Emil777
Aktiv medlem
MTB gravity - diskussion om medvetet risktagande
Hej,
vad är risken med att cykla mtb utförs ?
Jag blev berörd av att höra att en person dog i JBP lördagen 11 oktober.
Jag började fundera på allvar vad risken är att jag och mina barn kör DH (downhill) ganska frekvent.
När personer frågar: ”vad håller ni på med” är jag egentligen svarslös till dem och till mig själv.
Hur stor risk utsätter jag mig själv och mina barn för?
Jag har inte kunskap om hur stor risken är, t ex jämfört med andra sporter.
Sjukhuset i Östersund har ”larmat” tidigare om traumafall/incidenter från Åre bergcykelpark.
Jag har hört från personer jag känner väl, som jobbar på ambulanshelikoptern i Bergslagen att de årligen har flera larm och traumafall från JBP.
Jag vill ha en diskussion här på forat som kan hjälpa mig att tänka kring både faktisk risk och riskförebyggande. Jag hoppas diskussionen kan hjälpa oss alla att bli mer medvetna eller få nya insikter som kan hjälpa till i resonemanget.
Min bakgrund: Från att varit en glad naiv nybörjare har jag iaf nu mottot att tänka ”pre-ride, re-ride och joyride”.
Jag/vi har rejäla skydd när vi kör.
Vi kör inget ”blint”, utan inspekterar och rullar in farten först.
Nu kör vi ”allt”, och i, för oss, i höga farter
Vi tränar. Vi har kraschat. Vi cyklar mycket.
Det är lekfullt, spännande och skitkul.
men…
Vilken är den egentliga risken med gravity mtb?
Vilka erfarenheter har forat som kan hjälpa till att fortsätta utöva sporten så säkert som det kan bli?
Hur tänker ni andra som känner igen er?
vad är risken med att cykla mtb utförs ?
Jag blev berörd av att höra att en person dog i JBP lördagen 11 oktober.
Jag började fundera på allvar vad risken är att jag och mina barn kör DH (downhill) ganska frekvent.
När personer frågar: ”vad håller ni på med” är jag egentligen svarslös till dem och till mig själv.
Hur stor risk utsätter jag mig själv och mina barn för?
Jag har inte kunskap om hur stor risken är, t ex jämfört med andra sporter.
Sjukhuset i Östersund har ”larmat” tidigare om traumafall/incidenter från Åre bergcykelpark.
Jag har hört från personer jag känner väl, som jobbar på ambulanshelikoptern i Bergslagen att de årligen har flera larm och traumafall från JBP.
Jag vill ha en diskussion här på forat som kan hjälpa mig att tänka kring både faktisk risk och riskförebyggande. Jag hoppas diskussionen kan hjälpa oss alla att bli mer medvetna eller få nya insikter som kan hjälpa till i resonemanget.
Min bakgrund: Från att varit en glad naiv nybörjare har jag iaf nu mottot att tänka ”pre-ride, re-ride och joyride”.
Jag/vi har rejäla skydd när vi kör.
Vi kör inget ”blint”, utan inspekterar och rullar in farten först.
Nu kör vi ”allt”, och i, för oss, i höga farter
Vi tränar. Vi har kraschat. Vi cyklar mycket.
Det är lekfullt, spännande och skitkul.
men…
Vilken är den egentliga risken med gravity mtb?
Vilka erfarenheter har forat som kan hjälpa till att fortsätta utöva sporten så säkert som det kan bli?
Hur tänker ni andra som känner igen er?