Debatt: När regelverket kör ifrån verkligheten – SCF och motionslopp

Och jag vill poängtera att SCF säkert gör en massa bra saker, och att en del lopp rimligen ska gå under SCF/UCI regler med vad det innebär.

Jag vänder mig enbart mot att de försöker monopolisera deltagande för licensierade och brott mot GDPR.
EXAKT så!
Jag tycker det är jättebra att SCF finns, de gör en massa fint och de flesta är säkert snälla osv. Men om jag har tävlingslicens och vill delta i ett plojevenemang på två hjul som inte SCF sanktionerat så ska de inte bry sig om det. Lika lite som att ICA inte ska kunna hindra mig från att handla på Lidl ibland bara för att jag har ett ICA-kort.

Min obstinata sida gick igång på detta så jag tipsade Konkurrensverket. Skrev följande:
"Hej!

Jag har länge funderat kring de villkor som Svenska Cykelförbundet (SCF) har gällande cyklister med tävlingslicens hos dem. SCF har i många år haft ett förbud mot att delta i av dem icke-sanktionerade cykelevenemang. Om man gör det så kan man bli varnad, avstängd eller få böter. (Nu när jag läser på deras hemsida ser jag att de också har en möjlighet att ansöka om dispens från regeln om man vill delta i ett icke-sanktionerat evenemang.)

Jag har under många år tävlat i cykel och känt till detta men ej brytt mig så mycket. Nu funderar jag dock lite på att delta i evenemang som ej är sanktionerade av SCF men vet inte om jag törs det.

För några år sedan dömdes Bilsportförbundet för att de hade liknande villkor som de fick ändra (det känner ni säkert väl till).

Här är SCFs villkor, är de verkligen rimliga? https://scf.se/forbundet/sanktion/

Mvh... "

Jag återkopplar eventuella svar från dem.

EXAKT så!
Jag tycker det är jättebra att SCF finns, de gör en massa fint och de flesta är säkert snälla osv. Men om jag har tävlingslicens och vill delta i ett plojevenemang på två hjul som inte SCF sanktionerat så ska de inte bry sig om det. Lika lite som att ICA inte ska kunna hindra mig från att handla på Lidl ibland bara för att jag har ett ICA-kort.
Skulle iofs aldrig handla på ICA (dyrt!)men fattar vad du menar. De är ju bra att försöka nyansera bilden, jag försökte göra detta för längesen i tråden men då gick drevet (som det brukar upplever jag). jätte konstigt och sorgligt.

Senast ändrad:
Skiter la jag i? alla gör väl som dom vill?

du är ju en av dom som har en sån ton i trådarna att det skrämmer bort folk, kan jag säga. ingen vill väl ta en diskussion med nån som dej som kallar folk för rövhattar och idioter med ojämna mellan rum? vad bidrar du med?

men de ser du väl inte själv antagligen för du är för upptagen med att hata
Du verkar tro att andra bryr sig om dina åsikter, men att du inte bryr dig om andras åsikter står ganska klart. Det var du som drog upp jämförelsen med facket, och likheterna med SCF är slående. Alltså organisationer som INTE företräder sina medlemmar utan snarare är ute efter att utöva makt.

Ett fint exempel är blockaden av Tesla, vars anställda överlag INTE vill ha kollektivavtal. Men det vill facket att de ska ha eftersom det ju vore synd om den som är driftig kunde få högre lön än den som inte är det.
Terrororganisation och kommunistfasoner. Sånt vill då jag inte bidra till.

Lycka till med översitteriet.

Haha! sicken gubbe du e. perfekt exempel på det dåliga med de här forumet. blir nog svårt med kompisar och partners om man har den attityden som du har

Lycka till i livet.
Som väntat inga motargument, utan personangrepp. Visar exakt vad jag menar. Tack och block.

Min obstinata sida gick igång på detta så jag tipsade Konkurrensverket. Skrev följande:
"Hej!

Jag har länge funderat kring de villkor som Svenska Cykelförbundet (SCF) har gällande cyklister med tävlingslicens hos dem. SCF har i många år haft ett förbud mot att delta i av dem icke-sanktionerade cykelevenemang. Om man gör det så kan man bli varnad, avstängd eller få böter. (Nu när jag läser på deras hemsida ser jag att de också har en möjlighet att ansöka om dispens från regeln om man vill delta i ett icke-sanktionerat evenemang.)

Jag har under många år tävlat i cykel och känt till detta men ej brytt mig så mycket. Nu funderar jag dock lite på att delta i evenemang som ej är sanktionerade av SCF men vet inte om jag törs det.

För några år sedan dömdes Bilsportförbundet för att de hade liknande villkor som de fick ändra (det känner ni säkert väl till).

Här är SCFs villkor, är de verkligen rimliga? https://scf.se/forbundet/sanktion/

Mvh... "

Jag återkopplar eventuella svar från dem.
Bra formulerat!

Kan tycka det är väldigt märkligt att SCF tar sig frihet att stipulera villkoren för vilka evenemang (tävlings)medlemmar får eller inte får delta i. Utan att alls kunna juridiken så känns det tveksamt. Å andra sidan finns det kanske komponenter i SCFs struktur/avtal med andra parter som har inverkan på att det ser ut som det gör (?). Om så är fallet borde man ju kunna tydliggöra det för sina medlermmar för att undanröja missförstånd.

Nej, det menar jag inte och det skrev jag heller inte.

Bara för att en part inte klarar att bete sig vare sig med dialog eller i handling så behöver inte den andra svara med rättslig åtgärd. Steg ett dialog (därav debattartikeln i post ett som nu happy redaktionen försöker få en intervju med scf efter). Steg två, analysera, diskutera och om svaret är att man absolut inte ser att man gjort fel.. ja, då kan ju berörda agera med anmälan om det är det berörd ser lämpligt.

Andra (bl a de som har berörts direkt) har flera gånger påtalat GDPR-problemet m m för SCF.
Svaret/reaktionen kan väl närmast jämföras med "skit i det du".

Så själv hoppas jag på att någon anmäler detta till IMY.
Ibland är väldigt offentlig uppmärksamhet det som krävs för att få till förändringar.

Riksidrottsförbundet verkar ju uppmuntra/kräva det SCF gör eftersom deras stadgar säger: "Är arrangör av tävling eller uppvisning inte ansluten till SF som administrerar ifrågavarande idrottsgren, får medlem delta endast om SF godkänt deltagandet i tävlingen eller uppvisningen."

Jag cyklade MarciaLonga i Italien för några år sedan Upplägget påminner mycket om Vätternrundan, dvs mest glada motionärer. Det fanns 2 klasser, tävling och motion, i tävlingsklass var det krav på licens. Tittar man i startlistan. så startade ca 90% i tävlingsklass dvs licensierade och 10% i motionsklass.

Jag har inga siffror men jag skulle tro att det är det omvända på tex Vätternrundan och andra motionslopp i Sverige. Varför?
Vätternrundan är ingen tävling alls medans det är mycket av tävling över Gran Fondo lopp mm. på kontinenten.
Jmfr med Norge t.ex där motionloppslopp ofta har en "expresspulke" (klunga) där det tävlas friskt.

Det finns flera fall där orimlig hyra har betalats tillbaka.

En del lagar är dispositiva, andra är inte det. GDPR och konkurrenslagar faller knappast under den dispositiva delen.
Byt inte sakfråga. Jag skrev orimlig ränta.

Hyreslagstiftning och ffa andrahandshyra är reglerad på ett sätt att inte privatperson utan registrerat företag kan hyra ut i något större vinstsyfte. Men det är ju rätt långt från mitt exempel och det tråden diskuterar….

Skriver man på att avtal så gäller det generellt sätt tills det upplöses genom ök, tidsfrist eller prövan. Om vi återgår till ämnet licens inom scf så framgår det jättetydligt att du inte får delta i osanktionerade lopp.

Riksidrottsförbundet verkar ju uppmuntra/kräva det SCF gör eftersom deras stadgar säger: "Är arrangör av tävling eller uppvisning inte ansluten till SF som administrerar ifrågavarande idrottsgren, får medlem delta endast om SF godkänt deltagandet i tävlingen eller uppvisningen."
Det är ju precis här jag kan tycka att det är lite taffliga hanterat av SCF att inte gå till RF och be om stöd i hanteringen när ett större antal licensierade kört ett svartrace. Istället gör en person inom SCF (framgår vem i underlagen) en anmälan efter vad som verkar vara matchning av namn i licenslistan mot startlistan. sedan skickas varningsbrev och disciplinnämndens beslut med öppen sändlista…. Här behöver ju ett litet specialförbund som cykel stöd och RF lär ha jurister men även sakkunniga som skulle kunnat stötta med lite längre perspektiv än vad SCF verkar ha haft när man tagit beslut i hur man ska agera.

Det är ju precis här jag kan tycka att det är lite taffliga hanterat av SCF att inte gå till RF och be om stöd i hanteringen när ett större antal licensierade kört ett svartrace. Istället gör en person inom SCF (framgår vem i underlagen) en anmälan efter vad som verkar vara matchning av namn i licenslistan mot startlistan. sedan skickas varningsbrev och disciplinnämndens beslut med öppen sändlista…. Här behöver ju ett litet specialförbund som cykel stöd och RF lär ha jurister men även sakkunniga som skulle kunnat stötta med lite längre perspektiv än vad SCF verkar ha haft när man tagit beslut i hur man ska agera.
Var kan man hitta underlaget?

Bra och nyttigt med en nyanserad debatt! Jag försökte i mitt första inlägg hålla fokus på misslyckandet i hur man hanterar frågan, inte att varning som sak är fel (dessa cyklister har brutit mot de regler man själv ingått) utan hur SCF sätter krokben för sig själv och att en ny ansats efter år(atal) av denna jakt på cyklister måste till. Finns ju några här som gärna ser parternas absoluta rätt och fel vilket sällan är korrekt. hamnar frågeställningen till förbundet där blir det ganska ointressant. I det enkla har alla parter en poäng.
De kan inte tala om sakfrågan ännu, då det är ett aktivt ärende. Men jag har en intervju bokad där vi kan prata mer generellt om vad förbundet gör och frågan om sanktionerade lopp/osanktionerade. Är det något annat ni vill ta upp så är jag game att fråga

De kan inte tala om sakfrågan ännu, då det är ett aktivt ärende. Men jag har en intervju bokad där vi kan prata mer generellt om vad förbundet gör och frågan om sanktionerade lopp/osanktionerade. Är det något annat ni vill ta upp så är jag game att fråga
1. Vad anser de är sakfrågan? En väldigt relevant fråga för att överhuvudtaget förstå om vi tänker på samma sak.

Varför jagas motionärer som torde stå för den större delen av licensintäkterna när motsvarande lopp inte erbjuds SCF format, ex Swecup med fler klasser eller anpassad längd för motionärer? Vad ska SCF göra för att tillgodose fleras intresse och därmed få en bredd som finansierar toppen bättre/mer?

Om inte tillvägagångssättet inte kan diskuteras, dvs om SCF menar att det tillhör sakfrågan så hoppas jag att du står på dig. Tror de har allt att vinna på att lyssna på missnöjet och byta kommunikationsmodell - detta har inget med sakfrågan att göra.

-Vad anser de att de vinner på att straffa sina medlemmar som kör lopp utanför scf?
-Har det fått den önskvärda effekten tidigare gånger de straffat sin medlemmar för detta?
-planerar de att fortsätta med detta?
-vad gör de för att bättra på sitt erbjudande och därmed öka intresset hos arrangörer att köra under scf-flagg

Fråga: Hur kan SCF göra för att sänka tröskeln för att börja tävla?

Det är en väldigt hög tröskel upplever jag: medlem i cykelklubb, köpa klubbkläder, lösa licens, köpa tävlingschip koppla ihop chipet och licensen. Ha ett abonnemang på chipet. Sen att navigera IndTA och Sportstiming då båda systemen används av olika arrangörer. Lägga in adresser även till klubben i IndTA. Betala licens, medlemskap och tävlingsavgift till olika mottagare.

Visst, varje steg är inte särskilt svårt, men sammantaget har man behövt lägga ner några tusenlappar och X antal timmar innan man kan tävla sin första tävling. (Jo det finns motion, engångslicens osv men ska man tävla på riktigt är det krångligt.)

Det är en väldigt hög tröskel upplever jag: medlem i cykelklubb, köpa klubbkläder, lösa licens, köpa tävlingschip koppla ihop chipet och licensen. Ha ett abonnemang på chipet. Sen att navigera IndTA och Sportstiming då båda systemen används av olika arrangörer. Lägga in adresser även till klubben i IndTA. Betala licens, medlemskap och tävlingsavgift till olika mottagare.

Visst, varje steg är inte särskilt svårt, men sammantaget har man behövt lägga ner några tusenlappar och X antal timmar innan man kan tävla sin första tävling. (Jo det finns motion, engångslicens osv men ska man tävla på riktigt är det krångligt.)
Blev trött bara av att läsa det!

Allt är så bra som det nånsin kan bli. Finns ingen anledning att arbeta mot förändring.

+ Tillbringa någon vecka i en långsam och alltmer frustrerad mailkonversation med SCF-kansliet eftersom hur mycket du än försöker kan du inte lyckas få till licensen till ena ungen (någon specialare mot om man ska ha till sig själv var det). SCF var trevliga och hjälpsamma, och specialaren var dokumenterad på hemsidan, men det fungerade inte ändå. Till slut inse att det använts en helt annorlunda mail-adress när ungen anmäldes till cykelklubben för 5år sedan… Så felet är på min sida. Skämmas.

Hela processen är bra beskriven på SCF, men det är omständigt. Det måste gå att få det mer strömlinjeformat och intuitivt.

Tror det ligger mycket i det här med Trösklar.

Är man seriöst satsande cyklist så är detta inget problem, man lägger ändå så mycket tid, pengar och energi på idrotten att den här licensfrågan inte är nåt speciellt.

Är man däremot motionär som är sugen på att racea lite, för att prova på, och man inte är riktigt säker på "är detta nåt för mig?" så kan det här spela roll.

Men det finns också andra "barriärer" för att börja tävla. Kör man tex cykelcross för första gången som fullvuxen gubbe så blir det väldigt tydligt hur kass man är(det hände en kompis...). Detta har ju inget att göra med nån byråkrati utan hur deltagandet ser ut, men kan tänka mig att många ändå tappar sugen av detta.

Är man seriöst satsande cyklist så är detta inget problem, man lägger ändå så mycket tid, pengar och energi på idrotten att den här licensfrågan inte är nåt speciellt.

Är man däremot motionär som är sugen på att racea lite, för att prova på, och man inte är riktigt säker på "är detta nåt för mig?" så kan det här spela roll.

Men det finns också andra "barriärer" för att börja tävla. Kör man tex cykelcross för första gången som fullvuxen gubbe så blir det väldigt tydligt hur kass man är(det hände en kompis...). Detta har ju inget att göra med nån byråkrati utan hur deltagandet ser ut, men kan tänka mig att många ändå tappar sugen av detta.
Om du inte hänger med är det för att du har en för billig cykel! Som någon argumerade för i en annan tråd… :-)

Jag funderar på att ställa upp i sportklass någon gång i sommar i XCO. Jag är ändå alltid på plats med grabben, och grabben tycker att det skulle vara roligt att se gubben köra. I och med att vi är inne i det, så är det inte så stor tröskel för mig. Tror jag kan ta en engångslicens och hyra chip på plats.

Men startfältet är litet och brukar bestå av folk som lika gärna kunde köra i vanlig tävlingsklass, så det kommer bli en total förnedring. Men jag kan ta det, och garva åt det. Tack och lov är ofta banorna typ samma som p/f11-12.

Chansen att få med en motionärskompis tex från klubben till en XCO känns helt obefintlig. Dyrt, krångligt, kort tävlingstid, litet startfält som kör ifrån dig direkt, osv. Jag vet inte hur SCF ska komma till rätta med det, eller om de ens är intresserade av gubb- och tant-motionärer.

Men hade den administrativa tröskeln varit lägre så hade man kanske testat sin första tävling tidigare, och fler som inte lever för 100% cykling hade kanske tävlat, så då hade det kanske inte varit samma "jag vs eliten"-känsla på det hela.

Om du inte hänger med är det för att du har en för billig cykel! Som någon argumerade för i en annan tråd… :-)

Jag funderar på att ställa upp i sportklass någon gång i sommar i XCO. Jag är ändå alltid på plats med grabben, och grabben tycker att det skulle vara roligt att se gubben köra. I och med att vi är inne i det, så är det inte så stor tröskel för mig. Tror jag kan ta en engångslicens och hyra chip på plats.

Men startfältet är litet och brukar bestå av folk som lika gärna kunde köra i vanlig tävlingsklass, så det kommer bli en total förnedring. Men jag kan ta det, och garva åt det. Tack och lov är ofta banorna typ samma som p/f11-12.

Chansen att få med en motionärskompis tex från klubben till en XCO känns helt obefintlig. Dyrt, krångligt, kort tävlingstid, litet startfält som kör ifrån dig direkt, osv. Jag vet inte hur SCF ska komma till rätta med det, eller om de ens är intresserade av gubb- och tant-motionärer.
Jag kör på en riktigt gammal cykel så jag har nåt att skylla på när jag kommer sist; jag kan vara "vinnare" i min egen veteranklass med en deltagare...

Men hade den administrativa tröskeln varit lägre så hade man kanske testat sin första tävling tidigare, och fler som inte lever för 100% cykling hade kanske tävlat, så då hade det kanske inte varit samma "jag vs eliten"-känsla på det hela.
Jag själv tycker ju att tävla mountainbike är det roligaste som finns och förstår inte varför andra som cyklar mycket Mtb inte också tycker det? Jag tävlar alltid mot mig själv men vill ju också klå andra deltagare, och man hittar lite referenser, denna tävlingen är jag 1 minut efter den personen och 30 sekunder före denne etc.

Jag återupptäckte MTB som fullvuxen 30+are och passerade min prime innan jag började tävla men har sett krympande startklasser i H30 för varje år, speciellt efter pandemin. Man ser ju många stravasegmentsjagare där ute som aldrig ställer upp i tävlingar.

När det kommer till långloppen förstår jag inte sportklassen över huvudtaget, det är samma distans och bana som tävlingsklasserna, sen kanske det är problematiskt med de som börjar som jag i vuxen ålder och vill tävla men inte fyllt 30 utan hamnar per definition i elitklass.

Lägre trösklar tror jag absolut är en grej som borde vara av intresse, och jag förstår inte varför man inte får en licens så fort man blir medlem i en klubb. Man är ju inte med i fotbollsklubb utan att spela match tänker jag.

Jag själv tycker ju att tävla mountainbike är det roligaste som finns och förstår inte varför andra som cyklar mycket Mtb inte också tycker det? Jag tävlar alltid mot mig själv men vill ju också klå andra deltagare, och man hittar lite referenser, denna tävlingen är jag 1 minut efter den personen och 30 sekunder före denne etc.

Jag återupptäckte MTB som fullvuxen 30+are och passerade min prime innan jag började tävla men har sett krympande startklasser i H30 för varje år, speciellt efter pandemin. Man ser ju många stravasegmentsjagare där ute som aldrig ställer upp i tävlingar.
Jag var mer eller mindre helt grön på MTB när jag började som 30+

Hade väldigt kul på SBR när dom fanns, även om jag alltid var bland dom långsamaste. Men då handlade det minst lika mycket om att "våga köra döds" som att räkna tid.

ESS (numera Swecup Enduro) hade nog också lägre tröskel förr, inte för att det är så jobbigt att skaffa motionslicens, det är nog kanske mest bara grejen.
Man drog upp ett gäng och drack lite öl och cyklade enduro en helg.

Har väl egenligen väldigt lite med SCF att göra, men det saknas lite återväxt i "gubbrejsar"-klassen.
Eller så har SCF lyckats för bra. Dagens kids kommer in snabba som tusan med en jäkligt seriös tävlingsinställning.

Det där med att kunna testa på smidigt skulle de kunna lära av orienteringen. Har aldrig sysslat med det förrän hela sambons sida drog med mig. Typ 250 kr för en bana inkl hyra av stämpelpinne på i stort sett alla tävlingar från oringen till Hackebackeskogens klubbmästerskap samtidigt som barnen kör sina banor. Med SCF:s inställning och krångel hade jag aldrig testat.

Sen är det ju inte helt av jämförbart, men ändå...

Just cykelcross tycker jag det är väldigt låga barriärer för att prova på. Det är just pga de träningstävlingsserier som finns utanför SCFs omsorg. Någon tar på sig att lägga en bana. Man träffas och kör ~40 minuter och sedan skapas resultatlistan utifrån att man lägger cykeln i den ordning man kom i mål. Eventuellt varvade cyklister lägger sina cyklar i en egen rad. Där brukar jag lägga min. Sedan fikar man och snackar skit efteråt. Eftersom banan är kort (3-4 km) så ser man övriga cyklister, även om man inte hänger med i tätens tempo. Oftast hittar man andra cyklister som är ungefär lika starka som man kan ha en intern kamp med längre bak i fältet. Enkelt och prestigelöst. Tänk om SCF kunde tillåta licensierade cyklister att delta i sådana arrangemang. Som tur är har de hittills sett genom fingrarna med det.

Fan vet om det är särskilt många fler som kommer att tävla även om trösklarna blir lägre. Missförstå mig rätt, det är bra om det blir enklare, men min känsla är att de jag har träffat som är duktiga och starka cyklister i veteranklass kör motionslopp enbart, kanske för att ”tävling” känns så stort och seriöst när man börjar med en sport i medelåldern, utan att ha en bakgrund som ung tävlande. De flesta är väl över femtio eller åtminstone fyrtio inom breddcyklingen i Sverige? Det är i alla fall en extremt gubbtung idrott.

Någon jämförde med fotboll, och jag tror att tröskeln för att tävla där är lägre eftersom många har spelat pojk- och flickfotboll och vet hur en match ser ut och hur det känns. Det känns kanske inte så allvarligt som att stå på startlinjen med en cykel och tänka att man är med i girot och att man måste prestera. För det vill man väl, annars finns ju redan motionsloppen?

Jag har själv varit sugen på att börja tävla men har ingen vinnarskalle alls och kommer antagligen bara att tappa sugen. Tycker att det är tillräckligt hetsigt på motionslopp med klungorna som drar iväg fort som bara den och har ”ambitioner”. Gud vad ångestframkallande. 😅

Just cykelcross tycker jag det är väldigt låga barriärer för att prova på. Det är just pga de träningstävlingsserier som finns utanför SCFs omsorg. Någon tar på sig att lägga en bana. Man träffas och kör ~40 minuter och sedan skapas resultatlistan utifrån att man lägger cykeln i den ordning man kom i mål. Eventuellt varvade cyklister lägger sina cyklar i en egen rad. Där brukar jag lägga min. Sedan fikar man och snackar skit efteråt. Eftersom banan är kort (3-4 km) så ser man övriga cyklister, även om man inte hänger med i tätens tempo. Oftast hittar man andra cyklister som är ungefär lika starka som man kan ha en intern kamp med längre bak i fältet. Enkelt och prestigelöst. Tänk om SCF kunde tillåta licensierade cyklister att delta i sådana arrangemang. Som tur är har de hittills sett genom fingrarna med det.
Verkar väldigt mysigt, var händer detta?

Verkar väldigt mysigt, var händer detta?
I Stockholmstrakten körs sedan gammalt Kompiscrossen och sedan ett par år även Mälarcrossen. Den senare har tagit över mer och mer. I Göteborg kördes iallafall tidigare något som gick under benämningen Introcross, men intresset där verkar ha svalnat betydligt. I Skåne kördes Musette Cross Cup, men har inte sett något om det i år. Samtliga har haft liknande upplägg.

🤫
Avslöja det inte för SCF!
Ganska övertygad om att de känner till det, men ser genom fingrarna. Många arrangörer och deltagare har även varit delaktiga i att arrangera SWE Cup o.d. Utan dessa eldsjälar, kan troligtvis hela sektionen läggas ner.
Även Keps Cup Mtb körs på samma sätt. Enkla arrangemang, såväl licensierade som olicencierade är med och SCF är inte inblandade.

Ganska övertygad om att de känner till det, men ser genom fingrarna. Många arrangörer och deltagare har även varit delaktiga i att arrangera SWE Cup o.d. Utan dessa eldsjälar, kan troligtvis hela sektionen läggas ner.
Även Keps Cup Mtb körs på samma sätt. Enkla arrangemang, såväl licensierade som olicencierade är med och SCF är inte inblandade.
Det bryter inte mot några regler då man inte publicerar någon resultatlista. SCF ser det helt enkelt inte som tävlingar och bryr sig då inte.

I Stockholmstrakten körs sedan gammalt Kompiscrossen och sedan ett par år även Mälarcrossen. Den senare har tagit över mer och mer. I Göteborg kördes iallafall tidigare något som gick under benämningen Introcross, men intresset där verkar ha svalnat betydligt. I Skåne kördes Musette Cross Cup, men har inte sett något om det i år. Samtliga har haft liknande upplägg.
Musette Cross Cup är nedlagt. När det kördes var det åtminstone sista åren elektronisk tidtagning och rätt seriöst upplevde jag, även om kanske tävlingar i Danmark är ännu seriösare.

Tänk om alla småtävl... jag menar motionslopp hade kunnat vända sig till SCF för att få låna tidtagning i stället för orienteringsvärlden. Färdigt startpaket för arrangören och fler medlemmar till SCF. Win-Win. Fast det skulle förutsätta att SCF har förståelse för att småarr inte kan uppfylla samma krav som seedande tävlingar.

Tillbaka
Topp