MTB gravity - diskussion om medvetet risktagande

Barnet först. Du har full uppsikt över barnet, du är den som kan hålla koll bakåt (i början av karriären blöir man ju ganska ofta omkörd...), du håller rätt avstånd till barnet så du inte kör över det vid krasch. Han/hon kommer höra dina vrål när du kraschar ändå.

Dessutom kan man ser hur barnet kör och ger tips. Jag har alltid kört bakom.

I år kör min son, nu 12 år, Kristin själv, för att jag inte riktigt vågar och är för långsam. Det är en annan fråga: när låter man barn köra ensam?

EDIT: och såklart kör han Twist twist själv. Jag provade att rulla med en gång men det var riktigt jobbigt att tar sig runt alla features.

Senast ändrad:
Barnet först. Du har full uppsikt över barnet, du är den som kan hålla koll bakåt (i början av karriären blöir man ju ganska ofta omkörd...), du håller rätt avstånd till barnet så du inte kör över det vid krasch. Han/hon kommer höra dina vrål när du kraschar ändå.
Samma här men nu när de är större varierar det.
När jag kört svårare saker sakta med kusinen har jag kört först för att jag är rädd han ska ramla ner för nåt

På de lättare börjar jag få svårt att hänga med så då är det inte så mycket att välja på.
Antar att mindre barn avses.

Det var det som fick mig att köpa hans första FS. Jag blev imponerad av att han ens höll balansen över stenkistor så som bakhjulet studsade åt höger och vänster, medan jag bara rullade över och knappt märkte det.
I år kör min son, nu 12 år, Kristin själv, för att jag inte riktigt vågar och är för långsam. Det är en annan fråga: när låter man barn köra ensam?
När du inte hänger med längre, samtidigt som barnet har mognat tillräckligt att ha en rimlig risknivå i körningen. Hände nu vid 14 för min del, jag hänger inte med i stök längre.

Det var det som fick mig att köpa hans första FS. Jag blev imponerad av att han ens höll balansen över stenkistor så som bakhjulet studsade åt höger och vänster, medan jag bara rullade över och knappt märkte det.

När du inte hänger med längre, samtidigt som barnet har mognat tillräckligt att ha en rimlig risknivå i körningen. Hände nu vid 14 för min del, jag hänger inte med i stök längre.
Tvärtom för mig men jag är skraj i snabba svängar. I stök har de ingen chans. De är iofs 12-13 så vi får se om 2 år.

Hon kör ht och skulle aldrig hoppa men efter några liftdagar så börjar både hon och jag lätta på flowlederna.

Ser extremt obehagligt ut när man bara ser bakhjulet. Ser ut som det kickar men hon säger att hon är i balans.
Så jag tycker det är svårt att se tillräckligt för att ge råd. Utöver vägval och det verkar inte så välkommet

Första halvan av tävlingen var underhållande och spännande, vettiga poängbedömningar för åken, riktigt kul att följa. Andra halvan var en total shit show — två fruktansvärda krascher som gav en riktigt dålig eftersmak och domarna föll tillbaka i sina gamla spår och satte helt befängda betyg.
De befängda betygen satte de redan och framförallt i/för första åket för cyklisterna, de premierade high-consequence-trick högt uppe på kammen och volter, mer kontrollerade slopestyletricks fick inte lika mycket, så därför Alfolf körde ett så farligt trick och Emil ett på en så farligt plats i andra åket.
Däremot var det kul att kolla på tjejernas final i fredags, positiva vibrationer och spoiler alert Inga krascher!

De befängda betygen satte de redan och framförallt i/för första åket för cyklisterna, de premierade high-consequence-trick högt uppe på kammen och volter, mer kontrollerade slopestyletricks fick inte lika mycket, så därför Alfolf körde ett så farligt trick och Emil ett på en så farligt plats i andra åket.
Däremot var det kul att kolla på tjejernas final i fredags, positiva vibrationer och spoiler alert Inga krascher!
Å andra sidan så fanns dom där farliga linjerna på kartan redan innan tävlingen startade, lät som att Emil bara väntade på bättre vind för att få en chans att köra där första åket.

Men ja, förutsättningarna var kanske inte så bra som dom borde varit åk två.

Å andra sidan så fanns dom där farliga linjerna på kartan redan innan tävlingen startade, lät som att Emil bara väntade på bättre vind för att få en chans att köra där första åket.

Men ja, förutsättningarna var kanske inte så bra som dom borde varit åk två.
Sant, sant. Men det är skillnad på att droppa ner på en smal kan så kontrollerat det går och att lägga krutet på att göra konster i luften.

Sant, sant. Men det är skillnad på att droppa ner på en smal kan så kontrollerat det går och att lägga krutet på att göra konster i luften.

Thomas Genon gjorde en 360 på samma ställe som gick rätt två gånger. Mycket imponerande, men jag tyckte redan då att det var otrevligt att titta på med branterna på både sidor. För mig ger branterna och risken ingen pluspoäng för cyklingen, bara för en vacker kulis. De skulle vara mycket trevligare, och inte svårare, förutom mentalt, om det var bara några meter ner bredvid den remsan.

Hade vart intressant att se stället med egna ögon. Det är ju svårt att fånga branter med kameror så jag gissar att det ser otäckare ut i verkligheten än vad som syns på bild. Fast med tanke på mitt nick, så kanske det är bäst att låta bli...

Hade vart intressant att se stället med egna ögon. Det är ju svårt att fånga branter med kameror så jag gissar att det ser otäckare ut i verkligheten än vad som syns på bild. Fast med tanke på mitt nick, så kanske det är bäst att låta bli...
Att du ens vågar dig in i en "gravity"-tråd är starkt nog!

Ja, han sa att han väntade på vinden , men det finns en maxtid de får vänta.

Har sett hans landing några gånger nu, han får snedskär direkt i landning. Om vinden påverkar rotationen har jag ingen aning om.

Hade vart intressant att se stället med egna ögon. Det är ju svårt att fånga branter med kameror så jag gissar att det ser otäckare ut i verkligheten än vad som syns på bild.
Medelst idog och enträgen mediekonsumtion anser jag mig ha blivit rätt duktig på att översätta goprofilmer till verkligheten och ja, det ser riktigt jävla brant ut. Lär upplevas som mer eller mindre vertikalt. Flera som var uppe på toppen sa ju också att de blev knäsvaga bara av att gå där uppe.

EDIT: och såklart kör han Twist twist själv. Jag provade att rulla med en gång men det var riktigt jobbigt att tar sig runt alla features.
Jag känner verkligen igen mig. Kristin har jag hakat på ett par gånger, men den leden är verkligen på gränsen för mig på ett par ställen (du vet säkert vilka!). Däremot tycker jag att man inte ska ge upp på twist twist. Jag har under två säsonger rullat igenom den jättemånga gånger bakom tonårssonen och kört runt hoppen, stannat och tittat, känt på farten innan jag nu till slut som 44 årig nybörjare faktiskt hoppar alla hopp utan problem. Den stora faran med t.ex. den leden är att man känner sig bombsäker på barbro och tror att steget upp inte är så stort.

Jag undrar om det kan vara en anledning till de tragiska olyckorna på just den leden?

Jag känner verkligen igen mig. Kristin har jag hakat på ett par gånger, men den leden är verkligen på gränsen för mig på ett par ställen (du vet säkert vilka!). Däremot tycker jag att man inte ska ge upp på twist twist. Jag har under två säsonger rullat igenom den jättemånga gånger bakom tonårssonen och kört runt hoppen, stannat och tittat, känt på farten innan jag nu till slut som 44 årig nybörjare faktiskt hoppar alla hopp utan problem. Den stora faran med t.ex. den leden är att man känner sig bombsäker på barbro och tror att steget upp inte är så stort.

Jag undrar om det kan vara en anledning till de tragiska olyckorna på just den leden?
Det är så lustigt att vissa undviker Kristin och gärna kör Twist. Alla är vi olika 😅

Jag känner verkligen igen mig. Kristin har jag hakat på ett par gånger, men den leden är verkligen på gränsen för mig på ett par ställen (du vet säkert vilka!). Däremot tycker jag att man inte ska ge upp på twist twist.

Jag tycker inte om stora hopp, så Twist twist intresserar mig inte. Malin är perfekt för mig som hoppled. Däremot är Kristin precis den typ av stigen jag gärna skulle ville köra. Men jag är så feg att jag inte vågar köra flera branta biter. När jag tittar bakom ser dom dock inte så farligt ut. Min son är riktigt snäll och kör ofta långsamt framför mig för att visa mig linjer. Sista gången kunde jag köra biten ner till pisten för att byta till Honey honey med bara tre avstigningar (på HT). Den har dock blivit tuffare för att en endurotävling har slitit ut flera delar.

Det är så lustigt att vissa undviker Kristin och gärna kör Twist. Alla är vi olika 😅
Kristin är ju skitläskig med branta partier fullt av vassa stenar. Jag gillar Itsy Bitsy skarpt och även den nya alldeles bredvid (har glömt namnet), men kristin är betydligt brantare och jävligare. Senast jag var där låg jag bakom en som bröt armen i stendroppet i den nedre delen. Twist twist är ju 100% mjuka hopp med släta fina landningar.

Men det kanske är dags att ge kristin en chans till?

Kristin är ju skitläskig med branta partier fullt av vassa stenar. Jag gillar Itsy Bitsy skarpt och även den nya alldeles bredvid (har glömt namnet), men kristin är betydligt brantare och jävligare. Senast jag var där låg jag bakom en som bröt armen i stendroppet i den nedre delen. Twist twist är ju 100% mjuka hopp med släta fina landningar.

Men det kanske är dags att ge kristin en chans till?
Kristin är snäll och fin och långsam och man har bägge hjulen mestadels på marken 😛

Må vara mjukare underlag på twist, men det är en klen tröst om man landar på framhjul och huvud.

Kristin är snäll och fin och långsam och man har bägge hjulen mestadels på marken 😛

Nja, som jag skrev längre upp bröt Nico Vink näsan på tables in mitten, som min son är rädd för att köra hård. Sen sender han det på de sista två hopp. Men ja, jag håller bägge hjulen på marken där, som inte riktigt går på Twist.

Nja, som jag skrev längre upp bröt Nico Vink näsan på tables in mitten, som min son är rädd för att köra hård. Sen sender han det på de sista två hopp. Men ja, jag håller bägge hjulen på marken där, som inte riktigt går på Twist.
Ja precis, sending is a choice.

Första droppet behöver man ta eller krångla sig förbi, sen kan man mer eller mindre krypa hela leden så sakta man vill.
Disclaimer för att jag inte kört den på HT, både vill och vill inte prova.

Twist är allt eller inget

Första droppet har jag inte ens funderat på, och det är tur att man köra runt till vänster. Ärligt talat ger ni mig lite nytt hopp om kristin. Om gubbar som fegar ur på Twist twist utan större bekymmer ger sig in på Kristin, kanske jag också klarar det! :unsure: Jag ska faktiskt dit minst en gång till innan vintern, men nu är det mesta så fuktigt och halt att det kanske är bättre att vänta in våren..
.

Jag är för ocd när jag kollade på rapporten, reagerade på "climbing in the tetons" på att det är en omöjlig aktivitet att riskbedöma då det kan vara både "bergsklättring", trad-klippklättring och eller sportklippklättring.
Det är också höga berg med lurigt väder. Jag har för mig att jag läste i Rock & Ice eller Climbing någon gång på 90-talet att åska var den vanligaste dödsorsaken bland klättrare i västra USA och att Tetons var särskilt utsatta.

Det dröjde ett par dagar innan det här publicerades, man kan undra varför tycker jag.
Hon hade väl bättre saker för sig än att instagramma, bli opererad ex?

Men oavsett, det är otäckt när det går fel. Men de som tävlar om toppen kör fan på håret så jag är inte förvånad över att det går illa ibland. Snarare att det inte gör det oftare.

Hon hade väl bättre saker för sig än att instagramma, bli opererad ex?

Men oavsett, det är otäckt när det går fel. Men de som tävlar om toppen kör fan på håret så jag är inte förvånad över att det går illa ibland. Snarare att det inte gör det oftare.
Det hände på ett träningspass mitt under crankworx. Det var fyra åkare som inte kom till start efter olika krascher och eventuellt nån åkare som åkte direkt bakom henne och sen valde att stå över resten av tävlandet. Jag har lite svårt att förstå motivet till varför det var tyst resten av tävlingarna trots alla sändningar därifrån.

Ja det kanske hade lagt ytterligare bevis på att skydd mest är falsk säkerhet.
Nja, nu tror jag du tänker snett eller mer troligt skriver slarvigt.

Skydd minskar risken och konsekvenserna.
Men det tar ju (naturligtvis) inte bort dem helt. Tänker jag.

De farterna man tävlar på i DH och energinivåerna som då skapas klarar inte kroppen av när det blir en allvarlig krasch. Men skydd tar ner energinivåerna/g-krafterna. Skydd blir mer utslagsgivande med vid mindre allvarliga krascher.
Men 100% skydd finns inte. Inte 90% heller. Men kanske 40%. Tänker jag.

(Sen har man väl inte skydd för "femur" och "hip" vad jag sett iaf. Med tanke på de skador som proffscyklisterna uppdaterat om)

Mtb är en riskfylld sport.

Varje gång jag läser om permanent skadade cyklister blir det en tankeställare.

Sen finns de det inte skrivs om. Hur många är det? (Finns ju info högre upp i tråden)

Med det sagt. Fick hem nytt skydd till sonen igår. Jag kommer "tvinga" honom att köra med det när han kör gravity. (Han valde det bland fyra olika skydd)

Leatt 4.5 rygg och bröst. Det känns välbyggt (ergonomiskt och välventilerat) och har "level-2".

Känns bättre så.

Jag tror du tänker lite slarvigt.

Skydd fungerar utmärkt mot skrapsår eller att väldigt lite dämpa en smäll mot ett knä t ex.

Vilka skydd ska klara av att skydda mot benbrott t ex? Eller vrida en axel ur led?
Vilka skydd gör att man inte bryter höften?

Hjälmen är enkel, den ska skydda mot yttre våld.
Hårda bröstskydd hjälper mot att få en pinne i sig t ex. Eller fördelar mellan fler revben om man snubblar i en stenkista. Men de stora smällarna när man kommer fort, marginellt.

Jag tänker mer 4%.

Hade gärna sett en simulering på att skicka in något på 80 kg i 45km/h in i en sandbank med och utan 10 mm foem i mellan.

Menar inte att man inte ska ha skydd, men efter alla år med motorcross, mtb och annan motorsport så tycker jag det är tydligt att många tror skydden gör mycket mer nytta än de faktiskt gör när det smäller.

Nja, nu tror jag du tänker snett eller mer troligt skriver slarvigt.

Skydd minskar risken och konsekvenserna.
Men det tar ju (naturligtvis) inte bort dem helt. Tänker jag.

De farterna man tävlar på i DH och energinivåerna som då skapas klarar inte kroppen av när det blir en allvarlig krasch. Men skydd tar ner energinivåerna/g-krafterna. Skydd blir mer utslagsgivande med vid mindre allvarliga krascher.
Men 100% skydd finns inte. Inte 90% heller. Men kanske 40%. Tänker jag.

(Sen har man väl inte skydd för "femur" och "hip" vad jag sett iaf. Med tanke på de skador som proffscyklisterna uppdaterat om)

Mtb är en riskfylld sport.

Varje gång jag läser om permanent skadade cyklister blir det en tankeställare.

Sen finns de det inte skrivs om. Hur många är det? (Finns ju info högre upp i tråden)

Med det sagt. Fick hem nytt skydd till sonen igår. Jag kommer "tvinga" honom att köra med det när han kör gravity. (Han valde det bland fyra olika skydd)

Leatt 4.5 rygg och bröst. Det känns välbyggt (ergonomiskt och välventilerat) och har "level-2".

Känns bättre så.
Ja skydd är superviktigt. Men det är ju en väsentlig skillnad, när jag landar snett från ett 50 cm högt hopp i 25 knyck räddar hjälmen mig helt fast jag slår huvet i backen. Och knäet blir inte uppskrapat, skyddet fördelar dessutom kraften så jag går helt oskadad därifrån.
Men det finns ju inga skydd som räddar någon som landar från ett 30 m högt hopp i 60 knyck där det tar tvästopp. Att man slipper några skrapsår är en mindre tröst när röntgenbilden ser ut som ovan.
Edit: sent inlägg, är väl ungefär det @Raggamuffin skriver.

Skydd minskar punktlasten och kan vid vissa typer av islag också minska impulsen, dvs g-kraften i en punkt. Tex ett knä mot en sten. Samma energi ska tas upp oavsett om man har skydd eller ej, men med ett knäskydd sprider man ut stöten i både tid och rum, vilket ger ett lägre tryck.

Eller ett ryggskydd som kan förhindra att en specifik kota får ta upp hela stöten. Istället fördelas kraften på flera ställen.

Men som Raggamuffin skriver, ett lårbensbrott eller brutala kompressionsskador från att dunka in i en berm i full fart, där spelar nog inte skydd någon direkt roll.

Senast ändrad:
Jag tycker man ska ha med sig att faran alltid är konstant med, ökar skyddet ökar man risken.

Annars får man inte ut samma buzz. Bättre cyklar gör att vi kör värre leder istället, vi kör inte mer safe i de gamla lederna.

Den här utvecklingen leder till att när det väl smäller så smäller det hårdare. Extremt tydligt inom t ex bilsporten.

Lemonds: "It never gets easier, you just go faster" stämmer alltid oavsett sportgren.

Jag tror du tänker lite slarvigt.

Skydd fungerar utmärkt mot skrapsår eller att väldigt lite dämpa en smäll mot ett knä t ex.

Vilka skydd ska klara av att skydda mot benbrott t ex? Eller vrida en axel ur led?
Vilka skydd gör att man inte bryter höften?

Hjälmen är enkel, den ska skydda mot yttre våld.
Hårda bröstskydd hjälper mot att få en pinne i sig t ex. Eller fördelar mellan fler revben om man snubblar i en stenkista. Men de stora smällarna när man kommer fort, marginellt.

Jag tänker mer 4%.

Hade gärna sett en simulering på att skicka in något på 80 kg i 45km/h in i en sandbank med och utan 10 mm foem i mellan.
Nejdå, om det här tänker jag inte slarvigt. Kanske tänker jag fel, men slarva vill jag inte. Har jag fel vill jag lära mig 🙂
(Du har erfarenhet av vl.a. MX, som för mig verkar relativt moget m.a.p. skydd och utformning av tävlingsbanor.)

Men.. det finns såkart simuleringar av specifika fall.
T ex hur många joule och g-krafter som olika skydd dämpar. Allt är standardiserat.
(Jag har jobbat med utveckling av personskydd, bl.a. skyddshjälmar och skyddsglasögon och arbetade med olika standarder)
Men att en byggjobbare faller ner, krossas eller annan förfärlig olycka kan ju självklart inte hjälm eller skyddsskor hindra.

Så jag tror vi tänker samma om skydd. D.v.s. skydd är bra och hjälper men skyddar inte mot fatala situationer/krascher. Sen att skydd hjälper mellan 4 - 40%.

Tillbaka
Topp