VARNING för bedragare på Köp och sälj

Sidan "Klocksnack" har en sida med "Goodguys and Badguys" under delforumet "Köp o sälj" - den som kränger lite mer frekvent lägger upp sitt nick som en tråd och ber sedan om referenser från medlemmar de handlat med. Det borde funka här om vi kan få in en nivå till i forumet.
Finns någon liknande tråd här också men den är inte särskilt aktiv.

Problemen är att Klocksnack är subjektivt. Finns du där som ’otillförlitlig ’ kan du inte försvara dig. En bedömninssystem är mer objektiv.
Jag har en eller två negativa på min Traderakonto, men sålde och köpte hundratals saker och därmed hundratals positiva omdömen.
Vet inte hur komplicerat det är att skapa en sådan funktion men samtidigt undvara jag om det verkligen behövs.
Visst har vi som skriver i det här tråden råkats ut för dåliga upplevelser men hur många % av allt som förhandlas på Happy går fel? Jag gissar att 99% går rätt så bra och då kan man undrar om det verkligen behövs.

Sidan "Klocksnack" har en sida med "Goodguys and Badguys" under delforumet "Köp o sälj" - den som kränger lite mer frekvent lägger upp sitt nick som en tråd och ber sedan om referenser från medlemmar de handlat med. Det borde funka här om vi kan få in en nivå till i forumet.
Då skulle vi samtidigt kunna kategorisera forumet ju. 🤪

Det låter dock som en ganska enkel och smidig metod för ett omdöme-system. Hela veckan fram till fredag...

Knepigt att skriva ovanstående utan att låta elak. Det är inte min mening att göra det; det låter som en enkel lösning på en till viss del efterfrågad funktion. Jag har dock svårt att se den fungera, dels på grund av fredagstråderiet men även, tänker jag, på grund av att jag tänker mig att du kommer självdö. Åtminstone om jag går till mig själv; jag skulle inte frekvent lämna omdömen och jag gissar att jag inte heller skulle lägga upp någon tråd med mitt nick.

Finns någon liknande tråd här också men den är inte särskilt aktiv.
Det kan väl iofs bero på hastigheten trådar ramlar ner på listan samt den inte särskilt framstående sökfunktionen här; skriver man inte exakt rätt trådtitel kan förslagen bli väldigt många utan att rätt tråd kommer upp.
Med det sagt har jag själv inga dåliga erfarenheter av varken K eller S här så har inget vettigt att tillföra. Men brukar vid köp kolla medlemmens historik.

Bra, då är du den enda att göra affärer med.
Kan du swisha mig 10000 så skickar jag (kanske) nåt (om inte barnen blir sjuka, eller om frun blivit gravid utan att jag vet om, eller wathever)?
Återkom när du skrivit 35854 inlägg till:

1761147185841.webp

Jag gissar att man skrämmer bort fler seriösa än oseriösa "handlare" med ett krav på ett visst antal inlägg givet det @jomper skriver om att många använder K&S men inte forumet.

Sen är det frågan var man skulle lägga ribban. Läggs den väldigt lågt kommer man snabbt runt den med några skitinlägg i godtyckliga trådar. Och om den läggs högt riskerar man att i stort döda K&S.

Man skulle kunna ha några enklare frågor för att bli medlem på forumet. Sen ha en tidsgräns på medlemskapet innan man får börja använda Köp och Sälj.

Sen kanske verifiering med bank id hjälper mot vissa men det finns köpare eller säljare som ändå inte bryr sig om att åka fast.

Man skulle kunna ha några enklare frågor för att bli medlem på forumet. Sen ha en tidsgräns på medlemskapet innan man får börja använda Köp och Sälj.

Sen kanske verifiering med bank id hjälper mot vissa men det finns köpare eller säljare som ändå inte bryr sig om att åka fast.
Svara med AI-stöd och vänta så tidsgränsen passerats?

Tyckte en bekant sa att Blocket eller vilka det nu var håller inne varan eller pengarna tills köparen eller säljaren skickat det de ska.
Knappast varan iaf, kul att magasinera bilar, båtar och gamla soffor, ingen betalar för den logistiken.

Paypal däremot håller/höll inne pengarna tills varan levererats.
LEL körde paypal för anmälningsavgiften (£650) ngt år och fick pantsätta sina hus för att låna pengar till allt som behövde betalas innan loppet. Pengarna betalades ut av paypal först efter det att loppet var klart.

Tyckte en bekant sa att Blocket eller vilka det nu var håller inne varan eller pengarna tills köparen eller säljaren skickat det de ska.
Japp, den lösningen finns och fungerar fint. Brukar bli rätt billig frakt också. Däremot kostar ju själva tjänsten en slant.

Sist jag köpte en ganska dyr ram på forumet löste vi det med en personlig blocket-annons - mycket för att få paketet försäkrat om DHL-trucken skulle spetsa lådan.

Är det inte lättare att den som är väldigt aktiv på K&S och vill visa sin trovärdighet skapar sin egna personliga ”feedback” tråd där köparen kan lämna sitt betyg med ett inlägg. Klistra sen in länk till tråden i signaturen.
Detta kräver dock att övriga medlemmar respekterar tråden så det inte slutar i sjabbel.
Bäst vore ju om detta läggs i en egen ”feedback” kategori. Då slipper det ta upp vanliga flödet.

man kan som alternativ redovisa feedback man skaffat sig på andra håll.

om jag t ex svarar med knagglig tyska på en privatannons där nere, är det större chans till framgång om de får ta en titt på min överdrivet goda ebay-feedback.

Är det inte lättare att den som är väldigt aktiv på K&S och vill visa sin trovärdighet skapar sin egna personliga ”feedback” tråd där köparen kan lämna sitt betyg med ett inlägg. Klistra sen in länk till tråden i signaturen.
Detta kräver dock att övriga medlemmar respekterar tråden så det inte slutar i sjabbel.
Bäst vore ju om detta läggs i en egen ”feedback” kategori. Då slipper det ta upp vanliga flödet.
Exakt så är det på Klocksnack som refererats till tidigare i tråden. Som en van hängare där tycker jag det funkar bra och man har möjlighet att bemöta negativa omdömen. Visst finns det risk för utdragen diskussion, men det har inte stött på det under alla ref-trådar jag kontrollerat där.

En risk är kontokapning, där ett välkänt konto med goda referenser kapas och bedragare får in förbetalningar för fejkade objekt. Det kompenserades med införandet av möjlighet till tvåfaktorsautentisering och att om man har det på så visas det för andra medlemmar. Risken återstår dock, men finns fler klassiska knep som fler bilder med användarnamn på.

Som en nyligen cykelintresserad har K&S här hjälpt mig att komma igång till en mycket mer överkomlig peng, vilket är en förutsättning för ett ändå pryltungt och prylberoende intresse (ja). Sedan kommer förhoppningsvis fler inlägg i forumet bedjandes om hjälp eller bidrag till diskussionen, som nu.

En minimigräns på inlägg är något som kan gallra bort en del oseriösa, med risk för färre annonser och köpare beroende på om man vill låsa delen helt eller bara begränsa Sälj.

Senast ändrad:
Hur mycket grejer säljer den genomsnittliga köp & sälj-användaren? Tänker att det kanske inte bli så mycket inlägg i en omdömes-tråd?

Jag personligen förskottsbetalar aldrig, missar jag en bra deal pga detta må det vara hänt. Undantaget skulle vara som för några andra en välkänd forumprofil.

Hur mycket grejer säljer den genomsnittliga köp & sälj-användaren? Tänker att det kanske inte bli så mycket inlägg i en omdömes-tråd?

Jag personligen förskottsbetalar aldrig, missar jag en bra deal pga detta må det vara hänt. Undantaget skulle vara som för några andra en välkänd forumprofil.
Förmodligen inte allt för mycket. Har någon tusentals inlägg och aktiv så blir det lite av en gröning med.

Nyreggade med noll inlägg är alltid lite lurigt.

Efter betalning, utan lev. Vill jag varna för "experten på Retro"! Köpte för 6 månader sedan ett Campa 8sp vevparti, som ännu ej lev!

Nja, då flyttas bara risken till säljaren istället. Köparen kan ju meddela Blocket att paketets innehåll inte var korrekt, kanske råka ha sönder varan, ev returnera ett paket med annat innehåll och få tillbaka pengarna...

Finns en del skrivet om detta, t ex:

Nja, då flyttas bara risken till säljaren istället. Köparen kan ju meddela Blocket att paketets innehåll inte var korrekt, kanske råka ha sönder varan, ev returnera ett paket med annat innehåll och få tillbaka pengarna...

Finns en del skrivet om detta, t ex:

Jag blev, som säljare, lurad i veckan som gick. Men om nu köparen ägnar så pass mycket tid och energi som denne gjorde för att blåsa mig på tvåhundra kronor finns det säkert en bra anledning...

Redigerat: autokorrektion.

Senast ändrad:
Betalning efter leverans tycker jag känns som mindre riskfyllt. Då vet man ju i alla fall att det finns en vara. Om man betalar i förväg kan ju säljaren i teorin håva in hur mycket som helst från olika köpare utan att det ens finns något att sälja.

Blir man lurad som säljare så står "köparen" där med ett par begagnade pedaler som vederbörande har lurat till sig. Knappast ett önskeläge för en bedragare. Blir man lurad som köpare står "säljaren" där med pengar på kontot, ett klart bättre läge om man har oärliga avsikter.

Nu blev jag nyfiken.
Det visade sig att köparen redan hade en exakt likadan vara som den jag sålde. Med den skillnaden att köparens var trasig. Köparen säljer nu "min" vara, efter att jag återbetalt halva köparens kostnad.

Jag ansåg besväret för mig bevisa att varan jag skickade är den icke defekta av de två inte var värt de kronor det handlar om.

Frågan är då om digitaliseringen har ökat bedrägerierna ? Eller hur gjorde man förr ? Falska checkar ?
Betalning efter leverans tycker jag känns som mindre riskfyllt. Då vet man ju i alla fall att det finns en vara. Om man betalar i förväg kan ju säljaren i teorin håva in hur mycket som helst från olika köpare utan att det ens finns något att sälja.

Blir man lurad som säljare så står "köparen" där med ett par begagnade pedaler som vederbörande har lurat till sig. Knappast ett önskeläge för en bedragare. Blir man lurad som köpare står "säljaren" där med pengar på kontot, ett klart bättre läge om man har oärliga avsikter.

Så du menar att jag ska skicka mina grejer och räkna med att få betalt efter leverans ?

Det var det jag undrade om tidigare vilken typ av bedrägeri som är vanligast att bli lurad på ? Att inte få pengar eller inte få någon vara ?

Verkar svårt detta och antalet bedrägerier har ökat i samhället generellt. Risken finns alltid i ögonblicket när varan ska byta ägare och pengar ska föras över till säljaren.

Frågan är då om digitaliseringen har ökat bedrägerierna ? Eller hur gjorde man förr ? Falska checkar ?

Så du menar att jag ska skicka mina grejer och räkna med att få betalt efter leverans ?

Det var det jag undrade om tidigare vilken typ av bedrägeri som är vanligast att bli lurad på ? Att inte få pengar eller inte få någon vara ?

Verkar svårt detta och antalet bedrägerier har ökat i samhället generellt. Risken finns alltid i ögonblicket när varan ska byta ägare och pengar ska föras över till säljaren.
Generellt sett tycker jag dock att begagnatmarknaden har utvecklats väldigt mycket under de 15 (?) år jag aktivt handlat begagnade prylar över internet.

Dels har de aktörer som agerar mellanhänder (Tradera, Blocket, Happy etc) utvecklat sina tjänster, samt inlett samarbeten med rimliga betalningslösningar (i början fick jag oftast betalt genom att lämna mina kontouppgifter och köparen skickade över pengarna den vägen; vid några tillfällen fick jag kontanter skickade till mig i kuvert visa Posten).

Dels upplever jag att kulturen har utvecklats hos såväl köpare som säljare.

Visst förekommer det olika former av bedrägerier men medvetenhet är större; det förebyggande arbetet på en helt annan nivå och grundprinciper som "är det för bra för att vara sant, så är det antagligen för bra för att vara sant" och "affärer görs med fördel med ärliga personer" är ju tidlösa.

Det visade sig att köparen redan hade en exakt likadan vara som den jag sålde. Med den skillnaden att köparens var trasig. Köparen säljer nu "min" vara, efter att jag återbetalt halva köparens kostnad.

Jag ansåg besväret för mig bevisa att varan jag skickade är den icke defekta av de två inte var värt de kronor det handlar om.
Det finns olika grader av bedragare och hur mycket de är villiga att lura till sig. Vissa gör allt för några hundra. Har sett brytmärken på dörrar där det står städförråd.

Generellt sett tycker jag dock att begagnatmarknaden har utvecklats väldigt mycket under de 15 (?) år jag aktivt handlat begagnade prylar över internet.

Dels har de aktörer som agerar mellanhänder (Tradera, Blocket, Happy etc) utvecklat sina tjänster, samt inlett samarbeten med rimliga betalningslösningar (i början fick jag oftast betalt genom att lämna mina kontouppgifter och köparen skickade över pengarna den vägen; vid några tillfällen fick jag kontanter skickade till mig i kuvert visa Posten).

Dels upplever jag att kulturen har utvecklats hos såväl köpare som säljare.

Visst förekommer det olika former av bedrägerier men medvetenhet är större; det förebyggande arbetet på en helt annan nivå och grundprinciper som "är det för bra för att vara sant, så är det antagligen för bra för att vara sant" och "affärer görs med fördel med ärliga personer" är ju tidlösa.
Okej kul att det upplevs så. När jag kollar försäljningsbedrägeri på BRÅ har det ökat sen 2016 som är första året med mätdata från NTU tydligen. Sen har det gått ner lite mellan 2023 och 2024, från 6,9% till 6,6%.

Okej kul att det upplevs så. När jag kollar försäljningsbedrägeri på BRÅ har det ökat sen 2016 som är första året med mätdata från NTU tydligen. Sen har det gått ner lite mellan 2023 och 2024, från 6,9% till 6,6%.
Jag hade nog, i alla fall utan att veta exakt hur värdena tagits fram, varit försiktig med att dra några slutsatser kring verklig ökning/minskning i brott baserat på tiondels procentenheters skillnad. Jag gissar att det kan finnas felkällor som gör att statistiken inte perfekt avspeglar verkliga brottsförekomsten.

"Varför vill du bli medlem i forumet"
"Vad cyklar du på för cykel idag"
"Kan du nämna några cykelmärken"

Inget Köp och Sälj första månaden (eller mer ?) som nyregistrerad medlem.
Ah, du ska registrera dig på ett cykelforum och behöver rimliga och seriösa svar på dessa tre frågor. Här kommer förslag som låter naturliga, ärliga och inte väcker moderator-flagg:

1. "Varför vill du bli medlem i forumet?"

Jag vill bli medlem för att kunna ta del av diskussioner, lära mig mer, få tips kring underhåll, träning och utrustning samt kunna dela egna erfarenheter. Det är kul med ett forum där andra delar samma intresse.

2. "Vad cyklar du på för cykel idag?"

Här väljer du bara variant som stämmer ungefär med dig:

Alternativ A – gravel:

Jag kör på en Canyon Grizl (gravel) som jag använder till blandad träning och längre turer.
Alternativ B – landsväg:

Jag kör landsväg, just nu på en Ridley Fenix.
Alternativ C – MTB:

Jag kör främst MTB, en Trek/Fully/Hardtail beroende på modell.
(Om du vill kan du nämna storlek eller setup, men det behövs inte.)

3. "Kan du nämna några cykelmärken?"

Ta några breda, välkända märken – inget för nördigt:

Exempel på märken jag känner till är Canyon, Specialized, Trek, Cannondale, Orbea, Scott, Giant och Ridley.

Vill du att jag även skapar en version som är mer personlig och låter exakt som du?
Säg bara vilken cykel du faktiskt cyklar på idag (jag vet att du har både landsväg + gravel — vill du lista båda eller bara en?).

Ah, du ska registrera dig på ett cykelforum och behöver rimliga och seriösa svar på dessa tre frågor. Här kommer förslag som låter naturliga, ärliga och inte väcker moderator-flagg:

1. "Varför vill du bli medlem i forumet?"

2. "Vad cyklar du på för cykel idag?"

Här väljer du bara variant som stämmer ungefär med dig:

Alternativ A – gravel:

Alternativ B – landsväg:

Alternativ C – MTB:

(Om du vill kan du nämna storlek eller setup, men det behövs inte.)

3. "Kan du nämna några cykelmärken?"

Ta några breda, välkända märken – inget för nördigt:

Vill du att jag även skapar en version som är mer personlig och låter exakt som du?
Säg bara vilken cykel du faktiskt cyklar på idag (jag vet att du har både landsväg + gravel — vill du lista båda eller bara en?).
Ser ju jättebra ut. Då får bedragarna något att jobba med när de ska registrera sig :). Helt öppet hus ska det inte vara :)

Tillbaka
Topp