Köpråd heldämpad mtb max 40 000kr

Hej!
Har idag en Orbea Laufey h10 men är sugen på att skaffa en heldämpad trail cykel istället.
Kör väl mest vanliga stigar men vill också att den ska funka att cykla på i bike parks (är nybörjare så blir mest blåa leder).
Har en maxbudget på absolut max 40 000kr. Men helst runt 30 000kr. Går det att köpa en heldämpad cykel som har minst
lika bra komponenter som Laufey h10? Vill ju inte byta ner mig liksom eller måste man spendera mer?

Har kikat runt lite på vad jag kan hitta som finns inne nu i min storlek (163 cm) på de cykelsidor jag känner till och
har kikat lite på dessa.

Är någon av dessa ett bra alternativ tror ni eller är något helt annat mer prisvärt?
Skulle kunna tänka mig något begagnat, men finns ju inte jättestort urval när man inte är speciellt lång..

Tacksam för svar!

Jag förstår inte varför du bara tittar hos svenska butiker. Det finns så många bra cyklar hos tyskarna till jätte bra priser, till Black Friday blir det säkert ännu bättre. Då är det möjligt att hitta en bra cykel med el växlar och kolfiberhjul för ca 30-35 tusen.

Några tips här:
https://www.sportokay.com/de_de/giant-trance-x-advanced-1-29-2024-all-mountainbike.html? (el växlar och kolfiberhjul, 150/140 mm)
https://www.biker-boarder.de/cannondale/3109840.html (el växlar, 150/140 mm)
https://www.mount7.com/giant-trance-x-advanced-2-2024.html (kolfiberhjul, 150/140 mm)

Jag förstår inte varför du bara tittar hos svenska butiker. Det finns så många bra cyklar hos tyskarna till jätte bra priser, till Black Friday blir det säkert ännu bättre. Då är det möjligt att hitta en bra cykel med el växlar och kolfiberhjul för ca 30-35 tusen.

Några tips här:
https://www.sportokay.com/de_de/giant-trance-x-advanced-1-29-2024-all-mountainbike.html? (el växlar och kolfiberhjul, 150/140 mm)
https://www.biker-boarder.de/cannondale/3109840.html (el växlar, 150/140 mm)
https://www.mount7.com/giant-trance-x-advanced-2-2024.html (kolfiberhjul, 150/140
Tack dessa såg lite intressant ut. Vilka tyska sidor vet du om som är "okej" att köpa från. Om jag väntar till black Friday, vilka modeller borde jag hålla utskick efter?

Kolla propain och canyon, väldigt mycket för pengarna tycker jag. Även Radon brukar ju vara mycket cykel per krona.
Är någon av dessa något att ha?

Tack dessa såg lite intressant ut. Vilka tyska sidor vet du om som är "okej" att köpa från. Om jag väntar till black Friday, vilka modeller borde jag hålla utskick efter?
Finns många som skickar till Sverige (åtminstone när jag kollade sist och med undantag för Trek cyklar) och har bra rabatter:
www.mount7.com
www.biker-boarder.de
www.nencinisport.it
www.lucky-bike.de
www.liquid-life.com
www.sportokay.com
www.ibksport.eu
www.bike-mailorder.com
www.bike24.de
www.bike-discount.de
www.hibike.com

Jag skulle aldrig välja en så tung cykel som Canyon Spectral, särskilt till detta pris.
Finns som sagt lättare cyklar med bättre specs till bra priser.

Finns många som skickar till Sverige (åtminstone när jag kollade sist och med undantag för Trek cyklar) och har bra rabatter:
www.mount7.com
www.biker-boarder.de
www.nencinisport.it
www.lucky-bike.de
www.liquid-life.com
www.sportokay.com
www.ibksport.eu
www.bike-mailorder.com
www.bike24.de
www.bike-discount.de
www.hibike.com

Jag skulle aldrig välja en så tung cykel som Canyon Spectral, särskilt till detta pris.
Finns som sagt lättare cyklar med bättre specs till bra priser.
Okej tack så mycket, jag har tyvärr ingen som helst kunskap om vilka specs som är bra, så har oerhört svårt att kunna jämför vilka cyklar som är bra och värt pengarna. Vikten kan jag självklart jämföra själv men det kan man väl inte enbart gå på?

Eftersom jag har en Offering själv.
Det finns en Small i svart.
synd att den bara fanns i svart, är inte jättesugen på en "helsvart" cykel, tycker det är lite tråkigt.

imho är elväxlar det mest onödiga att lägga pengar på om man köper en ny cykel med budgettak, särskilt i 30-40.000
Som TS redan har en laufey så borde du kunna räkna ut rätt storlek genom tabell och därmed kunna köpa online. Enda skillnaden med fs mot ht är att HA håller sig ungefär samma saggat på en fs medan den blir nån grad (minst) brantare på ht.
Och givet att jag inte håller mig ajour på priser nu så brukar väl Occam vara prisvärda, likaså Cube stereo, Radon (slide för trail?), YT är nog lite sketchy att handla av f.n. tyvärr.

Propains Hugene är nyligen uppdaterad så än har den nog inte varit aktuell för någon prissänkning.
I enklaste utförandet så har den en Rockshox Psylo -gaffel som känns lite som ett oprövat kort, hade själv hellre valt den med Marzocchigaffeln men då kostar den väl mer än 40k.

Spectral 125 - Bra pris var det men generellt en nedgradering vad gäller specifikationerna. Den väger lika mycket som vanliga Spectralen så då kan man väl lika gärna köpa en sån?

Har du tänkt behålla Laufeyn? Den borde rimligen kunna vara ett bra komplement som stigcykel om du vill köpa en FS med längre slaglängd. Ska du ha bara en cykel så hade jag kanske nöjt mig med 140 mm slaglängd fram. Längre än så blir cyklarna som regel markant tyngre och mindre trampeffektiv vid stigcykling. Då är kanske Canyons Neuron CF7 mer intressant än Spectralerna t.ex.

Propains Hugene är nyligen uppdaterad så än har den nog inte varit aktuell för någon prissänkning.
I enklaste utförandet så har den en Rockshox Psylo -gaffel som känns lite som ett oprövat kort, hade själv hellre valt den med Marzocchigaffeln men då kostar den väl mer än 40k.

Spectral 125 - Bra pris var det men generellt en nedgradering vad gäller specifikationerna. Den väger lika mycket som vanliga Spectralen så då kan man väl lika gärna köpa en sån?

Har du tänkt behålla Laufeyn? Den borde rimligen kunna vara ett bra komplement som stigcykel om du vill köpa en FS med längre slaglängd. Ska du ha bara en cykel så hade jag kanske nöjt mig med 140 mm slaglängd fram. Längre än så blir cyklarna som regel markant tyngre och mindre trampeffektiv vid stigcykling. Då är kanske Canyons Neuron CF7 mer intressant än Spectralerna t.ex.
Är osäker om jag ska behålla Laufeyn, för har en el mtb som jag också cyklar med mycket på stigarna då han jag brukar cykla med bara kör el och är svårt att hänga på utan. (så är egentligen inte min första fs heheh). Men vill ha en cykel som jag kan ha om jag åker till ngn bike park, eller för omväxling, är ju inte alltid man vill köra el heller. Så vet inte riktigt om 3 cyklar är aktuellt heheh, men har inte bestämt än. Kommer i alla fall inte sälja den innan jag köper något nytt

Cube har sitt modellprogram med ONE44, ONE55 o.s.v. i kolfiber som är lätta cyklar och som har sålts till riktigt bra priser. Verkar populär då de är svårare att hitta nu. Bland @pach's alla länkar så fanns dessa. Särskilt ONE55an är riktigt bra specad för pengarna. OBS att Cube är något små i storlekarna.
Verkar skicka till Sverige.

Är lite orolig att den är för stor om man kollar på sizeguide, jag är 163 cm och grenmått runt 74cm om jag mätt rätt. Vilket gör att jag inte riktigt passar även dem minsta storleken.
Skeen trail 8

Verkar har 392mm sadelrör. Min dotter är 160, knappt, och har en cykel med 380mm. Det borde funka med 125mm dropper. Hon har några cm tillgodo.

Cube har tidigare varit höga men de nya ser bra ut. På äldre cyklar kan det vara en bra bit över 400.

Skeen trail 8

Verkar har 392mm sadelrör. Min dotter är 160, knappt, och har en cykel med 380mm. Det borde funka med 125mm dropper. Hon har några cm tillgodo.

Cube har tidigare varit höga men de nya ser bra ut. På äldre cyklar kan det vara en bra bit över 400.
Är väl i så fall denna som verkar finnas inne i den minsta storleken (förutom en helsvart, som jag inte är så sugen på) är den ngt bra alternativ?

Cube har sitt modellprogram med ONE44, ONE55 o.s.v. i kolfiber som är lätta cyklar och som har sålts till riktigt bra priser. Verkar populär då de är svårare att hitta nu. Bland @pach's alla länkar så fanns dessa. Särskilt ONE55an är riktigt bra specad för pengarna. OBS att Cube är något små i storlekarna.
Verkar skicka till Sverige.
Blir lite rädd när jag läser denna review

"The CUBE might look promising at first but turns out to be a bit of a sheep in wolf’s clothing – it’s stubborn and sluggish at low speeds, and hard to control when it gets scared. On paper, you get a top-tier spec and some interesting frame features at a very attractive price. Upon closer inspection, however, the CUBE Stereo ONE55 C:62 SLT 29 has some major flaws in the spec, and fails to impress on the trail. The high front end conveys huge amounts of confidence, but the handling is somehow simultaneously sluggish and nervous, which has a real impact on the bike’s trail performance."

men jag vet inte.

Kanske inte spelar någon roll, men de flesta radon heldämpade (bland annat skeen och slide) tas ur produktion framöver enligt deras Facebooksida.

"The CUBE might look promising at first but turns out to be a bit of a sheep in wolf’s clothing – it’s stubborn and sluggish at low speeds, and hard to control when it gets scared. On paper, you get a top-tier spec and some interesting frame features at a very attractive price. Upon closer inspection, however, the CUBE Stereo ONE55 C:62 SLT 29 has some major flaws in the spec, and fails to impress on the trail. The high front end conveys huge amounts of confidence, but the handling is somehow simultaneously sluggish and nervous, which has a real impact on the bike’s trail performance."

men jag vet inte.
Den recensionen har dragits fram förr och nagelfarits. Grejen är att de har fått en Endurocykel att testa med alldeles för klena däck. All kritik kunde förklaras av det i princip.
Samma sida, enduro-mtb.com, har denna recension av Cuben fast med något rejälare däck. Då var de inte lika kritiska.

men jag vet inte.
Verkar vara ännu en review där man sätter betyg efter däcken.

Hur som helst, integrerat styre?

Verkar vara ännu en review där man sätter betyg efter däcken.

Hur som helst, integrerat styre?
Den recensionen har dragits fram förr och nagelfarits. Grejen är att de har fått en Endurocykel att testa med alldeles för klena däck. All kritik kunde förklaras av det i princip.
Samma sida, enduro-mtb.com, har denna recension av Cuben fast med något rejälare däck. Då var de inte lika kritiska.
aha okej, dock verkar hemsidan lucky bike inte ha några bra reviews på trust pilot. så blir nog inget köp därifrån hursom.. Och kan inte hitta den någon annan stans i de länkar till tyska sidorna som tidigare skickades eller i Sverige för samma liknande summa.

aha okej, dock verkar hemsidan lucky bike inte ha några bra reviews på trust pilot. så blir nog inget köp därifrån hursom.. Och kan inte hitta den någon annan stans i de länkar till tyska sidorna som tidigare skickades eller i Sverige för samma liknande summa.
Jag har inte hört talas om Lucky bike tidigare så jag vill inte gå i god för dem.

Men de alternativ jag skickade i ursprungsinlägget tycker ni helt går bort ur ekvationen? Föredrar att köpa en cykel från en svensk sida. De flesta tyska sidor som länkats har några oroväckande 1-star reviews på trustpilot så känns lite risky.

Eftersom jag har en Offering själv.
Det finns en Small i svart.
2999 EUR för den här tycker jag ser riktigt fett ut. Om man vill ha en såpass kraftig cykel, diverse bikepark kan ju vara ett rätt brett spann, den är ju en fin allround om det är lite mer utför än uppför, men för att köra topp till botten Åreskutan skulle jag ju välja något större. Åas är det som är bra i bikepark ganska trist, tungt och segt på trampstigar.

Tror du ska börja där kanske; vad ska cykeln vara bra på? Bikeparks eller trampcykla på stig hemma?

De flesta i listan har varit helt OK att handla från, t ex Ibksport.eu, bara att det tar lite längre tid för leverans än från ex-vis bike-discount.de eller bike24.de
Cannondale med bra rabatt och ofta bra reviews:
www.mount7.com Bra reviews på trustpilot
www.biker-boarder.de 21% av reviewsen är på 1 star
www.nencinisport.it Bra reviews
www.lucky-bike.de Kassa reviews
www.liquid-life.com Dåliga reviews
www.sportokay.com 14% 1 star reviews främst gällande returer och kundsupport och leveranstid
www.ibksport.eu 9% 1 star reviews främst gällande returer och kundsupport och leveranstid
www.bike-mailorder.com 17% 1 star reviews
www.bike24.de 9% 1 star reviews främst gällande returer och kundsupport och leveranstid
www.bike-discount.de sisådär reviews
www.hibike.com sisådär reviews
Gemensam nämnare verkar vara att om något går fel verkar det vara väldigt svårt att få support och att skicka tillbaka defekta produkter.

Sen så har väl kanske inte alla svenska cykelbutiker heller jämnt toppbetyg. Men känns ändå lite tryggare och ofta billigare att skicka tillbaka returer (ifall något skulle vara fel). Men är kanske en chansning man får ta när de är så pass mycket billigare?

Senast ändrad:
2999 EUR för den här tycker jag ser riktigt fett ut. Om man vill ha en såpass kraftig cykel, diverse bikepark kan ju vara ett rätt brett spann, den är ju en fin allround om det är lite mer utför än uppför, men för att köra topp till botten Åreskutan skulle jag ju välja något större. Åas är det som är bra i bikepark ganska trist, tungt och segt på trampstigar.

Tror du ska börja där kanske; vad ska cykeln vara bra på? Bikeparks eller trampcykla på stig hemma?
Såhär, tror egentligen inte jag behöver något monster alls. Har bara varit en gång på en bikepark och det var i idre så väldigt enkla leder. Men föredrar kanske lite mer stenigt och rötter än vad det är där på de flesta leder. Men är nybörjare så blir ju max någon enklare röd på ett bra tag. Och stora hopp och dropps lär inte hända. Men vill liksom att den ska kännas trygg utför, är väl framför allt bromsarna jag bryr mig om hahah.

www.mount7.com Bra reviews på trustpilot
www.biker-boarder.de 21% av reviewsen är på 1 star
www.nencinisport.it Bra reviews
www.lucky-bike.de Kassa reviews
www.liquid-life.com Dåliga reviews
www.sportokay.com 14% 1 star reviews främst gällande returer och kundsupport och leveranstid
www.ibksport.eu 9% 1 star reviews främst gällande returer och kundsupport och leveranstid
www.bike-mailorder.com 17% 1 star reviews
www.bike24.de 9% 1 star reviews främst gällande returer och kundsupport och leveranstid
www.bike-discount.de sisådär reviews
www.hibike.com sisådär reviews
Gemensam nämnare verkar vara att om något går fel verkar det vara väldigt svårt att få support och att skicka tillbaka defekta produkter.

Sen så har väl kanske inte alla svenska cykelbutiker heller jämnt toppbetyg. Men känns ändå lite tryggare och ofta billigare att skicka tillbaka returer (ifall något skulle vara fel). Men är kanske en chansning man får ta när de är så pass mycket billigare?
Jag har bara haft bra upplevelser med kundservice hos bike24, bike-discount, bike-mailorder och r2-bike som är mina go-to. Det kan jag inte säga om många svenska butiker. Jag har reklamerat hojar och delar hos nämnda och processen har varit smidig ändå.

Jag har haft problem med alla svenska butiker där jag har beställt som också har fysiskt butik, förutom Cykelcity och TCM. Framförallt att det tar mer än en vecka, och flera mejl, att upptäcka att nåt som jag beställde inte var på lager även om websidan sade att det var på lager. Eller tre veckor och flera mejl för att fixa en broms.

Jag har aldrig haft problem hos BIke24, bike-discount, R2 och bike-components. Också inte vid retur, förutom att det kan tar lite tid innan pengarna är tillbaka på kontot.

Men de alternativ jag skickade i ursprungsinlägget tycker ni helt går bort ur ekvationen? Föredrar att köpa en cykel från en svensk sida. De flesta tyska sidor som länkats har några oroväckande 1-star reviews på trustpilot så känns lite risky.
Occam SL H10 bör vara helt perfekt. Relativt långa kedjestag för en small så balansmässigt får du bra tryck på framhjulet, det ger trygghet utför. Habit är också bra. Hade dock känts konstigt att köpa en aluminium-habit för de pengarna när det går att köpa en i kolfiber till samma pris. Occam LT och Stumpjumper är bra cyklar men de bör rimligen upplevas som väldigt tunga att vara ute och trampa på.

Jag kan också tycka att det kan vara värt att kolla med XXL om de tror att Cube ONE55 kommer att komma in igen. Den sålde de för 27-28tusen för mindre än ett år sedan.

Inga problem med de större tyska/EU-sidorna. Men finns ju ett mervärde att köpa från svenska
Hej!
Har idag en Orbea Laufey h10 men är sugen på att skaffa en heldämpad trail cykel istället.
Kör väl mest vanliga stigar men vill också att den ska funka att cykla på i bike parks (är nybörjare så blir mest blåa leder).
Har en maxbudget på absolut max 40 000kr. Men helst runt 30 000kr. Går det att köpa en heldämpad cykel som har minst
lika bra komponenter som Laufey h10? Vill ju inte byta ner mig liksom eller måste man spendera mer?

Har kikat runt lite på vad jag kan hitta som finns inne nu i min storlek (163 cm) på de cykelsidor jag känner till och
har kikat lite på dessa.

Är någon av dessa ett bra alternativ tror ni eller är något helt annat mer prisvärt?
Skulle kunna tänka mig något begagnat, men finns ju inte jättestort urval när man inte är speciellt lång..

Tacksam för svar!
Övertänk inte för mycket. Att maxa komponenter/krona är inte allt. En viktig faktor är hur snygg den är också :)

Ser på stumper jumper att S1 och S2 har samma höjd. Har man inte extremt långa ben så man vill ha en cykel som är kort som en barncykel så bör man köpa den längre (S2)

Jag tror det är smart att jämföra komponenter och maxa komponenter/krona. Priserna i Sverige är extremt höga tycker jag och att köpa en cykel med dåliga specs för 30K bara för att den är snygg och säljs i Sverige är... konstigt. Särskilt när du kan få el växlar, kolfiberhjul och bra specs till samma peng. Jag säger inte att du behöver el växlar och kolfiberhjul, jag vill bara sätta priserna i perspektiv.
Tänk också på andrahandsvärdet.

Senast ändrad:
Det där är en komplett hoj
1000012905.webp

Jag tror det är smart att jämföra komponenter och maxa komponenter/krona. Priserna i Sverige är extremt höga tycker jag och att köpa en cykel med dåliga specs för 30K bara för att den är snygg och säljs i Sverige är... konstigt. Särskilt när du kan få el växlar, kolfiberhjul och bra specs till samma peng. Jag säger inte att du behöver el växlar och kolfiberhjul, jag vill bara sätta priserna i perspektiv.
Tänk också på andrahandsvärdet.
Visst ska man jämföra. Det är ju inte så att alla cyklar som säljs i sverige har dålig spec. Det jag syftar på är att det ibland går till överdrift att maxa komponenter för en nybörjare som iaf inte har en referensram. Jag skulle personligen köpa en "snyggare" hoj med något sämre spec än en fullkittad Radon för samma pengar :)
Andrahandsvärdet är ju alltid dåligt på en mtb hur man än gör. Överlag skulle jag gissa på att det är lättare att sälja kända/stora märken på blocket etc. Jag får ofta frågan, "Är Trek/Scott bra?" från kollegor. Finns inte en ansats att diskutera vad som sitter på cykeln 😁

Tillbaka
Topp