Spacekitty
Aktiv medlem
[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)
Det finns dessutom redan en tunein-service där Sveriges Radio redan finns inlagt.
Tanken med direktlänkar är kanske att slippa TuineIn och deras reklam.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns dessutom redan en tunein-service där Sveriges Radio redan finns inlagt.
Det är alltså inte tunein's app man använder.Tanken med direktlänkar är kanske att slippa TuineIn och deras reklam.
Visa bilaga 798473
Hur mycket är du ute efter att slippa appar, och hur vill du göra själva bläddrandet av filer från USB-disken?
Om du istf en WiiM Ultra köper en WiiM Amp Ultra så har du väl klarat av även det.Med infon som jag har fått här om Wiim ultran (och vad jag hittat när jag letat runt) så ligger den högst upp på listan
Det jobbiga är att jag riskerar att trilla ned i kaninhålet igen, med "uppgradering" av resterande anläggning...
www.wiimhome.com
Det beror väl på vad du har för saker och hur ålderdomliga dom är .Med infon som jag har fått här om Wiim ultran (och vad jag hittat när jag letat runt) så ligger den högst upp på listan
Det jobbiga är att jag riskerar att trilla ned i kaninhålet igen, med "uppgradering" av resterande anläggning...
Eller så inser du att Wiim ultrans dac och förste duger lika som de separata delarna du nu har och gör dig av med dessa. Spar slutsteget och koppla direkt in i Wiim ultran.
Jag har precis gjort den resan själv men med en Wiim PRO plus. Skönt att inte ha massa separata enheter och befriande att landa i att det enkla är bra nog eller som i mitt fall till och med bättre än massa separata enheter.
Om du istf en WiiM Ultra köper en WiiM Amp Ultra så har du väl klarat av även det.
Det den har utöver WiiM Ultra är en förstärkare på 2 x 100W i 8Ω
Kostar från 6.390 SEK i svensk butikWiiM Amp Ultra
www.wiimhome.com
Den är ganska ny lanserades i juni/juli i år och hade den funnits i jan/feb i år hade jag ägt en sådan.
www.wiimhome.com
community.fosiaudio.com
Jag har en raspberry Pi4, nu blev jag nyfiken vilka programvaror man skulle kunna installera
på denna för att få till nån slags musikstreamer?
Kul att testa tänker jag. Använder mest CD, LP, Kassetband för lyssnande.
Men jag har en del musik i flac som jag rippat från det jag har.
Man gör så klart som man behagar.Eller så håller jag fast vid ultran och lägger till deras Vibelink amp ;)
WiiM Vibelink
Designed specifically for WiiM streamers, ensuring effortless connectivity and optimal performance.www.wiimhome.com
Just mängden lådor är inga problem för mig, det är värre med designen...
Klassisk sk hifi är i mina ögon inte vidare vacker att titta på (Jag vet att jag hädar)
Råkade dessutom springa på den här medans jag läste på om ultran, och det hintas redan om en V2 med display...
![]()
Streamer - S3 Streamer Development Log
Hi Fosiphiles, We’re thrilled to kick off this thread with exciting news: S3, Fosi Audio’s first-ever network streamer, is officially in development! Inspired by your feedback and built for music lovers who crave high-quality streaming, the S3 aims to be the perfect digital bridge between your...community.fosiaudio.com
Så jag kommer nog inte lägga fingret på avtryckaren riktigt än.
Effektförstärkaren i Vibelink skall väl vara den samma som effektförstärkaren i WiiM Amp UltraEller så håller jag fast vid ultran och lägger till deras Vibelink amp ;)
Ok, vad du menar med "klassik sk hifi" förstår jag inte, men om du funderar på en WiiM Ultra så borde väl åtminstone display och volymkontroll på framsida vara ok för dig?Just mängden lådor är inga problem för mig, det är värre med designen...
Klassisk sk hifi är i mina ögon inte vidare vacker att titta på (Jag vet att jag hädar)
Det kommer alltid att komma nya apparater, särskilt apparater med inbyggd streaming kommer det bara att bli fler av. Vill man ha den nyaste kommer man alltid att få vänta.Råkade dessutom springa på den här medans jag läste på om ultran, och det hintas redan om en V2 med display...
![]()
Streamer - S3 Streamer Development Log
Hi Fosiphiles, We’re thrilled to kick off this thread with exciting news: S3, Fosi Audio’s first-ever network streamer, is officially in development! Inspired by your feedback and built for music lovers who crave high-quality streaming, the S3 aims to be the perfect digital bridge between your...community.fosiaudio.com
Så jag kommer nog inte lägga fingret på avtryckaren riktigt än.
När jag i början av året bestämde mig för att byta förstärkare i lägenheten hade jag redan en WiiM Ultra på landet, därför blev det en till WiiM Ultra istf en WiiM Pro Plus.Jag bytta faktiskt mitt gamla slutsteg mot ett nytt klass d steg (topping pa5ii) då jag ville ha 12v trigger kopplat från Wiim PRO plusen.
För mig blev det självklart en subjektiv ljudförbättring, men det var självklart eftersom priset var ~dubbelt så högt jmf med min tidigare surroundreceiver.Ljudmässigt ingen skillnad mo det Yamaha slutsteg jag tidigare körde, men smidigare format, mer användarvänligt (12v trigger) och dessutom billigare.
I början av 80-talet var det en bedrift att över huvud taget kunna avkoda digital audio i realtid med konsumenthårdvara. Komprimering fanns inte ens på kartan, det kräver en helt annan arkitektur där signalen buffras och bearbetas.Men kanske inte fanns FLAC/annan icke-förstörande komprimering när CD-standarden spikades?
Effektförstärkaren i Vibelink skall väl vara den samma som effektförstärkaren i WiiM Amp Ultra
Vad skulle då var vitsen, mer än att få betala mer för att få samma effektförstärkeri?
Ok, vad du menar med "klassik sk hifi" förstår jag inte, men om du funderar på en WiiM Ultra så borde väl åtminstone display och volymkontroll på framsida vara ok för dig?
Och om du är ok med en burk till borde väl en matchande effektförstärkare vara ett bättre val?
Jag tänker då ffa på
![]()
IOM Ultra
Den finns med upp till 2 x 250W men kostar en del
https://internetofmusic.nl/product/iom-ultra/
Det kommer alltid att komma nya apparater, särskilt apparater med inbyggd streaming kommer det bara att bli fler av. Vill man ha den nyaste kommer man alltid att få vänta.
Jag köpte min WiiM Ultra för att den hade de funktioner+mer jag använde i min dåvarande förstärkare, en surroundreceiver med inbyggd streaming
Jag har iofs enbart skummat de hittills 243 inläggen om Fosi S3 enl länken, men jag hittar inget om EQ/PEQ och/eller Room Correction som i WiiM Ultra, vilket har visat sig vara en av de mest användbara "+mer"-funktionerna för mig. Mitt råd är därför att inte köpa en "apparat" utan det.
Men som jag brukar skriva: det är du som skall bli nöjd med det du köper
OBS
En funktion som saknas i WiiM Ultra är Apple AirPlay, men Bluetooth finns och det borde väl vara ett användbart alternativ.
Även jag tror att Dirac är det bästa, men det kostar en hel delDet skulle vara roligt att se vilka algoritmer som olika tillverkarna har på sina streamers vid rumskorigering och jämföra med sostifiserade system typ Dirac Audyessy Arc som är riktiga rumskorrigerings program då dom mäts på allt från 5 olika mät punkter och upp till 12 olika mätpunkter och
I början gick det enbart att använda iPhone eftersom Apple skall ha koll på mikrofonern.där används kalibrerade mät mickar mot en telefon som inte har kalibrerad mikrofon. Kanske något att reflektera över vid köp.
Afterbike music streamer WIFI & BT, kompakt men sjukt bra anläggning. Sömlös koppling till Spotify via WIFI. Driver stora 4 Ohms klassiska högtalare eller mindre grejor. Står öppet i ca 100 m² hemmamiljö. Riktigt bra ljud. Vill du spela så lägenheten skakar - köp större förstärkare - https://www.hifiklubben.se/denon-ce...0E4Ru_cE_vicy5Wr5aoJvQ2IQ535SqwUaAo0YEALw_wcBHallon!
Har precis flyttat till en trea med planlösning som är allt annat än den moderna öppna med kök, matplats och vardagsrum som hänger ihop. Köket är bara kök och sen finns matplats och vardagsrum runt hörnet.
Ena sidan:
Skulle gärna vilja kunna ha samma ljud i kök och i matplats/vardagsrum
Å andra sidan:
Jag har ett par Infinity Kappa 6.2i (från den gamla bra tiden mao) som ju på nåt sätt känns onödigt att de bara står. Samtidigt är det jävligt stora och som alla högtalare, svinfula. Och då ser de här ändå ganska bra ut.
Jag streamar 100% och det från en iPhone. Använder Spotify till 99% och sen soundcloud. Jag vill hålla det så enkelt som möjligt, inte 18 olika grejer som skall startas. Helst bara ta telefonen ur fickan och sen starta musiken.
Så hur fan skall jag göra. I den bästa av världar skulle man vilja använda Infinity-högtalarna (förutom att de är fett fula då) i ett lämpligt hemmaljudsystem (vad kallas Sonos och liknande system?).
Eller skall jag sälja Infinity och köpa ett komplett hemmaljudsystem. Sonos, H&K, Ikea (!!!) eller vad mer finns? Ljudet får givetvis vara bra men jag bryr mig inte jättemycket numer så länge det inte är helt jättekasst (dessutom lyssnar jag på bra musik och inte Dire Straits). Och inga fantasipriser och inga "du kommer bli besviken om du kopplar den där (billiga) förstärkaren till Infinity-högtlarna"-snack. ;-)
Hit me up med hur du skulle ha gjort!
Tack!
Stalle
Rensa gärna dina länkar från spårningsdelen innan du postar demVill du spela så lägenheten skakar - köp större förstärkare - https://www.hifiklubben.se/denon-ceol-rcd-n12dab-musikanlaggning-med-streaming/denrcdn12dabwh/
www.wiimhome.com
Skall ta och testa och se vad wiim pro kan göra i korrigering och se om det blir bra då den bara går i analogt läge måste bara fixa en mil till plattan.Även jag tror att Dirac är det bästa, men det kostar en hel del
och WiiM har utvecklat sitt program så att det går att mäta i flera punkter och separat för varje högtalare, det går även att göra room correction separat för varje kanal. Liksom att kombinera EQ/PEQ och RC/RoomFit
Men oavsett namn och kvalité på den elektroniska rumsanpassningen kan den aldrig få till en lika bra anpassning som det blir med ett akustiskt välbehandlat rum.
I början gick det enbart att använda iPhone eftersom Apple skall ha koll på mikrofonern.
Men nu går det även att använda Android med OK resultat.
Men vad som är riktigt bra är att använde en kalibrerad mikrofon låna/hyra eller köpa, jag har en för ~500 SEK som levererades med individuellt uppmätt korrektionsfil och WiiM-appen hanterar både mikrofon och korrektionsfil.
Allt detta är känt sedan länge för den som läser på om hanteringen av WiiMs apparter,
men då blir det inte lika många ryktesspridande inlägg postade...
Trollet ger dig en väg till himlen eller helvetet det är upp till digMed "w-serien", menar du bara deras senaste generation spelare, eller dom som faktiskt är WiiM-brandade?
Vad jag läst mig till så verkar dom ha helt olika mjukvara. Och supporten på Audi Pro verkar knappt själva veta att dom finns.
Trollet ger dig en väg till himlen eller helvetet det är upp till dig
![]()
Audio Pro
Audio Pro, idag vida kända för sina trådlösa aktiva högtalare, har sed...www.ljudfokus.se
Mina egna slutsatser om Audio Pro's nuläge.
Det finns 3 distinkta "versioner"
Mk II / "vanliga modellen"
Antagligen på väg att fasas ut.
Använder Linkplay, men en äldre version än nuvarande Wiim.
Fungerar hyffsat i Wiim-appen och går att paras med Wiim (bekräftat av mig) i dagsläget, men framtida kompabilitet kan vara osäker.
Reas ut friskt nu. (nedsatt A28, hade inte köpt)
Wiim Edition.
Säljs av Wiim själva, enbart i USA.
Audio Pro i sverige verkar knappt veta att dom finns.
Hade köpt om jag kunnat.
W - Powered by Wiim
Nya modellen (som enligt rykten ovan ska byta namn till Linkplay?)
Fungerar gissningsvis ganska likt dagens Wiim-enheter.
Dyrare än MK II men känns mer framtidssäkert.
Kommer antagligen skaffa i framtiden
Testar att ladda ner deras nya app och ser hur den interagerar mot min Wiim Mini ..Ja, om de bara själva kunde säga att W linjen är kompatibel med Wiim skulle jag också köpa.
Ja, om de bara själva kunde säga att W linjen är kompatibel med Wiim skulle jag också köpa.
Det fungerar typ tvärtemot vad jag trodde.Testar att ladda ner deras nya app och ser hur den interagerar mot min Wiim Mini ..
Det fungerar typ tvärtemot vad jag trodde.
AP's nya app hittar bara mina gamla AP-enheter, ingen Wiim.
AP's gamla app däremot listar både AP's och Wiim. Likadant med Wiim-appen
Det återstår att se när någon skaffar en AP W-enhetWiim-appen hittar nya AP W-serien och kan multirumma?
Sinusvågor är totalt ointressanta att lyssna påEn bra produkt som får växelströmmen att bli ännu bättre i sin sinusvåg då man slipper att den går upp till en fyrkants våg som börjar att luta.
Hur vågar du!? Vad är näst, ska du säga till antroposoferna att det går att odla utan kohorn??Om det där har någon inverkan på vibrationer, så ökar det väl vibrationerna? Två armar som kan sitta och skallra![]()
Iregel så är det ett mätvärde från förstärkaren där man ser hur sinus vågen övergår till fyrkants våg under belastning och ser man på den postade bilden så är den inte braSinusvågor är totalt ointressanta att lyssna på
Jag har haft högtalare där den stora USPen var deras överlägsna förmåga att återge just fyrkantsvåg
![]()
Audio-Tronic CM3
Men oavsett sinus eller fyrkantsvåg lät de riktigt bra
Jag glömmer aldrig en (seriös?) artikel om att sätta knappnålar med ett visst avstånd i gardinen.
Det skulle jämna ut ljudvågorna i rummet och leda till bättre ljud...
Kul om det funkar för hennom. ;)Finns mycket sådant inom hobbyn...
Kul om det funkar för hennom. ;)
Deg där blir jag nyfiken på att höra mer om. Har själv en pro plus men har inte hunnit eller tagit mig för att köra någon ”rums korrigering”Snart så blir det att leka lite och se hur bra rums korrigeringen är i Wiim pro plus