000kr om året och inte påverkar min vardag det minsta. Gissar att det är detta som nätbolagen (och EU) eftersträvar – att sådana som jag ändrar beteende.

Anledningen att byta är att den ör 20 år. Besvärligt om den går i sönder på vintern.

Nu kanske jag är skrämd av historier från covid när folk inte kunde få tag i nya pannor på veckor och månader

Helst hade jag kört på.

Nytt hjärnspöke unlocked 🙁 Tanken är att byta vår i samband med renovering av tvättstugan som fortfarande har 70-talsstandard inkl randiga tapeter och orange plastgolv. Men den kostnaden och det jobbet lockar verkligen inte.

Nytt hjärnspöke unlocked 🙁 Tanken är att byta vår i samband med renovering av tvättstugan som fortfarande har 70-talsstandard inkl randiga tapeter och orange plastgolv. Men den kostnaden och det jobbet lockar verkligen inte.
Värmepumpen i den sommarstuga (på 260 kvadrat) som jag äger tillsammans med mina syskon gick sönder förr-förra vintern. Gjordes ett par försök att laga vilket kostade hiskeligt mycket pengar (rensades slangar och byttes expansionskärl utöver byte av lite delar på pumpen), sen kostade det en massa pengar i elräkning när elpatronen fick jobba på högvarv. Till slut kostade det skjortan att få en ny värmepump på plats, får hoppas att den håller i minst 25 år som den gamla gjorde.

En grej som verkligen stör mig med detta är hur vi skall gå mot att använda el till allt (bilar, uppvärmning osv) och när det börjar slå igenom på riktigt så slänger man på effektavgifter.

Ang varmvattenberedare, om man inte byter till en med värmepump så är det inte alls säkert att man tjänar in bytet inom en överslådlig framtid. De vanliga med "doppvärmare" har inte utvecklats nämnvärt de senaste 50 åren. Däremot kan man se till att ha en så stor att man bara kör värmning nattetid (eller dagtid på sommaren när det är billigast då..), så länge det inte är badkar som ska fyllas och liknande så brukar det fungera bra.

Det kanske börjar bli lönt med en insatskamin till den öppna spisen? Men så var det väl det där med om det är tillåtet att elda varje dag om man bor i tättbebyggt område?!

Typ så var det för oss. Vi fick effektavgiften i somras. Tänkte inte så mycket på det....sen kom räkningen....
Hade typ blivit billigare att snabbladda på macken....

Får väl börja med att schemalägga laddboxen så den bara laddar nattetid....

Typ så var det för oss. Vi fick effektavgiften i somras. Tänkte inte så mycket på det....sen kom räkningen....
Hade typ blivit billigare att snabbladda på macken....

Får väl börja med att schemalägga laddboxen så den bara laddar nattetid....

Och dra ner laddeffekt.

Jag har begränsat min laddeffekt, samt laddar de tre timmar när priset är som lägst på natten. Med aktuell effektbegränsning tar det knappt tre timmar för mig att ladda från 50 till 80 procent, vilket är min normala dagsförbrukning.

Ang varmvattenberedare, om man inte byter till en med värmepump så är det inte alls säkert att man tjänar in bytet inom en överslådlig framtid. De vanliga med "doppvärmare" har inte utvecklats nämnvärt de senaste 50 åren. Däremot kan man se till att ha en så stor att man bara kör värmning nattetid (eller dagtid på sommaren när det är billigast då..), så länge det inte är badkar som ska fyllas och liknande så brukar det fungera bra.
Sist jag kollade så verkar det vara värmepump och timer som gäller och visst lockar det.. men 30 lax plus installationskostnad motsvarar ju rätt många KWh eller hyggliga kolfiberhjul till två av mina hojar 🤷‍♂️

Sist jag kollade så verkar det vara värmepump och timer som gäller och visst lockar det.. men 30 lax plus installationskostnad motsvarar ju rätt många KWh eller hyggliga kolfiberhjul till två av mina hojar 🤷‍♂️

Tror det är exceptionellt lång ROI på den, en värmepump har långt från samma livslängd som en doppvärmare också.

Helst hade jag kört på.

Vet inte vad du har men vi har en +20år gammal ivt värmepump. Dum som tåget men still going strong.
Den pajjade för ett par år sedan, i februari, då jag var borta men familjen hemma. Den har ju elpatron som back-up, så alla överlevde.
Det var kompressorn som pajjat och det gick att laga/byta (~17tkr om jag minns rätt)

Jag kör på med vår gamla värmepump, det är en enkel konstruktion och delarna går att byta. Inget byte i sikte. Databoxen är helt fullchokad med kluriga algoritmer, varje knapptryck har ett lagg på minst 1sekund. Charmigt🙂

Skulle det tok-krisa i vintern har vi braskamin.

Nu ska jag inte hetsa till magsår, men vi hade en Thermia luft/Vatten med värme/varmvatten, som var inne på år 22.
Eftersom det fanns lite effektivitet att göra på en ny samt rädslan för att behöva panikbyta (trots värmepatron) så beställdes en ny våren 2021 , med planerad leverans och byte oktober/november samma år.

En vecka före byte brakade kretskortet ur så styrningarna inte fungerade, och värmepumpen slutade fungera. Det gick inte att manövrera, och det som hände var att elpatronen gick över i någon form av safe-mode så att värmen gick, men varmvatten blev nedprioriterat och det gick inte att fixa. Så det var bara att tacka den lyckliga stjärnan för att det kom precis innan bytet blev av, och en vecka med att duscha på arbete/gym/badhus i kombo med lite "kallduschande" hemma fungerade.

Och jag hade i detta hjälp av ett renomerat enmansföretag som är halvbekant och bara jobbar med värmepumpar, så det var inte bara jag som inte redde ut att få fason på den gamla när det sket sig.

Edit: Fel fabrikat och år, det var en Thermia vi hade, inte IVT. Och det var 2021.

Senast ändrad:
Jag kör laddaren till bilen mellan 22-06, i övrigt har vi inga större problem att hålla nere effekten utan att tänka på det. Sambon vet garanterat inte ens vad det innebär. Peakarna är ju oftast under timmen är min gissning.

Du får säga åt din sambo att ni numera påbörjar matlagning vid halv. Missar ni halv sex så blir det halv sju. Då kan du köra både spis och ugn på max en hel timme och ändå bara betala för 5.5kW :-)

Rätt skumt att man räknar klocktimmar och inte rullande egentligen.

Du får säga åt din sambo att ni numera påbörjar matlagning vid halv. Missar ni halv sex så blir det halv sju. Då kan du köra både spis och ugn på max en hel timme och ändå bara betala för 5.5kW :-)

Rätt skumt att man räknar klocktimmar och inte rullande egentligen.

Ge dem inga idéer!

Kör diskmaskin på eko-läget sparar en hel del ström. Tar längre tid, men alltid nåt.

En grej som verkligen stör mig med detta är hur vi skall gå mot att använda el till allt (bilar, uppvärmning osv) och när det börjar slå igenom på riktigt så slänger man på effektavgifter.

Jag har betalat effektavgift i många år, så det är inget nytt. Så länge de är rätt utformade (inte bara ett sätt för nätägaren att mjölka pengar av konsumenten) tycker jag att effektavgifter är ett vettigt sätt att styra förbrukningen så att inte kapaciteten behöver byggas ut i onödan.

Jag har betalat effektavgift i många år, så det är inget nytt. Så länge de är rätt utformade (inte bara ett sätt för nätägaren att mjölka pengar av konsumenten) tycker jag att effektavgifter är ett vettigt sätt att styra förbrukningen så att inte kapaciteten behöver byggas ut i onödan.

Oenig. Som det funkar nu så är det inte effektivt eftersom det i många fall inte påverkar, har man väl peakat en viss effekt är det fritt fram att använda upp till den nivån resten av kalendermånaden.

Så är det för vår BRFs abonnemang som alltid varit ett effektabonnemang. Vi blåser alltid på med upp vår valda maxnivå (säkringarna är avsevärt större) när vi behöver, finns inga incitament för oss att använda mindre. Det är samma avgift dygnet runt.

Vår styrning är dock halvdum, den tar inte hänsyn till tidigare förbrukning under klocktimmen utan har en hård maxnivå och reglerar ner billaddarna så att den inte överstigs.

Vinterhalvåret är det dock högre överföringsavgift 06-22, ca 50 öre extra ink moms /kWh. Men det är ju ett helt annat sätt att styra på.

Vet inte vad du har men vi har en +20år gammal ivt värmepump.
Det var kompressorn som pajjat och det gick att laga/byta (~17tkr om jag minns rätt)

Pratar vi om en riktig bergvärmepump? Då borde beloppet inkl moms snarare landa på 50-60 tkr plus moms enl de uppgifter jag har fått.

Det är kostnadsneutralt, momentant. På sikt om det blir ett förändrat beteende en förlust för nätägare.

Sparar inte Eko-läget mest vatten?

Kör diskmaskin på eko-läget sparar en hel del ström. Tar längre tid, men alltid nåt.
Det beror nog väldigt mkt på diskmaskinen

Jag har en utgången Ikea diskmaskin där eko-programmet tar fyra(4) timmar
Det snabbaste programmet är ett entimmesprogram som drar 0,062kWh mer,
dvs en merförbrukning på ~15kWh/år om vi diskar varje dag vi är hemma.
Inte riktigt vad jag skulle kalla "en hel del ström"
Tyvärr hittar jag ingen info om toppeffekten skiljer mellan de olika programmen,
men den sitter ju i ett vanligt vägguttag så gissningsvis max 2,3kW och ingen större skillnad.

Oenig. Som det funkar nu så är det inte effektivt eftersom det i många fall inte påverkar, har man väl peakat en viss effekt är det fritt fram att använda upp till den nivån resten av kalendermånaden.

Så är det för vår BRFs abonnemang som alltid varit ett effektabonnemang. Vi blåser alltid på med upp vår valda maxnivå (säkringarna är avsevärt större) när vi behöver, finns inga incitament för oss att använda mindre. Det är samma avgift dygnet runt.

Vår styrning är dock halvdum, den tar inte hänsyn till tidigare förbrukning under klocktimmen utan har en hård maxnivå och reglerar ner billaddarna så att den inte överstigs.

Vinterhalvåret är det dock högre överföringsavgift 06-22, ca 50 öre extra ink moms /kWh. Men det är ju ett helt annat sätt att styra på.

Fast i ert fall är de inte "rätt" utformade. För mig gäller följanade "Effektavgiften tas endast ut under helgfria vardagar mellan klockan 07:00 och 19:00 och baseras på ett genomsnitt av de tre högsta effekttimmarna på olika datum varje månad. Under helger och röda dagar tas ingen effektavgift ut.". Vintertid är avgiften dubbelt så hög som på sommaren. Det styr åtminstone min förbrukning åt rätt håll.

Det är kostnadsneutralt, momentant. På sikt om det blir ett förändrat beteende en förlust för nätägare.
Det beror väl på vilka antaganden man gör? Om det innebär att nätägaren inte behöver bygga ut kapacitet som annars hade blivit nödvändig pga ökad förbrukning så borde det även vara fördelaktigt för nätägaren.

Tyvärr hittar jag ingen info om toppeffekten skiljer mellan de olika programmen,
men den sitter ju i ett vanligt vägguttag så gissningsvis max 2,3kW och ingen större skillnad.
Fel av mig, skulle skrivit effekt och inte ström, det är ju ändå effekttoppar som ska kapas. 60-minutersprogrammet drar alltså totalt mer energi, men under en tid som är en fjärdedel av eko-programmet – det påverkar ju effektuttaget under den timme som programmet pågår. Men, man kan ju alltid starta maskinen på halvtimmen för att halvera effekttoppen …

Det beror väl på vilka antaganden man gör? Om det innebär att nätägaren inte behöver bygga ut kapacitet som annars hade blivit nödvändig pga ökad förbrukning så borde det även vara fördelaktigt för nätägaren.

Hur menar du? Effektavgiftens storlek är direkt baserad på invärden från kundernas elmätare. En ögonblicksbild såklart men det är inga gissningar.

Ja i teorin, i verkligheten sannolikt inte alls.

Det är ungefär samma på vår 3-4 år gamla Siemensmaskin, eco-läget som tar 4h drar kanske 10% mindre än att köra samma program i "snabbläge" som tar 1h15m. Har mätt med extern mätare.

Med snabbläget är det dessutom lättare att pricka billigaste timmen utan att fundera så mycket. Jag misstänker att 4h-programmet drar mest i början (värma vatten) och i slutet (torka) och då ligger man antagligen med de billigaste timmarna när förbrukningen är som lägst.

(Ja, det här är verkligen suboptimering, man sparar knappast några stora pengar på det)

Fel av mig, skulle skrivit effekt och inte ström, det är ju ändå effekttoppar som ska kapas. 60-minutersprogrammet drar alltså totalt mer energi, men under en tid som är en fjärdedel av eko-programmet – det påverkar ju effektuttaget under den timme som programmet pågår.
Men det är ändå inte särskilt hög effekt jmf med sådant som spis, ugn, vattenkokare och tom kaffebryggare(Moccamaster) som alla har högre effekt.

Fast Moccamastern är inget att bry sig om i sammanhanget. Har loggat förbrukningen på våran och det går åt i snitt 0.1kWh per bryggning. Kan se effekten live men den verkar inte loggas tyvärr.

Igår bryggde vi fyra gånger (4 koppar varje gång) och det gick åt 0,394kWh totalt.

Diskmaskinen ligger som sagt runt 1kWh per gång, om man kör den en klocktimme så blir det 1kW i snitteffekt. Man borde starta den på halv alltså för att sänka snitteffekten.. Det man kan göra aktivt är väl egentligen att försöka att inte köra strömhungriga apparater samtidigt, skulle vi köra torktumlaren och diskmaskinen och dammsuag samtidigt skulle det kunna bli ett par kW extra den månaden (men nu har vi inte effektavgift ännu).

Hur menar du? Effektavgiftens storlek är direkt baserad på invärden från kundernas elmätare. En ögonblicksbild såklart men det är inga gissningar.

Ja i teorin, i verkligheten sannolikt inte alls.

Jag vet att det är faktiska värden som läses av, så jag menade det antagandet jag skrev.

Det man kan göra aktivt är väl egentligen att försöka att inte köra strömhungriga apparater samtidigt, skulle vi köra torktumlaren och diskmaskinen och dammsuag samtidigt skulle det kunna bli ett par kW extra den månaden (men nu har vi inte effektavgift ännu).
+1
För de som lagar mat (vilket inte är att tina Billys i mikron) händer det att man använder ugn och spis/häll samtidigt.
Där ligger ribban för maxeffektförbrukning inte om man kör diskmaskinen i eko-läge eller ej
Men samtidigt bör man förstås undvika att köra tvättmaskin/torktumlare eller vattenkokaren samtidigt som man lagar mat.

Hur funkar det egentligen med maxeffektmätningen? En vattenkokare drar ju massa ström men typiskt bara i ett par minuter. Är det någon form av glidande medelvärdesbildning på effekten som elbolagen tittar på? Tänker att nån form av filter för att rensa bort strömspikar lär man ju ändå ha. Så vad är det egentligen för tidsfaktor?

Hur funkar det egentligen med maxeffektmätningen? En vattenkokare drar ju massa ström men typiskt bara i ett par minuter. Är det någon form av glidande medelvärdesbildning på effekten som elbolagen tittar på? Tänker att nån form av filter för att rensa bort strömspikar lär man ju ändå ha. Så vad är det egentligen för tidsfaktor?
Det mäts ett snitt över en klocktimme för att få fram en (eller den enda) timme/n som du kommer att debiteras efter. Där ingår din vattenkokare i den beräkningen.

En vattenkokare drar ju massa ström men typiskt bara i ett par minuter.
Eftersom den sitter i ett vanligt vägguttag drar en vattenkokare max 10A = 2.300W

Vad gäller hur effektavgiften beräknas verka det skilja mellan olika nätbolag, men jag vet att åtminstone nätbolaget där vi har lantställe registrerar när man använder vattenkokare. Men jag har ingen aning om hur stor betydelse det har för månadens effektavgift.

<REDIGERAT>
@weldion förklarade effektavgiften.

Tillbaka
Topp