Tjena!
Jag läste nog fel någonstans, att jag skriver precis vad du menar skriver jag också. I vissa förhållanden är europeiska bättre. Allt annat har ju med ämnet att göra, men du vill väl inte läsa det eftersom det inte är positivt för dina synpunkter.
Du länkar till ett test där ett nordiskt däck är sämre? Där jag dessutom inte kan se vad det är för däck.
Då kan jag länka till ett test som visar helt tvärt om.
Jag kan också göra ett eget test där jag provar mina sommardäck (ultra high performance som absolut inte är gjorda för halt väglag) mot de dubbfria däcken som jag fick med när jag köpte bil till dottern. Jag tror mina sommardäck vinner på i princip alla underlag jämfört med skräpdäcken jag fick med.
Jag läser och tittar på väldigt många däcktester eftersom jag tycker det är ett oerhört intressant ämne och eftersom det berör mitt yrke.
Jag har provkört oerhört många däckmodeller i ungefär alla väglag som existerar och med de flesta bilmodeller som finns. Även om det är en kort provkörning i 40-45 km/h så innehåller den både lite hårdare inbromsning och kurvor. Även på den lilla sträckan så börjar man rätt fort en uppfattning om vad som är bra och dåligt.
Vad du än säger så kommer du aldrig kunna övertala mig att europeiska friktionsdäck är en bra ide i Sverige.
Den lilla fördelen dom har i plusgrader är verkligen liten jämfört med den stora nackdelen dom har vid minusgrader.
Enligt mig borde kraven på däck som säljs vara extremt mycket högre än vad som är idag. Det är ett skämt att det får säljas så dåliga däck som det görs idag.
Det arbetas friskt med trafiksäkerhet idag, men dom fyra viktigaste punkterna på bilen har väldigt få regler att följa.