Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Kanske skulle leta upp en begagnad 11s, det blir inte för lång cage på dem? Om man kör 11s så blir kedjan smalare också? Förresten, klingan jag skickade bild ser ut att vara direct mount, men är den bara påtryckt på vevarmen eller vilket verktyg krävs för alla dem splinesen? Har googlat runt på klingor men inte hittat liknande.
finns det inga bultar så vet jag inte vad det är.

på 24'' har jag inte testat vanlig (medium) 11s. Mina barn stökade inte så mycket på 24''. På 26'' är det inget problem. Får man inte tag på en zee short cage så är det nog moderna special grejor om man ska ha kort med cage. EDIT. Kort med clutch

Har letat febrilt och nu äntligen hittade jag en yt-video med en cykel som har exakt en sådan jag menar.
Nä, nåt sånt har jag inte sett förut, men det känns som en cykelmekanikers uppfinning.
Bygel t framhjul 2025-10-14.webp

Tack vare ditt lyckosamma letande kommer dock snart fler och bättre svar. Bra!

Ska ge mig på att installera en dämpare på min Bianchi Arcadex. Har beställt samma RockShox som de säljer med Pro modellen.
I manualen ser man att det ska dit en sista ring i botten, se bild.

Skärmavbild 2025-10-15 kl. 13.55.59.webp

Artikelnummret verkar ge träff på samma del till tex Lapieres hojar med samma gaffel.

Jag får för mig att det är typ en sån här?

Men sen fick jag för mig att de kanske menar en adapter från 1.5” till 1. 1/8”?

Om Arcadex Pro (dvs den med dämpare i original) står:

Suspension Fork: RockShox Rudy XPLR Travel: 30 mm Disc Brake Specification: Direct Flat Mount 160/180 Front Axle: thru12 OLD (Over-Locknut-Dimension): 100 mm Tire Clearance: ETRTO 622-50mm Steer tube Diameter: Tapered 1 1/8"" to 1.5"" Fork Rake: 51 mm

Och om min Arcadex Comp:

Bianchi Arcadex Fork Disc Brake Specification: Flat Mount 140/160 Front Axle: thru12 OLD (Over-Locknut-Dimension): 100 mm Tire Clearance: ETRTO 622-42mm Steer tube Diameter: 1 1/8"" Material: Epoxy - SM Carbon Fiber Composite

PS. Provat att kontakta Bianchi men de verkar inte jättesugna på att svara.

Du ska ta av ringen från gamla gaffeln och sätta på nya. Det är en del av head set.

Jag utgör ifrån att det är crown race, annars vet jag inte

För att förtydliga. Den vänstra bilden visar den gaffel jag har idag och alla dess delar. Den högra bilden visar den gaffel jag ska installera, dvs det är en extra del (markerad i blått).

Frågan är alltså om det kan tänkas vara någon av de jag länkar.

För att förtydliga. Den vänstra bilden visar den gaffel jag har idag och alla dess delar. Den högra bilden visar den gaffel jag ska installera, dvs det är en extra del (markerad i blått).

Frågan är alltså om det kan tänkas vara någon av de jag länkar.
ok, det enda jag då kan bidra med att är att det finns gafflar med inbyggd crownrace. Byter man från en sån så stämmer det att man saknar en bit

I manualen ser man att det ska dit en sista ring i botten
Förmodligen så den gaffel som sitter original tillverkad för att passa exakt med det head set som sitter på cykeln. För att kunna kombinera "valfri" gaffel med det head set som sitter på ramen så används ett crown race för att storlek och vinkel på lagret skall passa exakt mot gaffeln.
När du byter till en gaffel som inte är exakt anpassad så behöver du alltså komplettera med det.

Uppskattar svaren, kul att folk försöker. Men tyvärr är info som redan står i inläggen inte så användbart utan det var svar på frågorna som eftersöks. Har ställt frågan direkt till SRAM, återkommer om jag får svar ifall någon annan är nyfiken.

Så vi kan släppa detta tills vidare 😀

För en temporär lösning med Vittoria Terreno Mix 33 mm och Terreno Dry 40 mm (på grusväg); vilket däck hade ni kört fram (med det andra bak)?

Jag har köpt mig en gravel med s k ”flip chip”. Är det något man faktiskt har någon nytta av eller är det pill för pillets skull?

Börjar vara kallt om fötterna när jag cyklar grus.

Oom jag inte vill köpa vinterskor. Vad är den happykorrekta lösningen?

Börjar vara kallt om fötterna när jag cyklar grus.

Oom jag inte vill köpa vinterskor. Vad är den happykorrekta lösningen?
Sedan över 20 år är det hemtråcklade elvärmesulor
Jag byggde själv liknande sulor, skulle jag bygga nya i dagens läge skulle batteriet vara en USB Powerbank.

Jag tycker inte om skoöverdrag. Som tur får jag inte snabbt kalla fötter. Jag har upptäckt tåöverdrag och vinterstrumpor. Fötterna kändes perfekt vid 3 grader på lördagmorgon, så borde funka kring nollan också för mig.
IMG_6307.webp

Tåöverdrag som dom överst?
Något speciellt märke?

Vet inte om jag är redo för dom fullstora överdrsgen ännu 🥲

Visa bilaga 799902

Tåöverdrag som dom överst?
Något speciellt märke?

Vet inte om jag är redo för dom fullstora överdrsgen ännu 🥲

Jag har GripGrab som du visar upp. Jag kör en storlek större för att får passa som runt SPD-skor med sulan isf SPD-SL skor. Min första par är halv sönder efter några år, men det händer alltid med överdrag man går på.

Jag har kört med helöverdrag i Nederländerna och Tyskland, men de är jobbiga att sätta på och svettiga. Jag får bara kalla tår om det inte är riktigt kallt så tåöverdrag är perfekt för mig. Och nu jag har upptäckt vinterstrumpor funkar det till nollan. Jag har också vattentätta vinterskor men de sitter inte lika bra.

Har också Gripgrabs tåöverdrag och tycker att de funkar fint. Använder dem i intervallet någon plusgrad upp till ca +10.

Det är nog inte happy-korrekt, men smörj in fötterna med en bra kräm/salva så dröjer det längre innan tårna trillar av. - Komma direkt från dusch eller bad är också illa.

Varma strumpor från radiatorn, fotkräm och cayennepeppar (finmald). Regel #1 är annars, fryser du om bålen så fryser du om fötterna. Dunväst, lager på lager, gärna kortbyxor ovanpå långbibsen för att hålla kulorna varma.

Jag har kortbyxor i dun och väst när det blir kallt ffa nattetid.

Funderat lite på alla bilder på stammar på gravel- och lvg-cyklar där topcap sitter direkt mot stammen. Förut var väl regeln att styrrör i kolfiber ska passera stammen med ca 3 mm, gäller inte detta längre? Frågar åt en kompis…

mera happykorrekt borde vara varma skor.

t ex shimano sh xm9. jag har föregångaren mt90. 20 minus och enkla strumpor är problemfritt i dem.
.
Visa bilaga 800180
Glöm inte att det är individuellt vad som är ’varmt’. Redan nu i +10˚ måste jag köra med NW Artic för att hålla de små fussingarna på gott humör 🥶

Köldbryggan tycker jag man kan eliminera med ett par ullsulor. Vill bara till att skon är tillräckligt stor.
De dagar det är så kallt att jag behöver extra stora spd-skor är så få att det inte är värt det. Bra vinterskor är ju inte billigast. Och det går rätt bra att cykla med kängor.

Lake MXZ304​

funkar för mig som är mycket frusen!!! Klumpiga, kostar multum men grymma
Betvivlar inte funktionen. :) Men "multum" gör att jag avstår. Det "roliga" är att jag kan (nästan för)frysa om tårna men svettas om hälen (och resten av kroppen) så en del av min problematik är min blodcirkulation (och inte bara skorna).
Säkert skulle en rymligare sko göra mycket, men då kan jag lika gärna ta kängor utan klossar. Såna har jag (och att cykla i -20 är inte alltid en njutning).

Tillbaka
Topp