Hur var din cykelträning idag?

IMG_6524.webp

En timme måndags Zwift. Fick slita hårt sista 10 minuterna

Klev på träningen idag igen efter några dagars vila. Vad några dagars uppehåll emellanåt kan göra - mint ben idag. Blev en timme med ett gäng treor på en bit över tröskel. Känslan efteråt var att det fanns ett gäng kvar i benen om så hade krävts. Imorgon blir det lite längre och lite lugnare.

En underbar tur i fint höstväder utan vind.
Har kört ett par lugnare turer i veckan efter ett uppehåll pga provtagningar.
Helt underbart att kunna ta i lite mer igen även om just att komma ut o andas frisk höst luft betyder mycket mer.
Nu hoppas jag bara att provresultaten visar vad jag vill att dom skall visa.

Trevlig Helg 🍻

Härligt när man förbättrar sig! Får man fråga hur snabbt du sprang?
Inget att skryta med direkt, 52:28. Mitt PB ligger på ca. 40 min, men det var nog närmare 20 år sen jag var nere på de tiderna. För mig verkar det iaf. vara så att ju äldre jag blir desto större blir insatserna för att kunna prestera en förbättring. Om jag jämför vilka insatser (träningsmängd) som krävts för att prestera 52:28 nu så är det nog i storleksordningen 10 ggr mer än då jag gjorde PB:t senaste gången. Därför känns det stort för mig, även om 52:28, rent objektivt, inte är någon siffra att skryta med. Jag har haft som långsiktigt mål de senaste tre åren att komma ned under 50 min på milen igen, men det har varit otroligt trögt.

Senast ändrad:
Inget att skryta med direkt, 52:28. Mitt PB ligger på ca. 40 min, men det var nog närmare 20 år sen jag var nere på de tiderna. För mig verkar det iaf. vara så att ju äldre jag blir desto större blir insatserna för att kunna prestera en förbättring. Om jag jämför vilka insatser (träningsmängd) som krävts för att prestera 52:28 nu så är det nog i storleksordningen 10 ggr mer än då jag gjorde PB:t senaste gången. Därför känns det stort för mig, även om 52:28, rent objektivt, inte är någon siffra att skryta med. Jag har haft som långsiktigt mål de senaste tre åren att komma ned under 50 min på milen igen, men det har varit otroligt trögt.
Det låter som du är nöjd. Det är bra drivkraft. Glad för din skull. Det man siktar mot är väl förbättringen eller minskad försämring. Vi blir alla äldre. Träningen bromsar upp åldrandet. Att du växlar mellan löpning och cykling tror jag skonar slitage på kroppen.

290 hm på 10 mil, är det verkligen så Skåne-platt uppe i Gävletrakten? 🙂
Barometern i cykeldatorn har strulat en del efter ett gäng blöta turer, den verkar vara på bättringsväg men tidigare har jag fått ihop ~450 hm på samma runda. Platt är det dock definitivt här, man verkar iaf behöva cykla ganska långt för att hitta hyffsade backar.

Annars går det ju att byta till Digital Elevation Model:
1762017321235.webp

Måndag: 62 Km med gruscykeln på asfalt. Det hårdaste passet på sex veckor. Garmin säger 190 watt NP. Jag säger att jag blev trött. 60 min i Zon4, 79 min Zon3. Åt 25 gram gelégodis = 18 gram kolhydrater... (Betydligt mer kolhydrater än gel per 100gram)
Samt promenad 8600 steg.

1762196184256.webp

Senast ändrad:
Mycket gnäll här 🙂 tycker att smart trainer med tex Zwift (finns ju flera konkurrenter numera) är ett jäkligt bra samt flexibelt träningsverktyg vilket erbjuder en imponerande bra "cykelkänsla". Själv kombinerar jag oftast med bra trallvänlig musik (typ death & black metal). Bra ventilation + fläktar underlättar enormt dock även om visst värmeträning är på modet. 🥲 En del tycker det är kul/bra, andra hemskt, vad ska man säga, smaken är som baken?

Däremot avskydde jag verkligen den gamla tidens "dumma" cykeltrainers som ofta fanns på tex gym, det blev monotona tråkiga svettfester. Även löpband på gym tycker jag är rätt sunkigt, ofta alldeles för dålig ventilation.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp