MrSthlm
Aktiv medlem
Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift
Möjligen är denna dubbla skärmkombination varav en skärm är 3440*1440 ganska krävande för din GPU, brukar det flyta bra för andra grejer (tex spel) förutom Zwift med en liknande setup?Hej!
En fråga för datornördarna. Känsliga tittare varnas för onödigt tekniknörderi.
Min setup är en enklare men skapligt ny speldator. Jag vet att den inte är optimal, men man tager vad man haver (och ärver från sonen när det inte duger).
Ryzen 5 av ganska ny modell (2 år gammal ch var då het). 32 Gb ram. A750 grafikkort. Allt kopplat till en 3440*1440 skärm och en 1080-skärm.
Datorn är inte det hetaste i stan, men borde ju rimligen vara väääldigt överdimensionerad för Zwifts begränsade grafik?
När jag kör 4k in-game resolution (varför kan jag ens ställa in det...) kommer jag upp i runt 20 fps. Processorn går nästan på tomgång runt 20%, men GPUn går nästan i taket (10-95%). Grafikminnet maxas så klart, bara 6G.
När jag sänket till 1440k får jag... knappt 20 fps. Alltså lite lägre. Om vi antar att det är mätfel kan vi ju säga samma. ingen skillnad.
Detta spel skall flyta bra på betydligt äldre GPU:er, sä även om Intel inte lyckats helt känns det knas. Visst är grafikminnet för litet för så hög upplösning, men vi pratar ju om grafik från 2005 typ.
Kan någon nörd förklara varför det blir så här, och kanske tom om det kan åtgärdas?
20 fps räcker väl egentligen för en svettig cyklist, men flytet saknas helt.
Vad får du för prestanda om du roar dig med att enbart köra Zwift mot din 1080 skärm (och kopplar ur den andra)?