MTB gravity - diskussion om medvetet risktagande

Emil777

Aktiv medlem
Hej,
vad är risken med att cykla mtb utförs ?

Jag blev berörd av att höra att en person dog i JBP lördagen 11 oktober.
Jag började fundera på allvar vad risken är att jag och mina barn kör DH (downhill) ganska frekvent.
När personer frågar: ”vad håller ni på med” är jag egentligen svarslös till dem och till mig själv.
Hur stor risk utsätter jag mig själv och mina barn för?
Jag har inte kunskap om hur stor risken är, t ex jämfört med andra sporter.

Sjukhuset i Östersund har ”larmat” tidigare om traumafall/incidenter från Åre bergcykelpark.
Jag har hört från personer jag känner väl, som jobbar på ambulanshelikoptern i Bergslagen att de årligen har flera larm och traumafall från JBP.

Jag vill ha en diskussion här på forat som kan hjälpa mig att tänka kring både faktisk risk och riskförebyggande. Jag hoppas diskussionen kan hjälpa oss alla att bli mer medvetna eller få nya insikter som kan hjälpa till i resonemanget.

Min bakgrund: Från att varit en glad naiv nybörjare har jag iaf nu mottot att tänka ”pre-ride, re-ride och joyride”.
Jag/vi har rejäla skydd när vi kör.
Vi kör inget ”blint”, utan inspekterar och rullar in farten först.
Nu kör vi ”allt”, och i, för oss, i höga farter

Vi tränar. Vi har kraschat. Vi cyklar mycket.
Det är lekfullt, spännande och skitkul.
men…
Vilken är den egentliga risken med gravity mtb?

Vilka erfarenheter har forat som kan hjälpa till att fortsätta utöva sporten så säkert som det kan bli?

Hur tänker ni andra som känner igen er? IMG_6573.webp

Vissa behöver den glädjekick som en fartfylld aktivitet ger dem för att leva ett meningsfullt liv.
Med åldern har jag börjat kompromissa med skateboard, enduro, alkohol osv då det tar sån ofantlig tid att läka, samt dess konsekvenser i vardagen. Livet är farligt i sig, men man kan i viss mån hålla sig på en viss sida oddsen även om man aldrig går säker.

Slutsatsen senast var att vi alla har lite olika syn på det här.
Jo, ja.
Men nu tänker jag mer på data, säkerhetstänk och klokskaper som kan hjälpa resonemanget framåt än "att rulla in sig i bubbelplast" eller "cyklar man i hög fart nedför ett berg är man dum i huvudet".

Den diskussionen kanske ska fortsätta i fredagstråden.
Men grabbarna som skriver (jag själv också) i den tråden delar med sig av sin erfarenhet och skador. Läsvärt tycker jag. Men vilka erfarenheter är värdefulla att dela på ett fora för riskförebyggande och data?

Senast ändrad:
Farligast verkar det helt klart vara för de som inte har koll.

Jag tycker man kan köra med olika insats och kontrollera risken.
Sen kan man alltid göra en fogdö, men vad ska man göra då?

Helt klart obehagligt att köra med barnen men jag tycker de är försiktiga och kör kontrollerat.

Vissa behöver den glädjekick som en fartfylld aktivitet ger dem för att leva ett meningsfullt liv.
Med åldern har jag börjat kompromissa med skateboard, enduro, alkohol osv då det tar sån ofantlig tid att läka, samt dess konsekvenser i vardagen. Livet är farligt i sig, men man kan i viss mån hålla sig på en viss sida oddsen även om man aldrig går säker.
Så göra aktiviteten mindre ofta för att minska risken typ?

Farligast verkar det helt klart vara för de som inte har koll.

Jag tycker man kan köra med olika insats och kontrollera risken.
Sen kan man alltid göra en fogdö, men vad ska man göra då?

Helt klart obehagligt att köra med barnen men jag tycker de är försiktiga och kör kontrollerat.
Alltså långsamt och behärskat utöka sin risk/komfortzon ?
Hur säger du till ditt barn, eller dig själv, om att prova en ny feature för första gången?

(Jag ifrågasätter dig inte, utan är nyfiken)

Inte fy skam och skitkul 😀
Men det blir mindre och mindre utförs och istället mer gravel och lvg, man ska inte underskatta värdet av ansträngning.
Man får ju en kick av att klara svåra och/eller läskiga saker, om det så bara är baby steps. Musikinstrument och surfing har funkat bra för mitt endorfinbehov på gamla dagar.

Har fyllt mitt liv med adrenalin skapande aktiviteter i 30 år nu.
Mtb, DH, kampsport, sporthoj och övrig motorsport.
Mitt liv skulle inte varit meningsfull utan dom aktiviteterna. Helt ärligt vet jag ej om inte tristessen tagit dö på en om man inte fick adrenalin klickarna.

Alltså långsamt och behärskat utöka sin risk/komfortzon ?
Hur säger du till ditt barn, eller dig själv, om att prova en ny feature för första gången?

(Jag ifrågasätter dig inte, utan är nyfiken)
Nu kör vi inte hoppleder och dottern kommer troligen aldrig att göra det.
Hur jag ska göra när systersonen kommer dit vet jag inte men det finns inte precis nån stor hoppled på vallåsen så det blir kanske inte aktuellt i mitt sällskap. Nya Oua oua ska vi väl klara av.

Ja, långsamt och behärskat. Precis.
Jag har kört rött stök i park från dag 1. Av nån anledning kan jag köra det kontrollerat trots begränsad träning.

I år har jag istället kört enorma mängder flow (ok, en del i alla fall) med barnen och till sist går det fortare och fortare det med....

Har fyllt mitt liv med adrenalin skapande aktiviteter i 30 år nu.
Mtb, DH, kampsport, sporthoj och övrig motorsport.
Mitt liv skulle inte varit meningsfull utan dom aktiviteterna. Helt ärligt vet jag ej om inte tristessen tagit dö på en om man inte fick adrenalin klickarna.
Ja, jag med (minus motorsport, men jag hade gärna fyllt livet med en MX-period)

Hur tänker du för att kunna köra vidare? Att skada sig och sen missa åkningen på säsonge suger ju.

Hålla kroppen i bra trim för att klara ev. smällar?

Respekt för sporten. Ni verkar ha det. Det finns alltid en risk men jag tror den är otroligt olika beroende på hur man närmar sig en sån aktivitet. Jag har en kollega som bröt nacken i Järvsö, han gav sig ut i backen otränad och i grunden cykelovan och det gick som det gick. Det verkar inte vara så ni gör det.

Det finns många olika risk vid utförskörning. Största risk är folk som inte är van och kör för hårt vid första gången i en bikepark. Själva är jag feg, så risken är riktigt låg för mig (även om jag nuförtiden har ont i flera månader när jag ramlar). Jag skulle gärna vara lite mindre feg och köra t.ex. hela Kristin i Järvsö men att inte ramla är också bra.

Vid min son har jag väntat till han var tio år innan vi körde i park för att jag inte var säkert att han skulle vara tillräckligt försiktigt. Efteråt hade han kunde köra park mycket tidigare för att han har bra koll och är duktig. Men i år har ramlat i hög hastighet i park hela fyra gånger. Alla har varit när han hamnade i situationer han inte var van med. T.ex. två gånger i en bikepark i Italien på lös, sandig underlag. Andra gånger hade han just kört en double diamond led och efter der körde han rakt fram i en enkel, sandig kurva. Som tur fick han bara några skrapsår vid alla fall. Så min son måste lära sig att notera att en situation är inte "som vanligt" och då köra försiktigare.

Sen kör jag med ungdomsgrupp och då och då men kompisar av sonen. Några av dom provar att köra allt och ramlar då (och bryter t.ex. ett nyckelben). Jag skulle inte ville köra med såna barn i en bikepark.

Nä precis. Hade jag inte sett att grabben var försiktig hade jag inte vågat ta med honom till park utan föräldrarna.

Jag har två enkla motton på temat.

*Du vet din nivå, kör i den och putta gärna men ett steg i taget. Lilla hoppet till mellan hoppet, blått till rött. Typ.
*Committa eller avstå. Tvekar du är du inte där, avstå då, nya chanser när/om det känns tryggt kommer.

Jag har fått två spräckta kotor efter att inte följt det senare.

Edit:autocorräkt

Senast ändrad:
Alltid svårt att bedöma vilka risker man tar i olika sammanhang. Statistik är nog en god hjälp för att bedöma risker, men den kan ju bli väldigt fyrkantig om man ska applicera den på en viss aktivitet för en viss individ. Alla beter sig ju inte som genomsnittsrisktagaren.

Ex: Hur stor är sannolikheten att jag dör då jag tillbringar en dag i bikeparken? Då bör man kanske veta hur många persondagar som görs per år i bikeparken. Samt hur många dödsfall per år som i genomsnitt sker i bikeparken. Det där är väl statistik som man egentligen borde kunna avkräva en bikepark.

Men det blir ju genast svårare med statistiken då man är ute och friåker "off pist" s.a.s. Då finns ingen tillförlitlig statistik att tillgå.

En sport som är ganska bra reglerad, med uppföljning, statistik osv. är fallskärmssporten. Där räknade man iaf. förr i tiden med ca. ett dödsfall på 30 000 hopp. Det ger ju direkt en grov siffra för vilken sannolikheten är att förolyckas vid ett hopp. Även om risken naturligtvis kan påverkas av olika orsaker. En del personer har "alltid" otur, av någon anledning. Kanske det beror på att de är slarvers, obetänksamma, eller något annat.

Har man lite statistik så kan man ju sen relatera det till andra risker. Jag vill t.ex. minnas att risken att modern dör vid en förlossning var någonstans kring en på 50 000 förlossningar (i Sverige, i nutid). Grovt räknat. Ett fallskärmshopp skulle då alltså i snitt vara lite farligare än en förlossning, om man bara ser till risken att dö.

Alltid svårt att bedöma vilka risker man tar i olika sammanhang. Statistik är nog en god hjälp för att bedöma risker, men den kan ju bli väldigt fyrkantig om man ska applicera den på en viss aktivitet för en viss individ. Alla beter sig ju inte som genomsnittsrisktagaren.

Ex: Hur stor är sannolikheten att jag dör då jag tillbringar en dag i bikeparken? Då bör man kanske veta hur många persondagar som görs per år i bikeparken. Samt hur många dödsfall per år som i genomsnitt sker i bikeparken. Det där är väl statistik som man egentligen borde kunna avkräva en bikepark.

Men det blir ju genast svårare med statistiken då man är ute och friåker "off pist" s.a.s. Då finns ingen tillförlitlig statistik att tillgå.

En sport som är ganska bra reglerad, med uppföljning, statistik osv. är fallskärmssporten. Där räknade man iaf. förr i tiden med ca. ett dödsfall på 30 000 hopp. Det ger ju direkt en grov sannolikhet för vilken sannolikhet det är att förolyckas vid ett hopp. Även om risken naturligtvis kan påverkas av olika orsaker. En del personer har "alltid" otur, av någon anledning. Kanske det beror på att de är slarvers, obetänksamma, eller något annat.

Har man lite statistik så kan man ju sen relatera det till andra risker. Jag vill t.ex. minnas att risken att modern dör vid en förlossning var någonstans kring en på 50 000 förlossningar. Grovt räknat. Ett fallskärmshopp skulle då alltså i snitt vara lite farligare än en förlossning, om man bara ser till risken att dö.

En stor skillnad mellan att cykla i bikepark och fallskärmhopp och förlossning är att kan man reducera risken till nästan noll genom att cykla långsammare. Vid fallskärmhopp och förlossning har man proceduren man ska följa nogrann för att minimera risken. I bikepark kan man sätta på sig alla mögliga skydd för att minimera risken får skador vid en fall, men då blir man mindre rörligt och blir cykling mindre roligt. Så det finns många val man kan göra och flera av dom är på en kontinuerligt skala, framförallt hastigheten. Det är vad gör det svårt och det är vad tråden handlar om.

Och skaderisken har nästan noll betydelse på individnivå för att olika individer välja olika. Tydligast är det vid val av led. Grön led har riktigt låg risk medan en svart led har hög risk.

Intressant tråd!

Har en son som tävlar utför och visst är man nervös och tänker, vad har vi gjort 🙈.

MEN han verkar ha koll på läget och peppar peppar ta i trä kasta salt över axeln inget allvarligt hittills bara mindre krasher.

Däremot två rejälare krasher när han cyklat hem från skolan samt gymmet. Den värsta hade han nog inte överlevt utan cykelhjälm. Så hos oss känns ”vardagscyklingen” läskigare än utförscyklingen rent statistiskt iaf.

Får kalla kårar när jag ser kids på elsparkcyklar utan hjälm tex. Då känns bikepark med sonen rent av säkert

Fråga från en utomstående:

Vad tror ni är objektivt farligast? Att cykla "stök"-led eller "hopp"-led?

Inte minst verkar det farligt att förvirra sig in på hoppled av misstag. Men det är en annan sak tycker jag.

Har hört från folk som jobbar i parker att hoppleder är absolut värst när det kommer till skador.

Svårt det där med farten. Har man bara lite commitment och fart så händer det sällan att man fastnar i ngn håla eller kommer i otakt. Men när det väl händer och man har fart så gör det ont.

Har hört från folk som jobbar i parker att hoppleder är absolut värst när det kommer till skador.

Såklart kan det vara stora risk vid hopp. Men jag tror att en stor effekt där är att hoppleder attraherar folk som tycker om risk och stimulerar folk att tar större risk.

De två allvarlig skadade åkare jag har sett i Järvsö var inte på hoppleder, men det är väl bara anadotiskt.

En Fogdö kan ju alltid hända som nån skrev ovan, men med ryggskydd, knäskydd och en bra fullface blir konsekvenserna för det allra mesta inte så allvarliga. Själv kör jag aldrig en feature (hopp/dropp liknande) om jag inte är helt säker på att jag kommer att klara av det, att chansa och tänka det går nog finns inte på kartan. Det gör förstås att utvecklingen går lite långsammare men åas blir skaderisken mycket mindre.

Min erfarenhet från ungdomsträning är att vissa ungdomar kör försiktigt, andra slår sig ordentligt och lär sig av det och ytterligare andra slår sig ordentligt men lär sig inte utan fortsätter skada sig ordentligt gång på gång. Det får man nog som förälder hålla koll på vilken typ av barn man har och sen välja om man tycker det är värt besöken på akuten eller inte.

Att det är mer skador på hoppleder tror jag mest beror på att de är släta och fina så man får upp hög hastighet utan att behöva ha bra teknik. En svart stök-led är mer självreglerande att man inte klarar av att cykla så snabbt på den att man kan skada sig ordentligt innan man fått bra teknik.

En sport som är ganska bra reglerad, med uppföljning, statistik osv. är fallskärmssporten. Där räknade man iaf. förr i tiden med ca. ett dödsfall på 30 000 hopp. Det ger ju direkt en grov siffra för vilken sannolikheten är att förolyckas vid ett hopp. Även om risken naturligtvis kan påverkas av olika orsaker. En del personer har "alltid" otur, av någon anledning. Kanske det beror på att de är slarvers, obetänksamma, eller något annat.

Har man lite statistik så kan man ju sen relatera det till andra risker. Jag vill t.ex. minnas att risken att modern dör vid en förlossning var någonstans kring en på 50 000 förlossningar (i Sverige, i nutid). Grovt räknat. Ett fallskärmshopp skulle då alltså i snitt vara lite farligare än en förlossning, om man bara ser till risken att dö.
Intressant med riskstatistik för fallskärmshopp/barnafödande. Kände jag inte till.

För gravity-mtb kanske man kan jämföra dagar/sessions mot utförsåkning(skidor) eller motorcross. Jag har läst ett par kanadensiska studier och vad sjukhuset i Östersund larmat om.

Men det känns som i alla sporterna (mtb, skidor, MX) kan utövaren/individen påverka riskerna. Inte som i hockey och biltrafik där en "krock" är en stor orsak.

Senast ändrad:
Kommer inte ihåg källan. Men har någon gång sett uppgift på att det främst är två grupper som står för de allvarligaste olyckorna inom "extremsporter". Den ena är nybörjare som inte har tillräcklig koll på risker och muskelminne att ta sig ur knipor. Den andra är erfarna utövare som blivit lite "blasé".

Intressant tråd!

Har en son som tävlar utför och visst är man nervös och tänker, vad har vi gjort 🙈.

MEN han verkar ha koll på läget och peppar peppar ta i trä kasta salt över axeln inget allvarligt hittills bara mindre krasher.

Däremot två rejälare krasher när han cyklat hem från skolan samt gymmet. Den värsta hade han nog inte överlevt utan cykelhjälm. Så hos oss känns ”vardagscyklingen” läskigare än utförscyklingen rent statistiskt iaf.

Får kalla kårar när jag ser kids på elsparkcyklar utan hjälm tex. Då känns bikepark med sonen rent av säkert
Kul med barn som gillar cykling !

När grabben kör "själv" har han det nu naturligt att det är alla skydd och köra med kompisar/andra.

Dilemma, han har ibland hängt på äldre Hagströmska-elever när hans egna kompisar inte är där. De grabbarna kör ju SM osv och är mycket mer erfarna och bättre. Kul med sammanhållningen. Det är så positivt.

Men jag kan inte släppa känslan när mobilen ringer, att det gäller en olycka.
Jag har tejpat mitt mobilnummer på hans hjälm.

Iaf ett tips, skriv mobilnummer på hjälmen. Kan vara till stor hjälp vid en olycka som orsakat hjärnskakning.

Fråga från en utomstående:

Vad tror ni är objektivt farligast? Att cykla "stök"-led eller "hopp"-led?
Tänker också hoppled är farligast om man är oerfaren pga farten.
Stökleder är som någon skrev, naturligt fartreglerande.

Men när man sen börjar bli en snabbare cyklist vet jag inte. Då känns det mer osäkert om det är någon skillnad i risk.

Senast ändrad:
Kör man svart DH som på TV så är det säkert farligt. Det är inte riktigt det jag gör.

Det jag är rädd för är mer friday fails om ni sett det. Snubbla ner för ett flera meter drop med skallen först.
Det var väl eventuellt nåt liknade som nån dog av för några år sen.

De olyckor jag själv varit i närheten av har varit på grönt/blått med gubbar på hyrcykel. Gissar på oförstånd, men jag har inte sett vad som hände.
Jag tänker att det går bra att casa dubbelroller på blått och fara i backen om man inte kan cykla alls.

Jag lite oförstående till att cykla park om man inte cyklar mtb aktivt. Det måste vara bra att kunna hantera hojen hjälpligt.

I bikepark kan man sätta på sig alla mögliga skydd för att minimera risken får skador vid en fall, men då blir man mindre rörligt och blir cykling mindre roligt. Så det finns många val man kan göra och flera av dom är på en kontinuerligt skala, framförallt hastigheten. Det är vad gör det svårt och det är vad tråden handlar om.
.
Hej, ska inte gå i polemik här men jag hävdar att jag har skydd som inte hindrar min cykling. De väger såklart sin vikt, jag måste ta på och av dem när man ska åka bil, äta lunch, ser kanske töntigt ut osv...

Nackdelen som jag tycker är nr1 med skydd - att det blir varmt på sommaren med framförallt knäskydden. Tänk 32*C vindstilla i Åre i somras. Men nog fasen funkade det fint att cykla med skydd då också.

Jag vill iaf slå ett slag för att prova ut och skaffa bekväma skydd. Mig har de hjälpt flera gånger. Jag har rest mig upp och kunnat cykla vidare efter ganska bra vurpor.
En amatörteori jag har är att hårdplast som yttre "skal" är bra. Då glider det lätt(are) mot underlaget. Kanske kan liknas vid MIPS eller att vurpa på skidor på snö.

Senast ändrad:
Det är mycket åsikter om att "det är nybörjare och ovana som vurpar".

Stämmer det?

Eller är det precis som i alla trådar om cykelstölder, man vill gärna projicera fram att den drabbade kanske inte hade låst osv, för att man inte vill att det ska vara applicerbart på en själv, som ju gör rätt?

Kör man svart DH som på TV så är det säkert farligt. Det är inte riktigt det jag gör.

Det jag är rädd för är mer friday fails om ni sett det. Snubbla ner för ett flera meter drop med skallen först.
Det var väl eventuellt nåt liknade som nån dog av för några år sen.

De olyckor jag själv varit i närheten av har varit på grönt/blått med gubbar på hyrcykel. Gissar på oförstånd, men jag har inte sett vad som hände.
Jag tänker att det går bra att casa dubbelroller på blått och fara i backen om man inte kan cykla alls.

Jag lite oförstående till att cykla park om man inte cyklar mtb aktivt. Det måste vara bra att kunna hantera hojen hjälpligt.
Yep, senast i Järvsö var det all-time-high med hyrcyklar och jag såg under dagen ett par som körde omkull i låga farter (men inget som jag tror behövde akutvård, tack och lov)

Hade intressant diskussion med några vad jag tror var nybörjare (norskar) som ville köra Kristin(svart) som frågade om den var svår. Kanske för att jag och grabben satt och pratade om den leden i liften upp. Gissar att de tänkte att han (grabben) var liten och jag gammal, så "det måste ju vara enkelt".
Försökte ge dem förslag på bättre leder att testa istället.
Vi såg dem inte senare i leden iaf. och det tror jag var bra.

Jag hör bara om nybörjare som ramlar (eller vad de gör) och x-sportare som casar 20m GAP. Jag ser inget om gubbar som ramlar i 5kmh på lilla kycklingen

Det är mycket åsikter om att "det är nybörjare och ovana som vurpar".

Stämmer det?

Eller är det precis som i alla trådar om cykelstölder, man vill gärna projicera fram att den drabbade kanske inte hade låst osv, för att man inte vill att det ska vara applicerbart på en själv, som ju gör rätt?
Absolut, jag misstänker att jag dras med i ett sånt förnekelse-tänk själv.
Det var en orsak varför jag vill stämma av risktagande med andra på forat. Få en reality-check.

Jag hör bara om nybörjare som ramlar (eller vad de gör) och x-sportare som casar 20m GAP. Jag ser inget om gubbar som ramlar i 5kmh på lilla kycklingen
Förtydligande, det är klart nybörjare vurpar. Sen får dom ett plåster eller i värsta fall ett finger ur led och går vidare med livet.

Men ser man till dom mer seriösa incidenterna i tex Järvsö så är det ju varken nybörjare eller proffs.
Mycket händer i Twist, där ger man sig väl knappast in om man inte själv är av uppfattningen att man har koll.

Åtminstone plattlandat duktig på hoppet där man korsat skidbacken men inte lyckats få upp farten nog =)

Med lite självinsikt och självskattning så funkar det mesta risktagandet bra. Men upplever det som försvinnande egenskaper ihop med ödmjukhet, vilket syns lite överallt i samhället.

Förtydligande, det är klart nybörjare vurpar. Sen får dom ett plåster eller i värsta fall ett finger ur led och går vidare med livet.

Men ser man till dom mer seriösa incidenterna i tex Järvsö så är det ju varken nybörjare eller proffs.
Mycket händer i Twist, där ger man sig väl knappast in om man inte själv är av uppfattningen att man har koll.
Fast det verkar vara en del som ramlar in på hoppleder av misstag. Finns trådar om det, nån som fick spricka i handleden på svåraste i Åre.

Själv har jag varit tvungen att hoppa av och gå flera gånger i svart stök men det kommer inte i tidningen.

min dotter är rätt duktig men extremt försiktig. Det blir inte så mycket utveckling men heller inga skador även om hon lyckades volta på grusväg på isaberg,
Grabben (min egen nu) gillar inte cykling säger han och har inte grunderna på samma sätt. Han var livrädd i nån mindrebacke i somras. Funkar inte bromsarna, varför stannar du inte om det är läskigt? Han funkar uppenbarlligen inte likadant som jag och flickan utan behöver andra instruktioner. Stanna fanskapet om du inte har kontroll.

Jag har åkt en hel del alpin skidåkning, slalom. Skitkul, och liten risk att skada sig om man åker smart. Om man ramlar är det bara att klättra upp en bit och hämta skidorna och mössan....

Men skulle aldrig åka MTB snabbt på en smal stig där det är fullt med träd och stenar alldeles bredvid. Full fart med kroppen före rakt in i ett träd eller sten ? No thank you, känns väldigt riskabelt. Möjligtvis om det är rent och öppet runt stigen.

Tillbaka
Topp