Heldämpad mtb, Cannondale Habit 4 vs Rock Machine Blizzard Trl 70-29

Det är inget svårt val om det står mellan de två cyklarna. Edit: nu såg jag att det inte var LT:n som jag först trodde…

Det här är ett mkt prisvärdare alternativ: https://www.ibksport.eu/habit-lt-2-cannondale-2024-smoke-black/p

Modernare geometri och bättre komponenter än Rock Machine

Senast ändrad:
Rock Machine har nog mkt trevligare gaffel/dämpare i den jämförelsen, men har mkt omodernare geometri med t ex 74˚ sadelrörsvinkel. Om du jämför med Habit LT2 så har den samma slaglängd som Rock Machine (150/140mm), bra gaffel/dämpare, modern geometri och borde hamna på liknande pris som Rock Machine (som väl är 2020-års modell, men med ännu äldre geometri…)

Rent krasst sett så finns det cyklar med bättre komponenter och modernare geometri (mått på ramen) till samma pris. Just nu är det köparens marknad så det går att hitta fynd lite här och var, särskilt om man är öppen för att beställa en cykel utan att ha provcyklat den.
Var i Sverige bor du - platta Skåne eller i Åre (Vad är det för typ av cykling du tänker dig)?
Hur lång är du/ vilken storlek behöver du? Vissa fynd kanske bara finns i large eller xl o.s.v.

Rent krasst sett så finns det cyklar med bättre komponenter och modernare geometri (mått på ramen) till samma pris. Just nu är det köparens marknad så det går att hitta fynd lite här och var, särskilt om man är öppen för att beställa en cykel utan att ha provcyklat den.
Var i Sverige bor du - platta Skåne eller i Åre (Vad är det för typ av cykling du tänker dig)?
Hur lång är du/ vilken storlek behöver du? Vissa fynd kanske bara finns i large eller xl o.s.v.

Tack för era svar! :)
Jag är 181 cm, men med korta ben, ca 80cm innerbenslängd. De cyklar jag provat har dock känts bäst i L. Har väl egentligen inga problem att beställa utan att prova, bosatt utanför Trollhättan. Tänker främst skogsstigar, men även grusvägar.

Typiskt nog så verkar det vara svårt att hitta några cyklar med rejält nedsatt pris.
Radon Skeen trail finns dock. Bör kunna finnas en del att läsa om den här på forumet.
Obs att ändra till Sverige som mottagarland uppe i högra hörnet för svensk moms.
Radon Slide trail finns också. lite dyrare och kanske onödigt mycket fjädringsväg.
Orbea Occam är väl hyfsat populär. Orbea Oiz kanske är lämpligare för ändamålet men hittar den inte i bra utförande och pris.

Tack för era svar! :)
Jag är 181 cm, men med korta ben, ca 80cm innerbenslängd. De cyklar jag provat har dock känts bäst i L. Har väl egentligen inga problem att beställa utan att prova, bosatt utanför Trollhättan. Tänker främst skogsstigar, men även grusvägar.
du har ungefär samma mått som jag, 180/81. Tror jag hade tagit habiten i M.
Har idag en Laufey i L som jag inte kan bestämma mig för om den är för stor eller inte(jag klarar droppern precis med den slammad i stammen)

men habiten har 170 dropper i L va? hur långt går den trycka ner, kommer du klara den?
edit: 150 verkar habit 4 ha, 170 verkar vara i dem lägre siffrorna.
Ska du köpa en kortare cykel för att få en lägre dropper? Det kan man göra och då får man en kortare cykel ju längre överkropp man har.

Om något ställer korta ben och lång överkropp större krav på modern geometri då moderna cyklar oftare har lägre standover än äldre.
Med sådan kropp behöver man längre reach och lägre standover.

Ja, precis. och hamnar man på nåt missfoster med moderat reach, hög ST och aggresiv STA så blir det pannkaka av allt.

kolla man 2018+ så är det ofta ST som sätter stopp. Nu kollar jag mest på cyklar för tonåringar och i small vill jag inte över 390 i ST och över 400 är dealbreaker

EDIT: och min egen 2018 Large funkar precis för mig med dropper shimsad från 170-150mm och då kan jag inte ha båda fötterna platt på marken. Är väl 465mm ST eller nåt sånt om jag minns rätt. Jag har även en marino hardtail med 390 så det skiljer lite...

Ska du köpa en kortare cykel för att få en lägre dropper? Det kan man göra och då får man en kortare cykel ju längre överkropp man har.
jag har inte en aning faktiskt. jag vet bara problematiken med tax-ben som jag själv har.
om den har magnifikt långt sadelrör( eller böjt och ej kunna svälja hela droppern)och då minska droppern och aldrig få undan sadeln ordentligt känns inte som rätt lösning. då kanske bättre medium ram, få undan sadeln ordentligt. Sen beror det kanske på vad/hur man cyklar och tycker är kul.

Men som sagt, kör själv på en L(laufey ht) som för mig känns stor i vissa avseenden men inte stor i andra.
men har ej heller provat modellen mindre om den hade varit bättre. Och är novis på cyklande så har ingen erfarenhet att utgå ifrån. Ville bara uppmärksamma då TS hade liknande mått som jag och vad som ibland kan vara problem.

jag har inte en aning faktiskt. jag vet bara problematiken med tax-ben som jag själv har.
om den har magnifikt långt sadelrör( eller böjt och ej kunna svälja hela droppern)och då minska droppern och aldrig få undan sadeln ordentligt känns inte som rätt lösning. då kanske bättre medium ram, få undan sadeln ordentligt. Sen beror det kanske på vad/hur man cyklar och tycker är kul.

Men som sagt, kör själv på en L(laufey ht) som för mig känns stor i vissa avseenden men inte stor i andra.
men har ej heller provat modellen mindre om den hade varit bättre. Och är novis på cyklande så har ingen erfarenhet att utgå ifrån. Ville bara uppmärksamma då TS hade liknande mått som jag och vad som ibland kan vara problem.
TTB, TeamTaxBen.

Tillbaka
Topp