Debatt: När regelverket kör ifrån verkligheten – SCF och motionslopp

K

Aktiv medlem
När Svenska Cykelförbundet (SCF) nyligen delgav sin disciplinnämnds beslut om deltagande i osanktionerade tävling (Risten runt), gick man ett steg längre än någon kunde ana. Ett gemensamt dokument skickades till samtliga berörda cyklister, klubbar mfl – med alla namn, klubbtillhörigheter, kontaktuppgift via mail och varningar i klartext.

Från ett juridiskt perspektiv är detta en närmast skolboksexempel på vad GDPR förbjuder: att dela personuppgifter utan rättslig grund och utan uppgiftsminimering. Men bortom paragraferna finns något större: frågan om vart svensk cykelsport egentligen är på väg.

Jakten på de licensierade

Bakgrunden är tävlingen Risten Runt – ett lokalt lopp med tidtagning, resultatlista och prispall. Ett motionslopp för de flesta, men enligt SCF och de förutsättningar licensierade cyklister ingått licens med ett regelbrott. Resultatlistan blev bevismaterial utifrån vad som uppfattas att listan matchades mot medlemsregistret; disciplinnämnden agerade, och ett trettiotal cyklister fick varningar.

Men metoden väcker frågor.
Resultatlistor utan personnummer har använts för att identifiera ”skyldiga” via namn – ibland unika, ibland delade med andra. Hur SCF säkerställt att rätt personer faktiskt pekats ut framgår inte. Hur man skall skapa viljan för fler att ta årslicens framgår inte i beteendet, troligen kommer fler ta dagslicens "pay and play". Eller helt enkelt anmäla sig med sitt mellannamn och riktiga efternamn när det gäller osanktionerade motionsevent. Vinnare = Ingen.

Detta är inte längre en fråga om regelverk. Det handlar om rättssäkerhet, integritet och proportion.

Juridiskt tveksamt – mänskligt problematiskt

När förbundet skickar ut ett gemensamt beslut där alla cyklister framgår, behandlar man personuppgifter i strid med flera grundprinciper i dataskyddsförordningen (GDPR):

• Artikel 5.1 c – Uppgiftsminimering: endast nödvändig information får delas.
  • Artikel 5.1 f – Integritet och konfidentialitet: personuppgifter ska skyddas mot obehörigt röjande.
  • Artikel 6 – Rättslig grund: det krävs stöd i avtal, rättslig förpliktelse eller berättigat intresse.

Att samtliga namn och varningar delats mellan alla anmälda, alla klubbar samt ett flertal andra adresser så saknas rimlig motivering. Varje cyklist har rätt att veta sitt eget beslut – inte kollegans. Det här är inte transparens, det är en kollektiv skampåle i modern förpackning. Att förbundet anmäls till IMY för brott mot GDPR är inte helt otroligt vilket otvetydigt skulle leda till en fällande dom. Det skulle göra hela hanteringen från start till mål till tragik utan komik.

Ett förbund på kant med sin egen framtid

Cykelsporten i Sverige står vid ett vägskäl. På ena sidan finns viljan att bevara struktur, ordning och disciplin. På den andra – ett växande behov av öppenhet, nytänkande och inkluderande breddidrott för att på sikt nå topp.

Många av de varnade cyklisterna menar att man deltog i god tro, i lopp de uppfattade som motionsarrangemang. För dem blev SCF:s regelverk en överraskning. Och i stället för att använda situationen till att utveckla system för dagslicenser, tydligare kommunikation och vägledning, väljer man disciplin och varning.

Frågan är om SCF vill vara en folkrörelse – eller en regelvakt. De flesta idrottsförbund har sedan länge insett att bredd bygger topp, till dessa sällar sig inte SCF. Definitivt ingen folkrörelse som anmäler sina motionärer till disciplinnämnden. Uppseendeväckande är att deltagare som inte rimligen kan anses vara motionärer, samt även har ansvarsroller inom förbundet, har ålagts med samma beslut om "varning" och inte ett skarpare beslut av disciplinnämnden. Hur de signalerna skall tolkas bör SCF bemöta.

Rättssäkerhet före regeliver

Det handlar inte om att försvara regelbrott. De som haft licens och deltagit i osanktionerat lopp har inte följt det avtal man ingick när licens löstes. Punkt.
Denna debatt handlar om att tillämpa regler med proportionalitet och respekt för individen. När ett beslut väcker fler frågor än det besvarar – både juridiskt och moraliskt – är det ett tecken på att systemet behöver ses över.

Ett förbund som värnar sina medlemmars förtroende bör:
  1. Hantera disciplinärenden med individuella beslut. Dialog?
  2. Avidentifiera eller anonymisera grupputskick.
  3. Se över sin dataskyddspolicy och juridiska kompetens.
  4. Arbeta för lösningar som stärker deltagandet i sanktinerade tävlingar för att skapa bredd– inte minska densamma. Dvs se sin egen roll i den brist som uppstått.

Avslutning

Svensk cykling behöver en föreningskultur som rullar i takt med verkligheten. Motionärer skulle kunna bidra med ekonomi till förbundet för att på sikt bygga en topp - men det gör de bara om det finns något med värde för dem. SWE Cup'er med ett fåtal startande (se tex "folksporten" Gravel och den skrala anmälningslistan till sanktionerade event).
Varför startar inte alla nya och nygamla cyklister i en Gravel Swecup?? Detta hade finansierat klubbarnas åtagande med banvakter och tillstånd - Det finns helt enkelt inte en klass för de som arbetar heltid, har familj och tränar när tid finns. Lätt ordnat inom Gravel med varvbana (medger kortare längd) och fler klasser - men där lyssnar inte SCF trots påtryckning. Dvs fler vill men SCF erbjuder inte efterfrågad tjänst.

Det vore lämpligt att förbundet kliver ur sadeln av formalism och ser till helheten: Hur pakterar vi till fler - så fler vill och kan delta, rättssäkerheten för individen, hur ska vi bemöta våra medlemmar och inte minst respekterar lagstiftning när man agerar.

När en disciplinnämnds beslut blir ett dataskyddssärende, då är det inte cyklisterna som tappat kedjan.

K.

Fotnot : Undertecknad har tagit del av de utskick som gjorts till berörda cyklister men ej deltagit själv i Risten runt. Frågan kommer inte drivas av undertecknad. Denna debattartikel är skriven för att påtala problemet och skapa en positiv debatt som utvecklar fler sätt att få fler engagerade i cykelsporten, både inom förbundet och som aktiva. Utskick till anmälda deltagare delas/länkas inte pga att det innehåller personuppgifter.

Licenssystemet är ju fruktansvärt föråldrat, känns som dom bara parasiterar på ideellt atbete ute i klubbarna. SCF borde hitta ett annat sätt att finansiera sig. Eller göra besparingar på kansliet. Vad tillför dom för värde egentligen?

Jag är en av dom som deltog i loppet och precis som övriga så hade jag inte någon tanke på att det skulle varit ett osanktionerat lopp.

Bortsett det som nämns i första inlägget gällande GDPR och den allmänna uthängningen av alla cyklister (reagerade på det redan i första utskicket) så kan jag tycka att det är något som strider mot konkurenslagen då licenserade inte tillåts att delta på lopp som inte är sanktionerade av SCF.

liknande ärenden har varit uppe i domstol tidigare med varierande utfall.

För egen del så kommer jag inte att lösa tävlingslicens igen utan kommer att köra som motionär (vilket jag snarare är) på de lopp jag väljer att köra och kan då utan att riskera böter eller liknande stötta mindre klubbar och föreningar som arrangerar enklare lopp. För det är kostsamt att arrangera sanktionerade lopp för en lite förening.

Tycker det är bra att frågan debatteras.

Har även debatterats tidigare i en fb grupp

/J

För egen del så kommer jag inte att lösa tävlingslicens igen utan kommer att köra som motionär (vilket jag snarare är) på de lopp jag väljer att köra och kan då utan att riskera böter eller liknande stötta mindre klubbar och föreningar som arrangerar enklare lopp.

Som jag befarade så leder detta till färre licenstagare, färre licenstagare ger mindre pengar till svensk cykel - Sorgligt att det sker med egen hand.

Hur är kopplingen scf/uci och licens? Var/är det ett uci-krav och scfs händer var/är ganska bakbundna? Hur fungerar det utomlands?

Man kan ju se likheter och olikheter med motionslöpning. Man hör väldigt sällan någon diskussion om licens för Göteborgsvarvet/Midnattsloppet/Lidingöloppet/Blodomloppet... när de diskuteras runt fikabordet bland vardagsmotionärerna på jobbet.

Typexempel på något jag tycker väldigt illa om. Pampar i någon organisation som skiter i dom aktiva och deras intressen, utan bara vill bestämma, tänka på sin karriär, och mjölka folk på pengar.
SCF verkar vara värre än dom flesta.

Ser inte problemet och att SCF skulle vara ”pampar” är ju helt enkelt inte sant, den personen som skrev det vet inte vad han snackar om

om man tycker SCF begått ett jätte misstag och ska hängas för att dom inte följt gdpr vill jag påminna om att SCF i mångt och mycket består av gamla cyklister som jobbar hårt för rätt låga löner för att dom älskar cykling

Har man som klubbansvarig haft med SCF att göra fattar man rätt snabbt att dom är schyssta och vill svensk cykelsport väl

Jag har Tävlat i många år och betalar såklart licens. Har nog aldrig deltagit i ett tävlingslopp som inte är licensierat av förbundet eftersom dom flesta lopp är det

Varför var inte Risten runt det?

Senast ändrad:
GDPR har mig veterligen ingenting med lön att göra. Även klubbar med 100 % ideellt arbetande är tvungna att följa GDPR. Hur allvarligt brottet är kan man däremot förstås ha olika åsikter kring.

Sen jag började hänga här har det då och då dykt upp diskussioner kring SCFs agerande och utan att vara superinsatt är mitt intryck att deras huvudintresse är tävlingscykling medan t.ex. motionscykling och motionärer mer setts som en potentiell penningpåse. Går säkert att rota upp en del gamla trådar i ämnet som belyser. Har dock inte tid nu.

GDPR har mig veterligen ingenting med lön att göra. Även klubbar med 100 % ideellt arbetande är tvungna att följa GDPR. Hur allvarligt brottet är kan man däremot förstås ha olika åsikter kring.

Sen jag började hänga här har det då och då dykt upp diskussioner kring SCFs agerande och utan att vara superinsatt är mitt intryck att deras huvudintresse är tävlingscykling medan t.ex. motionscykling och motionärer mer setts som en potentiell penningpåse. Går säkert att rota upp en del gamla trådar i ämnet som belyser. Har dock inte tid nu.
som du säkert fattar var det där om lön ett svar på tomten ovan som tyckte att SCFs anställda är ”pampar” som bara vill ha pengar och makt

Klart tävlings cykling är en stor del av deras verksamhet men dom får också mycket oförtjänt skit tycker jag

Det här har ju SCF hållt på med i säkert 30 år, kanske mer. När jag började med DH runt millennieskiftet var det samma grej där. Det fanns lokala eldsjälar som ville fixa möjligheter att möta sig mot varandra på ett avslappnat sätt. SCF började jaga cyklisterna och det tävlades istället under pseodunym.

Att SCF anser sig äga cyklisterna är förståeligt om det är för att de är rädda för konkurrens där förbundet är viktigare än cyklisten. Men det är ett monopolutnyttjande där de försöker förhindra fri konkurrens. Till skillnad mot i arbetslivet är cyklisterna inte anställda som förväntas ha 100% lojalitet till SCF.

Att de dessutom är kassa och agerar oproffsigt ur juridisk synvikel är väl heller ingen nyhet, men är nog lättare att svälja med den enkla förklaringen att det är ett idrottsförbund som drivs av eldsjälar. Lika kassa som de alltid varit, men likväl eldsjälar.

Senast ändrad:
Samma fråga har prövats rättsligt inom bilsporten. Där fick SBF på pälsen ordentligt och får inte sanktionera förare som väljer att delta i event som inte har stöd av SBF. Jag tror att SCF är en rättslig prövning ifrån att tvingas skriva om sina stadgar.

inte konstigt att SCF vill ha kontroll på tävlandet, handlar om försäkringar och goodwill mot UCI och möjligheten att få arrangera internationella tävlingar

risken är att det växer fram andra konkurrerande förbund och det är alltid rätt dåligt när det finns olika org. som säger sig företräda landets cyklister, så har det varit i vissa länder och i vissa idrotter under vissa tider och det har varit dåligt för sporten

Det är helt enkelt kasst med flera förbund inom en och samma sport

säger absolut inte att SCF är ofelbara men det är jäkligt orättvis att utmåla dom som pampar som inte vet vad dom sysslar med öht, för så är det inte och det vet man om man haft med dom att göra. Visst, regelverket kan uppfattas som stelt och det kan behöva ändras men det är en annan sak

Non motta får det ändå vara tycker jag

som du säkert fattar var det där om lön ett svar på tomten ovan som tyckte att SCFs anställda är ”pampar” som bara vill ha pengar och makt
Nej, det var inte uppenbart för mig att det var det du menade. Då det kom direkt efter, och i samma mening som, GDPR-nämnandet lät det som att du menade att det är en ursäkt för att inte ha koll på GDPR om man inte jobbar med det fullt ut professionellt.

Edit:
F.ö. är pamp på bikzziska = person som har något att säga till och som säger något Bikzz inte gillar. Så dra inte alltför stora växlar på det.

Nej, det var inte uppenbart för mig att det var det du menade. Då det kom direkt efter, och i samma mening som, GDPR-nämnandet lät det som att du menade att det är en ursäkt för att inte ha koll på GDPR om man inte jobbar med det fullt ut professionellt.
Ok, men nu vet du och kan tänka om 👌🏻

Men det är också mer ursäktligt att inte kunna alla regler utan och innan om man inte jobbar med det som proffs, tycker jag Man ställer andra krav på en amatör eller eldsjäl än på en person som har något som yrke, avsolut

Att ha en licens innebär inte ett anställningsförhållande och då kan det inte finnas någon sorts lojalitetsplikt som förhindrar deltagande i icke-sanktionerade lopp. Cyklister med licens är väl ändå inte livegna?

Klart tävlings cykling är en stor del av deras verksamhet men dom får också mycket oförtjänt skit tycker jag

Tomte kan du vara själv. En sådan organisations uppgift är att hjälpa och inspirera cyklister, och utveckla sporten. Helt förkastligt beteende att skicka hotbrev till cyklister som varit med i tävlingar. Det är pampar som bara vill bestämma över alla, borde få sparken hela gänget.

Tomte kan du vara själv. En sådan organisations uppgift är att hjälpa och inspirera cyklister, och utveckla sporten. Helt förkastligt beteende att skicka hotbrev till cyklister som varit med i tävlingar. Det är pampar som bara vill bestämma över alla, borde få sparken hela gänget.
also spracht tomten utan erfarenhet av SCF eller tävlande, verkar de som. dom finns för att utveckla och stötta cykel sporten ja, och du och jag kan ha synpunkter på hur dom gör, men du har uppenbart ingen som helst koll vilka som jobbar där eller hur mycket dom gör förxsporten eller annat

du kanske tycker att typ facket inte finns för medlemmarna utan för att göda byråkrater också? rätt vanlig inställning hos dom som inte behövt ta hjälp och stöd vid en konflikt tex.

pampar..

men nu ska jag inte tjöta emot mer, vill bara nyansera bilden

Senast ändrad:
Ok, men nu vet du och kan tänka om 👌🏻

Men det är också mer ursäktligt att inte kunna alla regler utan och innan om man inte jobbar med det som proffs, tycker jag Man ställer andra krav på en amatör eller eldsjäl än på en person som har något som yrke, avsolut
Du menar lite som att en icke-proffesionell cyklist inte har hundra koll på alla regler utan och innan och råkar cykla ett icke-sanktionerat lopp utan ont uppsåt?

Du menar lite som att en icke-proffesionell cyklist inte har hundra koll på alla regler utan och innan och råkar cykla ett icke-sanktionerat lopp utan ont uppsåt?
Ja exakt. det är inte alltid så lätt och jag hade tagit illa vid mej om jag fått en varning såklart. tycker oxå det är konstigt att man kan delta i ett arrangemang som uppenbart är en tävling ( med prispall) och sedan tro att det är ett motionslopp för om man innehar tävlingslicens är man väl rätt erfaren cyklist som varit med på många lopp (om man inte tagit den precis då)? De är klart, när man anmälde sig kanske man inte visste att det var en tävling, det är ju en tråkig situation, men det är nog bara att svälja varningen och gå vidare

men att det blev fel denna gången innebär inte att SCF är kassa på allt och ”pampar” som vill ha makt och pengar till varje pris.

Man måste nyansera bilden även om det gör ont för vissa, känns som att en del pratar illa om SCF utan att veta hur dom jobbar eller utan att ha haft egen kontakt med dom när det gäller tävlingar och annat

Ämnet dyker upp med några års mellanrum, men jag har aldrig riktigt förstått varför SCF driver denna fråga? Varje gång blir det en PR-förlust för dem, så det måste finnas "tunga" skäl till att de ändå envisas?

Hur är kopplingen scf/uci och licens? Var/är det ett uci-krav och scfs händer var/är ganska bakbundna? Hur fungerar det utomlands?

Man kan ju se likheter och olikheter med motionslöpning. Man hör väldigt sällan någon diskussion om licens för Göteborgsvarvet/Midnattsloppet/Lidingöloppet/Blodomloppet... när de diskuteras runt fikabordet bland vardagsmotionärerna på jobbet.
Det behövs ingen licens för att tävla i löpning. Dock behöver man vara medlem i en klubb ansluten till förbundet och representera den. Springa i motionsklass kan både föreningsanslutna och alla andra göra.

men att det blev fel denna gången innebär inte att SCF är kassa på allt och ”pampar” som vill ha makt och pengar till varje pris.
Jag håller med dig i många delar, bland annat att det är kass att ha fler förbund och att det är mycket bra som SCF gör. Noteras bör också att enskilda individer (Läs Oskar Ekman) gjort enormt mycket mer med VÄLDIGT mycket mindre pengar än förbundet lyckats med, anser därför att viss kritik är befogad avseende hanteringen av cykel som breddsport för att på sikt bygga topp vilket är ett förbundsansvar över tid. Uttrycket PAMP verkar ju finnas tolkningar för, och backar vi istället till den individ och roll hos förbundet som anmält dessa motionärer till disciplinnämnden så är det beteendet minst sagt bekymmersamt i relation till alternativ så som dialog, information och självkritik i frågan varför detta fortgår.
Därav är också första inlägg skrivet med mening att förbättra det förbund vi har och få igång debatt om inkludering.

Vad gäller GDPR så gäller europeisk lagstiftning, man kan (amatör eller proffs) inte frånsäga sig det ansvaret eller andra regler, lagar och direktiv. Här har SCF riksidrottsförbundet med jurister mm som stöd. Har man inte förmågan själv så är det rimligt att man skaffar sig förståelse om man sitter i en styrelse dvs har personligt ansvar/straffansvar.

Ja exakt. det är inte alltid så lätt och jag hade tagit illa vid mej om jag fått en varning såklart. tycker oxå det är konstigt att man kan delta i ett arrangemang som uppenbart är en tävling ( med prispall) och sedan tro att det är ett motionslopp för om man innehar tävlingslicens är man väl rätt erfaren cyklist som varit med på många lopp (om man inte tagit den precis då)? De är klart, när man anmälde sig kanske man inte visste att det var en tävling, det är ju en tråkig situation, men det är nog bara att svälja varningen och gå vidare

Man måste nyansera bilden även om det gör ont för vissa, känns som att en del pratar illa om SCF utan att veta hur dom jobbar eller utan att ha haft egen kontakt med dom när det gäller tävlingar och annat
Sant!

Det behövs ingen licens för att tävla i löpning. Dock behöver man vara medlem i en klubb ansluten till förbundet och representera den. Springa i motionsklass kan både föreningsanslutna och alla andra göra.
Precis, det är det jag menar. Om Andreas Almgren skulle jogga Midnattsloppet med en kompis så blir han väl inte bötfälld/reprimerad? Så varför denna skillnad när det gäller cykel, och bara vissa lopp (inget licenskrav för Vätternrundan). Jag vet på ett ungefär regeldefinitionen med tidtagning och resultatlista (och därför varför det här inte sker för t.ex. Vättern), och det är en av sakerna SCF slår ner på, men varför har de dessa? Eget påfund eller har det något med uci att göra? Och hur fungerar det i andra länder, säg Danmark och Norge?

Regelverket finns för att stärka det egna förbundets makt och monopolställning. Det är enda orsaken. Ett konkurrerande system ska tvinga cyklisterna att avstå från den dominerande aktören (SCF/UCI) och därmed kväsa eventuella uppstickare innan de hinner bli ett reellt hot.

Det har också visat sig för andra förbund att denna typ av konkurrensvidrigt regelverk inte går i linje med svensk lag, men likväl fortsätter förbundet att strida för det.

Istället för att göra sig populära så cyklisterna vill vara medlemmar och arrangera tävlingar under SCFs paraply försöker de alltså auktoritärt slå ner på opposition.

Fräscht.

Precis, det är det jag menar. Om Andreas Almgren skulle jogga Midnattsloppet med en kompis så blir han väl inte bötfälld/reprimerad? Så varför denna skillnad när det gäller cykel, och bara vissa lopp (inget licenskrav för Vätternrundan). Jag vet på ett ungefär regeldefinitionen med tidtagning och resultatlista (och därför varför det här inte sker för t.ex. Vättern), och det är en av sakerna SCF slår ner på, men varför har de dessa? Eget påfund eller har det något med uci att göra? Och hur fungerar det i andra länder, säg Danmark och Norge?
Ja, ett sätt för SCF att hantera en sådan här sak är ju kommunikation med medlemmarna. Varför, hur och vilka regler lyder de under. Skapa samsyn med medlemmarna och förståelse vilket leder till sympati och dialog.

Tänk om de "Svartrace" som finns hade haft åkare som ifrågasatt arrangören och pushat för att de skall sanktionera sitt lopp istället för licensierade som ifrågasätts av SCF och gör som någon ovan, inte tar ut licens 2026...

Nej. Inför lagen är vi alla lika. Man kan inte hävda att man inte vet eller kan i en domstol, ditt ansvar - din skyldighet.

Många föreningar har därför en professionell styrelse som hanterar och tar ansvar för de frågor som ligger på den nivån och sedan finns en sportslig del där den delen sköts. Det blir ett problem när "eldsjälar" för sporten sitter i en legal roll och hanterar frågor som om man inte VET och KAN. Huruvida det stämmer på SCF har jag ingen insyn i, men rent generellt så bör man bara ta roller med juridiskt ansvar endast om man förstår lagar och regler som gäller för rollen/området, annars kan det bli fel och blir det fel så har man straffansvar.

Regelverket finns för att stärka det egna förbundets makt och monopolställning. Det är enda orsaken. Ett konkurrerande system ska tvinga cyklisterna att avstå från den dominerande aktören (SCF/UCI) och därmed kväsa eventuella uppstickare innan de hinner bli ett reellt hot.

Det har också visat sig för andra förbund att denna typ av konkurrensvidrigt regelverk inte går i linje med svensk lag, men likväl fortsätter förbundet att strida för det.

Istället för att göra sig populära så cyklisterna vill vara medlemmar och arrangera tävlingar under SCFs paraply försöker de alltså auktoritärt slå ner på opposition.

Fräscht.

I vår klubb har vi alltid fått stöd och hjälp från SCF när vi behövt det och om det är så dom gör sej ”populära ” så har dom iaf gjort sej rätt populära hos oss

Tror att det ör svindåligt för sporten med konkurrerande förbund och fattar varför SCF kämpar emot det - svensk cykling är liten som den är och ett samlande förbund är iaf en garant för att vi har nåt slags röst i UCI.

Att de kunde skött det här bättre är en annan sak tycker jag

Senast ändrad:
Nej. Inför lagen är vi alla lika. Man kan inte hävda att man inte vet eller kan i en domstol, ditt ansvar - din skyldighet.

Många föreningar har därför en professionell styrelse som hanterar och tar ansvar för de frågor som ligger på den nivån och sedan finns en sportslig del där den delen sköts. Det blir ett problem när "eldsjälar" för sporten sitter i en legal roll och hanterar frågor som om man inte VET och KAN. Huruvida det stämmer på SCF har jag ingen insyn i, men rent generellt så bör man bara ta roller med juridiskt ansvar endast om man förstår lagar och regler som gäller för rollen/området, annars kan det bli fel och blir det fel så har man straffansvar.
Ja men jag har mycket lättare att förlåta en amatör än ett proffs

Skulle alla kunna alla regler som styr förenings Sverige på sina fem fingrar hade det blivit ännu svårare att rekrytera ledare och styrelsemedlemmar i dessa tider då många bara ser till sig själv och sin ”egentid”

Tjena!

SCF har rövhattat sig med det här länge. Sen har dom i sak rätt för det ingår i Ucis regler. Men dom kan godkänna icke sanktionerade lopp.
Straffet enligt UCI är böter och/eller en månads avstängning.

Ja men jag har mycket lättare att förlåta en amatör än ett proffs

Skulle alla kunna alla regler som styr förenings Sverige på sina fem fingrar hade det blivit ännu svårare att rekrytera ledare och styrelsemedlemmar i dessa tider då många bara ser till sig själv och sin ”egentid”
Jag tycker det beror på vad det är för regler och på vilken nivå det är. Är det en liten ideell förening och någon halvobskyr regel tycker jag det är en annan sak än om det är ett nationellt förbund och en så pass välkänd sak som GDPR. Jag var ett tag medlem i styrelsen i en (rando)cyklingsklubb och det var rent ideellt jobb (om man bortser från en smörgås eller dylikt i samband med styrelsemöten) och t.o.m. vi hade diskussioner kring GDPR utan att någon i styrelsen jobbade med det professionellt.

Tror att det ör svindåligt för sporten med konkurrerande förbund och fattar varför SCF kämpar emot det - svensk cykling är liten som den är och ett samlande förbund är iaf en garant för att vi har nåt slags röst i UCI.
Nu blir det lite filosofiskt, jag förstår ditt resonemang. Vi behöver vara enade (i ett stort medlemsregister) för att få inflytande i UCI.

Men för många är inte UCI lika med sporten. Jag tror att ”sporten” kan ha olika betydelser för olika utövare, och att det även kan ändras över tid.

Själv började jag cykla i vuxen ålder, tror det är rätt vanligt just inom cykling (mer än fotboll, pingis, fäktning). Jag tävlade inte. Ibland körde jag några långlopp. Till slut landade jag i VR-träsket… I min situation då kan jag gissa att det inte alls hade varit negativt med konkurrerande förbund. Tex om ett bara höll på med långlopp? Eller ett som tillät alkoholförsäljning i depåerna?

Nu är jag tränare i en SCF-ansluten klubb. Jag har barn som tävlar Swecup osv. Nu, i denna situation, ser jag fördelar med att vi har ett förbund.

Men att det vore någon universell sanning att ett förbund per sport vore bäst invänder jag mot.

De åren jag tävlade i DH under SCFs paraply var också de år det arrangerades flest icke-licensierade DH-tävlingar i mitt närområde. Det ena leder till det andra.

När de enkla och oseriösa tävlingarna försvinner blir tröskeln större på både arrangörs- och delgagarsidan och kontentan blir att många slutar.

Tror att det ör svindåligt för sporten med konkurrerande förbund och fattar varför SCF kämpar emot det
Ja, för vi vet ju alla att monopol driver utveckling och förbättringsarbete i en rasande takt.

Varför tillåts det ens flera klubbar i samma kommun, eller varför tillåts man som utövare ens välja klubb? Vore ju mycket bättre för sporten om det inte var konkurrens.

Ja, för vi vet ju alla att monopol driver utveckling och förbättringsarbete i en rasande takt.

Varför tillåts det ens flera klubbar i samma kommun, eller varför tillåts man som utövare ens välja klubb? Vore ju mycket bättre för sporten om det inte var konkurrens.
Nä, det är alltid bra med konkurrens i alla lägen! Vi vet ju alla vad tex privatskolor har gjort för underverk med skol resultaten och diskrimineringen! Det har verkligen blivit böttre! 😅

Varför var inte Risten runt det?
Vet inte vad Risten runt är för lopp, men att ansöka om och få sanktion från SCF drar med sig en hel del både kostnader och administration. En liten arrangör som bara vill genomföra en kul tävling kanske inte är så sugen på det och avstår hellre om sanktion är enda lösningen.

Nä, det är alltid bra med konkurrens i alla lägen! Vi vet ju alla vad tex privatskolor har gjort för underverk med skol resultaten och diskrimineringen! Det har verkligen blivit böttre! 😅
Om man inte är intresserad av konkurrens tror jag t.ex. Cykelfrämjandet är mer intressant än SCF. 😉

Ok, så cykla bör man endast göras i statlig regi för annars kommer loppen liksom tågen inte gå i tid.
Då ska vi bara kämpa oss igenom proletariatets diktatur först så blir det bra sen. Ännu en tråd som kan slängas. Det gick ju så bra ett tag.

Också jäävligt talande att partiet/SCF självklart ska gå straffria om de bryter mot EU lag medan prolätererna/cyklisterna ska på Gulag om de öppnar käftet. Ja, jämförelsen med facket var kanske inte så dum.

Tillbaka
Topp