The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
IMG_3069.webp

I skogen.

The Gravel tråd
Idag körde vi rundan Lovön från boken "Gravelbike kring Stockholm". Som tur går rundan precis runt FRA och inte över vägen som är nu avstängd. Man kommer vid det här fina huset och då kör man tillbaka för att tar MTB-stigen.

2025-10-11-17-33-14-877.webp

Vi har kört MTB-stigen för några år sen på stigcykel, som var enkelt. Nu på gruscyklar visade det sig att vara riktigt tuff. Föräldrarna behövde går ofta. Sonen klarade nästan allt och körde även på bakhjulet över rotmattor.

2025-10-11-18-45-41-687.webp

Sista biten inför slottsparken var på en vandringstig, först över en ås och sen ned till vattnet. Det stöd en scooter på en brygga, ingen aning hur den har kommit där. Det blev en bit vandring till på stigen längs vattnet. En otroligt fin dag och en fin tur!

2025-10-11-18-47-01-579.webp

The Gravel tråd
Propagandagrusväg i mina barndomstrakter idag. 15 grader, ingen vind, höstfärger och helt underbart! Kvilleken, Gibberyd (Katthult), Sevedstorp (Bullerbyn) och Runkesten passerades i sakta mak.

Bilagor

• IMG_6570.webp
    IMG_6570.webp
    1.2 MB · Besök: 85
  • IMG_6562.webp
    IMG_6562.webp
    478.5 KB · Besök: 57
  • IMG_6553.webp
    IMG_6553.webp
    839 KB · Besök: 52
  • IMG_6551.webp
    IMG_6551.webp
    321.8 KB · Besök: 52
  • IMG_6558.webp
    IMG_6558.webp
    1.2 MB · Besök: 81
  • IMG_6573.webp
    IMG_6573.webp
    181 KB · Besök: 85
The Gravel tråd
Ja det är ju bara att dra upp en slumpartad rutt på småvägar/grusvägar i Strava och det blir fantastiskt fint! Lite som att cykla landsväg på Mallorca fast på grus - alla vägar utom de största huvudvägarna är riktigt fina att cykla på.
Cyklar massor med grus där i området (mestadels strax nordväst om din rutt). Finns alltid 3 alternativ mellan varje by.

The Gravel tråd
Körde en fin runda med sambon i lördags. Riktigt härligt och varmt väder i huvudstaden. Rundan gick från Ösmo ner till Torö och åter. Med några avstickare och lite avkortad. Grusvägarna har snällt grus och utan tuffare backar. Stenstrand på Torö rekomenderas. Asfaltsvägen från Torö är en en de finare runt Stockholm, på denna vägen finns det två lite jobbigare backar, men inte så långa. En kompis som varit cykelproffs, ansåg att vägen var som i Italien. Höga betyg med andra ord.

Rundan finns att hämta: https://teamutangranser.se/osmo-toro/

1760343472989.webp

Bilagor

• 8crTkuKQ.webp
    8crTkuKQ.webp
    351.2 KB · Besök: 48
  • sNFsYqBw.webp
    sNFsYqBw.webp
    548.9 KB · Besök: 50
  • IMG_20251011_141652_resized_20251013_103025164.webp
    IMG_20251011_141652_resized_20251013_103025164.webp
    856.7 KB · Besök: 59
  • Torö.webp
    Torö.webp
    812.1 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Körde en fin runda med sambon i lördags. Riktigt härligt och varmt väder i huvudstaden. Rundan gick från Ösmo ner till Torö och åter. Med några avstickare och lite avkortad. Stenstrand på Torö rekomenderas. Asfaltsvägen från Torö är en en de finare runt Stockholm. En kompis som varit cykelproffs, ansåg att vägen var som i Italien. Höga betyg med andra ord.
Det är fint där längst ner på södertörn. För en hel del år sedan fanns det ett cykelmotionslopp som hade en vändpunkt där nere på kajen och ett av randonneurloppen har stämpling i "Butiken på Torö"

Lördagen var riktigt fin, men för mig blev det under lördagens cykling en oönskad paus pga en häftklammer
Häftklammer_punka-20251011.webp

Första ggn jag har fått punka av en häftklammer

The Gravel tråd
Körde en fin runda med sambon i lördags. Riktigt härligt och varmt väder i huvudstaden. Rundan gick från Ösmo ner till Torö och åter. Med några avstickare och lite avkortad. Grusvägarna har snällt grus och utan tuffare backar. Stenstrand på Torö rekomenderas. Asfaltsvägen från Torö är en en de finare runt Stockholm, på denna vägen finns det två lite jobbigare backar, men inte så långa. En kompis som varit cykelproffs, ansåg att vägen var som i Italien. Höga betyg med andra ord.

Rundan finns att hämta: https://teamutangranser.se/osmo-toro/

Visa bilaga 798655
Riktigt nice! Var är den sista bilden tagen?

The Gravel tråd
Det är fint där längst ner på södertörn. För en hel del år sedan fanns det ett cykelmotionslopp som hade en vändpunkt där nere på kajen och ett av randonneurloppen har stämpling i "Butiken på Torö"

Lördagen var riktigt fin, men för mig blev det under lördagens cykling en oönskad paus pga en häftklammer
Visa bilaga 798664
Första ggn jag har fått punka av en häftklammer
Ingen tubeless?

The Gravel tråd
Eftermiddagens grusåka i Erstavik bjöd på toppenväder, men även ett wirebrott till bakväxeln. Det fungerade att ta sig hem efter att ha skruvat upp bakväxeln max. Då hade jag vart fall två växlar som funkade. Valde den minst kupperade vägen hem.

Så det blev Ältavägen - asfalt med stressade människor på cykelbanan. Hjäpte ännu en stressad kille med punka. Han saknade fungerande pump och stod där, även med en punkterad reservslang, visade det sig. Omtänksam som jag är fixade vi så att reservslangen med pyspunka återmonterades och så cyklade vi en kilometer, så var det dags att ta fram pumpen igen och så höll det på några gånger, så att han kunde hämta ungen på dagis.

Vad lärde vi oss av det här idag?

Se till att ha med dig på cykeln:
1. Verktyg
2. Fungerande pump
3. Hel slang, gärna två
4. Var hjälpsam
5. Var utrustad med gott humör och tålamod

Bifogar en nördig länk i brist på skojig bild.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ältavägen

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Inte för att den faller mig i smaken, men höjden av ironi är cyklister som raljerar över kläder.. News flash: vi ser ut som kompletta miffon när vi cyklar 😅

Nu kanske någon tänker, ”men min svarta..” NEJ, det gör den inte. Den får dig att se ut som ett Miffo.
Tyvärr en hel del sanning. Vi ser bra ut i våra egna ögon. Världen utanför, fnissar oftast.

The Gravel tråd
IMG_8390.webp

Nu när solen går ned tidigt blir det mörkerkörning för hela slanten (förutom möjligen på helgen).

Skaffade just en ny lampa som lyser upp ordentligt, med fjärrkontroll och avbländning och hela faderullan. Problemet är att själva ljuskäglan är alldeles för smal. Ser inte ordentligt när det svänger. Slingrig grusväg nedför blir en chansning jag inte är villig att ta.

Någon mer mörkercyklist som har tips? Hjälmmonterad lampa? Kompletterande lampa på styret? Eller helt ny?

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Skaffade just en ny lampa som lyser upp ordentligt, med fjärrkontroll och avbländning och hela faderullan. Problemet är att själva ljuskäglan är alldeles för smal. Ser inte ordentligt när det svänger. Slingrig grusväg nedför blir en chansning jag inte är villig att ta.
Vilken lampa är det? Och har den reflektor eller lins?
För enl min (kanske fördomsgrundade) erfarenhet är det tyvärr vanligt att lampor med lins har en ljusbild som är öndigt tvärt avhuggen i sidled, tvärtom mot vad man vill ha.

Någon mer mörkercyklist som har tips? Hjälmmonterad lampa? Kompletterande lampa på styret? Eller helt ny?
En pannlampa är alltid bra att ha, åtminstone för att kunna meka om ngt skulle hända
Men en mekpannlampa behöver ju inte vara vare sig så strak, stor eller dyr som en cyklingspannlampa som duger för att lysa upp på mörka krokiga vägar.
Sysslar du med ngn annan utomhussport så här års? Löpning, skidåkning eller kanske snöskottning och vedhuggning?
En pannlampa som funkar för det borde du ju kunna använda även till cykling, eller?
Annars har ju många sina favoritlampor som de kan tipsa om här i tråden.

The Gravel tråd
Jag tycker att en bra av lampor i mörkret blir av kombination ev en markeringslampa i cykeln som visar dig framförallt för andra trafikanter men även 5-10m framför cykeln sen hjälm-/pannlampa som lyser upp hela synfältet du använder för ditt cyklande, du behöver ju inte se vyer flera km bort, då spar man lite vikt på batteriet och lampan behöver inte vara så stor eller dyr heller.

The Gravel tråd
Jag tycker att en bra av lampor i mörkret blir av kombination ev en markeringslampa i cykeln som visar dig framförallt för andra trafikanter men även 5-10m framför cykeln sen hjälm-/pannlampa som lyser upp hela synfältet du använder för ditt cyklande, du behöver ju inte se vyer flera km bort, då spar man lite vikt på batteriet och lampan behöver inte vara så stor eller dyr heller.
Precis tvärt om när man kör i skogen med MTB eller gruscyklar.

The Gravel tråd
Precis tvärt om när man kör i skogen med MTB eller gruscyklar.
Ok, jag gjorde så när jag åkte enduro mc i skogen. Man kan söka spår med blicken långt före cykeln är framme med sin fasta ljusbild. Men det kanske finns fler sätt å göra detta. Med det där 5m tänkte på när man cyklar i trafiken, så det var lite fel svar i denna tråd.

The Gravel tråd
Tycker jag har sett dessa på mången cykel här.

Är folk generellt nöjda?

Helt okej hjul, prisvärda men annat än att det står Zipp på dem inget rejält mervärde jämfört med t.ex. Scribe, Hunt, Ican eller dylika. Notera att de är hookless, spelar mindre roll på gravel men värt att tänka på beroende på vikt på ekipaget och ryttare om man även tänkt köra landsvägsdäck.

Tillbaka
Topp