Vi tar det en gång till då. Jag anser att det är upp till SCF att bevisa sitt eget värde. Jag anser att SCF borde kunna vara en organisation som lockar även amatörer och motionärer. Folk som cyklar för att det är kul. Som cyklar en fredag på lunchen för sig själva för att solen sken. Men jag ser det inte. Gång på gång ser jag däremot SCF angripa potentiella medlemmar. Folk som engagerar sig. Som bidrar positivt till cykelsverige, och som kanske på sikt skulle kunnat bidra med engagemang även inom SCFs paraply.
Givetvis gör SCF också bra saker. Men de har monopol på att bedriva tävlingsverksamhet inom cykling i Sverige. Så vi kan inte veta om en annan organisation skulle göra jobbet bättre. Förändringen kan bara komma inifrån, men en intresseförening styrs av sina medlemmar, och medlemmarna blir bara medlemmar om de accepterar föreningen så som den är. Om jag inte delar ett politiskt partis åsikter blir jag inte medlem för att driva ett förändringsarbete inom partiet för att få dem att byta åsikt. Jag går helt enkelt till det parti som redan från starten hyfsat delar min vision om världen.
Det är inte jag som ska ta reda på vad SCF gör som är bra. Det borde jag som aktiv cyklist i snart 30 år och som har testat nästan varenda disciplin utom velodrom och enhjuling själv ha sett och upplevt. Det faktumet att jag och många andra har en negativ bild av SCF är ett problem för organisationen. Oavsett om de förstår det eller ej. Du nämnde själv skatteverket. Lustigt.
Skatteverket har aktivt jobbat med att förbättra svenska folkets inställning till myndigheten, och
det har gett resultat. Kanske läge för SCF att också påbörja en förändringsresa för att bli
hela sveriges cykelförbund?