Dopingtråden

Dopingtråden
Att säga att man ska delta i jippot är det väl närmast ekvivalent med att explicit säga att man dopar sig? Biten med tidigare dopning känns lite mer implicit.

Sen kan man ju diskutera om det är dopning om man deltar i ett evenemang som inte har några dopningsregler. Om man t.ex. frågar efter första dopningsfallet så är det väl inte helt ovanligt att svaren begränsas till tiden efter det att första dopningsreglementet infördes.

Dopingtråden
Dopingtråden

The International Testing Agency (ITA) reports that Spanish cyclist Oier Lazkano Lopez has been provisionally suspended by the Union Cycliste Internationale (UCI) in accordance with the UCI Anti-Doping Rules, following unexplained abnormalities identified in his Athlete Biological Passport (ABP) over the years 2022, 2023, and 2024.​

Ovanligt med ett bio-pass fall. Redan Lance Armstrong och Floyd Landis visste ju hur man epodopade utan för stora variationer i hemoglobinkoncentationen redan innan biopasset för blodvärden infördes.

Dopingtråden
Har inte läst artikeln men säger han ”my conscience is clean” som alla spanska cyklister som åkte fast på den gamla goda tiden? 🙂
Duger detta?

"I have never used doping substances or prohibited methods," Lazkano said. "I am a clean athlete and a person of integrity. I will continue, with determination and transparency, to defend my name and professional dignity. My career has been built on effort, dedication, honesty, and daily work."

Dopingtråden
Det där låter inte alls som ett klassiskt spanskt svar utan som ett tillrättalagt PR- mumbojumbo. TRIST!!
ChatGPT ger ett exempel hur man kort kan formulera sig när man blir dopinganklagad...

"Pressmeddelande
Jag vill tydligt klargöra att jag är oskyldig till de påståenden som riktats mot mig. Jag har aldrig använt otillåtna preparat och har alltid tävlat rent, i enlighet med idrottens regler och värderingar.

Jag samarbetar fullt ut med de ansvariga instanserna för att reda ut situationen och ser fram emot att sanningen kommer fram. Min karriär har alltid byggt på hårt arbete, ärlighet och respekt för den traditionella sportsandan."

Låter det bekant?

Dopingtråden
Eftersom det verkar finnas ett behov av att diskutera doping så tänkte jag att det kan få en egen tråd istället för att dyka upp i alla andra trådar.

Har tidigare följt bodybuilding ganska noga och ser stora likheter. Alla proffs är rena enligt dom själva, men alla insatta vet eller tror sig veta hur mycket alla trycker i sig....
Så vad trycker dom i sig?
Hur undgår dom dopingtesterna?
Klara dom av att lämna prover som ej är ner vattnade?

Dopingtråden
ChatGPT ger ett exempel hur man kort kan formulera sig när man blir dopinganklagad...

"Pressmeddelande
Jag vill tydligt klargöra att jag är oskyldig till de påståenden som riktats mot mig. Jag har aldrig använt otillåtna preparat och har alltid tävlat rent, i enlighet med idrottens regler och värderingar.

Jag samarbetar fullt ut med de ansvariga instanserna för att reda ut situationen och ser fram emot att sanningen kommer fram. Min karriär har alltid byggt på hårt arbete, ärlighet och respekt för den traditionella sportsandan."

Låter det bekant?
Det låter bekant eftersom ChatGPT är tränad på hur anklagade dopare uttalar sig i media, inte för att den själv kan tänka. Så det är klart att det känns igen!

Dopingtråden
Förstår inte poängen med enhanced games. Dom bästa doparna kör ju ändå i tävlingar där det är förbjudet.
Även om det dopas inom idrotten har antidopningsarbetet en begränsande effekt på dopandet. Så det är inte omöjligt att bättre resultat skulle kunna uppnås i Enhanced games (då de kan stoppa i sig vad som helst) jämfört med vad som kan uppnås under WADAs regler.

Edit:
Är knappast en slump att ett gäng världsrekord i friidrott på damsidan (100 m, 200 m, 400 m, 800 m, 4x400 m, längdhopp, kula, diskus och sjukamp) är satta under 80-talet då det var mkt sämre dopningskontroller. DDR hade ju t.ex. statliga program som komplett dopade sönder ett antal kvinnor.

Senast ändrad:
Dopingtråden
De bästa dopingråden, specifikt för cyklister och hur man ska undvika att fastna vid kontroll, enligt de senaste forskarrönen, visade sig bara vara några knapptryckningar bort. Bifogar inte någon länk eller dessa resultat.

Dopingtråden
Dopingtråden
En kompis undrar var man får tag på det dära.
1000007472.webp

Samma teknik kanske?
Men rysk olja är väl dyr nu..

Dopingtråden
Tillbaka
Topp