Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Vill dock ha sträcka för att jag är en ängslig människa som av vana vill ha med ungefärlig loggning av den, och det får man inte med enbart en cykeldator.
Jag får sträcka på min Garmin som helt magiskt verkar kunna se vilken effekt jag puttar in, från trainern. Sträckan stämmer inte helt med Zwift, men någorlunda. Gissar att det beror på att klockan inte vet hur mycket uppför/nerför, vikter, om jag kör i grupp eller ensam.
Är du bara ute efter att logga sträcka borde en Garmin-klicka alltså ge tillräckligt. Puls, effekt, sträcka mm.

Jag också. Men är högst tveksam till om det är värt flera hundra i månaden
Exakt, samma här, det är en mysig plats men är den 250kr-i-månaden-mysig?

Någon som har tips på bra (billig) fristående ipadhållare eller är det bara att klicka hem första bästa från Bezos?

Tidigare har kontot legat kvar med 25km trial per månad. Nu är allt gratis borta men kan inte tänka mig annat att kontot ligger kvar utan subscription

Exakt, samma här, det är en mysig plats men är den 250kr-i-månaden-mysig?

Någon som har tips på bra (billig) fristående ipadhållare eller är det bara att klicka hem första bästa från Bezos?

Du har ingen du känner som har en 3D-skrivare ? , en sån hållare borde ju vara lätt och skriva ut

Säsongspremiär för mig idag. Får se om den gamla kickr 2:an håller en vinter till. Den börjar ge ifrån sig lite mystiska skrapljud. :)

Tänker att den ska stå på golvet så det kan bli en bökig utskrift.
Notställ är poppis och kostar inte mycket.

Själv har jag beställt det officiella, vill inte ha mer grejer på golvet.

Ja så är teorin. Men jag har alltså noterat att min klocka inte verkar läsa pulsen rätt just under sådana pass. Har en svag misstanke om att den känner av pulsbandet men ändå inte använder det, så något blir knas. Skall testa att para bandet med klockan för att semä.
Eftersom någon mer kände till problematiken med Garmin-klicka kombinerat med Zwift och pulsband, lite mer utredning:
Min klocka läser pulsen alldeles utmärkt i vardagen, vid löpträning, vid gymträning osv. Men i dag på cykeln när jag jämförde kunde jag se att när pulsband/Zwift visade 145 visade klockan 100. Något med pulsband/trainer verkar alltså störa mätningen. Oklart hur, antar att klockan tar emot signaler som den hanterar dåligt.
Men om jag tvingar klockan att läsa pulsbandet i stället för den egna pulsmätningen löser det ju problemet. Så nu är den inställningen gjord, förhoppningsvis en gång för alla.
Ett annat alternativ är möjligheten att få klockan att sända pulsen (finns åtminstone på min Epix Pro), och därmed skippa pulsband, om det nu hade läst rätt. Men det har jag inte testat.

Frågan är väl vad klockan visar för puls när cyklar annat än trainer
Utan att ha testat medvetet har jag inte reagerat på att den visar fel. Och hade den visat 40 slag för lågt borde jag varit död då den varit uppe runt 170. Jag tror alltså att problemet hänger ihop med trainer eller pulsband

Edit: utdrag av min puls enligt klockan.
I det ena fallet, med vanlig pulsmätning av klockan, tränar jag den stund pulsen ligger flat lågt. Dagens träning med pulsbandsmätning ger högre puls (ja jag tog det lugnt, det är inte klockans fel att pulsen toppar lågt)

Bilagor

• Screenshot_20251026-141730.webp
    Screenshot_20251026-141730.webp
    5.2 KB · Besök: 28
  • Screenshot_20251026-141708.webp
    Screenshot_20251026-141708.webp
    4.8 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Min enkla Garminklocka läser puls helt kaotiskt utan någon som helst tillförlitlighet. Det är ytterst sporadiskt när den mäter bra eller dåligt dessutom (verkar inte ha med kontakt mot huden att göra). Även i perioder då den hänger med någorlunda ligger den alltid lite lågt, speciellt när man kör korta intervaller eller så.

Har kört pulsband och cykeldator parallellt med klockan för att kolla tillförlitlighet på ett enkelt sätt.

Gissar att nya dyra klockor är lite bättre men förmodligen långt ifrån bra. Har tydligen en del att göra med vem som mäter också - på vissa fungerar det okej, på andra inte. På mig fungerar det värdelöst..

Min enkla Garminklocka läser puls helt kaotiskt utan någon som helst tillförlitlighet. Det är ytterst sporadiskt när den mäter bra eller dåligt dessutom (verkar inte ha med kontakt mot huden att göra). Även i perioder då den hänger med någorlunda ligger den alltid lite lågt, speciellt när man kör korta intervaller eller så.

Har kört pulsband och cykeldator parallellt med klockan för att kolla tillförlitlighet på ett enkelt sätt.

Gissar att nya dyra klockor är lite bättre men förmodligen långt ifrån bra. Har tydligen en del att göra med vem som mäter också - på vissa fungerar det okej, på andra inte. På mig fungerar det värdelöst..
Bortsett från det problem jag skrivit om här funkar min klocka såvitt jag kan bedöma klockrent (hö hö). Hänger med bra med hur jag känner att pulsen rör sig, tex vid intervallträning.
Men jag har ju inte gjort någon vetenskaplig jämförelse på ett tag. Jag hade tidigare en Fenix 6 och nu en Epix Pro, så det är ju ut högre skalan. Tror billigare klockor har enklare sensorer som kanske inte är like bra.

Tog en titt i Garmin Connect nu och under intensiva minuter så står det att de kommer från aktivitet. En aktivitet som jag endast kört i Zwift (kopplat till GC), ej startat i klockan

1000024223.webp

Tog en titt i Garmin Connect nu och under intensiva minuter så står det att de kommer från aktivitet. En aktivitet som jag endast kört i Zwift (kopplat till GC), ej startat i klockan

Visa bilaga 800764
Så ser det ut för mig också där klockan har plockat upp pulsen. Som i dag när klockan var kopplad till den externa sensorn. Men i fredags fick jag fortfarande 3 minuter på Zwiftande, och de syns inte så. Däremot har "move IQ" gett mig en massa intensiva minuter på fredag kväll som den kallar cykling. I själva verket bar jag en massa tunga prylar...

Beställde en Ride i torsdags och Fedex lovade leverans idag.

3 kollin totalt, det kom en liten skåpbil på morgonen och lämnade dom två små. "Det sista kommer säkert imorgon",

Tänkte att det var lite opraktiskt, då det bara är idag jag jobbar hemma, men misstänkte att den tunga ramen skulle komma med lastbil senare.

Nu fick jag mail om att 3e kollit levererats, till andra sidan stan, med ett mottagarnamn som absolut inte är mitt.
Hurra för Fedex

Beställde en Ride i torsdags och Fedex lovade leverans idag.

3 kollin totalt, det kom en liten skåpbil på morgonen och lämnade dom två små. "Det sista kommer säkert imorgon",

Tänkte att det var lite opraktiskt, då det bara är idag jag jobbar hemma, men misstänkte att den tunga ramen skulle komma med lastbil senare.

Nu fick jag mail om att 3e kollit levererats, till andra sidan stan, med ett mottagarnamn som absolut inte är mitt.
Hurra för Fedex

Min komm okså i 3 paket . 2 av dom levererades av lokalbudfirma på förmiddagen och sen komm postnord på eftermiddagen med ramen.

Fedex brukar bara levera till sverige sen brukar en 3 partsfirma ta över . Trodde inte dom skötte själva hemleveransen med.

Min komm okså i 3 paket . 2 av dom levererades av lokalbudfirma på förmiddagen och sen komm postnord på eftermiddagen med ramen.

Fedex brukar bara levera till sverige sen brukar en 3 partsfirma ta över . Trodde inte dom skötte själva hemleveransen med.
I Stockholm levererar som själva iallafall.

Men creds till deras lösnings-orienterade kundtjänst. Prick 2 timmar efter den felaktiga leveransen så kom den åkandes ensam i en stor lastbil.

Bortsett från det problem jag skrivit om här funkar min klocka såvitt jag kan bedöma klockrent (hö hö). Hänger med bra med hur jag känner att pulsen rör sig, tex vid intervallträning.
Men jag har ju inte gjort någon vetenskaplig jämförelse på ett tag. Jag hade tidigare en Fenix 6 och nu en Epix Pro, så det är ju ut högre skalan. Tror billigare klockor har enklare sensorer som kanske inte är like bra.
Oavsett Garmin klocka/modell tror jag att det relativt sällsynt att idrottare förlitar sig på klockans inbyggda sensor för pulsmätning under träning. Det förekommer självklart men enligt mitt intryck "ganska sällsynt", om man däremot inte bryr sig om "mera exakt pulsmätning" spelar det ju ingen roll.

Oavsett Garmin klocka/modell tror jag att det relativt sällsynt att idrottare förlitar sig på klockans inbyggda sensor för pulsmätning under träning. Det förekommer självklart men enligt mitt intryck "ganska sällsynt", om man däremot inte bryr sig om "mera exakt pulsmätning" spelar det ju ingen roll.
Säkert sant. För mig är den tillräckligt bra när den fungerar.
Nu skall jag köra stage 4 av Zwift unlocked. Trodde jag. För det står att den kommer först 27/10. 2026 då får jag väl anta...
Edit: nu är jag sur. Hade planerat så jag kunde köra ett specifikt pass kl 16. Men då har inte Zwift fattat att det är den 27:e i dag. Lätt frustrerad väljer jag en gruppträning, intervall. Helt plötsligt har då click-växlarna ändrats till att justera intensiteten på passet. Men inte så att trainern håller rätt effekt, utan styr enbart måleffekten. Och jag kör single speed på låg växel. Kanske har jag missat något, men va f-n😠😡. 20$/månad...

Senast ändrad:
Min wahoo rival är extremt otillförlitlig när det kommer till pulsmätning. Ser den optiska mätningen som helt irrelevant då den kan visa så jäkla konstiga värden. Iom att den mäter så konstigt ofta så vågar man ju inte lita på när den mäter bra. Kör alla pass där puls är relevant med garmin oulsband kopplat till klockan

Expansion av kartorna. För en som precis börjat så var det inte direkt brist på rutter innan. Kul!

Yes riktigt kul att dom expanderar både befintliga kartor samt lägget till nya ställen.

Körde 1 av dom nya rutterna i new york idag på morgonen och den var trevlig .

Låter kul, men jag önskar att de hade hållt tidplanen så stage 4 faktiskt hade funnits redan i går när den skulle komma 😠
ja det var lite irriterande antar jag för dom som kör det där . Jag själv har skippat det där då man ändå bara får lite extra xp för och delta.

Då kan man lika gärna köra med pace-bottarna om man vill ha extra xp och då behöver man inte heller vara knuten till vissa tider och datum

ja det var lite irriterande antar jag för dom som kör det där . Jag själv har skippat det där då man ändå bara får lite extra xp för och delta.

Då kan man lika gärna köra med pace-bottarna om man vill ha extra xp och då behöver man inte heller vara knuten till vissa tider och datum
Man får inte extra xp om man kör med pace bots, utan mer drops.

Jag också. Men är högst tveksam till om det är värt flera hundra i månaden

Älskar miljön och cyklar mest ensam i träningsplaner. Tycker det är värt pengarna. Ska det leva vidare och utvecklas behöver de ta betalt. Sedan är det ju "gratis" för mig då jag köpte ett år via friskvårdsbidraget.

Älskar miljön och cyklar mest ensam i träningsplaner. Tycker det är värt pengarna. Ska det leva vidare och utvecklas behöver de ta betalt. Sedan är det ju "gratis" för mig då jag köpte ett år via friskvårdsbidraget.
Har hört flera som sagt att det är "gratis" pga friskvårdsbidrag. Men det är ju bara sant om du inte hade använt det till något annat. Inget gymkort? Inga liftkort sommar eller vinter? Osv.

Gissningsvis därför hen skrev ”gratis” och inte gratis. På samma sätt som dit gymkort bara är ”gratis” om du inte tänkt köpa Zwift.

Har gym i kontorsbyggnaden så hade inte haft något gymkort annars, så för mig tar jag både Zwift och Trainerroad "gratis" på friskvårdsbidraget. Hade jag betalat allt själv vete sjutton om jag haft Zwift.
På trainer är fokus mycket på strukturerad träning och det tycker jag Zwift är lite så där för.
Så i praktiken sen integrationen pushar jag numera Trainerroadpassen till Zwift och får lite "visuell stimulans" och inte bara staplar.
Sen är det kul med zwift-rando och jag är svag för "climb portals" men det har ju sitt pris.

Är sugen på att testa ICtrainer men samtidigt så länge Friskvårdsbidraget inte ska nyttjas till annat är man ju inte heller superförändringsbenägen :)

Trevligare iaf. Men föredrar fortfarande icke-städerna. Brooklynbron kändes lite värre än en slakmota när det var race. 😀

Fler än jag som märkt av en rejäl fördröjning i backar? Det blir tydligt tex nu i NY när man åker upp från tunnelbanan. Halva backen hinner gå innan motståndet ökar, och väl uppe måste jag vänta innan jag växlar upp igen för det hänger kvar flera sekunder. Irriterande.

Ja otroligt hur jobbigt det kan bli i racetempo.
Sedan att alla (ok "många") kör typ järnet allt vad de kan uppför 🥲 🥲 Nu var det rätt länge sedan jag provade race men mindes att jag var tvungen att ställa mig upp under ganska stora delar av backarna för att kunna producera den kraft som krävdes i idiotkörningar uppför. Speciellt längre uppförslut kunde vara ohyggligt tuffa, de kortare var enklare hantera.

Jag upplever det svårt att trycka på så vansinnigt utomhus som det ofta blir i Zwift race.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp