VARNING för bedragare på Köp och sälj

Vi verkar ha lite aktivitet från nyskapade profiler som vill dra affären från Happyride via SMS elle E-post som slutar i en fake-länk som ska likna PostNord för betalning.

Gör ni affärer, håller er kvar på Happyride köp & sälj och använd köpekontraktet som erbjuds här. Ni kan ju också be dem att lägga upp en säljesannons på det de erbjuder att sälja till er så att de får verifiera sig med bankid. Det är ofta köpesannonser som bedragarna riktar in sig på, köpsugna cyklister som vräker ut handpenning som de aldrig ser röken av.

Hur riskabelt är det att fortsätta/möta med nyregistrerade (< 1 dag) medlemmar som meddelat mig att de vill köpa min cykel?

Jag skulle sälja en cykel för liten peng och har annonsen publicerad på K&S. Jag har nyss fått två PM:en från två till synes oberoende forummedlemmar.

Det som gör mig misstänksam är att båda kontona har skapats för mindre än två timmar sedan. De har minsann noll foruminlägg, inga egna varor till salu o.s.v.

Visst litar jag mycket mer på dem som har skapat något slags spår här på forumet.

Man vill träffas och provcykla. Skulle jag bli orolig och tacka nej?

Det är en sak om man säljer en barncykel och köparen kommer med barnet, då blir det svårt att snatta cykeln. Men för en vuxencykel har säljaren få möjligheter att förhindra eventuellt snatteri.

Hur riskabelt är det att fortsätta/möta med nyregistrerade (< 1 dag) medlemmar som meddelat mig att de vill köpa min cykel?

Jag skulle sälja en cykel för liten peng och har annonsen publicerad på K&S. Jag har nyss fått två PM:en från två till synes oberoende forummedlemmar.

Det som gör mig misstänksam är att båda kontona har skapats för mindre än två timmar sedan. De har minsann noll foruminlägg, inga egna varor till salu o.s.v.

Visst litar jag mycket mer på dem som har skapat något slags spår här på forumet.

Det är en sak om man säljer en barncykel och köparen kommer med barnet, då blir det svårt att snatta cykeln. Men för en vuxencykel har säljaren få möjligheter att förhindra eventuellt snatteri.

Att ville köpa en begagnad cykel känns som en mycket rimligt anledning att registrera en konto. Jag skulle be att lämna ID-kort eller mobil när en spekulant provkör, om cykeln inte är jättedyr.

Om du har andra dyra cyklar du visat på forumet kan det vara läge att vara lite försiktig.

@jansson99 Är det möjligt att använda köpekontrakt för att säkert identifiera aktörerna för varandra men utan att samtidigt skapa obligation att betala/få betalt? D.v.s. när köparen har inte bestämt sig än och vill provcykla först, kan jag nämligen slippa kräva att skriva under ett kontrakt. Men samtidigt vill jag vara säker att den som har kommit till mötet verkligen är samma person som tidigare kontaktat mig, med känt personnummer, bokföringsadress o.s.v.

Nej, jag har inte läst dokumentationen till köpekontrakten och vet inte om detta redan är besvarat där.

Om du har en dålig känsla eller är skakig så träffa dom på neutral plats och ta med en polare eller säg bara nej.

@jansson99 Är det möjligt att använda köpekontrakt för att säkert identifiera aktörerna för varandra men utan att samtidigt skapa obligation att betala/få betalt? D.v.s. när köparen har inte bestämt sig än och vill provcykla först, kan jag nämligen slippa kräva att skriva under ett kontrakt. Men samtidigt vill jag vara säker att den som har kommit till mötet verkligen är samma person som tidigare kontaktat mig, med känt personnummer, bokföringsadress o.s.v.

Nej, jag har inte läst dokumentationen till köpekontrakten och vet inte om detta redan är besvarat där.
Det är ett digitalt köpekontrakt designat för köp & sälj av varor. Om det skulle fungera för provcykling får du avgöra. Parterna signerar med BankId.

Om man ordnar telefonnumret till den presumtiva köparen, kan man testa att inleda en swishbetalning på 1 krona till denne. Innan man skickar iväg betalningen så ser man ju mottagarens namn i Swish. Sedan kan man ju stämma av detta mot köparens leg vid provcykling. Det är knappast ett 100%-igt skydd, men bör minska risken att bli blåst.

Om man ordnar telefonnumret till den presumtiva köparen, kan man testa att inleda en swishbetalning på 1 krona till denne. Innan man skickar iväg betalningen så ser man ju mottagarens namn i Swish. Sedan kan man ju stämma av detta mot köparens leg vid provcykling. Det är knappast ett 100%-igt skydd, men bör minska risken att bli blåst.
Listigt!

Sist jag sålde en barncykel till en väldigt "på" person, så var numret inte kopplat till swish pga arbetslur. Så var lite nervös inför mötet. Men jag fick pengarna utan pruta. Men jag hade en golvpump med mig ut som potentiellt tillhygge

Sist jag sålde en barncykel till en väldigt "på" person, så var numret inte kopplat till swish pga arbetslur. Så var lite nervös inför mötet. Men jag fick pengarna utan pruta. Men jag hade en golvpump med mig ut som potentiellt tillhygge
Som du tränar så springer väl buset i 200 om du sliter av dig tröjan 💪💪💪

Vadå provcyckla ? Nä tvii de får väl vara som normala å komma å köpa den i beggat befintligt skick .

På förekommen anledning!

Luras inte att flytta affären på din köpesannons från Happyride till någon annan köp & säljsida där du riskerar att bli scammad.

Be säljaren att skapa en säljesannons här på Happyride så tvingar du denne att verifiera sig via BankId och använda vårt köpekontrakt där man också måste verifiera sig med BankId.

Vi har all info om detta och bistår polisen om affären polisanmäls och de frågar oss om det specifika fallet.

1739907245651.webp

1739907287376.webp

Senast ändrad:
Jag har precis stängt av användaren "larnsson", som kontaktat flera säljare via Köp & Sälj och erbjudit betalning via PayPal, med motiveringen att han inte kan använda Swish.
Eftersom detta är ovanligt i svenska privatköp och påminner om tidigare kända bedrägeriförsök, har kontot spärrats tills vidare.

Handla säkert:
– Upprätta ett digitalt köpekontrakt innan du swishar eller betalar.
– Gör helst affären mellan fyra ögon.
– Skicka inte varor innan du ser pengarna på kontot.

Tack till er som rapporterat och hjälper till att hålla Happyride tryggt!

Bedragarna är smarta och utvecklas hela tiden. Eftersom det oftast krävs förskottsbetalning, hamnar man ofta i ett initialt underläge!
Har flera gånger råkat ut för att en vara uteblivit efter betalning.
När jag då kontaktat säljaren har svaret ibland blivit att varan har skickats, som frankerat brev...

Ord står då mot ord. Tror fler än jag känner igen sig i detta...

Har du alltså väntat 1 år och 8 månader på att han ska skicka det du betalat för?

Så fall är det väldigt generöst att ge honom tre dagar till.
Jag tror du blandar ihop honom med mitt ärende. Samma person 2 olika tillfällen. Mitt ärende var för över ett år sen ja, men jag tolkar det som Elias har problem nu.

Jag har köpt en hel del saker på det här forumet och har ALDRIG råkat ut för nånting likadant, aldrig haft problem.
Men det fins en ’first time for everything’
Jag skrev till honom att han har tid till måndag annars polisanmäler jag ärendet.

Vi bistår i vanlig ordning gärna polisen med att identifiera vederbörande. Säljaren har dock gjort tresiffrigt antal affärer genom åren så jag har svårt att tro att det är uppsåtligt lurendrejeri i det här fallet.

Så kan det vara, jag har inte tillgång till denne data, moderatorn har.
Men för min del är det enkelt: vi kom överens, jag betalade och trots att jag blev lovad upprepade gånger fick jag ingenting.
Undrar om han har varit online på senaste dagarna…..

Hej , sakerna är skickade men varit iväg med frun då vi ska ha barn på onsdag . Tredje barnet så varit lite annat då det drog igång tidigare som behövts kollas upp . Men magsjuka, covid och löss har inte heller hjälpt vid tidigare turer eller att fem personer fått cancer och gått bort på kort tid i släkten inom fem år . Förr så hade jag inte samma svårigheter men då cyklandet är en hobby så har det fått en rejäl törn. Men allt är skickat , har aldrig blåst nån på saker eller inte swishat tillbaka om det blivit fel även om vissa saker tar tid. Men jag är helt med på att man vill ha sina saker så tidigt som möjligt . Men nu är ca 15 kg delar / verktyg påväg åt ditt håll och ber om ursäkt. Är nått fel så har du mitt nummer och är bara att ringa eller skicka SMS. / H

Gjorde upp affär med @JohanPettersson, gav honom uppgifter att använda vid bokning av frakt. Han skrev att han bokar frakten direkt och jag swishade då 1760kr, sedan skulle han gå och posta det på Ica.
Fick aldrig någon notis i postnords app och inte heller delar han med sig av kvitto på frakten eller spårning, fraktens kostnad påstods landa på 120kr vilket är spårbart hos postnord.
Efter en veckas väntan skulle han gå till Ica för att undersöka vad som kunnat gå snett och återkomma, då nämner han också att troligen är skickat med frimärken, men han är inte säker (!?), i så fall är närmsta summan 132kr vilket inte stämmer med första utlåtandet om fraktkostnaden på 120kr som han sa sig boka direkt vid swishen.
Snart gått två veckor nu och han svarar inte på samtal eller sms, jag har återkommande frågat efter spårning och beskrivning av paketet utan framgång.
Antagligen blivit blåst av detta mögel som antingen använder sig av flera konton som raderas allteftersom (ovanstående konto skapat 2023) eller gjort detta som en engångsföreteelse pga ekonomisk knipa eller liknande.
Använd köpekontrakt och swisha inte i förväg som jag gjorde, han verkade pålitlig och medlem sedan 2 år tillbaka som sagt. Jag har handlat och sålt mycket här på happy utan problem men till slut möter man dom småkriminella nollorna.

Antagligen blivit blåst av detta mögel som antingen använder sig av flera konton som raderas allteftersom (ovanstående konto skapat 2023) eller gjort detta som en engångsföreteelse pga ekonomisk knipa eller liknande.
Använd köpekontrakt och swisha inte i förväg som jag gjorde, han verkade pålitlig och medlem sedan 2 år tillbaka som sagt. Jag har handlat och sålt mycket här på happy utan problem men till slut möter man dom småkriminella nollorna.

Så går det inte att göra, det går bara att ha ett konto verifierat med bankid (vilket det här kontot är). Så blir ditt verifierade konto bannat går det inte att verifiera ett annat med samma bankid.

Det finns säljhistorik på kontot (ca 10 annonser sedan kontot reggades) så det är nog inte helt kört för dig.

personligen skulle ja inte köpa en vara på distans av en användare på köp o sälj som oavsett tid på forumet som inte har nån övrig synlig historik alls som tex säljaren till cbecgen som har 0 inlägg 0 reaktionspoäng 0 poäng

@jomper skulle inte en del av problemen på köp o sälj kunna lösas med krav på viss aktivitet på forumet tex visst antal inlägg poäng etc? utöver bankid krav.
sitter på en del motorforum där viss aktivitet är ett krav innan säljinlägg godkännes o upplever betydligt mindre buffel o båg på dom sidorna som har aktivitetskrav än de motorforum som inte har de kravet

För att det är jättemånga som använder köp & sälj men inte är aktiva på forumet alls. Det skulle utestänga dem och minska utbudet även för de som är aktiva.

Jag upplever annars att bankid-verifieringen är tillräckligt, antalet polisanmälda bedrägerier sedan vi införde det är väldigt lågt. Skulle säga att risken för att bli lurad här är minimal jämfört med på FB t.ex, vi rensar också aktivt bort uppenbart stöldgods och gör lite bakgrundskontroll på annonsörer som verkar misstänkta. Det händer en hel del bakom kulisserna.

Jag gissar att man skrämmer bort fler seriösa än oseriösa "handlare" med ett krav på ett visst antal inlägg givet det @jomper skriver om att många använder K&S men inte forumet.

Sen är det frågan var man skulle lägga ribban. Läggs den väldigt lågt kommer man snabbt runt den med några skitinlägg i godtyckliga trådar. Och om den läggs högt riskerar man att i stort döda K&S.

Jag har blivit blåst fler gånger och på mycket mer pengar via Tradera än på Happys K&S.

Medans Tradera krävde 3! Misslyckade affärer räcker det med 1 på happy innan man blir avstängd.

Jag tycker det är en rimlig risk på Happy.
Det är ju dessutom ett personligt val att betala i förskott, om man inte kan hantera risken kanske man inte borde swisha i förskott 🤷 ganska enkelt egentligen.

Jag gissar att man skrämmer bort fler seriösa än oseriösa "handlare" med ett krav på ett visst antal inlägg givet det @jomper skriver om att många använder K&S men inte forumet.

Sen är det frågan var man skulle lägga ribban. Läggs den väldigt lågt kommer man snabbt runt den med några skitinlägg i godtyckliga trådar. Och om den läggs högt riskerar man att i stort döda K&S.
nu e de olika typer av forum o olika typer av entusiaster där motor skulle jag säga e lite mer kräsen än va cykel ofta är.
där man har inläggskrav så sållar de oseriösa säljarna ut sig själva är man intresserad av de dom säljer men går in o ser de bara e dravel inlägg så undviker man för de mesta den säljaren eller enbart köper öga mot öga så att säga

dock har jomper sin poäng i att utbudet skulle troligen minska här o att köp o sälj används på ett annat sätt här på forumet så jag köper helt hans svar i frågan

Tar inte både köparen och säljaren en risk vid en affär ?

Köparen genom att skicka pengar och sedan inte få en vara som inte skickas
Säljaren genom att skicka varan men inte få några pengar efter att den skickats

Vilket alternativ ovan är vanligast vid bedrägeri ?

nu e de olika typer av forum o olika typer av entusiaster där motor skulle jag säga e lite mer kräsen än va cykel ofta är.
där man har inläggskrav så sållar de oseriösa säljarna ut sig själva är man intresserad av de dom säljer men går in o ser de bara e dravel inlägg så undviker man för de mesta den säljaren eller enbart köper öga mot öga så att säga

dock har jomper sin poäng i att utbudet skulle troligen minska här o att köp o sälj används på ett annat sätt här på forumet så jag köper helt hans svar i frågan
Med lite hjärna känns det inte som att det skulle vara alltför svårt att ställa frågor på detta forum som inte flaggar en som bedragare.

Man kan ställa okunniga frågor i någon OT-tråd.

Man kan också ställa generiska cykelrelaterade frågor i trådar som inte direkt rör material. Posta t.ex. ett inlägg "Är det någon som kan dela med sig av erfarenhet av att bo inne i Palma om man ska till Mallorca och cykla?" i den nystartade Mallis 2026-tråden.

Jag har blivit blåst fler gånger och på mycket mer pengar via Tradera än på Happys K&S.

Medans Tradera krävde 3! Misslyckade affärer räcker det med 1 på happy innan man blir avstängd.

Jag tycker det är en rimlig risk på Happy.
Det är ju dessutom ett personligt val att betala i förskott, om man inte kan hantera risken kanske man inte borde swisha i förskott 🤷 ganska enkelt egentligen.

Tradera har ett system med bedömningar och köparskydd. Och köparskydd funkar kan jag bekräfta.
Men det krävs en del investering att får det ihop.
Här på Happy var incidenten jag råkade ut för den första, Alltså inte sååååå illa.

Tradera har ett system med bedömningar och köparskydd. Och köparskydd funkar kan jag bekräfta.
Men det krävs en del investering att får det ihop.
Här på Happy var incidenten jag råkade ut för den första, Alltså inte sååååå illa.

Ja, bedömningar på köpare/säljare är definitivt det som får bort de sista procenten bedragare. Det har diverse personer påtalat rätt många gånger vid det här laget, men underhållarna av det här forumet verkar inte intresserade av att bygga den funktionen.

Sidan "Klocksnack" har en sida med "Goodguys and Badguys" under delforumet "Köp o sälj" - den som kränger lite mer frekvent lägger upp sitt nick som en tråd och ber sedan om referenser från medlemmar de handlat med. Det borde funka här om vi kan få in en nivå till i forumet.

Tillbaka
Topp