Hur var din cykelträning idag?

Mycket gnäll här 🙂 tycker att smart trainer med tex Zwift (finns ju flera konkurrenter numera) är ett jäkligt bra samt flexibelt träningsverktyg vilket erbjuder en imponerande bra "cykelkänsla". Själv kombinerar jag oftast med bra trallvänlig musik (typ death & black metal). Bra ventilation + fläktar underlättar enormt dock även om visst värmeträning är på modet. 🥲 En del tycker det är kul/bra, andra hemskt, vad ska man säga, smaken är som baken?

Däremot avskydde jag verkligen den gamla tidens "dumma" cykeltrainers som ofta fanns på tex gym, det blev monotona tråkiga svettfester. Även löpband på gym tycker jag är rätt sunkigt, ofta alldeles för dålig ventilation.
Jovisst gillar jag min Kickr 2 med Rouvy, grymt lyft mot Tacx med magnetmotstånd. Men det blir ändå lite blekt jämfört med cykling IRL. Efter någon timme på trainern börjar jag ledsna trots vackra vyer och gymdunk, men IRL kan jag lätt hålla igång 4,5,6 timmar.

Jovisst gillar jag min Kickr 2 med Rouvy, grymt lyft mot Tacx med magnetmotstånd. Men det blir ändå lite blekt jämfört med cykling IRL. Efter någon timme på trainern börjar jag ledsna trots vackra vyer och gymdunk, men IRL kan jag lätt hålla igång 4,5,6 timmar.
Jag väntar med trainern tills det blir för kallt eller för mycket regn. Trivs ute. Men dödsintervaller kör jag gärna på trainern. Det kommer mer av de varan efter nyår.

IMG_6589.webp

Portal klättring igår. Tog rygg på en holländare som högst troligt var släkt med Cornelis för han bokstavligen flög iväg uppför.

Tröskelpass inomhus på den stationära cykeln. 58 min: 4x6 min + uv + nv. Det gick bättre med musiklistan med 180 BPM-låtar än att kolla på Youtube-video, som jag gjorde i går. Plus att det blir lite mer omväxling med tröskelintervaller än att bara köra på med statisk belastning.
Stor skillnad med variation av kraft och kadens. Musik brukar pigga upp både humör och tempo.

Vad menar du med: "uv + nv"?

Stor skillnad med variation av kraft och kadens. Musik brukar pigga upp både humör och tempo.

Vad menar du med: "uv + nv"?
Jag körde iofs samma kadens hela tiden. Det blir lättast så när man har en låtlista med låtar som har samma BPM. Men är nog bra att ha en låtlista med lite varierande låtar också, v.g. BPM. T.ex. om man ska köra längre distanspass på inomhuscykeln.

uv=uppvärmning
nv=nedvarvning

Sommarvärme idag, 14 grader på kvällen så blev utlurad på en MTB-runda på 57 km i mörkret. Kunde haft nytta av mer ljus för jag blev överraskad av en vägbom utan reflexer, kompisen skrek till, cykeln tvärnitade och jag flög över styret. Undvek iaf bommen och klarade mig med lite skrapsår och kompisen vart väldigt road så överlag en ganska lyckad kväll.

Sommarvärme idag, 14 grader på kvällen så blev utlurad på en MTB-runda på 57 km i mörkret. Kunde haft nytta av mer ljus för jag blev överraskad av en vägbom utan reflexer, kompisen skrek till, cykeln tvärnitade och jag flög över styret. Undvek iaf bommen och klarade mig med lite skrapsår och kompisen vart väldigt road så överlag en ganska lyckad kväll.
+14°C Skåne?

Jag håller med, det är tråkigt, men jobbet måste göras!
Med både Mywhoosh och musik samtidigt funkar det tillräckligt bra. Hellre det än att köra ute

Över tid måste träningen i grunden vara rolig för att man ska fortsätta. Med din inställning finns det en risk att du tröttnar (det kan vara så att jag övertolkar första meningen och det inte alls är så).

Jag cyklar alltid hellre ute, just för att jag tycker att det är mycket roligare. En del verkar tycka att inomhuscykling är roligt, så jag har inga synpunkter på hur och var man cyklar, annat än att det oftast måste vara kul.

Över tid måste träningen i grunden vara rolig för att man ska fortsätta. Med din inställning finns det en risk att du tröttnar (det kan vara så att jag övertolkar första meningen och det inte alls är så).

Jag cyklar alltid hellre ute, just för att jag tycker att det är mycket roligare. En del verkar tycka att inomhuscykling är roligt, så jag har inga synpunkter på hur och var man cyklar, annat än att det oftast måste vara kul.
Jag tycker att med musik, och mywhoosh/Zwift etc funkar tillräckligt bra, är det okej. Innan den a vinter har jag cyklat på motionscyklar eller gått på spinningpass, och då är detta en uppgradering med att köpa trainer, men att cykla ute är roligare. Men nu när det är mörkt och kallt föredrar jag ändå att sitta inne, då jag inte riktigt har utrustningen som krävs för att cykla utomhus vintertid. Så det funkar, är tillräckligt kul

Jag tycker att med musik, och mywhoosh/Zwift etc funkar tillräckligt bra, är det okej. Innan den a vinter har jag cyklat på motionscyklar eller gått på spinningpass, och då är detta en uppgradering med att köpa trainer, men att cykla ute är roligare. Men nu när det är mörkt och kallt föredrar jag ändå att sitta inne, då jag inte riktigt har utrustningen som krävs för att cykla utomhus vintertid. Så det funkar, är tillräckligt kul
All träning som blir av är bra. All cykelträning som blir av är jättebra.

Kanske inte så mycket dagens träning men jag råkade kika i tråden. Sen vi skaffade hund för 7 år sedan har det blivit mycket mer inomhuscykling. Nu är jag ofta ute och går en timme eller tre i skogen på morgonen istället. Efter lunch känns det ofta enklare att ge sig ut i garaget än att ge sig ut på cykeln. Men en del utomhuspass blir det ju. Innan Zwift hade jag otroligt svårt att cykla inne. Nu tycker jag inte att några timmar i sadeln är något problem om jag har trevligt sällskap.

Förra veckan blev visst enda utomhus de dagar jag var på kontoret.

Bilagor

• Screenshot_20251106_204418_Companion.webp
    Screenshot_20251106_204418_Companion.webp
    27.9 KB · Besök: 28
36km med hustrun som sällskap. Relativt torrt så det blev en lugn o fin runda på racern. Fick möjlighet att prova mina "Mid-foot-cycling"-plattor, ingen jätteskillnad, men kanske lite mindre belastning på hälsenan i backarna (men som sagt, lugn runda så inga kilowatt precis...:sleep:) Visa bilaga 802603
Har funderat på att flytta bak klossarna på skorna (spd)... Känns som att det borde vara bättre runt kilowatten 🤔 Du verkar gå längre, men får gärna uppdatera.

Har funderat på att flytta bak klossarna på skorna (spd)... Känns som att det borde vara bättre runt kilowatten 🤔 Du verkar gå längre, men får gärna uppdatera.
Har flyttat ung. 5mm från bakersta läget på klossarna. Plattorna ger möjlighet till allt däremellan plus ytterligare 5mm (ca - har inte mätt). Det jag tyckte mig känna var att jag inte kunde köra så "intåat" som jag brukar trots att jag försökte vinkla klossarna lika mycket. Men jag kan återkomma - blir dock inte så mycket på racern om vintern blir blöt.
Har "långa" fötter (46) så belastningen på hälsenan blir givetvis lägre

Tror du har en FTP över 300 watt, speciellt om du kämpar lite extra. 🙂
Inte omöjligt, men cykeldatorn är inte kalibrerad, så jag vet inte hur bra effektnivåerna stämmer med verkligheten. Jag misstänker starkt att det kan vara en s.k. "glädjemätare". Åtminstone om jag ser till vilka hastigheter "hastighetsmätaren" rapporterar. De är bara baserade på kadens, inte på motståndet. 90 RPM motsvarar 33,6 km/h, oavsett om jag kör på nivå 1 eller 16. 😅

ChatGPT gissade på en FTP på 305 +/- 5 W efter min beskrivning av passet.

Jag har borrat om mina landsvägskor för att avlasta vaden visserligen spd-sl men för mig vart det ett lyft.

Bilagor

• IMG_1168.webp
    IMG_1168.webp
    92.3 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp