Trådlösa ANC-hörlurar för cykling och kontor

dileno

Aktiv medlem
Vad har du för hörlurar när du cyklar?

Söker efter den perfekta luren som fungerar vid främst cykelpendling och på kontor.
Bortse gärna från att det inte är helt fantastiskt och mer osäkert att cykla med hörlurar.
Förstår också den perfekta luren inte existerar utan man måste kompromissa.

Krav:

- In ear buds
- Kan betala premium för premium lurar vi
- Bra/riktigt bra ANC (brusreducering)
- Helst fysiska kontroller dvs ej touch, pga cyklar med handskar 8 mån/år (eller om lurarna är så smarta att det inte spelar nån roll att man har handskar)
- Väldigt gärna bra mikrofon osv för ev telefonsamtal vid cykling
- Bra passform så klart men det är ganska individuellt

Lyssnar mest på podcasts och ibland musik via Spotify eller Soundcloud.

Jag har använt Jabra Elite Active 75T i en mängd år men Jabra säljs knappt längre och mina lurar kopplar bl a inte ifrån när man lägger tillbaka dem i etuiet. De har fysiska knappar, vilket fungerat mkt bra.

Provade Googles Pixel Buds 2 Pro och de var rätt bra men hade tydligt white noise lågfrekvent ljud konstant o man bara hade ANC igång och inget annat. Också enbart touch och en smart funktion som växlade lite väl mkt mellan transparent och ANC vid konversation.

Vet att det finns AirPods, Sony XM5, Bose med klassledande ANC, OnePlus Buds 3 Pro men försöker som sagt hitta nåt som fungerar för en aktiv livsstil och kontor.

Bilagor

• Screenshot_20251115-180015.webp
    Screenshot_20251115-180015.webp
    23 KB · Besök: 65
Vad har du för hörlurar när du cyklar?
Dett har varit uppe här flera ggr tidigare, kolla tex
Men det finns säkert fler trådar, dvs använd Sök

Gör inte WiiM hörlurar?

Redan gjort det så klart, hittade en del gamla trådar med lurar som inte går att få tag på längre (som mina Jabra), och det händer så mkt i utvecklingen av ANC-hörlurar, därav ny tråd. Men ska kika en vända till.

Hittade 2 trådar med svar från i år men ena Hifi OT o den andra inte speciellt hjälpsam. Annars en tråd från 2017.

Så om nån har bra tips så skriv gärna här?

Jag har köpt att par JBL Race TWS lurar utan aktiv brusrecucering som jag kör med när jag cyklar för mina dyra lurar med brusreducering tar upp fartvinden och höjer det ljudet så dom funderar inget vidare att cykla med

Smyger med i tråden, då jag står inför inköp med liknande behov.
Cykling med lurar är bara tillsammans med Zwift, men jag springer, gymmar och reser med dem.
För tillfället är jag nere i Sony WF-1000XM5 och Sennheiser momentum true wireless 4 som huvudalternativ, med Bose QuietComfort Ultra som bubblare. Det som bekymrar mig är att jag svettas ymnigt och ibland springer i ösregn. Någon som använt någon av dessa på det sättet? Eller bör man köpa sämre men tåligare "tråningslurar", i så fall vad? Köper man lurar för 2k får de gärna hålla mer än några månader.

Smyger med i tråden, då jag står inför inköp med liknande behov.
Cykling med lurar är bara tillsammans med Zwift, men jag springer, gymmar och reser med dem.
För tillfället är jag nere i Sony WF-1000XM5 och Sennheiser momentum true wireless 4 som huvudalternativ, med Bose QuietComfort Ultra som bubblare. Det som bekymrar mig är att jag svettas ymnigt och ibland springer i ösregn. Någon som använt någon av dessa på det sättet? Eller bör man köpa sämre men tåligare "tråningslurar", i så fall vad? Köper man lurar för 2k får de gärna hålla mer än några månader.
Sony lurarna du nämner funkar dåligt till cykling tycker jag. Brusreduceringen klarar inte av fartvind, touchkontrollerna reagerar på mössa/huva. Gav mina till brorsan och köpte ett par Nero tx pro igen.

Jag kör OpenShocks för cykling och sedan har jag ett par billiga in-ear utan ANC för trainern, bussen och i övrigt. Sen kör jag på ett par bra on-ear jabra kontorslurar med ANC och mikrofon som företaget betalar för.

Det är så långt ifrån ett headset för allt 😀 , men varje headset fyller en funktion. Det är jobbigt med att hela tiden hålla på med att para om blåtanden till olika enheter så jag kör 1 headset till varje syfte.

Just det, när jag flyger har jag ett par over-ear ANC lurar😀🤪😂

Alla in-ear jag provat har en förmågan att trilla ur mitt öra. Det är väl det som är AirPods/in-ears nackdel. Därav att jag kör med OpenShokz vid cykling.

Alla in-ear jag provat har en förmågan att trilla ur mitt öra. Det är väl det som är AirPods/in-ears nackdel. Därav att jag kör med OpenShokz vid cykling.
Det är det ena problemet jag har med in-ear-lurar. Det andra är att ingen true wireless håller mer än nåt år för mig innan den ena börjar strula.
Sen enda sport-style lur jag haft tidigare som funkat för mig var ett par Denon, visserligen in-ear-lurar men med båge runt örat och sladd mellan öronen så de ramlade åtminstone inte av även om den ena alltid åkte ur örongången (min ena är konstig).
Nu har jag just köpt ett par OpenShox, de sitter på plats, omvärldsljud kommer förstås in ohindrat men det är bara bra när jag cyklar ute, så nu hoppas jag att de håller några år.

Senast ändrad:
Har haft diverse Jabra genom åren som jag gillat förutom att de brukar dö mer eller mindre efter något års zwiftade.

Provade nu med Sony WF-C710N. Sämre ljud, sämre anc och tycker att de är svårmanövrerade med fingrarna. Med handskar på helt kört. Duger än så länge till zwiftande men har bara gått ett par månader.

Tyvärr, inget tips, men ett o-tips.

Jag är supernöjd med mina WF-1000XM5 men kan instämma att man inte kan köra med pass-thru eller anc vid cykling samt att det kan vara lite problem med touchkontrollerna vid mycket svett eller regn. Dem håller sig i öronen förvånadsvärt bra måste jag säga däremot. Sen är ju anc och ljud väldigt bra men det visste ni väl antagligen redan.

Själv är jag lite inne på att testa dem nya linkbudsen med hålet till vardagscykling men är lite rädd att vindbruset kommer bli för högt. OT för denna tråden dock.

Ja, skulle precis säga det. Gillar inte samsung med touch. Gillar jabra utan.
Jabra har lagt ner tillverkningen. Vad göra?

För vardaglig användning (inkl cykelpendling) kan jag inte säga annat än att det fungerar utmärkt. Hade mer problem med mina tidigare Jaybird Vista 2 som hade knappar.

Airpods pro 2 ---> tar inte bort bruset vid fartvind mer än lite lite blåst. Glöm att jogga i blåst, cykla tantcykel till kontoret och absolut ingen snabb cykling. Kommer vara ett brusljud i öronen hela tiden.
ENligt apple ska det inte vara så här, men det är såhär. Bytt mina 2-3 gånger på garantin och det är tydligen en "feature". VIll du slippa bruset utan att ha mössa är det vanliga airpods som gäller, men då tappar man brusreduceringen.
Annars är airpods pro 2 perfekt "kontorspluppar". Bra på allt utom tärning eller aktivitet där det blåser :)

Airpods pro 2 ---> tar inte bort bruset vid fartvind mer än lite lite blåst. Glöm att jogga i blåst, cykla tantcykel till kontoret och absolut ingen snabb cykling. Kommer vara ett brusljud i öronen hela tiden.
ENligt apple ska det inte vara så här, men det är såhär. Bytt mina 2-3 gånger på garantin och det är tydligen en "feature". VIll du slippa bruset utan att ha mössa är det vanliga airpods som gäller, men då tappar man brusreduceringen.
Annars är airpods pro 2 perfekt "kontorspluppar". Bra på allt utom tärning eller aktivitet där det blåser :)
Stämmer ganska bra med mina erfarenheter. Har nu bytt till Pro 3 och de är riktigt bra. Har inte aldrig haft ngt annat märke så det finns kanske ännu bättre alternativ.

Sennheiser Momentum TW har ett vindläge på sin ANC som fungerar utmärkt, jag använder dom varje gång jag cykelpendlar, gymmar eller springer.
Dom är även IP54 klassade och har små vingar som gör att som sitter bra i örat, i alla fall för mig.

Sitter de som ett smäck i öronen, eller kan de trilla ut om örat inte gillar musiken? Jag får för mig att jag måste ha något likande beats:https://www.beatsbydre.com/se/earbuds/powerbeats-pro-2/MX743/electric-orange
Beatsen sitter ju garanterat bättre ('på' öronen iaf) men eftersom Sonylurarna är lätta och relativt kompakta så sitter dem kvar utan större problem. Jag tror även att skumörontopparna hjälper genom att öka friktionen. Kör man med en lite större topp kan man även pressa ihop den och sedan låta den expandera i örat, då sitter dem ännu bättre.

Stämmer ganska bra med mina erfarenheter. Har nu bytt till Pro 3 och de är riktigt bra. Har inte aldrig haft ngt annat märke så det finns kanske ännu bättre alternativ.
Så Pro 3 tar bort vindbrusproblemet? Även vid pass-thru?

Själv har jag funderat på om de vanliga airpodsen med anc kan vara ett bra alternativ för cykling. Tyvärr sitter airpods frunkansvärt dåligt i mina öron och att jag är en androidanvändare stärker ju inte aktierna direkt, men det är väl inte det huvudsakliga problemet.

Jag var tvungen att byta ut mina Jabra Elite 8 Active till ett par Sony WF-1000XM5 och tycker de fungerar helt ok med vindbrus. Däremot så är micken helt värdelös och det går inte att ha ett samtal medan man cyklar, något som jag saknar från mina Jabra.
Ni som har andra lurar än Sony, hur bra är de på att hålla samtal medan man cyklar?

Jag var tvungen att byta ut mina Jabra Elite 8 Active till ett par Sony WF-1000XM5 och tycker de fungerar helt ok med vindbrus. Däremot så är micken helt värdelös och det går inte att ha ett samtal medan man cyklar, något som jag saknar från mina Jabra.
Ni som har andra lurar än Sony, hur bra är de på att hålla samtal medan man cyklar?
Enl min erfarenhet är det enda som egentligen fungerar under färd att ha micen bakom något. Typ under tröjan.
Så brukar ju dock inte hörlurar vara konstruerade (längre). Förr hade jag ett sonyheadset där mic och sändgrejer satt i en dosa man kunde sätta nedanför kragen och få vindskydd men fortsatt hörbarhet. Billigt var det också.

Ja, OpenShokz har väl sina nackdelar också, absolut men en stor fördel för mig är att de håller sig på plats oavsett hur mycket man tar i eller svettas (gällande alla olika typer av fysisk aktivitet), dvs man kan ha dem för riktigt j-kla tuff träning också. Dock ytterst sällan jag har lurar när jag cyklar ute, nästan aldrig. Men använder det alltid vid Zwiftande samt sporadiskt för längre löparrundor. Jag har dock läst en del rapporter om att OpenShokz inte är optimala vid cykling vilket jag antar har att göra med vindbrus (att man då måste justera uppljudet väldigt högt) och/eller att bågen kan störa när man har mössa + hjälm. Micen för samtal är väl inte superbra för OpenShokz heller men har möjligen blivit bättre med senaste generation, osäker. Jag misstänker starkt att in-ears är bättre för cykling utomhus rent ljudmässigt (samt ingen båge som krånglar med hjälm/huvudbonad) även om OpenShokz med stor sannolikhet släpper igenom mer av ljudet utifrån jämfört med alla konkurrenter vilket är en bra säkerhetsgrej.

Senast ändrad:
Ja, OpenShokz har väl sina nackdelar också, absolut men en stor fördel för mig är att de håller sig på plats oavsett hur mycket man tar i eller svettas (gällande alla olika typer av fysisk aktivitet). Dock ytterst sällan jag har lurar när jag cyklar ute, nästan aldrig. Men använder det alltid vid Zwiftande samt sporadiskt för längre löparrundor. Jag har dock läst en del rapporter om att OpenShokz inte är optimala vid cykling vilket jag antar har att göra med vindbrus (att man då måste justera uppljudet väldigt högt) och/eller att bågen kan störa när man har mössa + hjälm. Micen för samtal är väl inte superbra för OpenShokz heller men har möjligen blivit bättre med senaste generation, osäker. Jag misstänker starkt att in-ears är bättre för cykling utomhus även om OpenShokz med stor sannolikhet släpper igenom mer av ljudet utifrån vilket är en bra säkerhetsgrej.
Mina openrun hörs inte tillräckligt bra i stadstrafik (ibland) men fungerar rätt bra på landsväg skulle jag säga. Men man hör ju allt utanför bra. Tycker avvägningen är god. Kör med dem när jag suppar ibland. Inte ens om jag åkte i vattnet pga vågor skulle jag vara det minsta orolig att tappa dem.

OpenShokz har sina för och nackdelar:

Positivt:
1. De sitter alltid på plats.
2. Bra knappar, det går att ta ett samtal med vintervantar på.
3. Pga vindbrus så måste du sakta ner till <15km/h för att någon ska uppfatta vad du säger i mikrofonen
4. Snabb laddning, batteriet håller länge.
5. Hörselgången är fri.

Negativt.
1. Ljudkvaliten är ok så länge man inte jämför med några andra lurar :)
2. Man hör inte omgivningen även om man inte har några proppar i hörselgången eftersom man lyssnar på musik :)
3. Man kan inte ha på sig dem sittande stilla, då blir jag åksjuk.
4. Det är en skitjobbig båge som det inte funkar att dra över en mössa, således blir öronen exponerade för kyla. det funkar så klart bättre på sommaren. Bågen ligger emot hjälmens bakkant och mot jackans krage och trycker och det är störande.
5. Vindbrus i högre hastigheter så musiken försvinner, det händer när det blåser mycket eller om man är ute på landsvägen.

Håller ni med?

Positivt:
3. Pga vindbrus så måste du sakta ner till <15km/h för att någon ska uppfatta vad du säger i mikrofonen
5. Hörselgången är fri.

Negativt.
2. Man hör inte omgivningen även om man inte har några proppar i hörselgången eftersom man lyssnar på musik :)
4. Det är en skitjobbig båge som det inte funkar att dra över en mössa, således blir öronen exponerade för kyla. det funkar så klart bättre på sommaren.
5. Vindbrus i högre hastigheter så musiken försvinner, det händer när det blåser mycket eller om man är ute på landsvägen.

Håller ni med?
Några "justeringar" som kanske enbart gäller för mig personligen:

Jag har tidigare stört mig på batteritiden men möjligen är den senaste generationen bättre, kan även vara beroende på modell, kanske toppmodellen har lite bättre batteritid.

Håller inte med om negativt punkt 2, OpenShokz släpper ju igenom ovanligt mycket ljud utifrån omgivningen jämfört med konkurrensen. 3an inget problem för mig heller.

Själv har jag funderat på om de vanliga airpodsen med anc kan vara ett bra alternativ för cykling. Tyvärr sitter airpods frunkansvärt dåligt i mina öron och att jag är en androidanvändare stärker ju inte aktierna direkt, men det är väl inte det huvudsakliga problemet.
Mja, inte helt kanske men fö mig blev det tillräckligt bra. Som sagt, det kan finnas andra fabrikat som är bättre.
vad menar du med Pass-thru, är det att tal skall släppas igenom? I så fall har jag ej testat det, kör med total brusreducering.

Min utmaning är dock en annan. Jag har tydligen väldigt små hörselgångar så de flesta in-ear kan jag inte ha alls, inte ens med xs-proppar.

Batterierna i mina Sony XM4 har gett upp i kylan. Ljudet på cykelpendlingen var bra när man körde utan ANC men micen bedrövlig. Har hört att Airpods funkar bra för samtal när man hojar i pendlingsfart. Någon som kan bekräfta och i så fall vilken modell ni kör med? För mig är samtal helt klart prio, lyssningsljudet är tillräckligt även i de enklare så det blir micen och passform som avgör.
Huawei Freebuds Pro 4 har fått fina betyg också. Någon som provat och kan jämföra?

Jag upplevde en viss minskning av vindljudet när jag byte från 2 till 3 men inte tillräckligt för att det ska funka om det blåser eller man cyklar landsväg. Duger för att trampa till jobbet på damtralla men långt ifrån perfekt.

Däremot så är micken helt värdelös och det går inte att ha ett samtal medan man cyklar, något som jag saknar från mina Jabra.
Samma erfarenhet med mina XM5or för min del. Funkar väl okej upp till 15 km/h ungefär.
vad menar du med Pass-thru, är det att tal skall släppas igenom?
När micarna tar upp ljud från omgivningen och spelar upp det i lurarna. Varje tillverkare har ju i stort sett sitt eget namn för samma grej. Sony kallar det Ambient Sound Mode.

Samma erfarenhet med mina XM5or för min del. Funkar väl okej upp till 15 km/h ungefär.

När micarna tar upp ljud från omgivningen och spelar upp det i lurarna. Varje tillverkare har ju i stort sett sitt eget namn för samma grej. Sony kallar det Ambient Sound Mode.
ok, de har det såklart också, tror det kan vara det Apple på svenska kallar "konversationsfokus".
Normalt använder jag inte det.

Positivt:
5. Hörselgången är fri.

Negativt.
4. Det är en skitjobbig båge som det inte funkar att dra över en mössa, således blir öronen exponerade för kyla. det funkar så klart bättre på sommaren. Bågen ligger emot hjälmens bakkant och mot jackans krage och trycker och det är störande.

Håller ni med?
Håller med!
Speciellt Punkt 4 under negativt. Man kan inte ha mössa på sig för då trycks de in i tinningen och gör ont, och ljudet går inte igenom en mössa

Så vintern är no no.

Annars tycker jag de är ett bra koncept även om vindbruset är ett problem

Tyvärr touchkontroller, men vad gäller ANC och mikrofonkvalitet så är Anker Liberty 4 NC helt otroliga. Du får gå upp på åtminstone tredubbla priset för att få motsvarande.

Håller med!
Speciellt Punkt 4 under negativt. Man kan inte ha mössa på sig för då trycks de in i tinningen och gör ont, och ljudet går inte igenom en mössa

Så vintern är no no.

Annars tycker jag de är ett bra koncept även om vindbruset är ett problem
Jag tycker dock de (OpenShokz) fungerar utan problem för löpning men kör då med buff. Ej provat under cykling på vintern ännu.

Jag kör AirPods Pro 3 och tycker de fungerar riktigt bra för träning.
Jag använder oftast mellanläget, alltså varken pass-through eller ANC. Med ANC hör man ju i princip ingenting av omgivningen, även om den tar bort vind- och bakgrundsbrus väldigt effektivt.

När jag cyklar landsväg har jag oftast en avklippt buff som en svettbandsvariant. Drar den över öronen/lurarna vilket minskar vindbruset. Jag är ingen fartfantom, men i runt 30–35 km/h (och ibland lite snabbare) fungerar det riktigt bra utan störande vindbrus.

Med Pro 2 lossnade lurarna vid enstaka tillfällen, men Pro 3 har jag ännu inte tappat, varken vid landsvägscykling, skogscykling eller löpning.
Vid löpning och längdskidåkning nu under vintern, när man haft mössa på i flera timmar, kan det ibland uppstå en svag rundgång under korta sekvenser. Det verkar hända när det blivit lite instängt och fuktigt av svett under längre tid.

När man går ner i tempo fungerar det bra att justera volymen via Siri. Jag har oftast även Apple Watch på mig under träning, och det går smidigt att justera volymen med Digital Crown som alternativ när Siri tjurar.

Edit: tillägg att touch-kontrollen på podsen fungerar med handskar genom mössan för på/av eller andra valbara funktioner för tryck på respektive pod. (För mig räcker det med på/av, svara/lägg på samt långtryck för att ändra ANC-nivå.) "Slajd" för hantering av volym är svår med handskar, därav att jag använder Siri eller äppelklockan..

Senast ändrad:
.
Jag tycker dock de (OpenShokz) fungerar utan problem för löpning men kör då med buff. Ej provat under cykling på vintern ännu.
Trodde jag svarat på den här grejen tidigare men hittar inte nu. Jag har väldigt lite problem med bågen och kläder. Den är lite ivägen om man ligger ner, annars fungerar det toppen till alla aktiviteter.

Jag köpte till slut OnePlus Buds 4 Pro - de gör det de ska! Ca 1000-lappen.

- Har klämkontroller (pinch) vilket fungerar även med handskar på.
- Bra ANC. Inte alls lika mkt white noise som t ex Google Buds Pro 2.
- Bra ljud.
- Bra passform.

Jag är nöjd!
Låter som du klarade alla dina krav, bra jobbat! Hoppas du fortsätter vara nöjd!

Tillbaka
Topp