Nu ska jag inte hetsa till magsår, men vi hade en Thermia luft/Vatten med värme/varmvatten, som var inne på år 22.
Eftersom det fanns lite effektivitet att göra på en ny samt rädslan för att behöva panikbyta (trots värmepatron) så beställdes en ny våren 2021 , med planerad leverans och byte oktober/november samma år.
En vecka före byte brakade kretskortet ur så styrningarna inte fungerade, och värmepumpen slutade fungera. Det gick inte att manövrera, och det som hände var att elpatronen gick över i någon form av safe-mode så att värmen gick, men varmvatten blev nedprioriterat och det gick inte att fixa. Så det var bara att tacka den lyckliga stjärnan för att det kom precis innan bytet blev av, och en vecka med att duscha på arbete/gym/badhus i kombo med lite "kallduschande" hemma fungerade.
Och jag hade i detta hjälp av ett renomerat enmansföretag som är halvbekant och bara jobbar med värmepumpar, så det var inte bara jag som inte redde ut att få fason på den gamla när det sket sig.
Edit: Fel fabrikat och år, det var en Thermia vi hade, inte IVT. Och det var 2021.