[OT] Restips för att komma till värmen några veckor före jul på låg budget

Kalle Kula

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera så smått på att kolla möjligheter att komma iväg till värmen en stund innan jul. Jag tänker mig 4-6 veckor i något land med lite varmare och trevligare klimat än Mälardalen i november. Jag vill försöka komma undan så billigt som möjligt v.g. totalkostnaden, dvs. resa + boende + mat. Jag har inga stora krav, men tillgång till duschmöjlighet och en någorlunda lugn miljö med tillgång till Internet så att jag kan jobba remote under del av tiden. Ett plus om det finns trevlig miljö för t.ex. löpning i närheten. Kan man hyra cykel någorlunda överkomligt och man kan cykla utan att riskera liv och lem i trafiken så är även det intressant. Avkrokar på landsbygden ser jag mer som en bonus än ett problem.

Sydeuropa? Afrika? Asien? Latinamerika? Sista minuten-resa? Ge mig era bästa tips!

Vädret på spanska medelhavskusten, åtminstone från Alicante och söderut till Gibraltar, brukar vara hyggligt ändå in i slutet av januari, början av februari.
Men med klimatförändringarna är det såklart mindre säkert numera. Och klart billigare på mindre attraktiva orter.
Jag tror att @Herr Thomas har ett mindre palats nära Nerja, han kanske kan kommentera mera.

Sen beror det på vad du menar med ”värmen”? Duger det med syd-Europa-värme som kan vara både varm och lite kallare eller vill du vara säker på att det varmt och skönt varje dag?

Förut skulle jag sagt Thailand, men nuförtiden har speciellt flygresan dit blivit dyrare. Men om du vill ha det svinvarmt & supergod mat & billig sprit så ... Jag skulle nog kolla på billiga flygresor till Spanien och dess öar. Och sen boka boende separat via bokningsiter. Då kan man ju bo på några olika ställen om man vill, och resa runt lite.

Senast ändrad:
Sen beror det på vad du menar med ”värmen”? Duger det med syd-Europa-värme som kan vara både varm och lite kallare eller vill du vara säker på att det varmt och skönt varje dag?
Jag tänker att det nog kan duga med syd-Europa-värme under perioden slutet av oktober-början/mitten av december. Men då tänker jag typ den värme man hittar t.ex. i södra Spanien (Andalusien) eller Portugal (Algarve).

Förut skulle jag sagt Thailand, men nuförtiden har speciellt flygresan dit blivit dyrare. Men om du vill ha det svinvarmt & supergod mat & billig sprit så ... Jag skulle nog kolla på billiga flygresor till Spanien och dess öar. Och sen boka boende separat via bokningsiter. Då kan man ju bo på några olika ställen om man vill, och resa runt lite.
Jag har kollat lite smått på resmål i Sydostasien, typ Thailand och Vietnam, samt Latinamerika, typ Equador och Colombia, men det verkar som att flygresorna dit är så mycket dyrare, att även om mat och boende troligen är billigare, så lönar det sig ändå inte sett till totalkostnaden, jämfört med södra Spanien/Portugal. Åtminstone inte för kortare perioder på 4-6 veckor. En annan sak om man tänker sig vara borta lite längre period.

Segt att flygga så långt också och varmt att träna.
Kanarieholmarna finns ju alltid i värsta fall.
För en vuxen finns det ändå alternativ tycker jag. Värre med barn som inte badar om vattnet inte är 26+

Biljetterna har en "julskatt" mellan 1 dec och 15 jan med. Kan du åka utanför dessa datum kan du spara en hel del.

Thailand är nice. Dessutom lite ovanligt med bilder.

T51.webp

T52.webp

T53.webp

T54.webp

T55.webp

T56.webp

T57.webp

T59.webp

Jag tänker att det nog kan duga med syd-Europa-värme under perioden slutet av oktober-början/mitten av december. Men då tänker jag typ den värme man hittar t.ex. i södra Spanien (Andalusien) eller Portugal (Algarve).
Under den tiden är det lätt uppemot 30˚ dagtid

Segt att flygga så långt också och varmt att träna.
Kanarieholmarna finns ju alltid i värsta fall.
För en vuxen finns det ändå alternativ tycker jag. Värre med barn som inte badar om vattnet inte är 26+
Tänk höghöjdsträning vid ekvatorn. Typ 1000 möh. 15-20 grader året om. Bad kan jag vara utan.

Som en som ofta är i Málaga i november och februari då vädersajter säger att det är 23 grader så måste jag säga att det ganska ofta ligger runt 30 grader utan att vara tryckande hetta. Det brukar börja svalna runt klockan 18-19 men inte mer än att man tar på sig en lättare vindjacka eller kofta.

Fina cykelvägar längs stranden, inte så utmanande kanske, men det ska finnas det också. Till skillnad från sina superturistiga grannar Marbella och Fuengirola är inte Málaga fasligt dyrt. Du kan hitta en helt ok middag för runt 70kr och en pizza för mellan 50 och 60kr.

Som en som ofta är i Málaga i november och februari då vädersajter säger att det är 23 grader så måste jag säga att det ganska ofta ligger runt 30 grader utan att vara tryckande hetta. Det brukar börja svalna runt klockan 18-19 men inte mer än att man tar på sig en lättare vindjacka eller kofta.

Fina cykelvägar längs stranden, inte så utmanande kanske, men det ska finnas det också. Till skillnad från sina superturistiga grannar Marbella och Fuengirola är inte Málaga fasligt dyrt. Du kan hitta en helt ok middag för runt 70kr och en pizza för mellan 50 och 60kr.
Jag söker mig nog hellre upp i bergen där det är svalare och färre turister. Lagar gärna maten själv istället för att äta ute varje måltid.

Under den tiden är det lätt uppemot 30˚ dagtid
Jag var på jobb i Athen några veckor i december för många år sen. Jag vill minnas att det var ganska kyligt, runt 5-10 grader. Det var bara enstaka dagar under perioden som det var tjänligt att gå i kortärmat. Men jag kanske hade otur med vädret.

Jag var på jobb i Athen några veckor i december för många år sen. Jag vill minnas att det var ganska kyligt, runt 5-10 grader. Det var bara enstaka dagar under perioden som det var tjänligt att gå i kortärmat. Men jag kanske hade otur med vädret.
Brukar vara svinkallt på Balkan under vintermånaderna.
Jag har varit en bit söder om Alicante de senast åren under november- februari; mot slutet, som i februari, kan det bli kallt om natten men mitt på dagen aldrig under 20˚ utom någon enstaka regnig dag med neråt 15˚.
Sen är fördelen med Spanien att de pratar någorlunda begripligt, till skillnad mot Grekland där det är rena grekiskan.

Var du där då? 😉
Som @mattihp skriver och egen erfarenhet, variationerna är stora beroende på var man är. (och var mätpunkterna är.)
Om du tittar på länkarna torde det vara rätt uppenbart att det inte är mina privata mätningar.

För min del säger inte en temperaturuppgift från en okänd person uppmätt under oklara förhållanden speciellt mycket. Jag får en bättre känsla för hur varmt det är om jag får en temperaturuppgift från en kontrollerad officiell mätning. Jag gissar att jag med "rätt vald" mätpunkt (typ termometer ovanför solbelyst matt svart yta) kan fixa till 40 grader på en termometer i Andalusien i november också.

Senast ändrad:
Blev inspirerad av tråden och bokade Alicante i november. 12 nätter. Flyget från Landvetter kostade Tor 3250kr inkl incheckad bagage och cykel. Ej mat på flyget då jag hellre tar loungen på Landvetter. Letar nu hotell… Några förslag om man inte nödvändigtvis behöver berg.

Blev inspirerad av tråden och bokade Alicante i november. 12 nätter. Flyget från Landvetter kostade Tor 3250kr inkl incheckad bagage och cykel. Ej mat på flyget då jag hellre tar loungen på Landvetter. Letar nu hotell… Några förslag om man inte nödvändigtvis behöver berg.
Det viktigaste med hotell i Spanien är att kolla recensionerna. Ofta är hotell med 2-3 stjärnor minst lika bra som 4-stjärniga. Beroende givetvis på vad man värdesätter. Jag vill ha rent och helt och det bästa hotellet jag hittat i Málaga har två stjärnor.

Det viktigaste med hotell i Spanien är att kolla recensionerna. Ofta är hotell med 2-3 stjärnor minst lika bra som 4-stjärniga. Beroende givetvis på vad man värdesätter. Jag vill ha rent och helt och det bästa hotellet jag hittat i Málaga har två stjärnor.
Tack för svar, men jo det har jag hyfsad koll på.
Tänkte mer på vilket område som är bra om man vill kunna köra lite platta rundor ut på vischan o luncha i små mysiga byar.

Tack för svar, men jo det har jag hyfsad koll på.
Tänkte mer på vilket område som är bra om man vill kunna köra lite platta rundor ut på vischan o luncha i små mysiga byar.
Söder om Alicante kan du köra hur mycket plattland som helst. Berg finns norr- och västerut. Byarna hittar du på vägen.

Söder om Alicante kan du köra hur mycket plattland som helst. Berg finns norr- och västerut. Byarna hittar du på vägen.
Är Santa Pola ett bra alternativ? Nära flygplatsen och lätt att hitta billiga airbnb. Är restaurangerna fortfarande öppna så hå här års?

Kan inte tänka mig att det är ngt problem att hitta öppna restauranger. Visst, det är väl inte högsäsong men den där kusten har alltid ett skapligt antal turister.

Är Santa Pola ett bra alternativ? Nära flygplatsen och lätt att hitta billiga airbnb. Är restaurangerna fortfarande öppna så hå här års?
Santa Pola har jag bara passerat på väg söderut och har aldrig sett, varit inne i samhället men även om du reser utanför säsongen - som jag - kan jag garantera att det finns gott om öppna näringsställen var du än bor.

Bokat o klart. Reser ensam denna gång då kompisen hoppade av igår, om någon vill hänga på har jag gott om plats i lägenheten i Santa Pola. Själv är jag inte så stark cyklist, ftp runt 210 och lite tung.

Bokat o klart. Reser ensam denna gång då kompisen hoppade av igår, om någon vill hänga på har jag gott om plats i lägenheten i Santa Pola. Själv är jag inte så stark cyklist, ftp runt 210 och lite tung.
Buss C2 går från flygplatsen till bussterminalen i Alicante om det inte finns en direktbuss från flygplatsen. Enklast o billigast.

Buss C2 går från flygplatsen till bussterminalen i Alicante om det inte finns en direktbuss från flygplatsen. Enklast o billigast.
Tack för tipset! 🙏
När jag reser själv med både resväska och bikebox och landar på natten känns det stökigt att först ta sig till Alicante norrut och sedan söderut.

Låter billigt ändå. Längesedan jag landade på ALC, är det lika enkelt att få tag på taxi mitt i natten som på GC? Inga problem med både resväska och cykelväska?
Jag reser bara på civiliserade tider men kan inte föreställa mig att det skulle vara något problem, och cykelväska funkar problemfritt. ALC är en stor flygplats!
När du ska hem igen tala bara om att du har en cykel i väska när du beställer.

Tillbaka
Topp