Hur ser träningen ut i helgen?
Inget inplanerat. Fortfarande väldigt stel i anklarna efter löpturen i söndags. Så får stegra upp försiktigt.
Du kanske skrev det, men hur ser kostschemat ut?
Sammanfattning från boken, det är väldigt enkla regler:
Klistrar även in min egna lista på vilka livsmedel jag använder mig av, som en inköpslista för mig själv typ:
Kött/protein
Kyckling, köttfärs, bacon, ägg, proteinpulver
Baljväxter
Kidneybönor, vita bönor, bönmix, svarta bönor, kikärtor, ärtor, gröna linser, röda linser
Grönsaker
Broccoli, spenat, paprika, lök, vitlök, krossade tomater, majs, morötter, haricot verts
Tillbehör/övrigt
Soja, kokosmjölk, currypasta, grönsaksbuljong, sambal, smör
Sen gör jag några enkla recept på detta. Favoriten hittills är chili con carne. Har hittills inte använt några ingredienser än det ovan.
Så mycket bönor, linser, kött, grönsaker. Inga ”vanliga” kolhydrater som pasta, ris, potatis eller bröd. Använder inte heller grädde eller mjölk i matlagningen. Enda regeln jag tror att jag bryter mot är ”drick inte kalorier”, då jag dricker proteinshake på morgonen ibland. Men han har själv sagt att det är ett alternativ för att få i sig 30 gram protein inom 30 minuter från att ha vaknat, så jag kör på det.
Sen finns det massa andra tips man kan ta till och som han rekommenderar:
30 gram protein inom 30 minuter från att du vaknat.
Köldexponering i form av kalla duschar på morgon (och kväll, om man vill) som ska framkalla mer bruna och beigea fettceller som genererar värme även när du klivit ur duschen. Det ökar alltså metabolismen med några procent ytterligare men tar ett tag att få kroppen att skapa fler mitokondrier i fettvävnaden (det som gör fettet mörkare/brunare). Man kan även vistas utomhus i kallt väder och klä sig lite sämre men vatten leder värme bättre än luft och din kropp är en ugn, så kallt vatten leder bort värmen mer effektivt än kall luft. Tanken är då att man också efter en kalldusch tex ska låta kroppen huttra och värma upp sig själv igen och inte tex ställa sig under varmvatten igen.
Dricka mycket vatten! Eftersom kolhydrater håller mycket vatten och du slutar äta lika mycket kolisar behöver man ersätta detta genom att regelbundet dricka vatten, och mycket.
D-vitamin, paranötter och lite andra kosttillskott för att öka testosteronet i kombination med träning, sömn och kalla duschar. Allt har en slags ränta på ränta-effekt så ju mer man följer desto bättre effekt ska det ge.
Jag har inte börjat följa råden om träning ännu men det finns kapitel om det också.