Repente sadlar

NiklasL

Aktiv medlem
Repente sadlar
Har letat efter den perfekta sadeln i ett par decennier. Många har varit nära och känts bra under en längre tid och vissa märken funkar inte alls för mig, oavsett modell. Generellt sett går bredare sadlar, 150-155 mm, bättre (för mig, alltså), även om en bikefitter hävdade att smala sadlar passar alla. Men i en annons här för en cykel såg jag ett sadeln kom från ett märke jag inte sett förr, Repente, och blev nyfiken. Eftersom det är italienskt är alla modeller smala, max 142 mm. Av någon anledning beställde jag ändå en Repente Quasar. Den visade sig vara en mycket trevlig bekantskap. Den är plattare sida till sida än de flesta andra sadlar. Och kanske är det formen och inte bredden som gör sadeln bekväm för mig. I "sadeltester" nämns alltid bredden, men det är sällan man har en strukturerad klassificering av formen. En bred sadel kan ju slutta brant på sidorna och i praktiken vara för smal. En sadel ska inte upp i crena ani, utan ge stöd för sittknölarna.

Hur som helst, att den passar mig betyder inte att den passar dig, men om du känner igen problemet finns ett mindre känt märke att prova. Repente Quasar till vänster i bilden nedan.

selle-piatte_tonde-1024x768.webp

Repente sadlar
Jag har kört Repente i några år nu, inte Quasar men Spyd. Först 2.0 och sedan 3.0.
Spyd 3.0 har fungerat väldigt bra för mig, även på långa inomhuspass som tidigare varit nästan garanterat smärtsamma..
Tycker även att de är väldigt välgjorda och håller hög kvalitet.

Repente sadlar
Lite som att sätta sig på soffbordet. Tydlig plattform för sittknölarna och inget som trycker upp däremellan. Och mindre risk att man kasar ner åt ena sidan, som med en konvex sadel.

Repente sadlar
Tack för tips! En Quasar nu beställd för att testas på graveln. Har en bredare specialized-sadel, tror det egentligen är en damsadel, på monarken och gillar den stabila känslan. Har aldrig på riktigt reflekterat över sadelns form och egenskaper men nu är man nere i det där kaninhålet också :)

Repente sadlar
Då kan jag konsument-upplysa att Selle Italia-sadeln Flite är väldigt platt.
Jag gillar den på min FS-mtb, eftersom man hamnar lite överallt när man cyklar stig, men inte på min HT, för den har för lite dämpning.
Och inte på min lvg, där föredrar jag SLR superflow, nuförtiden boost, men innan trivdes jag bra på "icke boost", den har liksom en tydligare idealposition, som avlastar mig väldigt bra.
Kanske skulle lagt in det här i recensioner!

Repente sadlar
Tillbaka
Topp