Debatt: När regelverket kör ifrån verkligheten – SCF och motionslopp

Jag cyklade MarciaLonga i Italien för några år sedan Upplägget påminner mycket om Vätternrundan, dvs mest glada motionärer. Det fanns 2 klasser, tävling och motion, i tävlingsklass var det krav på licens. Tittar man i startlistan. så startade ca 90% i tävlingsklass dvs licensierade och 10% i motionsklass.

Jag har inga siffror men jag skulle tro att det är det omvända på tex Vätternrundan och andra motionslopp i Sverige. Varför?

Varför krävs licens överhuvudtaget? Svenska skidförbundet kräver inte licens för tävlingar upp till internationell nivå, bara medlemskap i klubb ansluten till förbundet.

Eh, va???
Jag kan iallafall läsa massor av balanserade svar från medlemmar som tävlar och tävlat i massor av år.
Ja de e nog en del av problemet, att du och andra inte ser obalansen utan tänker att de e bara att köra på

Vanligtvis för att en diskussion ska funka brukar man förklara för den andre att man inte håller med men man fattar vad han menar eller nåt så att det finns en ambition att komma varandra närmare och det blir ett givande och tagande hela tiden

Uppfattar inte alls det här på ”happy” ride många gånger
Snarare är det rätt hårt och oförsonligt från många

Varför krävs licens överhuvudtaget? Svenska skidförbundet kräver inte licens för tävlingar upp till internationell nivå, bara medlemskap i klubb ansluten till förbundet.
För att Pamparna på SCF vill bestämma, reglera, och få in stålar !

Krävs det att man håller med dig för att du ska klassa svaret som "balanserat"? Jag har sett väldigt många som på sakliga sätt framfört åsikter och erfarenheter och ställt relevanta frågor kring SCFs agerande i frågan. Och ett litet fåtal pajaser som man lätt kan ignorera.
Inte ”i frågan”, tycker också att det är ett onödigt agerande från dom, utan den allmänna uppfattningen jag får är att SCF är helt kasst på alla sätt

Och det tycker jag är helt fel, dom gör en massa bra saker för sporten vilket jag har egen erfarenhet av

Du måste ju ändå se att diskussionen blivit totalt enögd?

Ja de e nog en del av problemet, att du och andra inte ser obalansen utan tänker att de e bara att köra på

Vanligtvis för att en diskussion ska funka brukar man förklara för den andre att man inte håller med men man fattar vad han menar eller nåt så att det finns en ambition att komma varandra närmare och det blir ett givande och tagande hela tiden

Uppfattar inte alls det här på ”happy” ride många gånger
Snarare är det rätt hårt och oförsonligt från många
Det ligger något i det du säger och ibland kan jag hålla med om att tonen på forumet blir rätt trist i vissa diskussioner och det blir någon slags flockmentalitet. Men jag läste hela sida 1 igen (orkar inte gå igenom sida 2-3 igen, ofta går det på repeat efter sida 1) och där tyckte jag nog tonen var helt ok och det kom in rätt mycket åsikter. De flesta (som tex jag) är dock rätt negativa till SCF. Inte så många (inte jag heller) gav kreativa förslag på hur vi kan förbättra svensk cykling, men jag vet inte om man ska räkna med det heller? Det blev ju onekligen ett stort engagemang i alla fall!

Det ligger något i det du säger och ibland kan jag hålla med om att tonen på forumet blir rätt trist i vissa diskussioner och det blir någon slags flockmentalitet. Men jag läste hela sida 1 igen (orkar inte gå igenom sida 2-3 igen, ofta går det på repeat efter sida 1) och där tyckte jag nog tonen var helt ok och det kom in rätt mycket åsikter. De flesta (som tex jag) är dock rätt negativa till SCF. Inte så många (inte jag heller) gav kreativa förslag på hur vi kan förbättra svensk cykling, men jag vet inte om man ska räkna med det heller? Det blev ju onekligen ett stort engagemang i alla fall!
Tack

Inte ”i frågan”, tycker också att det är ett onödigt agerande från dom, utan den allmänna uppfattningen jag får är att SCF är helt kasst på alla sätt
Jag anser att det är SCF som ska övertyga mig om motsatsen, då min bild av SCF har formats av mina snart 30 år i cykelsporten. Så länge de fortsätter med ageranden som i denna tråd förstärks mina åsikter om dem. Att någon annan har en annan erfarenhet ändrar inte min erfarenhet.

Och det tycker jag är helt fel, dom gör en massa bra saker för sporten vilket jag har egen erfarenhet av
Som sagt, du har rätt till din erfarenhet. Men det är du som påstår att jag skriver obalanserat och inte kan föra en diskussion.

Sjuka tanke, men tänk om det beror på att det finns ett utbrett missnöje mot SCF inom den icke-tävlande delen av cykelscenen i Sverige?

Jag tycker som sagt att om vi bortser från några få inlägg från ett fåtal personer så har tråden lyft och diskuterat på ett rätt sakligt sätt utifrån egna observationer, erfarenheter och jämförelser med andra sporter, andra länder och juridiken kring SCFs agerande. Att det saknas röster som tycker att SCF agerar rätt i frågan betyder inte att diskussionen är galen, utan det kan ju också bero på att agerandet är galet.

Visst, den som läser har alltid tolkningsföreträde av en text, men när du skriver att du varit extremt balanserad i ditt inlägg där du några rader tidigare berättar att du uppfattar att SCF ses som pengakåta kommunister, ja det blir en lite konstig diskussion efter det. Jag tycker det är en rätt grov övertolkning från din sida.

Jag hoppas vår skrivande reporter här får tag på SCF så att vi får höra deras version om varför de envisas med detta, det kanske inte alls är för stålarnas skull utan för...nåt annat. Och det skulle också vara intressant att höra deras tankar kring att de av vissa ses som att mer tänka på organisationen SCF och dess utveckling än på cyklisterna och deras utveckling. Varför det blivit så och om det är något de bryr sig om och i så fall vad de tänker göra.

Visst, den som läser har alltid tolkningsföreträde av en text, men när du skriver att du varit extremt balanserad i ditt inlägg där du några rader tidigare berättar att du uppfattar att SCF ses som pengakåta kommunister, ja det blir en lite konstig diskussion efter det. Jag tycker det är en rätt grov övertolkning från din sida.
Har någon öht bemött dom idiotierna utom jag? Eller hållit med mej när jag gjort det?

Nix.

Ser jag som ett tyst medhåll så länge så går de ju bra att bevisa att jag har fel

@H. att du inte gillar SCF har jag fattat nu och du ska vara med i den organisation du vill (tydligen Friluftsfrämjandet och där var jag också med men som barn, i Strövarna) men om du tror att dom inte gör nåt bra öht så kan jag tala om att det gör dom. Det är inte bara min erfarenhet såklart - finns väldigt få organisationer som enbart sysslar med att förstöra och bryta ner grejer

Om man inte kan se det så tänker jag att man antingen är enögd av att ha varit i en filterbubbla under lång tid eller också att det är för gött att få medhåll och gilla markeringar att man kör på ändå?

Ett exempel utan att gå in mer på politik : jag tycker att regeringen är mestadels helt värdelös men det finns ändå flera grejer som som jag tycker att dom har gjort bra
Hade det inte funnits en enda bra grej jag kunde se att Tidögänget gjort hade jag antingen varit helt insnöad eller haft för dålig koll

Senast ändrad:
Har någon öht bemött dom idiotierna utom jag? Eller hållit med mej när jag gjort det?

Nix.

Ser jag som ett tyst medhåll så länge så går de ju bra att bevisa att jag har fel

@H. att du inte gillar SCF har jag fattat nu och du ska vara med i den organisation du vill (tydligen Friluftsfrämjandet och där var jag också med som barn, i Strövarna) men om du tror att dom inte gör nåt bra öht så kan jag tala om att det gör dom
Jag frågade lite tidigare om du hade något bra praktiskt exempel på vad scf gjort för bra saker för arrangörer. Jag kan ha missat det, men jag tror inte jag fick något exempel.

Lite mer allmänt vore det ju också intressant att höra vad det är de gör bra. Du har ju massa bra erfarenheter som du kan dela med dig av.

Jag frågade lite tidigare om du hade något bra praktiskt exempel på vad scf gjort för bra saker för arrangörer. Jag kan ha missat det, men jag tror inte jag fick något exempel.

Lite mer allmänt vore det ju också intressant att höra vad det är de gör bra. Du har ju massa bra erfarenheter som du kan dela med dig av.
Fick bl a super bra stöd när vi arrangerade DM. när RF strulade med styrelse protokoll och dylikt var det bara att ringa till förbundet och så fick vi hjälp direkt. har själv behövt lösa ut licensförsäkribh efter tävling och då fick jag relevanta svar från förbundet och alla uppgifter jag behövde. alltid känt att dom har vår rygg som klubb

Finns säkert fler grejer som jag missat. Har också jätte bra erfarenhet av skatteverket så det kanske är mej det är fel på.. 😉

Fast du är väl den enda som också kallat alla oss som försökt föra en saklig diskussion för "obalanserade som inte kan diskutera" eller hur du uttryckte dig. Du får ursäkta, men det är ju lite att kasta sten i glashus. Men sitt du på din höga häst och påstå att det är du som bidrar till gott debattklimat i tråden.

Hur man väljer att hantera troll på nätet är en utmärkt fredagsdiskussion, men den hör nog inte hit.

H. att du inte gillar SCF har jag fattat nu och du ska vara med i den organisation du vill (tydligen Friluftsfrämjandet och där var jag också med men som barn, i Strövarna) men om du tror att dom inte gör nåt bra öht så kan jag tala om att det gör dom. Det är inte bara min erfarenhet såklart - finns väldigt få organisationer som enbart sysslar med att förstöra och bryta ner grejer
Jag är av åsikten att SCF skulle kunna vara något som är så mycket bättre än vad det är - och att de borde vara den naturliga föreningen att söka sig till om man är cyklist. Man kan välja att ta till sig av kritik, eller göra som SCF och fortsätta strida mot potentiella medlemmar. Vad jag sagt är att jag anser att det är upp till SCF att ändra min bild av organisationen, men att de gång på gång misslyckas med att visa sitt värde.

Jag har inte påstått att de inte gör något vettigt, det är du som klistrar den åsikten på mig och det anser inte jag vara god debatteknik. Om vi nu ska ha sådana metadiskussioner.

Fast du är väl den enda som också kallat alla oss som försökt föra en saklig diskussion för "obalanserade som inte kan diskutera" eller hur du uttryckte dig. Du får ursäkta, men det är ju lite att kasta sten i glashus. Men sitt du på din höga häst och påstå att det är du som bidrar till gott debattklimat i tråden.
Inga hästar, bara den uppfattning jag får här och lite här och där på de här forumet

Och jag förklarade va jag tycker bidrar till en bra diskussion

Jag är av åsikten att SCF skulle kunna vara något som är så mycket bättre än vad det är - och att de borde vara den naturliga föreningen att söka sig till om man är cyklist. Man kan välja att ta till sig av kritik, eller göra som SCF och fortsätta strida mot potentiella medlemmar. Vad jag sagt är att jag anser att det är upp till SCF att ändra min bild av organisationen, men att de gång på gång misslyckas med att visa sitt värde.

Jag har inte påstått att de inte gör något vettigt, det är du som klistrar den åsikten på mig och det anser inte jag vara god debatteknik. Om vi nu ska ha sådana metadiskussioner.
då ser jag fram emot att du berättar vad dom gör som du tycker e bra, jag får totalt motsatt uppfattning när jag läser va du skriver

Dubbla negationer kan vara svårt. Vi kan nog för allas skull, men kanske främst för din, lämna den här diskussionen.
den typen av överlägsna svar e helt onödiga och tror jag är en anledning till att folk lämnar forumet

Du skrev” jag har inte sagt att dom inte gör något vettigt” och att jag klistrar den åsikten på dej

Men vad gör dom som du tycker är vettigt då? vilka goda erfarenheter har du av SCF? Räcker med en enda

Vi tar det en gång till då. Jag anser att det är upp till SCF att bevisa sitt eget värde. Jag anser att SCF borde kunna vara en organisation som lockar även amatörer och motionärer. Folk som cyklar för att det är kul. Som cyklar en fredag på lunchen för sig själva för att solen sken. Men jag ser det inte. Gång på gång ser jag däremot SCF angripa potentiella medlemmar. Folk som engagerar sig. Som bidrar positivt till cykelsverige, och som kanske på sikt skulle kunnat bidra med engagemang även inom SCFs paraply.

Givetvis gör SCF också bra saker. Men de har monopol på att bedriva tävlingsverksamhet inom cykling i Sverige. Så vi kan inte veta om en annan organisation skulle göra jobbet bättre. Förändringen kan bara komma inifrån, men en intresseförening styrs av sina medlemmar, och medlemmarna blir bara medlemmar om de accepterar föreningen så som den är. Om jag inte delar ett politiskt partis åsikter blir jag inte medlem för att driva ett förändringsarbete inom partiet för att få dem att byta åsikt. Jag går helt enkelt till det parti som redan från starten hyfsat delar min vision om världen.

Det är inte jag som ska ta reda på vad SCF gör som är bra. Det borde jag som aktiv cyklist i snart 30 år och som har testat nästan varenda disciplin utom velodrom och enhjuling själv ha sett och upplevt. Det faktumet att jag och många andra har en negativ bild av SCF är ett problem för organisationen. Oavsett om de förstår det eller ej. Du nämnde själv skatteverket. Lustigt. Skatteverket har aktivt jobbat med att förbättra svenska folkets inställning till myndigheten, och det har gett resultat. Kanske läge för SCF att också påbörja en förändringsresa för att bli hela sveriges cykelförbund?

Är det någon som anmält SCF med tanke på att de inte följer GDPR är min fundering? Lagen går ju över SCF oavsett vad de gör och inte gör

Vi tar det en gång till då. Jag anser att det är upp till SCF att bevisa sitt eget värde. Jag anser att SCF borde kunna vara en organisation som lockar även amatörer och motionärer. Folk som cyklar för att det är kul. Som cyklar en fredag på lunchen för sig själva för att solen sken. Men jag ser det inte. Gång på gång ser jag däremot SCF angripa potentiella medlemmar. Folk som engagerar sig. Som bidrar positivt till cykelsverige, och som kanske på sikt skulle kunnat bidra med engagemang även inom SCFs paraply.

Givetvis gör SCF också bra saker. Men de har monopol på att bedriva tävlingsverksamhet inom cykling i Sverige. Så vi kan inte veta om en annan organisation skulle göra jobbet bättre. Förändringen kan bara komma inifrån, men en intresseförening styrs av sina medlemmar, och medlemmarna blir bara medlemmar om de accepterar föreningen så som den är. Om jag inte delar ett politiskt partis åsikter blir jag inte medlem för att driva ett förändringsarbete inom partiet för att få dem att byta åsikt. Jag går helt enkelt till det parti som redan från starten hyfsat delar min vision om världen.

Det är inte jag som ska ta reda på vad SCF gör som är bra. Det borde jag som aktiv cyklist i snart 30 år och som har testat nästan varenda disciplin utom velodrom och enhjuling själv ha sett och upplevt. Det faktumet att jag och många andra har en negativ bild av SCF är ett problem för organisationen. Oavsett om de förstår det eller ej. Du nämnde själv skatteverket. Lustigt. Skatteverket har aktivt jobbat med att förbättra svenska folkets inställning till myndigheten, och det har gett resultat. Kanske läge för SCF att också påbörja en förändringsresa för att bli hela sveriges cykelförbund?
Klart bättre svar än tidigare tycker jag

Tack

Men demokratin är sån, för att förändra ska man jobba i organisationen och om man inte kan tänka sej att vara med och ändra på saker ska man nog tänka sej för innan man klagar för mkt. Så tänker jag iaf.Jag som är med i en klubb ansluten till SCF kan ju faktiskt försöka påverka dom men det kan inte du. Visst du kan starta en konkurrerande verksamhet och sen jobba för att bli av med tävlings monopolet på politisk väg, kanske e de du ska göra vad vet jag?

Ha det gött!

synd att den här diskussionen derailades till att bli en diskussion om tonen i diskussionen istället för om sakfrågan
Ja precis. Detta handlar ju om hur Pamparna på SCF försöker bestämma allt, dra in stålar, och vill förbjuda cyklister från att delta i trevliga mindre tävlingar. Vilka Dumbnuts !!

om vi säger så här: oavsett vad en tycker, om det är välförtjänt eller inte, oavsett vad ett troll som de flesta väl blockar använder för hemska ord, och oavsett vad nån tycker om balansen i vad en tycker, så har scf ett pr-problem.

folk tycker illa om scf.

det problemet kommer inte lösas genom att alla som tycker illa om scf av olika anledningar plötsligt och samtidigt idkar självkritik, utan lösningen kommer vara att scf lägger manken till och gör sig populära. oavsett om det är rättvist eller inte. ett förslag jag kan komma på, inspirerad av denna tråd, är att inte göra som de gjorde i fallet risten runt 2025. de kan också backa och säga förlåt, det var helt onödigt det där. vi klantade oss lite.

Ja precis. Detta handlar ju om hur Pamparna på SCF försöker bestämma allt, dra in stålar, och vill förbjuda cyklister från att delta i trevliga mindre tävlingar. Vilka Dumbnuts !!

Påminner lite om en annan tråd där samerna förbjöd och cykla på vissa områden och där man fick cykla krävde dom en sjuk ersättning

I am on it, great minds think alike
Bra och nyttigt med en nyanserad debatt! Jag försökte i mitt första inlägg hålla fokus på misslyckandet i hur man hanterar frågan, inte att varning som sak är fel (dessa cyklister har brutit mot de regler man själv ingått) utan hur SCF sätter krokben för sig själv och att en ny ansats efter år(atal) av denna jakt på cyklister måste till. Finns ju några här som gärna ser parternas absoluta rätt och fel vilket sällan är korrekt. hamnar frågeställningen till förbundet där blir det ganska ointressant. I det enkla har alla parter en poäng.

Är det någon som anmält SCF med tanke på att de inte följer GDPR är min fundering? Lagen går ju över SCF oavsett vad de gör och inte gör
Det vore ytterst olyckligt att anmäla till IMY. Finns bara förlorare, direkt förlorare är scf som har gjort fel och kommer därmed troligen dömas till böter. Indirekt är en förening medlemmarna så licenstagarnas pengar går inte till cykel utan till böter vid dom. Lägg sedan på negativ publicitet kring cykel mm…

Känns inte produktivt att driva det på det sättet. Hoppas Happy får till en intervju istället. där vore lämpligt att man diskuterar kring relation med medlemmar, värdeskapande för motionärer mm som tråden ursprungligen handlade om.

also spracht tomten utan erfarenhet av SCF eller tävlande, verkar de som. dom finns för att utveckla och stötta cykel sporten ja, och du och jag kan ha synpunkter på hur dom gör, men du har uppenbart ingen som helst koll vilka som jobbar där eller hur mycket dom gör förxsporten eller annat

du kanske tycker att typ facket inte finns för medlemmarna utan för att göda byråkrater också? rätt vanlig inställning hos dom som inte behövt ta hjälp och stöd vid en konflikt tex.

pampar..

men nu ska jag inte tjöta emot mer, vill bara nyansera bilden
Du har med ditt deltagande i den här tråden sammanfattat varför jag aldrig nånsin kommer gå med i facket. Snacka om att inte förstå problemet.

Det vore ytterst olyckligt att anmäla till IMY. Finns bara förlorare, direkt förlorare är scf som har gjort fel och kommer därmed troligen dömas till böter. Indirekt är en förening medlemmarna så licenstagarnas pengar går inte till cykel utan till böter vid dom. Lägg sedan på negativ publicitet kring cykel mm…

Känns inte produktivt att driva det på det sättet. Hoppas Happy får till en intervju istället. där vore lämpligt att man diskuterar kring relation med medlemmar, värdeskapande för motionärer mm som tråden ursprungligen handlade om.
Det är ju inte första gången de bryter mot GDPR så du menar att de bara ska få fortsätta olagligheterna?

Det är ju inte första gången de bryter mot GDPR så du menar att de bara ska få fortsätta olagligheterna?
Nej, det menar jag inte och det skrev jag heller inte.

Bara för att en part inte klarar att bete sig vare sig med dialog eller i handling så behöver inte den andra svara med rättslig åtgärd. Steg ett dialog (därav debattartikeln i post ett som nu happy redaktionen försöker få en intervju med scf efter). Steg två, analysera, diskutera och om svaret är att man absolut inte ser att man gjort fel.. ja, då kan ju berörda agera med anmälan om det är det berörd ser lämpligt.

Jag tycker det beror på vad det är för regler och på vilken nivå det är. Är det en liten ideell förening och någon halvobskyr regel tycker jag det är en annan sak än om det är ett nationellt förbund och en så pass välkänd sak som GDPR. Jag var ett tag medlem i styrelsen i en (rando)cyklingsklubb och det var rent ideellt jobb (om man bortser från en smörgås eller dylikt i samband med styrelsemöten) och t.o.m. vi hade diskussioner kring GDPR utan att någon i styrelsen jobbade med det professionellt.
Smörgås? Jag har för mig att man fick cykla bl.a 100-milaren helt gratis, här snackar vi förmåner.......

Bra och nyttigt med en nyanserad debatt! Jag försökte i mitt första inlägg hålla fokus på misslyckandet i hur man hanterar frågan, inte att varning som sak är fel (dessa cyklister har brutit mot de regler man själv ingått)
Men om man har ingått ett orimligt avtal så är det väl inte giltigt? Om det finns skrivet någonstans när man löser licens typ ”du får inte delta i cykeltävlingar som ej sanktionerats av SCF” så är det inte rimliga avtalsvillkor även om man skrivit på det.
Om jag minns rätt från nån äldre tråd på detta tema så var det väl just en sån grej som Bilsportförbundet hade haft i nåt avtal och de förlorade i hög juridisk instans?
Jag tycker snarare det vore bra om detta anmäldes av någon som hotats av repressalier av SCF så saken kunde klargöras. SCF har ju kört på detta sätt med hot länge och jag har svårt att se att det kommer ändras annars. Men det vore trevligare om det ändrades inifrån frivilligt istället absolut, jag har bara svårt att tro att det kommer ske, men det är kanske bara negativt tänkt av en som inte själv kommer driva frågan.

Men om man har ingått ett orimligt avtal så är det väl inte giltigt? Om det finns skrivet någonstans när man löser licens typ ”du får inte delta i cykeltävlingar som ej sanktionerats av SCF” så är det inte rimliga avtalsvillkor även om man skrivit på det.
Om jag minns rätt från nån äldre tråd på detta tema så var det väl just en sån grej som Bilsportförbundet hade haft i nåt avtal och de förlorade i hög juridisk instans?
Jag tycker snarare det vore bra om detta anmäldes av någon som hotats av repressalier av SCF så saken kunde klargöras. SCF har ju kört på detta sätt med hot länge och jag har svårt att se att det kommer ändras annars. Men det vore trevligare om det ändrades inifrån frivilligt istället absolut, jag har bara svårt att tro att det kommer ske, men det är kanske bara negativt tänkt av en som inte själv kommer driva frågan.
Jag har inte själv drabbats men det är definitivt inte första gången de beter sig. Jag är för två anmälningar.
1. Den flagranta GPRR-överträdelsen
2. Orimliga licensvillkor

Så de som ingår avbetalningar med ”orimlig ränta” behöver inte betala? Uppenbarligen har licenstagaren ansett det rimligt vid signering så lite svårt att gny om det man själv signerat utan att framstå på ett mindre bra sätt själv.

Det man signerat gäller tills prövat eller att parterna kommer överens om annat. Sen finns det liknande fall, SBF tex, men det är inte att likställa med att det avtal man ingår vid licenstagning skulle falla vid en prövan.

Håller med 100% att detta skall hanteras inifrån utifrån att man värnar om både sport, förbund och medlem. Borde ligga i verksamhetens intresse!

Så de som ingår avbetalningar med ”orimlig ränta” behöver inte betala? Uppenbarligen har licenstagaren ansett det rimligt vid signering så lite svårt att gny om det man själv signerat utan att framstå på ett mindre bra sätt själv.

Det man signerat gäller tills prövat eller att parterna kommer överens om annat. Sen finns det liknande fall, SBF tex, men det är inte att likställa med att det avtal man ingår vid licenstagning skulle falla vid en prövan.

Håller med 100% att detta skall hanteras inifrån utifrån att man värnar om både sport, förbund och medlem. Borde ligga i verksamhetens intresse!

Det finns flera fall där orimlig hyra har betalats tillbaka.

En del lagar är dispositiva, andra är inte det. GDPR och konkurrenslagar faller knappast under den dispositiva delen.

Så de som ingår avbetalningar med ”orimlig ränta” behöver inte betala?
Ja det finns regler kring ockerränta. Är den orimligt hög så är det olagligt och det ska innebära att låntagaren ej är skyldig att betala den orimligt höga räntan i vissa fall. Det är tänkt för att skydda folk i ekonomiskt trångmål från att utnyttjas.

Du har med ditt deltagande i den här tråden sammanfattat varför jag aldrig nånsin kommer gå med i facket. Snacka om att inte förstå problemet.
Skiter la jag i? alla gör väl som dom vill?

du är ju en av dom som har en sån ton i trådarna att det skrämmer bort folk, kan jag säga. ingen vill väl ta en diskussion med nån som dej som kallar folk för rövhattar och idioter med ojämna mellan rum? vad bidrar du med?

men de ser du väl inte själv antagligen för du är för upptagen med att hata

Senast ändrad:
Det finns flera fall där orimlig hyra har betalats tillbaka.

En del lagar är dispositiva, andra är inte det. GDPR och konkurrenslagar faller knappast under den dispositiva delen.

Och jag vill poängtera att SCF säkert gör en massa bra saker, och att en del lopp rimligen ska gå under SCF/UCI regler med vad det innebär.

Jag vänder mig enbart mot att de försöker monopolisera deltagande för licensierade och brott mot GDPR.

Tillbaka
Topp