[OT] Vilken gitarrförstärkare och elgitarr?

Vai spelade på stratocaster under Zappatiden. På Zappa's "You Are What You Is" dubbelalbum står det "Guitar [Strat Abuse] – Steve Vai" :-) Sen hade han en Jackson som t.ex i Crossroadsduellen med Ry Cooder:

Beck är ett bra exempel på strata och svaj för han "svajar" en hel del:

Jocke42 skrev:
-------------------------------------------------------
> Clapton, Mark Knopfler och Stevie Ray Vaughan
> kör/ körde också de där tråkgurorna :-)

Det riktiga tråkiga är att folk väljer gura av just såna anledningar. Ganska få kan spela vettigt på dem, men samma gura (och stärkare) som idolen bara MÅSTE de ha. Knopfler mfl låter bra på vilken jäkla skitgitarr som helst, och den som inte kan spela låter dåligt oavsett hur mkt han lagt ut på guran.

Stratan är överlastad med sina 3 mickar och 5 lägen på omkopplaren, den ursprungliga svajmekanismen är av enklaste slag. Alla fenders är onödigt knöliga att stämma eftersom skruvarna sitter på samma sida alldeles för trångt. Fingrarna får inte plats. Form framför funktion. Tydligen viktigare att publiken ska se att det är en fender än att instrumentet ska gå lätt att stämma.

Här kan du läsa den absoluta sanningen vad gäller mic-bestyckning i alla fall: http://i885.photobucket.com/albums/ac52/P_J_Andrews/CIMG0281.jpg
Alltså: Gibson med high-gain förstärkare, typ bugera (budget), mesa-boogie eller blackstar! ;-)
Detta sagt med glimten i ögat (för att undvika rage-kommentarer från stingsliga rocker happyiter).

Bilagor

• CIMG0281.jpg
    CIMG0281.jpg
    45.9 KB · Besök: 258
Senast ändrad:
jonja skrev:
>
> Det riktiga tråkiga är att folk väljer gura av
> just såna anledningar. Ganska få kan spela
> vettigt på dem, men samma gura (och stärkare)
> som idolen bara MÅSTE de ha. Knopfler mfl låter
> bra på vilken jäkla skitgitarr som helst, och
> den som inte kan spela låter dåligt oavsett hur
> mkt han lagt ut på guran.
>
> Stratan är överlastad med sina 3 mickar och 5
> lägen på omkopplaren, den ursprungliga
> svajmekanismen är av enklaste slag. Alla fenders
> är onödigt knöliga att stämma eftersom
> skruvarna sitter på samma sida alldeles för
> trångt. Fingrarna får inte plats. Form framför
> funktion. Tydligen viktigare att publiken ska se
> att det är en fender än att instrumentet ska gå
> lätt att stämma.

Fast om du vill spela Claptonlåtar och få det att låta likadant så kan det ju vara klokt att välja en likadan gitarr. Menar inte att du skall gå och köpa en Blackie-kopia för 200 papp, men du kan ju välja en strata :-)

Dina Fender-åsikter får stå för dig. Jag har en Strata, en LP och en SG och det är Stratan jag trivs bäst med. Var och en får bli salig på sin tro.

jonja skrev:
>
> lätt att stämma.

Nja, just Fender ska man väl knappast anklaga för att sätta formen före funktionen. Tvärtom; formen på hals och huvud är ett resultat av att effektivisera produktionen.

Men idag görs det så pass bra gitarrer (i Kina bör tilläggas) att man inte behöver låsa sig vid strata eller les paul eller sg eller något av det gamla vanliga. Både Ibanez och Yamaha t.ex. gör riktigt bra guror.

Själv äger jag en strata från slutet av 70-talet som samlar damm numera (tragiskt men sant). Har också ägt en Blade-Tele som jag sålde för några år sedan, förmodligen det dummaste jag gjort...

I stark konkurrens med försäljningen Blade-Telen var att jag inte köpte en Guild BluesBird i staterna när jag jobbade där under 98-99. När jag väl bestämde mig var de borta (det var väldigt bra pris på dem).

Testa vetja, jag skulle besöka varenda affär i stan. Att handla gitarr är lika kul som att handla cykel. Kanske tom roligare:)

jonja skrev:

>
> Det riktiga tråkiga är att folk väljer gura av
> just såna anledningar. Ganska få kan spela
> vettigt på dem, men samma gura (och stärkare)
> som idolen bara MÅSTE de ha. Knopfler mfl låter
> bra på vilken jäkla skitgitarr som helst, och
> den som inte kan spela låter dåligt oavsett hur
> mkt han lagt ut på guran.
>

Det gör väl inget om man väljer gitarr efter vad idolen spelar. Det kanske ger lite extra motivation. Hur det låter sitter ändå i den som spelar som du säger.

I mitt förra band var vi tre som spelade gitarr. Vi brukade roa oss med att byta riggar med varandra, spelade ingen roll hur vi bytte - det lät ändå som det brukade. Om då hade vi en modern metal-rigg på ena sidan, jazzcombo i andra med min klassiska rocksetup i mitten. De gitarr/stärkarkombinationer jag inte lyckats tränga igenom med mitt ljud är lätt räknade.

> lätt att stämma.

Allt det där är vana/smak, vissa vill köra SS, andra 30 växlar. Jag har haft många gitarrer, men min Stratocaster är kvar på förstaplatsen. :)

Ibanez skulle jag annars rekommendera om man vill ha nåt bra och prisvärt.

Instrument är individer på ett helt annat sätt än cyklar, så helt klart värt att prova runt tills man hittar nåt som känns rätt. :)

Kristoffer R skrev:
> Instrument är individer på ett helt annat sätt
> än cyklar, ...

Och det kläcker du ur dig på ett cykelforum! ;-)

GoranS skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Instrument är individer på ett helt annat
> sätt
> > än cyklar, ...
>
> Och det kläcker du ur dig på ett cykelforum! ;-)

Hehe... :)

Hittade min gamla les paul-kopia i källarförrådet, verkar inte betinga tillräckligt värde för att det ska kännas värt att sälja den på blocket så tänkte det kanske är dags att börja klinka lite på den igen...

Vad ska man ha för pryl om man vill ha något att stoppa direkt i gitarren och koppla till hörlurar för att spela någon timme här och där, försöker förstå utbudet men lite svårnavigerat på gitarr-specifika forum? Riktig förstärkare känns inte som ett realistiskt alternativ när man bor i lgh.

Android-stöd är krav om man måste ha en app men vilka andra features behöver man? Priset är inte jättenoga för mig men de varierar ju väldigt mycket i pris utan att det riktigt framgår vad man får mer i de dyrare...

Alltså denna typ av pryl:

Vad ska man ha för pryl om man vill ha något att stoppa direkt i gitarren och koppla till hörlurar för att spela någon timme här och där,
Lyssna i hörlur nån längre stund är ju rätt jobbigt. Mitt förslag är yamaha thr10 eller thr5, de är gjorda för att spela lågt i en lgh. Jag är nöjd med min 10:a iaf.

Vad ska man ha för pryl om man vill ha något att stoppa direkt i gitarren och koppla till hörlurar för att spela någon timme här och där, försöker förstå utbudet men lite svårnavigerat på gitarr-specifika forum? Riktig förstärkare känns inte som ett realistiskt alternativ när man bor i lgh.

Android-stöd är krav om man måste ha en app men vilka andra features behöver man? Priset är inte jättenoga för mig men de varierar ju väldigt mycket i pris utan att det riktigt framgår vad man får mer i de dyrare...
Boss IR-2 är också najs, enkel och kompakt. Köpte en sådan till dottern. Själv sålde jag förstärkaren och kör heltid på en GT-1000, men då måste man gilla att krångla lite mer. ;)

Boss IR-2 är också najs, enkel och kompakt. Köpte en sådan till dottern. Själv sålde jag förstärkaren och kör heltid på en GT-1000, men då måste man gilla att krångla lite mer. ;)

Total n00b-fråga:
Förstår jag rätt att man med en sådan tingest bara behöver en sladd från gitarren till den och en sladd från den till hörlurarna?

Total n00b-fråga:
Förstår jag rätt att man med en sådan tingest bara behöver en sladd från gitarren till den och en sladd från den till hörlurarna?
Om du kör pedalen på batteri; ja. Men batteritiden är rätt kass så man vill nog gärna ha en adapter till den. :)

Så sladd till gitarren, till lurarna, och eventuellt till en adapter.

Jag kör med en iRig HD 2 till en iPad, fungerar okej hemma.

Idag har jag också insett storheten i Fender Stratocaster, knåpade ihop en hel Strata med grejer jag och en släkting har haft liggande i lådor, vilken gitarr, lättspelat, smidig, trevligt ljud i singelcoilsen.

Jag tror att jag kan ha konverterat från galna metallyxor till Strata. Har sedan innan en Ibanez Iceman med aktiva humbuckers och Floyd Rose.

Jag skulle satsa på liten bra övningsstärkare typ Orange Crush. Den har hörlursutgång också. Spela med lurar jämt är rätt jobbigt tycker jag.

Har massa olika gitarrermen min USA-Strata är numer vänstersträngad och trakteras av min tonårsdotter

Tillbaka
Topp