[OT] OT-frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det lär väl vara antingen external för bb eller internal för kassett.
Lite svårt läge här, ser ut som reminicenser av kuggar både in- och externt. Skarpare bild hjälper kanske men har avdragaren inget material att greppa i blir det svårt hursom.
Screenshot_20260419_173255_Chrome.webp

Den ena är från tiden innan de kom på att använda vevlagerverktyg. När genomgående axel var ganska nytt fortfarande. Så skivan det frågades om måste vara rätt gammal? Jag hade hellre bytt till en ny låsring av modernare snitt. Nån här lär ju ha en i skrotlåda.

Jag vet inte vad de menar med att det är för sm rt10.
Rt10 är skitskivor i stansad plåt med vanliga lås

Jag har 3 st av följande altandörr i mitt hus.

IMG_3817.webp

På två av dem stannar den öppnade dörren i sitt läge när jag vrider ner handtaget. På den tredje, i bild, med sitt sladdriga handtag, står dörren och fladdrar. Räcker det med att byta handtag (ngt standard från Assa tror jag), dvs att något i handtaget har gängat sönder, eller sitter problemet djupare?

På två av dem stannar den öppnade dörren i sitt läge när jag vrider ner handtaget. På den tredje, i bild, med sitt sladdriga handtag, står dörren och fladdrar. Räcker det med att byta handtag (ngt standard från Assa tror jag), dvs att något i handtaget har gängat sönder, eller sitter problemet djupare?
Har den nu fladdrande dörren tidigare gått att bromsa genom att fälla ned handtaget?
Dvs vet du att det finns friktionsmekanism i den fladdrande dörren?
I ett tidigare boende satte jag en dörrbroms i överkant på altandörren, jag tror det var en sådan här

Har den nu fladdrande dörren tidigare gått att bromsa genom att fälla ned handtaget?
Dvs vet du att det finns friktionsmekanism i den fladdrande dörren?
I ett tidigare boende satte jag en dörrbroms i överkant på altandörren, jag tror det var en sådan här
Jag inbillar mig att det har gått. Vinden ligger dessutom på rätt bra på den sidan så jag hade gärna sett en fix. Oavsett är handtaget sladdrigt trots att skruvar fästs så det blir nog att byta.

Handtaget måste koppla till nåt som bromsar/låser dörren i sin position. Rimligen är det staget som sitter likt en dörrbroms på ovansidan dörrbladet. Är det Assa eller liknande vanligt förekommande så lär det finnas kunskap hos närmsta fackbygghandel om det går att lösa enkelt. Utanpåliggande dörrbromsar brukar vara stora och tunga och kanske inte alltid kompatibla att skruva fast i vilken dörr som helst.
Detta skrivet som en ren killgissning med förhoppning om att åtminstone bli motbevisad om att utanpåliggande dörrbromsar kan vara smutta och enkla att montera.

Handtaget måste koppla till nåt som bromsar/låser dörren i sin position. Rimligen är det staget som sitter likt en dörrbroms på ovansidan dörrbladet. Är det Assa eller liknande vanligt förekommande så lär det finnas kunskap hos närmsta fackbygghandel om det går att lösa enkelt. Utanpåliggande dörrbromsar brukar vara stora och tunga och kanske inte alltid kompatibla att skruva fast i vilken dörr som helst.
Detta skrivet som en ren killgissning med förhoppning om att åtminstone bli motbevisad om att utanpåliggande dörrbromsar kan vara smutta och enkla att montera.
Dörrbromsen är nedfasad i ovansidan av dörren och torde vara ganska enkel att byta, om det inte vore för att takets överhäng hindrar access. Det går såklart att lyfta av dörren men där nånstans tar min ork slut, då dörren ändå inte är tänkt att stå öppen under några längre perioder - hunden är lite väl förtjust i kaniner etc som brukar hänga på åkern utanför.

Dörrbromsen är nedfasad i ovansidan av dörren och torde vara ganska enkel att byta, om det inte vore för att takets överhäng hindrar access. Det går såklart att lyfta av dörren men där nånstans tar min ork slut, då dörren ändå inte är tänkt att stå öppen under några längre perioder - hunden är lite väl förtjust i kaniner etc som brukar hänga på åkern utanför.

Det går att montera en sån här. Jag har det på mina altan/balkongdörrar. Nackdelen är att man måste komma ihåg att låsa och låsa upp den separat.

Finns det ett bättre alternativ än trälim när man behöver ”loctite men för trallskruv i trall”?

Kommer befinna mig i Borlänge på lördag. Om prognosen stämmer(?) så ska det vara ihållande regn hela dagen.
Någon som har något tips på inomhusaktivitet inom en radie om säg 50 km? Äventyrsgruvturen är gjord så det blir det inte den här gången.
Tack på förhand.

Kommer befinna mig i Borlänge på lördag. Om prognosen stämmer(?) så ska det vara ihållande regn hela dagen.
Någon som har något tips på inomhusaktivitet inom en radie om säg 50 km? Äventyrsgruvturen är gjord så det blir det inte den här gången.
Tack på förhand.
Åk till Carl Larsson-gården! 33 km från Borlänge. Ta den guidade turen, det är så värt det.

Vad kan man, förutom cykla, göra med barn typ organiserat som kurs, charter eller liknande? Nån vecka på destination.

-segling. Helst jollekurs men kan segla så kunde räcka med tillgång till båtar
-vindsurf. Lite tvek på att barnet är taggat
-vågsurf. Kanske. Talang kan vara en issue för båda
-kite, wing. En fjortis kommer ingenstans på en vecka?
-klättra, ja men jag är för tjock barnet extrem otaggat
-hajk/vandra. Jag extremt otaggad men visst. Finns mygg i alperna?

andra sporter och tips på destinationer? Dest + organisatör alltså.

Cykla park kan funka men vore kul om det är organiserat med jämnåriga på samma nivå vilket känns optimistiskt

Vad kan man, förutom cykla, göra med barn typ organiserat som kurs, charter eller liknande? Nån vecka på destination.

Cykla park kan funka men vore kul om det är organiserat med jämnåriga på samma nivå vilket känns optimistiskt
Om barnen är med i någon förening redan för sport/aktivitet brukar väl dom anordna läger/kurser osv under somrar. Kan vara svårt att hitta något där andra jämnåriga gör samma sak annars. Får nog bli familjen som gör nåt ihop då?

Om barnen är med i någon förening redan för sport/aktivitet brukar väl dom anordna läger/kurser osv under somrar. Kan vara svårt att hitta något där andra jämnåriga gör samma sak annars. Får nog bli familjen som gör nåt ihop då?
Precis, det är alltså nåt annat jag är ute efter.

Segling är jag rätt säker på att det finns men kan inte hitta just nu.
UCPA har allt och även familj men just nu inget under 18 annat än alpint vad jag kan se

Har ni testat frisbeegolf?

Vi körde Surf med Magnus & Friends en påsk i Portugal. Familjeinriktad surf camp, flerfamiljsboende i villa. Alla nöjda.

Vi körde Surf med Magnus & Friends en påsk i Portugal. Familjeinriktad surf camp, flerfamiljsboende i villa. Alla nöjda.
Precis vad jag menar! Kallt på påsken?
Gissade att surfing skulle komma högt upp på listan. Jolle har väl inte samma vibe (tyvärr, för då hade jag varit en cool dude)

mtb går nog att lösa även om jag ännu inte hittat en faktisk resa och UCPA verkar fantastiskt om man är 18-55. Ska gräva mer i deras familjeveckor.

Precis vad jag menar! Kallt på påsken?
Gissade att surfing skulle komma högt upp på listan. Jolle har väl inte samma vibe (tyvärr, för då hade jag varit en cool dude)

mtb går nog att lösa även om jag ännu inte hittat en faktisk resa och UCPA verkar fantastiskt om man är 18-55. Ska gräva mer i deras familjeveckor.
18 grader i vattnet, inga problem med dräkt.

Surfing är dock svårutövat hemma i Sverige jämfört med många andra vattensporter. Men man blir en hejare på att läsa väderprognoser..

18 grader i vattnet, inga problem med dräkt.

Surfing är dock svårutövat hemma i Sverige jämfört med många andra vattensporter. Men man blir en hejare på att läsa väderprognoser..
Ja, dåligt på det sättet men säkert en upplevelse! Helt klart på listan. Oklart och beroende på dagsform om barnet vill.

Möjligt att det slutar med park (eller inget) men vill kolla runt.
Nästa år är hon 15 och då får jag väl nya instruktioner om vad som gäller

Ja, dåligt på det sättet men säkert en upplevelse! Helt klart på listan. Oklart och beroende på dagsform om barnet vill.

Ja säg det. Min dotter, nu 15, vill inte surfa längre för det är en sån gubbsport som pappa och hans kompisar håller på med. Hon har väninnor som har slutat åka skateboard av samma anledning.

Måste det vara sport/friluftsaktivitet? Då skulle jag föreslå vandring, tex i fjällen eller nåt. Om det inte måste vara sport skulle jag rekommendera någon kreativ kurs (scrolla ner för vuxen + barn) på typ Capellagården på Öland:

Ansökningarna är stängda nu men inför nästa år kanske?

Ja säg det. Min dotter, nu 15, vill inte surfa längre för det är en sån gubbsport som pappa och hans kompisar håller på med. Hon har väninnor som har slutat åka skateboard av samma anledning.
Förhoppningsvis nya ideer nästa år igen! Surf är nog inte gubbigt för tjejer 20+ , men då får man kanske inte följa med.

Här är min fråga om lysrör!

Jag har armaturer utan glimtändare. Så nu behöver jag lysrör med sockel g13, längd 600 mm, med beteckningen hf eller ecg, vad jag förstår.
Tyvärr verkar det vara omöjligt att få tag i i en medelstor svensk stad. Hur gör man?

Här är min fråga om lysrör!

Jag har armaturer utan glimtändare. Så nu behöver jag lysrör med sockel g13, längd 600 mm, med beteckningen hf eller ecg, vad jag förstår.
Tyvärr verkar det vara omöjligt att få tag i i en medelstor svensk stad. Hur gör man?
Du köper led-lysrör T5, finns de flesta försäljningsställen, tex Clasan
Lysrör, LED-lysrör, lysrörsarmatur | Kompaktlysrör, T8, T5 mm https://share.google/NWTaNWWh2Gyzcr6ai

Ja, det stämmer. Ganska små och diskreta, lågt i tak så det passar med liten armatur. Inte nya, mer än tio år gamla. Känns dymt att behöva byta ut dem, men om det behövs så gör jag väl det.
17862030334896108041834480732715.webp
17862030644142471628670644206696.webp
1786203085324469124239591093919.webp
17862031099057963882279000105294.webp

Tillbaka
Topp