[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Diet fungerar väl bra för att komma ner i vikt men är inte lösningen för att hålla den, där lär man ha ändrade vanor som bas. Men Oleo tillägger förra i denna debatt utan stör mest, tyvärr hjälper det inte helt att blockera men lite iaf för man slipper läsa allt..

Jag vill förtydliga, eftersom det verkar behövas, att jag använder ordet ”diet” som i att hålla sig till vissa regler eller vissa livsmedel. Inte som en bantningskur. Hoppar aldrig på något trendigt för att jag tror att det är något mirakelmedel eller kortsiktig satsning/kur i 3 månader. Oleos råd om att man inte ska äta pizza eller chips någonsin är då att ses som en diet. Att äta ”rimliga portioner” är då en diet. Eller ”ät vanlig mat bara” är också en diet.

Med det sagt har jag testat keto/lchf som gav mycket bra effekt. Det tror jag på. Det blev dock dyrt och var jobbigt att man inte kunde äta ”normalt” ens en dag utan att behöva gå igenom en period av huvudvärk och febersymptom medan kroppen ställde om. Så det kändes inte helt bra för mig. Tröttnade också på att äta så mycket fett varje dag.

Denna ”diet” jag nu testar tillåter (i princip kräver, vissa som följt den och författaren inkluderad svär på att den inte funkar utan) cheat days samt tillåter kolhydrater. Så det känns mer långsiktigt görbart. Jag tycker inte ens om ris, pasta eller potatis i sig. Det är mer fyllning för såsen för mig och väldigt lätt att stoppa i sig för mycket av. Inte lika lätt att föräta sig på bönor och grönsaker.

Kommer jag hålla det livet ut? Kanske, kanske inte. Så jag äter idag är inte heller varken hälsosamt eller hållbart (ur flera perspektiv). Jag tröttnar på det jag äter idag också och byter maträtter. Tex äter jag idag mer vegetariskt än någonsin pga sambon, det funkar. Det är inget jag gjorde eller hade gjort om vi inte hade hittat varann. Jag åt heller inte likadant för fem år sedan som jag gör idag.

Vi människor är i ständig förändring ändå. Inget är permanent. Kan alla med handen på hjärtat säga att dom åt tacos för 20-30 år sedan? Och nu är det en stående helgtradition för många. Andra har tröttnat och gått vidare. Vem minns idag flygande Jacob? Ett annars rätt stående inslag i vardagen för svensken på 80/90-talet.

Tim Ferris själv har experimenterat och uppmuntrar läsaren genom hela boken att själv experimentera och testa sig fram. Han förespråkar blodprover, dexa scans, mäta blodsockernivåer etc. Det är lite överkurs för mig just nu. Men känner att i teorin låter det här sättet att äta på som en ganska bra plan för mig just nu, har fått bra effekt av liknande innan men utan några av nackdelarna jag upplevde med LCHF/keto. Så varför inte testa när motivationen ändå finns? Bra chans att få in en bättre och mer hälsosam rutin. Skulle jag bara gå på måfå och göra ”små smarta val i vardagen” hade jag nog bara trampat vatten som innan, det är bara att läsa igenom mina tidigare försök här i tråden.

Nu ska jag laga lite matlådor!

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,0 kg (+0,2)
BMI 28,7 (+0,1)
Kroppsfettprocent 24,4% (-0,5)

Fortsatt lite över startvikten men lägre på kroppsfettprocenten. Vattenvikten från glufsandet i helgen + eventuellt svällda muskler är nog på väg bort. Fettet har ändå förbränts vad det ser ut som. Känns också så då byxorna sitter något lösare än en vecka sedan. Mycket stela fötter fortfarande efter löpningen så kroppen jobbar hårt för att hantera löpningen ännu.

Idag påbörjar jag min nya ”diet” där jag tar bort socker, sötningsmedel och vanliga kolhydrater. Ska som sagt äta en hel del bönor, ärtor, majs och andra baljväxter och grönsaker så kolhydrater kommer jag få i mig ändå.

Läste lite ytterligare igår om dieten och en del i varför den funkar utöver att man kanske per automatik äter färre kalorier än vanligt är att olika matvaror påverkar din förbränning olika. Tex ska bönor och andra kolhydrater rika på fibrer förbränna mer än tex processerat ris och skalad kokt vit potatis gör. Samt protein som tex ett kycklingbröst tar också procentuellt mer kalorier av sitt kaloriinnehåll att äta. Därför ska man inte behöva räkna kalorier på samma sätt utan man äter såklart mer om man är hungrig eller märker att man har dålig energi i vardagen/under träning.

Kommer jag sen till 78 kg och står still där ett tag (utan att jag märker att jag växer i muskler, enkelt att utesluta om jag inte styrketränar tex) så kommer jag dock börja räkna på innehållet för att komma förbi platån. Men vem vet. Jag kanske har nöjt mig vid den nivån ändå. Vi får se vad som sker!
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
94,1 kg (-0,7)
BMI 28,4 (-0,2)
Kroppsfettprocent 25% (+0,1)

Vet inte vad jag ska säga faktiskt. Kul att vikten går ner men samtidigt vet jag att det jag tappat är vattenvikt igen, och att jag ”egentligen” vägt såhär innan också. Väger mig och uppdaterar varje dag bara för dokumentationens skull och för att vara accountable/känna ansvar. Man kan inte reagera på varje upp- eller nedgång i vikt varje dag. Nej, idag har jag faktiskt inte så mycket att tillägga mer än ”förväntat”, ”noterat”, på gränsen till ointressant. Men ändå kul med en stor ”swoosh” ner från gårdagens vikt.

Här kommer en liten graf över veckan också (den börjar dock på 6/11 så fick inte med startvikten här):
IMG_1367.webp

Matmässigt gick gårdagen suveränt. Ingen hunger. Behövde inte någon kvällsmat heller, så den skippade jag. Men det var fan på gränsen, tänkte ändå ”ska jag skita i dieten och ta en kvällsmacka?” mest för att det såg gott ut. Inte för att jag var hungrig på riktigt. Bra övning för hjärnan och frontalloben att ta kontroll och säga ifrån då efter att ha tänkt över det logiskt och känt efter. Massa vatten under dagen, inte överdrivet men mer än vanligt. Idag är matlådorna redan preppade så finns ingen risk för att jag skulle faila planen.

Mindset:
En dag i taget. Faller jag, så kliver jag på sadeln igen. No biggie. Tröttnar jag på dieten så ändrar jag planen bara. Tränar jag inte på en vecka så hänger inte planen på att jag ska få in 3-4 cykel/löp-pass per vecka ändå. Det är bara att se det som återhämtning och komma igen nästa vecka. Varje vecka har jag en cheat day, tills den kommer noterar jag och skriver upp allt jag skulle få cravings på. Blir det avtackningsfika för någon kollega på jobbet så kan jag ta en liten tårtbit eller en bulle ändå även fast det är vardag. Allt hänger inte på det, livet ska ändå levas. Det kommer ändå vara mestadels bra dagar, och om majoriteten är bra dagar så kommer det gå vägen ändå. Den här gången ska det hålla långsiktigt.

Sorry för att jag skriver noveller varje jävla morgon. Tror det är medicinen som hinner kicka igång så jag blir ”locked in” och superfokuserad på vad jag än gör. Tror det hjälper lite också att samla tankarna kring hur det har gått och att påminna mig själv varje morgon om planen, samt få ventilera ibland. Era svar, tankar och hejarop skadar inte heller och ger mig ett och annat att tänka på eller ta till mig.

Ordet diet stör nog vissa men jag vet inte vad som skiljer diet från kosthållning?
Tror som sagt det blandas ihop med ”diet” som i en tvåveckors-kur som lovar att man går ner X antal kilon. Det är inte samma sak. Upplever inte att folk går på sånt längre heller nu när internet finns.

tänkte ändå ”ska jag skita i dieten och ta en kvällsmacka?” mest för att det såg gott ut. Inte för att jag var hungrig på riktigt. Bra övning för hjärnan och frontalloben att ta kontroll och säga ifrån då efter att ha tänkt över det logiskt och känt efter.
Bra jobbat där. Vuxet, kanske man skulle kunna säga. Att tänka efter och reflektera innan man handlar. Jag är inte alltid heller så bra på det där, men det känns bra de gånger det lyckas, att kunna stanna upp, tänka efter, samt inte falla för det omedelbara begäret/frestelsen. De gånger jag inte kan stå emot matcravings beror det ofta på att jag gått utan mat för länge och blivit för hungrig. Då vill jag ha "instant gratification" via någon snabb energisort, som inte kräver en massa tid för tillagning. Bättre då att laga en ordentlig måltid, med något "tråkigare" och långsammare, som bönor t.ex, som håller en mätt längre och inte ger någon sockerkick/-chock.

Bra jobbat där. Vuxet, kanske man skulle kunna säga. Att tänka efter och reflektera innan man handlar. Jag är inte alltid heller så bra på det där, men det känns bra de gånger det lyckas, att kunna stanna upp, tänka efter, samt inte falla för det omedelbara begäret/frestelsen. De gånger jag inte kan stå emot matcravings beror det ofta på att jag gått utan mat för länge och blivit för hungrig. Då vill jag ha "instant gratification" via någon snabb energisort, som inte kräver en massa tid för tillagning. Bättre då att laga en ordentlig måltid, med något "tråkigare" och långsammare, som bönor t.ex, som håller en mätt längre och inte ger någon sockerkick/-chock.
Mycket sant! Jag gjorde till och med så igår att jag gjorde två större matlådor för lunch respektive middag men även två mindre för att ha som nödmat om det skulle krisa på eftermiddagen på jobbet eller som idag när jag tog en av minilådorna som frukost.

Jag hade inte det du pratar om i tankarna då men av en slump så löser ju det ända problemet. Eller förhindrar att man ens hamnar i de tankarna från start. Mycket bättre att jobba preventivt som du är inne på med hjälp av planering och förarbete.

Det är ofta därför jag fallit av hästen innan också. Jag kanske har en helt full kyl och frys hemma men så slår hungern till på väg hem från jobbet, när man väl är hemma så inser man att kycklingen inte är tinad eller att maten man ska laga tar två timmar och orken är slut. Då har jag svängt förbi pizzerian för att mätta hungern snabbt, och medan jag väntar på den kanske jag smitit in på mataffären bredvid för att köpa en chokladbit att trycka i mig NU NU NU.

Sen är det igång. Som en ond spiral har jag då fortfarande ingen matlåda dagen därpå och kycklingen är fortfarande lika otinad som den var dagen innan. Dags för dum snabb lösning nummer två. Även om jag är medveten om problemet på ett kognitivt plan (jag kan tänka tillbaka på vad som hände förra gången, eller inse att om jag gör det här nu så får det konsekvens X imorgon och hela planen riskerar att fallera pga jag också är medveten om min problematik) så går det ibland inte att stå emot hungern eller sockersuget där och då i stunden. Jag har ju skitsvårt att tvinga mig till att dammsuga, så att tvinga mig själv till att först vänta på en diskmaskin i 45 minuter eller diska det som behövs för hand och sen laga mat i X antal minuter/timmar är också jättesvårt. Även om jag vet vad som händer om jag skjuter upp problemet.

Och såhär ser det också ut till vardags utan att jag följer någon specifik diet och bara äter normalt (för mig). Så jag tror jättemycket hänger på hur väl man förbereder sig. Inte tappa bort sig i vardagen utan att man hela tiden håller koll på sina rutiner och följer sin plan, och som du säger ser till att aldrig hinna bli för hungrig. Äta på rätt tider trots att man inte är vrålhungrig eller om något ”akut” dykt upp på jobbet.

Mycket sant! Jag gjorde till och med så igår att jag gjorde två större matlådor för lunch respektive middag men även två mindre för att ha som nödmat om det skulle krisa på eftermiddagen på jobbet eller som idag när jag tog en av minilådorna som frukost.

Jag hade inte det du pratar om i tankarna då men av en slump så löser ju det ända problemet. Eller förhindrar att man ens hamnar i de tankarna från start. Mycket bättre att jobba preventivt som du är inne på med hjälp av planering och förarbete.

Det är ofta därför jag fallit av hästen innan också. Jag kanske har en helt full kyl och frys hemma men så slår hungern till på väg hem från jobbet, när man väl är hemma så inser man att kycklingen inte är tinad eller att maten man ska laga tar två timmar och orken är slut. Då har jag svängt förbi pizzerian för att mätta hungern snabbt, och medan jag väntar på den kanske jag smitit in på mataffären bredvid för att köpa en chokladbit att trycka i mig NU NU NU.

Sen är det igång. Som en ond spiral har jag då fortfarande ingen matlåda dagen därpå och kycklingen är fortfarande lika otinad som den var dagen innan. Dags för dum snabb lösning nummer två. Även om jag är medveten om problemet på ett kognitivt plan (jag kan tänka tillbaka på vad som hände förra gången, eller inse att om jag gör det här nu så får det konsekvens X imorgon och hela planen riskerar att fallera pga jag också är medveten om min problematik) så går det ibland inte att stå emot hungern eller sockersuget där och då i stunden. Jag har ju skitsvårt att tvinga mig till att dammsuga, så att tvinga mig själv till att först vänta på en diskmaskin i 45 minuter eller diska det som behövs för hand och sen laga mat i X antal minuter/timmar är också jättesvårt. Även om jag vet vad som händer om jag skjuter upp problemet.

Och såhär ser det också ut till vardags utan att jag följer någon specifik diet och bara äter normalt (för mig). Så jag tror jättemycket hänger på hur väl man förbereder sig. Inte tappa bort sig i vardagen utan att man hela tiden håller koll på sina rutiner och följer sin plan, och som du säger ser till att aldrig hinna bli för hungrig. Äta på rätt tider trots att man inte är vrålhungrig eller om något ”akut” dykt upp på jobbet.
Perfekt att ta en 45 minuters promenad då medan du väntar på diskmaskinen 😊😉

Som vanligt, finns det alltid en massa självutnämnda profeter, som säger sig ha mirakellösningar på allas problem!

Skulle vilja säga följande på den här tråden:

Det är förvånande hur många klarsynta postare här finns. Som har genomskådat dessa "Profeters", destruktiva budskap.

Mitt delmål är att gå ner till 90kg.
Vägde mig i måndags och då stod vågen på 98,6kg.

Det mesta vågen visat är 127kg, har säkert vägt mer.
Men det var några år sedan.

Eftersom det är mörkt när jag är hemma efter jobbet och inte har lampor till cykeln så spenderar jag kvällar på gymmet. Försöker vara där varannan dag. Har lagt om kosten och tappat sötsuget (tack vare ozempic, har diabetes typ2).

Kämpar på, sakta men säkert

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
94,1 kg (-0,7)
BMI 28,4 (-0,2)
Kroppsfettprocent 25% (+0,1)

Vet inte vad jag ska säga faktiskt. Kul att vikten går ner men samtidigt vet jag att det jag tappat är vattenvikt igen, och att jag ”egentligen” vägt såhär innan också. Väger mig och uppdaterar varje dag bara för dokumentationens skull och för att vara accountable/känna ansvar. Man kan inte reagera på varje upp- eller nedgång i vikt varje dag. Nej, idag har jag faktiskt inte så mycket att tillägga mer än ”förväntat”, ”noterat”, på gränsen till ointressant. Men ändå kul med en stor ”swoosh” ner från gårdagens vikt.

Här kommer en liten graf över veckan också (den börjar dock på 6/11 så fick inte med startvikten här):
Visa bilaga 803347

Matmässigt gick gårdagen suveränt. Ingen hunger. Behövde inte någon kvällsmat heller, så den skippade jag. Men det var fan på gränsen, tänkte ändå ”ska jag skita i dieten och ta en kvällsmacka?” mest för att det såg gott ut. Inte för att jag var hungrig på riktigt. Bra övning för hjärnan och frontalloben att ta kontroll och säga ifrån då efter att ha tänkt över det logiskt och känt efter. Massa vatten under dagen, inte överdrivet men mer än vanligt. Idag är matlådorna redan preppade så finns ingen risk för att jag skulle faila planen.

Mindset:
En dag i taget. Faller jag, så kliver jag på sadeln igen. No biggie. Tröttnar jag på dieten så ändrar jag planen bara. Tränar jag inte på en vecka så hänger inte planen på att jag ska få in 3-4 cykel/löp-pass per vecka ändå. Det är bara att se det som återhämtning och komma igen nästa vecka. Varje vecka har jag en cheat day, tills den kommer noterar jag och skriver upp allt jag skulle få cravings på. Blir det avtackningsfika för någon kollega på jobbet så kan jag ta en liten tårtbit eller en bulle ändå även fast det är vardag. Allt hänger inte på det, livet ska ändå levas. Det kommer ändå vara mestadels bra dagar, och om majoriteten är bra dagar så kommer det gå vägen ändå. Den här gången ska det hålla långsiktigt.

Sorry för att jag skriver noveller varje jävla morgon. Tror det är medicinen som hinner kicka igång så jag blir ”locked in” och superfokuserad på vad jag än gör. Tror det hjälper lite också att samla tankarna kring hur det har gått och att påminna mig själv varje morgon om planen, samt få ventilera ibland. Era svar, tankar och hejarop skadar inte heller och ger mig ett och annat att tänka på eller ta till mig.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,6 kg (-1,2)
BMI 28,3 (-0,3)
Kroppsfettprocent 24,2% (-0,7)

Sådär ja, då är jag ikapp igen. Är nu på lägsta vikten sedan nystarten. Den tidigare lägsta vikten var på 93,9 kg. Även den lägsta kroppsfettprocenten (tidigare 24,4%).

Igår var också hyfsat lätt gällande mat. Åt rejäla portioner och bönor är faktiskt ganska gott.

Har ingen lång rant idag så slut på meddelandet.

Jo okej, nu kom det lite fler reflektioner och tankar. Jag har nu kört flera av hans tips i 4-5 dagar ungefär (och dieten i bara 3, med tredje dagen idag). Han rekommenderar kalla duschar (köldexponering generellt) och D-vitamin på morgonen och innan läggdags. Dels för att hjälpa fettförbränningen genom att bygga upp mer brun fettvävnad, men också för att återställa testosteronnivåerna i kroppen. Det hjälper med både muskler och fettförbränning också. Utöver detta även sikta på att få i sig 30 gram protein inom 30 minuter från att ha vaknat. Det är också ett välkänt ”knep” inom ADHD-kretsar för att hjälpa ADHD-symptomen.

Jag har kört det nu några dagar och känner en enorm skillnad i måendet. Alltså inte maten ännu, det har inte gått så lång tid än med den. Fan vad jag mår bra. Känner mig nästan lite odödlig.

Timothy Ferris, författaren till ”The 4 Hour Body” bland annat. Det är den boken jag nu lever efter mer eller mindre.
För den intresserade finns den även på svenska
9789180234788_383x_4-timmarskroppen-en-extremguide-till-snabb-fettforbranning-okad-styrka-maximal-prestationsformaga-och-battre-sexliv_pocket

Wikipedia

och hemsidan

9789180234788_383x_4-timmarskroppen-en-extremguide-till-snabb-fettforbranning-okad-styrka-maximal-prestationsformaga-och-battre-sexliv_pocket

Wikipedia

och hemsidan
Bra länkar, tack!. Jag läste just på Wiki-sidan om boken. En av de större grejerna med boken som en del kritiker verkar haka upp sig är om man bör ha "cheat days" eller inte.

A review of The 4-Hour Body in WebMD was skeptical of the diet, quoting Barry Sears (creator of the Zone diet): "Skip the 4-hour body and opt for a 24-hour-365-day-a-year body, because you need a plan that makes sense that you can live with." In the same article, Michael Aziz (creator of the Perfect 10 Diet) claims the cheat day is "dangerous".

Själv föredrar jag nog att försöka köra ungefär samma kosthållning varje dag, 365 dagar per år. Om jag tillåter mig "cheat days", då jag kan äta vad som helst, så är risken överhängande att det går överstyr. Lite som en alkoholist som tillåter sig att ha en "cheat day" per vecka. Men jag kan tänka mig att det hänger en hel del på vilken personlighet man har, vilket sätt som är att föredra. Det finns nog få absoluta sanningar som gäller alla, inom detta område. Med tiden har jag blivit mindre strikt och tillåter mig själv lite avsteg då och då. Var gränsen går för hur ofta och hur mycket avsteg man kan tillåta sig är nog också väldigt personligt, tänker jag.

Slut på batteri i vågen sedan i somras.
Nu har någon satt i ett nytt, så då fick man väl väga sig igen.
Räknade med ett par kilo extra, men vågen stannade på 80,2 igår och 79,8 idag. Allt som det skall alltså och jag kan köra på med normal kosthållning samt cykel-/löpträning 4-5 ggr i veckan. Skönt att slippa fundera för mycket och bara köra på. Jul och vinter kommer väl göra sitt, men hoppas inleda Beach 2026-trimningen från en OK nivå.

Bra länkar, tack!. Jag läste just på Wiki-sidan om boken. En av de större grejerna med boken som en del kritiker verkar haka upp sig är om man bör ha "cheat days" eller inte.

Själv föredrar jag nog att försöka köra ungefär samma kosthållning varje dag, 365 dagar per år. Om jag tillåter mig "cheat days", då jag kan äta vad som helst, så är risken överhängande att det går överstyr. Lite som en alkoholist som tillåter sig att ha en "cheat day" per vecka. Men jag kan tänka mig att det hänger en hel del på vilken personlighet man har, vilket sätt som är att föredra. Det finns nog få absoluta sanningar som gäller alla, inom detta område. Med tiden har jag blivit mindre strikt och tillåter mig själv lite avsteg då och då. Var gränsen går för hur ofta och hur mycket avsteg man kan tillåta sig är nog också väldigt personligt, tänker jag.
Exakt. En faktor som gör det mycket lättare att hålla fast vid en hälsosam kost är att vänja sig an med sockersmaken. Efter ett tag tycker man att läsk, pulled beef, bröd med tillsatt socker och alla andra sötade livsmedel smakar sliskigt. Då blir det väldigt lätt att hålla vikten.
Men med en cheat day ger man ju inte smaklökarna/hjärnan chansen att anpassa sig till hur "riktig" god mat smakar.

Wikipedia

och hemsidan
Det är den jag har!

Ja det är mycket okonventionellt att en ”diet” har cheat days just som krav. Enligt Tim själv så är det just för att kroppen inte ska ställa in sig på svält och justera ned förbränningen. Det ska alltså boosta förbränningen och hålla lågan vid liv. Men det är klart att det är väldigt likt vissa ätstörningar. Med det sagt är det skillnad på att göra något frivilligt och informerat, jämfört med att göra något på grund av tvång/skamkänslor/etc. Iallafall enligt mig. Så jag förstår kritiken men jag känner också att det är ett perfekt upplägg för mig. Hade varit för tråkigt att känna att jag aldrig någonsin får unna mig ibland. Så för mig känns det till och med lite hälsosamt att ha inplanerade cheat days.

Förlåt för lite OT-trams men tänk om någon skriver "The 3 Hour Body"?

För lite sammanhang kommer här en videosnutt:
Lycka till med viktnedgången!

Älskar tramset men vill ändå försvara titeln. Hela hans filosofi går ut på ”minsta effektiva dos”. Tex då 30 minuter träning två gånger i veckan = 4 timmar per månad. Han använder liknelsen med att vatten kokar vid 100 grader. Att då använda mer energi än så är bara slöseri, mer värme gör det inte mer kokt. Lite så. Gillar den filosofin ändå.

Han skiljer också på fritidsnöjen och träning. Så gillar man att cykla och gör det för skojs skull är det inte träning i sig för dig, medan för någon som går på spinning för att uppnå ett visst mål är det träning. Så han är heller inte emot att träna mer än så om man vill.

82kg vägde väl som mest runt 90kg förra vintern. Lär väl gå upp nåt kg nu när styrkesäsongen börjar. Klagar inte är rätt hård i kroppen men ska göra en satsning att kliva under 80 till sommaren så man kan sprätta till ordentligt i backarna med cykeln och känna sig ”lätt” när man springer.

Det är planen .

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,6 kg (-1,2)
BMI 28,3 (-0,3)
Kroppsfettprocent 24,2% (-0,7)

Sådär ja, då är jag ikapp igen. Är nu på lägsta vikten sedan nystarten. Den tidigare lägsta vikten var på 93,9 kg. Även den lägsta kroppsfettprocenten (tidigare 24,4%).

Igår var också hyfsat lätt gällande mat. Åt rejäla portioner och bönor är faktiskt ganska gott.

Har ingen lång rant idag så slut på meddelandet.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,3 kg (-1,5)
BMI 28,2 (-0,4)
Kroppsfettprocent 24,6% (-0,3)

Imorgon är det cheat day! Som jag längtar.

91,8kg i morse efter vilodag så det är nog en rätt ärlig vikt.

Har en lite lugnare återhämtningsvecka med löpningen, men 15km långsam löpning med jobbpolaren imorn och planen är 25km trail på söndag i solen.
Även trappat ner på gymintensiteten lite, mitt högra ben/knä spökar fortfarande så 80% av styrketräningen går åt till att stärka bål, ländrygg, höft och knän tills det känns bättre.

Nästa söndag springer jag Kristianstad Trail 25km så blir en mini-taper med endast två intervallpass Mån och Ons.

Hur ser träningen ut i helgen?
Inget inplanerat. Fortfarande väldigt stel i anklarna efter löpturen i söndags. Så får stegra upp försiktigt.

Du kanske skrev det, men hur ser kostschemat ut?
Sammanfattning från boken, det är väldigt enkla regler:
IMG_1350.webp

Klistrar även in min egna lista på vilka livsmedel jag använder mig av, som en inköpslista för mig själv typ:

Kött/protein
Kyckling, köttfärs, bacon, ägg, proteinpulver

Baljväxter
Kidneybönor, vita bönor, bönmix, svarta bönor, kikärtor, ärtor, gröna linser, röda linser

Grönsaker
Broccoli, spenat, paprika, lök, vitlök, krossade tomater, majs, morötter, haricot verts

Tillbehör/övrigt
Soja, kokosmjölk, currypasta, grönsaksbuljong, sambal, smör

Sen gör jag några enkla recept på detta. Favoriten hittills är chili con carne. Har hittills inte använt några ingredienser än det ovan.

Så mycket bönor, linser, kött, grönsaker. Inga ”vanliga” kolhydrater som pasta, ris, potatis eller bröd. Använder inte heller grädde eller mjölk i matlagningen. Enda regeln jag tror att jag bryter mot är ”drick inte kalorier”, då jag dricker proteinshake på morgonen ibland. Men han har själv sagt att det är ett alternativ för att få i sig 30 gram protein inom 30 minuter från att ha vaknat, så jag kör på det.

Sen finns det massa andra tips man kan ta till och som han rekommenderar:

30 gram protein inom 30 minuter från att du vaknat.

Köldexponering i form av kalla duschar på morgon (och kväll, om man vill) som ska framkalla mer bruna och beigea fettceller som genererar värme även när du klivit ur duschen. Det ökar alltså metabolismen med några procent ytterligare men tar ett tag att få kroppen att skapa fler mitokondrier i fettvävnaden (det som gör fettet mörkare/brunare). Man kan även vistas utomhus i kallt väder och klä sig lite sämre men vatten leder värme bättre än luft och din kropp är en ugn, så kallt vatten leder bort värmen mer effektivt än kall luft. Tanken är då att man också efter en kalldusch tex ska låta kroppen huttra och värma upp sig själv igen och inte tex ställa sig under varmvatten igen.

Dricka mycket vatten! Eftersom kolhydrater håller mycket vatten och du slutar äta lika mycket kolisar behöver man ersätta detta genom att regelbundet dricka vatten, och mycket.

D-vitamin, paranötter och lite andra kosttillskott för att öka testosteronet i kombination med träning, sömn och kalla duschar. Allt har en slags ränta på ränta-effekt så ju mer man följer desto bättre effekt ska det ge.

Jag har inte börjat följa råden om träning ännu men det finns kapitel om det också.

Då borde du hunnit med några pass
Det är bättre att du talar ur skägget direkt istället för att gnällinsinuera. Du har redan fått mitt svar om att jag inte har något planerat utan går på känsla när det kommer till träning just eftersom jag saknar samma driv som funnits innan kring träning. Jag förstår verkligen inte hur du orkar hålla på och gnälla på vad andra gör och inte hela tiden.

Det är bättre att du talar ur skägget direkt istället för att gnällinsinuera. Du har redan fått mitt svar om att jag inte har något planerat utan går på känsla när det kommer till träning just eftersom jag saknar samma driv som funnits innan kring träning. Jag förstår verkligen inte hur du orkar hålla på och gnälla på vad andra gör och inte hela tiden.
Är bara nyfiken på olika tränings upplägg och det är alltid lättare när man har en plan och framförallt hur mycket tid man har efter jobbet till fritid

Är bara nyfiken på olika tränings upplägg och det är alltid lättare när man har en plan och framförallt hur mycket tid man har efter jobbet till fritid
Jo, inte för att jag köper det du säger nu för fem öre med tanke på tidigare inlägg från dig, men jag har varit rätt uttömmande i mina tidigare inlägg kring mina tankar och plan/ickeplan för viktnedgången. Du har väl till och med kommenterat på just det innan också om jag inte minns fel. Det är långa inlägg så jag förstår att alla inte läser allt, men jag vet att du om någon läser.

Men det finns ingen spikad plan för träning ännu för mig. Jag låter det komma när motivation och ork uppstår. För mig går det i vågor och just nu pyr det bara kring träning men motivationen är hög att sköta kosten istället.

Är inte stressad över att spika någon träningsplan eller schema heller då jag vet att jag inte kommer följa det ändå om jag inte är motiverad. Bättre att invänta att intresset kommer tillbaka istället och ta det då. Önskemålet/den längre planen är dock att komma igång med regelbunden cykling inomhus på något sätt så fort jag fått allt annat på plats (motivation, logistik, träningskort osv).

Jo, inte för att jag köper det du säger nu för fem öre med tanke på tidigare inlägg från dig, men jag har varit rätt uttömmande i mina tidigare inlägg kring mina tankar och plan/ickeplan för viktnedgången. Du har väl till och med kommenterat på just det innan också om jag inte minns fel. Det är långa inlägg så jag förstår att alla inte läser allt, men jag vet att du om någon läser.

Men det finns ingen spikad plan för träning ännu för mig. Jag låter det komma när motivation och ork uppstår. För mig går det i vågor och just nu pyr det bara kring träning men motivationen är hög att sköta kosten istället.

Är inte stressad över att spika någon träningsplan eller schema heller då jag vet att jag inte kommer följa det ändå om jag inte är motiverad. Bättre att invänta att intresset kommer tillbaka istället och ta det då. Önskemålet/den längre planen är dock att komma igång med regelbunden cykling inomhus på något sätt så fort jag fått allt annat på plats (motivation, logistik, träningskort osv).
Den planen låter bra 👍

Ah men spännande. Hoppas du får bra resultat då. Men klassiskt diet fungerar ju oftast bara en period, sen behövs en livsstilsförändring. Har du en långsiktig plan efter boken "slutat fungera"?

Ah men spännande. Hoppas du får bra resultat då. Men klassiskt diet fungerar ju oftast bara en period, sen behövs en livsstilsförändring. Har du en långsiktig plan efter boken "slutat fungera"?
Jag tror inte den kommer sluta fungera bara sådär, och vet inte ännu om det kommer fungera alls faktiskt. Men har köpt in på idén och testar. Just nu går det bra och verkar ge resultat. Den långsiktiga planen är att fortsätta äta såhär så länge jag lever eller tills jag bestämmer mig för annat. Det är alltså inte tidsbegränsat för mig just nu.

Dock kommer jag absolut inte vara lika strikt när jag väl känner mig nöjd med vikten oavsett om det är vid 75 kg eller lägre/högre. Det kanske blir en skiva bröd eller någon fika på vardagen då också. Men tänker att så länge majoriteten av dagarna är ”bra” så är det ingen fara. Sen kommer jag fortfarande ha mina cheat days ju så jag kommer kunna dricka bärs och vara social med kompisar, hänga med på AW eller fira födelsedagar utan att vara den där som tar fram massa trupperware på restaurangen.

När jag växte upp 1980 talet, var så gott som inga överviktiga.

Vi åt kokt potatis till middag, 6 dagar i veckan och mådde hur bra som helst.

Varifrån kommer egentligen driften att äta sopor som lett till övervikt och fetma?

Saknas vetenskapliga fakta om kroppens metabolism eller har vi helt enkelt blivit dummare i huvudet?!

Tillbaka
Topp