[OT] Resa gärdesgård

waikato

Aktiv medlem
[OT] Resa gärdesgård
Väldigt långt ifrån cykling men testar ändå.

Jag odlar en del i mitt fritidshus och har problem med rådjuren och harar som äter upp det mesta av kålväxterna så fort kölden kryper på och skogens skafferi blir skralt. För att bli av med detta tänkte jag sätta upp nät runt marken men med en gärdesgård nedtill, den första dryga metern.

Anledningen till gärdesgård är att jag dels tycker det är snyggt men också att jag kan få björksly (upp till 10 cm i diameter) gratis i utbyte mot att jag tar ned det.

Läste lite på nätet där björk starkt avråddes som byggmaterial, men funderar på om man kanske kan köra björken som slanor och något barrvirke som stolpar? Tänkte binda med järntråd.

Någon som skulle vilja ge lite feedback på detta? Eller tips inför bygget.

All input är uppskattad.

Senast ändrad:
[OT] Resa gärdesgård
Jag har för mig att björk ruttnar fort om det står ute. Därför är nog gran bättre.

[OT] Resa gärdesgård
Du får bygga en sjukt hör gärdesgård om du skall hålla rådjuren borta. Räkna med uppåt två meter.
Fast tanken var ju inte att ha gärdesgård hela vägen upp.

”För att bli av med detta tänkte jag sätta upp nät runt marken men med en gärdesgård nedtill, den första dryga metern.”

[OT] Resa gärdesgård
Fast tanken var ju inte att ha gärdesgård hela vägen upp.

”För att bli av med detta tänkte jag sätta upp nät runt marken men med en gärdesgård nedtill, den första dryga metern.”
Aha, jag uppfattade det som nät längs ned för att stoppa hararna och sedan gärdesgård för utseende och mot rådjur.

[OT] Resa gärdesgård
Första meter från mark blir gärdesgård sedan spänns ett nät upp den resterande höjden. Gärdesgårdsstolparna får gärna vara 2 meter höga och bära även nätet.

Prio är att få ut rådjuren, hararna är... ok.

Senast ändrad:
[OT] Resa gärdesgård
Björk klarar sig fint ute, ända tills den dag då du bestämmer dig för att hugga och ta in den. Då ruttnar den på en halvtimme.

Ovanstående borde även gälla för björk som byggmaterial i en gärdsgård.

[OT] Resa gärdesgård
Har inbillat mig att gran är vanligast. Är man seriös ska du väl köra "kolning" på änden av det som sticks i mark. Viktigast är nog ändå att den håller för Stor-Stina att sitta på.

[OT] Resa gärdesgård
Björk klarar sig fint ute, ända tills den dag då du bestämmer dig för att hugga och ta in den. Då ruttnar den på en halvtimme.

Ovanstående borde även gälla för björk som byggmaterial i en gärdsgård.
Vill nog lägga in en brasklapp att björkar som ser ok ut kan vara mindre ok än de ser ut. Så gamla stora björkar inom fallavstånd från byggnader undviker i alla fall jag gärna.

[OT] Resa gärdesgård
Obarkad rundved av björk ruttnar fort som attan utomhus eftersom nävern effektivt stänger inne vatten, men om du klyver det eller barkar björkslanorna ordentligt och sedan ser till att de får möjlighet att torka i veden så förbättrar du hållbarheten avsevärt. Men det lär fortfarande vara sämre hållbarhet än granslanor.

Du kan inte ha björk som störar i en gärdesgård, delen i mark kommer ruttna av. Men som slanor kan de möjligen funka ett tag.

[OT] Resa gärdesgård
Du kanske kan få grannens hund att pinka in sig litet. Rådjuren är t o m rädda för mina katter, men de täcker av dåligt, månsorna.

[OT] Resa gärdesgård
Fann ett trevligt par söder om Borås hos vilka jag fick hämta gratis gran i utbyte mot att jag gallrade skogen. Åkte en krispig januarimorgon med ett kompisgäng och fick hem ca 70 st.
323.webp

2985.webp

529.webp

Satte igång att kvista och barka av idag, bjöd hem ett par bandknivar på tradera som slipats till och funkar toppen.
16492.webp

Tanken är att de grövre slanorna blir stolpar. Ska göra en brasa någon dag och laga en god lammgryta i hopp om att locka hit vännerna igen, samtidigt kan ändarna, som ska ner i jord, få sig en omgång över elden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp