Repente sadlar
Har letat efter den perfekta sadeln i ett par decennier. Många har varit nära och känts bra under en längre tid och vissa märken funkar inte alls för mig, oavsett modell. Generellt sett går bredare sadlar, 150-155 mm, bättre (för mig, alltså), även om en bikefitter hävdade att smala sadlar passar alla. Men i en annons här för en cykel såg jag ett sadeln kom från ett märke jag inte sett förr, Repente, och blev nyfiken. Eftersom det är italienskt är alla modeller smala, max 142 mm. Av någon anledning beställde jag ändå en Repente Quasar. Den visade sig vara en mycket trevlig bekantskap. Den är plattare sida till sida än de flesta andra sadlar. Och kanske är det formen och inte bredden som gör sadeln bekväm för mig. I "sadeltester" nämns alltid bredden, men det är sällan man har en strukturerad klassificering av formen. En bred sadel kan ju slutta brant på sidorna och i praktiken vara för smal. En sadel ska inte upp i crena ani, utan ge stöd för sittknölarna.
Hur som helst, att den passar mig betyder inte att den passar dig, men om du känner igen problemet finns ett mindre känt märke att prova. Repente Quasar till vänster i bilden nedan.
Hur som helst, att den passar mig betyder inte att den passar dig, men om du känner igen problemet finns ett mindre känt märke att prova. Repente Quasar till vänster i bilden nedan.