Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Det man kan hänga upp. Visst. Annars är det nog tyvärr @Luzen s ordning som gäller 🙁
Känns det bättre kan jag meddela att även om jag har mycket färre grejer och utrymme som tvingar mig till att samla allt i garderoben, och gör det enklare att ha lite bättre ordning.. så får ändå mycket fötter till slut och sprider ut sig över hela lägenheten ändå.

Cykel i lägenhet
Efter lite skamlöst kopierande av @Cycloid och @Amenvafan , blev det såhär. Ska nog vrida styrena också.

20250816_155122.webp

20250816_155112.webp

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Efter det kam till en gruscykel för varje familjemedlem och en stigcykel till för mig var det en cykel för mycket i några rum i lägenheten. Tid att prova en stående hållare. Feedback Sports är dyr men värd priset. Passar bra. Blåa cyklen används bara tillsammans med sonens silvriga så ingen problem att den står bakom. Jag hoppas att det blir enklare att tar och parkera min helstel nu den hänger ovanpå isf står bakom sonens cykel.

(Oj, ser nu på bilden att jag har glömt att fixa asssavern)

2025-08-16-18-02-32-998.webp

Cykel i lägenhet
Jag har ett prima förråd i anslutning till lägenheten, men cykelkrokarna måste skruvas in i en tegelvägg. Oavsett vilka pluggar och skruvar jag använder slutar det med att hävstången från cykelkroken drar ut den övre pluggen ur borrhålet.
Visa bilaga 777908
Det är en lätt räser som hänger i denna krok, så inga galna vikter som orsakar problemet.

Vad ska jag göra för att få krokarna att sitta dikt an mot väggen, utan att bändas ut på det här sättet?
Kan följa upp detta om det är av intresse:

Pratade med en fd snickare på bygghandeln, som tyckte att expanderskruv skulle bli för kraftigt för teglet. Istället packade han på mig långa skruvar med matchande nylonpluggar, i borrhålen skulle jag smeta ett epoxilim.

Testade, med gott resultat. Lastcykeln fick sig en stadigare basplatta med tre skruvar in i väggen.
PXL_20250818_113656740.webp
PXL_20250818_122322736.webp

Cykel i lägenhet
Det finns två versioner av det cykelstället. Den ena fäster hjulet wheel och den andra sadelstolpen seatpost.
Jag vill förvara en fatbike, så jag skulle föredra den för sadelstolpen.
Åtgärdar din modifiering något i hur den säkrar cykeln, något jag kan lära mig av?

Cykel i lägenhet
Det finns två versioner av det cykelstället. Den ena fäster hjulet wheel och den andra sadelstolpen seatpost.
Åtgärdar din modifiering något i hur den säkrar cykeln, något jag kan lära mig av?
Det här verkar helt perfekt för mig som inte vill borra men ändå behöver förvara cykeln stående så för att spara plats. Tack!

Cykel i lägenhet

Det ena stället jag har ser nästan exakt ut som seatpost versionen men utan hjul.
Man spände fast sadelstolpen med en liten rem men den var för smal och det gick inte att justera hur tight den skulle sitta runt sadelstolpen så jag har lagt till en fästpunkt och en bredare rem samt monterat två plattor som håller bakdäcket från att glida i sidled.

Jag är iväg i jobbet och kommer hem om en vecka men kan ta foton när jag är hemma.

.PS. Har beställt seatpost versionen av stället du länkar till så .DS.

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Har vi några kreativa själar som vill hjälpa mig med lite förslag på hur man kan förvara 4 cyklar här? 1x fixie, 1x HT, 1x tempohoj och en endurance racer. Tar gärna emot tips på förvaring, smarta lösningar osv.

Ytan är cirka 90 bred mellan soffa och vägg, samt cirka 260 fram till dörren. Behöver även få plats med en dator/skrivbord. Vore fördelaktigt att även ha plats för trainer men det kanske är för mycket begärt när man ska bo på 31 kvm. =)

Alt 1: Köpa en 246cm lång bänkskiva med 110cm ben (Jag har cirka 105cm sadelhöjd från golvet), ha 2 cyklar uppepå skivan och 2 under. Eventuellt montera skivan på en byrå i ena änden för lite extra förvaringsmöjlighet.
Alt 2: Köpa krokar för vertikal förvaring på väggen.
Alt 3: Hänga upp 2 cyklar på väggen och ha 2 ståendes på golvet.

Har ni några andra förslag?

Screenshot 2025-11-02 214646.webp

Cykel i lägenhet
Har vi några kreativa själar som vill hjälpa mig med lite förslag på hur man kan förvara 4 cyklar här? 1x fixie, 1x HT, 1x tempohoj och en endurance racer. Tar gärna emot tips på förvaring, smarta lösningar osv.

Ytan är cirka 90 bred mellan soffa och vägg, samt cirka 260 fram till dörren. Behöver även få plats med en dator/skrivbord. Vore fördelaktigt att även ha plats för trainer men det kanske är för mycket begärt när man ska bo på 31 kvm. =)

Alt 1: Köpa en 246cm lång bänkskiva med 110cm ben (Jag har cirka 105cm sadelhöjd från golvet), ha 2 cyklar uppepå skivan och 2 under. Eventuellt montera skivan på en byrå i ena änden för lite extra förvaringsmöjlighet.
Alt 2: Köpa krokar för vertikal förvaring på väggen.
Alt 3: Hänga upp 2 cyklar på väggen och ha 2 ståendes på golvet.

Har ni några andra förslag?

Visa bilaga 802026
Häng upp på krokar som går att vika in mot väggen, men så att ”viket” går mot dörren.

IMG_1258.webp

IMG_1257.webp

Cykel i lägenhet
Använt Ikeas Pax garderob med skjutdörrar. Förvaring i en sektion och får in 2st cyklar i den andra. Hänger racern i sadelstolpen och hjulen behövs inte monteras bort. Går säkert göra lite bättre och maximera förvaring av övriga cykelrelaterade produkter.
(Placerad på inglasad balkong)

Visa bilaga 802167

Visa bilaga 802165
Holy shit! Jag har tänkt på garderob innan faktiskt och försökt måtta, men inte hittat någon klockren innan. Det här verkar dock perfekt. Vad har du för cm på ramen?

Edit: Såg nu att du behöver demontera framhjulet för att få plats? Du kan inte få in cykeln helt monterad?

Cykel i lägenhet
Holy shit! Jag har tänkt på garderob innan faktiskt och försökt måtta, men inte hittat någon klockren innan. Det här verkar dock perfekt. Vad har du för cm på ramen?

Edit: Såg nu att du behöver demontera framhjulet för att få plats? Du kan inte få in cykeln helt monterad?
Det fungerar bra med hjulen monterade.
Fått såga upp för sadeln och tänk på höjden av handtagen, jag har 15mm kvar mellan väggen och framhjulet.
20251104_104215.webp
20251104_104032.webp

Cykel i lägenhet
Någon med erfarenhet av feedback sport velo cache?
Säljes med två krokar, men går att bygga ut för att rymma fyra cyklar.

Kanske t.om skulle gå att byta ut fötterna till hjul så man kan rulla in den mot väggen?
IMG_7252.webp

Bilagor

• IMG_7251.webp
    IMG_7251.webp
    27.3 KB · Besök: 36
Cykel i lägenhet

Kanske t.om skulle gå att byta ut fötterna till hjul så man kan rulla in den mot väggen?
Visa bilaga 805725
Alla såna där ställningar som man sätter ihop själv som går långt upp blir alltid så vackliga med tiden (om dom inte är det direkt out of the box). Speciellt Kina-varianter. Hade jag varit du hade jag satsat på såna som man spänner fast mot både golv och tak, likt en duschstång. Finns exempel i tråden från andra.

Cykel i lägenhet

Vad är frågan?

Jag köpte en för några månader sen, ser #2346 här uppe. Jag hänger bara en cykel på den, en andra lutar mot den. Mycket stabil och bra kvalitet.

Det borde funkar att sätta den på hjul, om man kan montera hjulen på ett bra sätt. Jag undrar dock hur mycket plats man vinner för att styren sticker ut.

Frun föreslog att köpa en till för hennas två cyklar som finns i lägenheten, men det skulle just blir för bred i korridoren. Bästa lösningen för var korridor skulle vara att skruva listor på väggen för hjul och en hake till styret eller överröret. Men då får man hål i väggen ...

Cykel i lägenhet

Visa bilaga 805725
Jag har haft en sådan ett par år. Först för två cyklar och sedan utökad till 4 cyklar.
Stabil när den står på golvet men rätt hög.
Jag skulle nog inte vilja ha den med hjul. Kanske funkar, kanske inte.

Cykel i lägenhet
Jag var mest nyfiken på om folk hade erfarenheter av den. Tänkte att ifall man sätter hjul på den så kan bockstyre-cykel vara in mot väggen och mtb utåt, också kan man rulla ut den när man ska lyfta ner cykeln, istället för att hela stället ska stå en meter ut från väggen hela tiden?

Tillbaka
Topp