Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Hej!

En fråga för datornördarna. Känsliga tittare varnas för onödigt tekniknörderi.
Min setup är en enklare men skapligt ny speldator. Jag vet att den inte är optimal, men man tager vad man haver (och ärver från sonen när det inte duger).
Ryzen 5 av ganska ny modell (2 år gammal ch var då het). 32 Gb ram. A750 grafikkort. Allt kopplat till en 3440*1440 skärm och en 1080-skärm.
Datorn är inte det hetaste i stan, men borde ju rimligen vara väääldigt överdimensionerad för Zwifts begränsade grafik?

När jag kör 4k in-game resolution (varför kan jag ens ställa in det...) kommer jag upp i runt 20 fps. Processorn går nästan på tomgång runt 20%, men GPUn går nästan i taket (10-95%). Grafikminnet maxas så klart, bara 6G.
När jag sänket till 1440k får jag... knappt 20 fps. Alltså lite lägre. Om vi antar att det är mätfel kan vi ju säga samma. ingen skillnad.

Detta spel skall flyta bra på betydligt äldre GPU:er, sä även om Intel inte lyckats helt känns det knas. Visst är grafikminnet för litet för så hög upplösning, men vi pratar ju om grafik från 2005 typ.

Kan någon nörd förklara varför det blir så här, och kanske tom om det kan åtgärdas?
20 fps räcker väl egentligen för en svettig cyklist, men flytet saknas helt.
Möjligen är denna dubbla skärmkombination varav en skärm är 3440*1440 ganska krävande för din GPU, brukar det flyta bra för andra grejer (tex spel) förutom Zwift med en liknande setup?

Vad får du för prestanda om du roar dig med att enbart köra Zwift mot din 1080 skärm (och kopplar ur den andra)?

Möjligen är denna dubbla skärmkombination varav en skärm är 3440*1440 ganska krävande för din GPU, brukar det flyta bra för andra grejer (tex spel) förutom Zwift med en liknande setup?
Ja, inga problem. Det är ingen speldator men nåt enstaka spel är testat och det funkar bra. Mycket vassare grafik och mångdubbla FPSen
Vad får du för prestanda om du roar dig med att enbart köra Zwift mot din 1080 skärm (och kopplar ur den andra)?
Hmm testat men inte mätt, bra förslag skall testa i morgon. Men mest av akademiskt värde, för jag vill ju använda den stora skärmen. Den lilla har jag mest Spotify och ibland Netflix på när jag cyklar. Mätvärdena ovan är så klart utan andra appar som körs.

Ja, inga problem. Det är ingen speldator men nåt enstaka spel är testat och det funkar bra. Mycket vassare grafik och mångdubbla FPSen

Hmm testat men inte mätt, bra förslag skall testa i morgon. Men mest av akademiskt värde, för jag vill ju använda den stora skärmen. Den lilla har jag mest Spotify och ibland Netflix på när jag cyklar. Mätvärdena ovan är så klart utan andra appar som körs.
Jag tokgissar att det är kombinationen av ickestandard spelmotor (zwift) och ickestandard grafikkort.

Intel fick ju en massa skit för att just äldre spel funkade så dåligt på a7* korten och zwift har ju sett ungefär lika sunkigt ut i 10 år nu. "Installera om Windows" verkar vara standardsvaret på mycket intelstrul. Det hade i varje fall jag inte velat göra...

Ser ännu konstigare ut vid en snabb test. Då kommer jag upp i sådär 40-45FPS. Men det konstiga är att inget bottnas. GPU går på halvfart runt 40-50%, CPU på tomgång och inte ens VRAM är helt maxat.
Jag tokgissar att det är kombinationen av ickestandard spelmotor (zwift) och ickestandard grafikkort.
Möjligt, även om Intel verkar ha löst det mesta till vanliga spel. Men Zwift ingår nog inte direkt i deras releaskontroill.
Intel fick ju en massa skit för att just äldre spel funkade så dåligt på a7* korten och zwift har ju sett ungefär lika sunkigt ut i 10 år nu. "Installera om Windows" verkar vara standardsvaret på mycket intelstrul. Det hade i varje fall jag inte velat göra...
När man läser på om Zwift är svaret oftast att det inte alls är grafiktungt, det skall räcka med en många år gammal GPU, bara man har processorkraft nog. Har tänkt tanken att Intel som nya i GPU-världen inte tagit med någon gammal standard som behövs för Zwift. Det saknades ju en del i deras tidigaste SW-utgåvor.
Antar att ingen annan här kör A750 och Zwift...

Zwift Insider säger förresten:
  • Ultra profile, 2160p (4K) resolution: Nvidia GeForce GTX 980, 1060, 1650 SUPER or higher
A750 borde ju hänga med skapligt i den samlingen.
Men han säger också: On the Intel side an A750 or above/newer should be fine. But overall it’s much easier to stick to Nvidia for known, stable results in Zwift.

Zwift kör inte på max utan sätter profile efter en lista på GPU. Kanske det är knas om inget bottnar
Finns listor nånstans på nätet

Zwift kör inte på max utan sätter profile efter en lista på GPU. Kanske det är knas om inget bottnar
Finns listor nånstans på nätet
Skall ge Ultra profile, även om jag inte kollat vad jag faktiskt får, får bli fredagskvällsjobb. Men borde ju flyta på ännu bättre annars.

Min processor är förresten en Ryzen 5 5600X, så något överdimensionerad. Men möjligen är det även en annorlunda kombo med AMD-proc och Intel-GPU som kan ställa till något?

Skall ge Ultra profile, även om jag inte kollat vad jag faktiskt får, får bli fredagskvällsjobb. Men borde ju flyta på ännu bättre annars.

Min processor är förresten en Ryzen 5 5600X, så något överdimensionerad. Men möjligen är det även en annorlunda kombo med AMD-proc och Intel-GPU som kan ställa till något?
Vet ej, jag minns bara att det var en lista av gpu de gick på.
Ja, det borde ju flyta på bättre annars. Om det inte flyter på men inte bottnar så vet jag inte.
Om nån GPU grej saknar drivare eller nåt så bör det driva cpu. (Typ hw decoding)

Jag antar att du kollar cpu per core inte snitt? Nu var det länge sen jag kollade men tror inte det trådar

Jag antar att du kollar cpu per core inte snitt? Nu var det länge sen jag kollade men tror inte det trådar
Ja det gör jag så klart. Eller… snart gör jag det 🙄. Skyller på förkylningen.
Jag tolkar det jag kan läsa mig till som att CPUn ändå borde vara långt överspecad, men får den göra GPU-jobb pga avsaknad av drivets är antagligen läget annat. Den delen borde dock tråda tycker man…

Ja det gör jag så klart. Eller… snart gör jag det 🙄. Skyller på förkylningen.
Jag tolkar det jag kan läsa mig till som att CPUn ändå borde vara långt överspecad, men får den göra GPU-jobb pga avsaknad av drivets är antagligen läget annat. Den delen borde dock tråda tycker man…
Ja, det bör fungera om det är moderna grejor så då är det nog nån bugg tyvärr.

Osäker på om det trådar men kan ha fel. De har gjort någon rewrite så kanske numera trådar

Om det är Nvidia grafik kort:
Settings: For smoothest performance it’s important to enable triple buffering and threaded optimisation in the Nvidia Control Panel, and disable video screenshots in the Zwift settings menu, should they be available for you.

Om det är Nvidia grafik kort:
Settings: For smoothest performance it’s important to enable triple buffering and threaded optimisation in the Nvidia Control Panel, and disable video screenshots in the Zwift settings menu, should they be available for you.
Nej, är Intel grafikkort...
Har kollat guiden, men kanske läge att gå ett nytt varv.

Nix, ingen sådan. Men funkade ungefär lika bra tidigare när jag hade en gammal INtel-proc med integrerad grafik och ingen GPU alls...
Testa att ladda upp loggfilen från Zwift till Zwiftalizer.com
Det finns en benchmark med snarlik setup som dig fast med "Basic + 1440".
Jag gissar på att din Zwift försöker att köra "Ultra + 1440".

test.webp

Testa att ladda upp loggfilen från Zwift till Zwiftalizer.com
Det finns en benchmark med snarlik setup som dig fast med "Basic + 1440".
Jag gissar på att din Zwift försöker att köra "Ultra + 1440".

Visa bilaga 797086
Ja, tänkte testa när förkylningen gett med sig så jag kan sätta mig på cykeln igen...
Setupen ser lika ut, bortsett från att min processor är aningen snabbare.
Och ja, Ultra +4k eller Ultra+1440 borde vara det som jag testat med.

Trådarna är inte perfekt flätade
1000002683.webp

Men nog känns det som det borde bli bättre än såhär?
1000002685.webp

En kärna touchar ju 100% ibland men...
Detta var i 4k

Samma övning i 1440
1000002686.webp
1000002687.webp

Notera att när GPU ser ut att vara välanvänd här är det för att den går på under 30% av tillgänglig frekvens.

Kan det vara den ena kärnan som ställer till det? Och i så fall för att grafikkortet inte gör sitt jobb?

(Ursäkta sunkiga "screenshots", jag var lat)

Senast ändrad:
tmp.webp

Den korrelationen, när ditt grafikminne tar slut så kukar fps'en ut. Min totala killgissning i alla fall.

Drivrutiner för grafikkort är tydligen bara en massiv hög av småfixar på alla fel som spelprogrammerare kan åstadkomma. Zwift, ett spel jag gillar, har nog flest fel av alla spel för det verkar kvalitetsmässigt riktigt uselt.

Intel som inte gjort grafikkort så länge och är lilleputten på cpu/grafikmarknaden kan omöjligen fixa alla fel som ett såpass opopulärt spel som zwift producerar. Det är vad jag tror i alla fall

Läste någonstans i tråden att någon hade kopplat ihop cykeln och datorn med sladd. Vad är det för sladd som ni använder då?

Det trådlösa tappar kontakten ibland. Störande...

Trådarna är inte perfekt flätade
Om inte jag är ute och cyklar (hehe) så styrs grafiken av upplösning + "grafikprofil".

Upplösningen ställer du in i spelets inställningar.
Grafikprofilen tilldelas automatiskt baserat på grafikkort.

Du kan se i loggarna (eller via Zwiftalizer) vilken profil som tilldelas.
"Mina Dokument" > "Zwift" > "Logs" > "Log.txt"

Sök efter "graphics profile", t.ex.
Källkod:
[0:21:56] Using ultra graphics profile

När du har fastställt vilken profil som används så kan du testa att justera .txt-filen för profilen eller byta namn på filerna för Basic och din tilldelade grafikprofil.

https://blog.zwiftalizer.com/post/confighacks/

Läste någonstans i tråden att någon hade kopplat ihop cykeln och datorn med sladd. Vad är det för sladd som ni använder då?

Om man har problem med ANT+ eller Bluetooth så brukar det hjälpa att skaffa en kort USB-förlängningskabel. Jag gissar på att detsamma gäller om man kör med USB-dongel för Wi-Fi.

Senast ändrad:

Du behöver en trainer som stödjer sladd och det är väl bara kickr v5 och v6. Andra stödjer wifi

Om inte jag är ute och cyklar (hehe) så styrs grafiken av upplösning + "grafikprofil".

Upplösningen ställer du in i spelets inställningar.
Grafikprofilen tilldelas automatiskt baserat på grafikkort.

Du kan se i loggarna (eller via Zwiftalizer) vilken profil som tilldelas.
"Mina Dokument" > "Zwift" > "Logs" > "Log.txt"
Ja, jag bekräftat att den använder Ultra
Sök efter "graphics profile", t.ex.
Källkod:
[0:21:56] Using ultra graphics profile

När du har fastställt vilken profil som används så kan du testa att justera .txt-filen för profilen eller byta namn på filerna för Basic och din tilldelade grafikprofil.

https://blog.zwiftalizer.com/post/confighacks/
Nja, det kan ju vara en lösning, eller ett test. Men jag tycker ju inte jag skall behöva göra det med en sådan dator som bör vara rejält överspecad, ville egentligen bara få hjälp att förstå och se om det finns någon rimlig åtgärd. Jag kan ju överklocka processorn lite också om den är flaskhalsen.

Zwift är faktiskt dyrare än alla svindyra spel sönerna har, bara att de lagt upp det som ett abonnemang. Jag har betalat flera tusen för Zwift... Egentligen är det otroligt att de kommer undan med de priserna och en mjukvara som antagligen skrivits på en Pentium 66 med turbo, sen bara anpassats nödtorftigt till nya krav. Är lite sugen på att rösta med fötterna faktiskt. Synd bara att jag precis köpt en Cog.

Hej!

En fråga för datornördarna. Känsliga tittare varnas för onödigt tekniknörderi.
Min setup är en enklare men skapligt ny speldator. Jag vet att den inte är optimal, men man tager vad man haver (och ärver från sonen när det inte duger).
Ryzen 5 av ganska ny modell (2 år gammal ch var då het). 32 Gb ram. A750 grafikkort. Allt kopplat till en 3440*1440 skärm och en 1080-skärm.
Datorn är inte det hetaste i stan, men borde ju rimligen vara väääldigt överdimensionerad för Zwifts begränsade grafik?

När jag kör 4k in-game resolution (varför kan jag ens ställa in det...) kommer jag upp i runt 20 fps. Processorn går nästan på tomgång runt 20%, men GPUn går nästan i taket (10-95%). Grafikminnet maxas så klart, bara 6G.
När jag sänket till 1440k får jag... knappt 20 fps. Alltså lite lägre. Om vi antar att det är mätfel kan vi ju säga samma. ingen skillnad.

Detta spel skall flyta bra på betydligt äldre GPU:er, sä även om Intel inte lyckats helt känns det knas. Visst är grafikminnet för litet för så hög upplösning, men vi pratar ju om grafik från 2005 typ.

Kan någon nörd förklara varför det blir så här, och kanske tom om det kan åtgärdas?
20 fps räcker väl egentligen för en svettig cyklist, men flytet saknas helt.
Oj oj Zwift prestanda lever i ett eget parallelt universum prestandan som krävs för att få vettig fps är orimlig 😂

Det här var ju intressant apropå mitt prestandaproblem

Lösningen verkar vara att anlita någon att värma upp datorn i en timme, för efter exakt en timme flyter det bra...?
Edit: Bara skoja. Efter en timme slutade jag ju cykla, det är menyer och annat då... Så den ligger konstant lågt.

Senast ändrad:
Det här var ju intressant apropå mitt prestandaproblem

Lösningen verkar vara att anlita någon att värma upp datorn i en timme, för efter exakt en timme flyter det bra...?
Edit: Bara skoja. Efter en timme slutade jag ju cykla, det är menyer och annat då... Så den ligger konstant lågt.
Kollade en av mina loggar för skojs skull.

Ser att jag ligger på ca. 45fps när jag cyklar i klunga, kanske är CPU-limited.
Ska testa att höja till 1440P in-game och sänka övriga settings och se om jag får 60 fps.

Bilagor

Senast ändrad:
Kollade en av mina loggar för skojs skull.

Ser att jag ligger på ca. 45fps när jag cyklar i klunga, kanske är CPU-limited.
Ska testa att höja till 1440P in-game och sänka övriga settings och se om jag får 60 fps.

Verkar inte kunna se din log...
Jag körde inte ett event, utan fritt, så det var relativt lugn trafik när min log gjordes. Ingen klunga på 100 pers utan mer enstaka omkörningar och möten. Skall testa en logg vid event också...

Verkar inte kunna se din log...
Jag körde inte ett event, utan fritt, så det var relativt lugn trafik när min log gjordes. Ingen klunga på 100 pers utan mer enstaka omkörningar och möten. Skall testa en logg vid event också...
1080P
1440P

Det ser ut som att min CPU är bottleneck.
Lättaste sättet att testa med klunga är genom att joina någon av robopacers.
Om man verkligen vill testa om det är CPU eller GPU som är problemet, hoppa mellan robopacer och dig själv "med kameran".

1760184052822.webp

1080P
1440P

Det ser ut som att min CPU är bottleneck.
Lättaste sättet att testa med klunga är genom att joina någon av robopacers.
Om man verkligen vill testa om det är CPU eller GPU som är problemet, hoppa mellan robopacer och dig själv "med kameran".

Visa bilaga 798329
Det jag kan se när jag kör "just watch", antar att det är prestandamässigt samma som att cykla, är att en av 12 logiska processorer någon enstaka gång går upp i 100%. Men oftast ligger samtliga med hyfsad marginal mot taket.Jag kan tycka att om processorn var begränsningen skulle FPS variera så att den begränsande delen används till 100%, men Zwift kanske inte funkar så?
Edit: hade någon fundering på om nätverket kan ställa till det, men inte ens Zwift är väl så ogenomtänkt att nätverksproblem ger lägre FPS? Det är nämligen inte helt stabilt i dagsläget

Senast ändrad:
Det jag kan se när jag kör "just watch", antar att det är prestandamässigt samma som att cykla, är att en av 12 logiska processorer någon enstaka gång går upp i 100%. Men oftast ligger samtliga med hyfsad marginal mot taket.Jag kan tycka att om processorn var begränsningen skulle FPS variera så att den begränsande delen används till 100%, men Zwift kanske inte funkar så?
Edit: hade någon fundering på om nätverket kan ställa till det, men inte ens Zwift är väl så ogenomtänkt att nätverksproblem ger lägre FPS? Det är nämligen inte helt stabilt i dagsläget
Det står att du har 0 TX/RX-errors under 'UDP Network Metrics'. Jag tolkar det som att allt är OK.

Sammanfattning av det som jag läste i guiden gällande CPU.
  • Single-core performance är viktigast. Intel är bättre än AMD här (enligt guiden).
  • Mer än 4 cores gör ingen nytta.
Har du stängt av video screenshot i zwift ? Det drar sjukt mycket kräm.
Det är avstängt (enligt Zwiftalizer-loggen).

Det står att du har 0 TX/RX-errors under 'UDP Network Metrics'. Jag tolkar det som att allt är OK.
Borde vara så ja
Sammanfattning av det som jag läste i guiden gällande CPU.
  • Single-core performance är viktigast. Intel är bättre än AMD här (enligt guiden).
Japp, men en trimmad 5600x borde räcka ganska långt kan man tycka...
  • Mer än 4 cores gör ingen nytta.
Stämmer med vad jag ser när jag kollar lasten. Verkar som 4 kärnor/"virtuella processorer" går ganska hårt, resten är helt outnyttjade.
Det är avstängt (enligt Zwiftalizer-loggen).
Såg det men är faktiskt osäker på om jag gjort det, bäst jag kollar. Gör man det i settings någonstans?

Se där! Trots att loggen sade att video screenshots var avstängda var det inte det. Och när jag slog av det ökade fps:en med 50-100% (helt otroligt att ha det på som standard). Nu ligger den stadigt runt 40-50 i stället, vilket fortfarande är dåligt men blir ett helt annat flyt. Detta räcker helt enkelt för Zwift så länge de inte infört att man skall skjuta på dinosaurierna under tiden.

Men för den som orkar nörda mer:
Det konstiga nu är att nu bottnas inget alls. Ingen kärna, ingen GPU, inget minne.
Nån enstaka kärna toppar på dryga 50%, GPU toppar runt 20-30%, GPU-minnet är 75% utnyttjat och RAM används till 33%...

Senast ändrad:
Se där! Trots att loggen sade att video screenshots var avstängda var det inte det. Och när jag slog av det ökade fps:en med 50-100% (helt otroligt att ha det på som standard). Nu ligger den stadigt runt 40-50 i stället, vilket fortfarande är dåligt men blir ett helt annat flyt. Detta räcker helt enkelt för Zwift så länge de inte infört att man skall skjuta på dinosaurierna under tiden.

Men för den som orkar nörda mer:
Det konstiga nu är att nu bottnas inget alls. Ingen kärna, ingen GPU, inget minne.
Nån enstaka kärna toppar på dryga 50%, GPU toppar runt 20-30%, GPU-minnet är 75% utnyttjat och RAM används till 33%...
Jag, sa ju det, för ett tag sen. det första man kollar typ.

Börja ruttna på Zwift....provade att koppla allt via companion appen men fattar inte vad jag gör fel.
Win 10 laptop plus android telefon.

Startade companion appen
valde trainer och click i appen
säkerställde att det var samma wifi som datorn
startade zwift på laptopen och väljer "pair via phone"

Men inget händer...bara den där jävla ekorren som säger jag ska väcka prylarna....

Hmm jag använder aldrig companion-appen. Startar Zwift som parar allting i appen (ej companion).
Starta PC, starta trainer, pulssensor mm, starta Zwift (orange app) och vänta tills parningsmenyn kommer, se till att hitta din trainer där antingen via bt, ant+ eller wifi. Det går väl via telefonen men använd inte companion-appen, den är ju bara till för att ge ride-ons mm aldrig parat med den.

Förstår ruttnandet! Använder companion för att ha lite koll om jag kollar på teve isf zwift.,eller när jag kör wo och vill öka eller sänka motståndet. Visste inte ens man kunde paira via den eller varför man ska göra det? Datorn hör är kopplad med kabel. Har aldrig problem med pairing eller avbrott. Knock on wood.

Ja som sagt, med tanke på priset borde man kunna ställa ganska höga krav på Zwift. De är riktigt bra på kompatibilitet med alla olika enheter, men i övrigt är det ju ganska kass. Och på PC imponerande gammalmodigt. Värdet ligger i alla användarna, vi betalar alltså dyrt för att skapa värdet. Undrar när de (vi) börjar flytta till någon annan app? Vilken i så fall?
Då får jag väl skrota min cog tyvärr, den är ju också bra faktiskt.

Ja, fast det går ju att para i companion så i just den frågan hjälper det mer att ta reda på hur man gör.... Nu minns jag inte själv men det låter inte bekant att para först i mobilen

Edit. Ser rätt annorlunda ut än sist jag testade companion så har kanske fel.

Ja, fast det går ju att para i companion så i just den frågan hjälper det mer att ta reda på hur man gör.... Nu minns jag inte själv men det låter inte bekant att para först i mobilen

Edit. Ser rätt annorlunda ut än sist jag testade companion så har kanske fel.

Starta du Zwift först så skäller companionappen på dig och säger "Exit Zwift game before pairing in companion" eller nåt liknande.....

Click & Cog funkar också rätt kasst med PC för mig - den går ner i ngt slags sleep mode hela tiden. Är inne på min tredje enhet så det kan inte vara hårdvaran.....

Tänkte testa ICTrainer vid tillfälle.

Med koden SFP25 kunde man få två månaders trial istället för en som är standard.

Starta du Zwift först så skäller companionappen på dig och säger "Exit Zwift game before pairing in companion" eller nåt liknande.....

Click & Cog funkar också rätt kasst med PC för mig - den går ner i ngt slags sleep mode hela tiden. Är inne på min tredje enhet så det kan inte vara hårdvaran.....

Tänkte testa ICTrainer vid tillfälle.

Med koden SFP25 kunde man få två månaders trial istället för en som är standard.

Kunde inte hålla mig från att gå ner å kolla. Det var som jag mindes.

Om man inte har hårdvara från Z och inte har pillat på equipment i companion gör man

1) starta companion
2) välj pair with mobile eller vad det står (i Z)
3) stanna i Z o pillra inte i C
4) sök upp trainern i Z som vanligt.

Hur det skiljer sig med hårdvara från Z vet jag inte. Testat m samsung, atv o kickr v5

Tillbaka
Topp