[ot] Våga Vägra Vintertid!

Ja absolut, tycker vi skall tillbaka till lokala tider i Sverige också. En enhetlig tid infördes ju för järnvägens skull, men eftersom SJ inte kan klockan ändå är det ett överspelat argument.
Finns ju iofs en del lite större länder med intill flera tidzoner. Man kan ju undra hur kaotiskt det är där.
Nä, fram för sommartid! Och dubbel sommartid om sommaren!

Finns ju iofs en del lite större länder med intill flera tidzoner. Man kan ju undra hur kaotiskt det är där.
Nä, fram för sommartid! Och dubbel sommartid om sommaren!
Kina har en tidszon, men borde rent geologiskt ha fem. Det är alltså minst 2.5 timmars avvikelse mellan klockan och solen i ändarna. Undrar hur kinesiska kossor överlever. Eller har vi precis hittat förklaringen till att kineser inte dricker mjölk?

Kina har en tidszon, men borde rent geologiskt ha fem. Det är alltså minst 2.5 timmars avvikelse mellan klockan och solen i ändarna. Undrar hur kinesiska kossor överlever. Eller har vi precis hittat förklaringen till att kineser inte dricker mjölk?

Det vore en mardröm att bo i Kinas västra ände och vakna upp i genomsnitt tidigare och se mindre dagsljus. Hälsoskadan kommer säkert ackumuleras över flera år.

According to a study out of the University of Pittsburgh, living on the west side of a time zone is definitively worse than living on the east side.
It all comes down to the sunlight. People on the west side of a time zone usually get an hour or more of sunlight . . . and they go to sleep an average of 19 minutes later than people on the east side. That doesn't sound like a lot, but it is.

Senast ändrad:
Och det kan vara ännu krångligare, som i Australien där syd och nord har olika inställningar till sommartid:

1761578741045.webp

Och det kan vara ännu krångligare, som i Australien där syd och nord har olika inställningar till sommartid:

Visa bilaga 800908
Ja det var rörigt när jag befann mig där för många år sedan. Sommar-och vinteromställningarna går på olika håll och olika datum. Ibland var det 8h skillnad, sen var det 9, några veckor senare var det 10 om jag minns rätt...

Det är ju ingen som åker semester (på vintern) till ett land som inte ligger skapligt långt söderut, plus att det bara är tillfälligt, så detta är ett ickeargument.

Personligen har jag noll behov av att åka på semester utomlands i största allmänhet, men det är en annan femma.
Vad spelar det för roll om det är på vintern. Är det så innibomben svårt att ställa om en timma två gånger om året så måste det ju vara outhärdligt att göra det två gånger inom loppet av en månad (beroende på hur länge man är borta). Eller bara tanken att ha sovmorgon på lördag och gå upp vanlig tid på måndagen. Huuuuhhhhh

Vad spelar det för roll om det är på vintern. Är det så innibomben svårt att ställa om en timma två gånger om året så måste det ju vara outhärdligt att göra det två gånger inom loppet av en månad (beroende på hur länge man är borta). Eller bara tanken att ha sovmorgon på lördag och gå upp vanlig tid på måndagen. Huuuuhhhhh
För att det är på vintern det är mörkt. På sommaren spelar ju tiden föga roll eftersom det är ljust mest hela tiden. 🤦‍♂️

Jag går upp samma tid på helgen som på vardagar och jag har som sagt inget behov av att åka utomlands. Men skulle jag göra det så vore det troligen för nån slags fördel. Någon sådan ser jag inte med att ställa om tiden två gånger om året helt i onödan.

Fast du får ju en fördel: ljusare kvällar på våren och sensommaren... Här i Stockholm går solen ned ca 18:30 sista dagen med normaltid i slutet av mars och 19:30 dagen därpå.

Sedan kanske du inte värderar det särskilt högt. Men iaf för min del så är det till viss glädje just i och med att man kan cykla efter jobbet på ett annat sätt i april och augusti-september jmf om vi hade haft konstant normaltid. 🙂

Fast du får ju en fördel: ljusare kvällar på våren och sensommaren... Här i Stockholm går solen ned ca 18:30 sista dagen med normaltid i slutet av mars och 19:30 dagen därpå.

Sedan kanske du inte värderar det särskilt högt. Men iaf för min del så är det till viss glädje just i och med att man kan cykla efter jobbet på ett annat sätt i april och augusti-september jmf om vi hade haft konstant normaltid. 🙂
Visst är det trevligt med ljusare kvällar, men det är inte värt priset, några veckor senare är det ljust 19:30 utan att ställa om klockan. =)

Det är några veckor om året det blir skillnad, inte värt besväret om du frågar mig. De flesta veckorna med sommartid är det mer än tillräckligt ljust ändå. På vintern hade timmen gjort mer nytta, åtminstone för mig.

För att det är på vintern det är mörkt. På sommaren spelar ju tiden föga roll eftersom det är ljust mest hela tiden. 🤦‍♂️

Jag går upp samma tid på helgen som på vardagar och jag har som sagt inget behov av att åka utomlands. Men skulle jag göra det så vore det troligen för nån slags fördel. Någon sådan ser jag inte med att ställa om tiden två gånger om året helt i onödan.
Nu handlar denna tråd om att vägra vintertid- och uppskatta sommartid - så du är härmed diskvalificerad!

Hur kom de fram till den Europadefinitionen?
Menar du kartbilden? Ingen aning men jag hittade flera väldigt lika vid en googling så jag gissade att den var korrekt utan att ha kollat. Kan så klart vara fejk. Men för mig som åkt buss genom delar av Australien känns den väldigt realistisk...
Oavsett, Australien är stort och har helt olika förutsättningar i norr och söder.

Menar du kartbilden? Ingen aning men jag hittade flera väldigt lika vid en googling så jag gissade att den var korrekt utan att ha kollat. Kan så klart vara fejk. Men för mig som åkt buss genom delar av Australien känns den väldigt realistisk...
Oavsett, Australien är stort och har helt olika förutsättningar i norr och söder.
Tycker jag saknar åtminstone Sverige, Norge, Island, Finland och en bit av Ryssland i det som anses vara Europa.

Tycker jag saknar åtminstone Sverige, Norge, Island, Finland och en bit av Ryssland i det som anses vara Europa.
Du hade sett ganska lite av Sverige, Norge, Island, Finland på den kartan, men visst skulle de södra delarna av Skåne kanske fått plats. Det som saknas mer synligt är stora delar av Belarus och Ukraina samt delar av Baltikum och lite av Ryssland? Oavsett, det ger en ungefärlig uppfattning av hur stort Australien är.

Du hade sett ganska lite av Sverige, Norge, Island, Finland på den kartan, men visst skulle de södra delarna av Skåne kanske fått plats. Det som saknas mer synligt är stora delar av Belarus och Ukraina samt delar av Baltikum och lite av Ryssland? Oavsett, det ger en ungefärlig uppfattning av hur stort Australien är.
Det är inte hela Europa och ingen som påstått det. Det är nog tex därför det står "Europes area as shown'.
Men syftet är ju att visa hur stort Australien är, och det syftet uppfyller den.
Det finns en del lurigheter i kartprojektioner och hur vi är vana att titta på dem (just Aus och Europa borde dock inte vara så olika).Framförallt om man jämför länder långt ifrån ekvatorn med länder nära ekvatorn kan man bli överraskad när man läser arean.
Jag tror tex få svenskar skulle gissa att Japan är större än Tyskland.

En ryss och en nordkorean gick en promenad på taigan och diskuterade livets och universums stora och små mysterier.
- Vilken planet tycker du vi har bäst nytta av, solen eller månen? (asså "planet", de var inte jätteklyftiga)
- Det måste ju vara månen, den har man mest nytta av.
- ?
- Den lyser upp när det är mörkt på natten. Solen, den är ju bara uppe när det ändå är ljust.

Att det upplevs jobbigt, ok, men den generella diskussionen brukar vara mental ohälsa pga att man går upp en timma annorlunda än någon annan gång och att man blir störd i sit liv i två veckor pga detta

Nu handlar denna tråd om att vägra vintertid- och uppskatta sommartid - så du är härmed diskvalificerad!
Vaaa, det är ju det jag gör! 🤔

Att det upplevs jobbigt, ok, men den generella diskussionen brukar vara mental ohälsa pga att man går upp en timma annorlunda än någon annan gång och att man blir störd i sit liv i två veckor pga detta
Det är nog snarare det plötsliga mörkret på eftermiddagarna som skapar ohälsa. Att gradvis vänja sig är en helt annan femma än att dra ner rullgardinen en viss dag, tycker i alla fall jag.

Jag går upp när det lik förbannat är mörkt, så nu blir det mörkt både till och från jobbet. Tack som fan. 😖

Tillbaka
Topp