[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Ni som använder 12v-triggers, behövs dom?
Har aldrig använt 12v triggers förrän jag skaffa Fosi prylarna. Enda som skiljer imho är att det är mindre anstränging med dem (Färre knapptryck)
+1
Jag har det mellan försteg(Ultra) och två (mono-)slutsteg(B100), försteget går ned i stby på någon/några minuter och startar sedan automatiskt när det kommer en insignal eller via appen.
Det följde med en sladd till varje slutsteg och eftersom kontakterna är stackbara funkar det med den enda utgången på Ultran.

Letar för närvarande någon form av källa, t.ex CD eller en nätverkstransport, vilket inte verkar vara det enklaste med tanke på mina designkrav samt att transporten skall klara av en 8tb disk.
WiiM Ultra har en USB-kontakt som skall klarar stora volymer, exakt hur mkt vet jag inte.
Jag har ett USB-minne på 64(?)GB i min med en hel del FLAC-rippade CDar,
första ggn stog den och indexerade ganska länge, men sedan funkar det direkt
Det finns lite mer att läsa om USB hos WiiM

Min Loxjie har stått på flera år i sträck utan att det stört. Misstänker att strömförbrukningen är rätt lik oavset om den är "på men tyst" eller "standby" då det ändå finns förluster i strömadaptern.
jag brukar stänga av för natten.
Min förr-förra surroundreceiver hade en standbyförbrukning på ~45W, alltså när jag hade stängt av den med fjärren.
Sedan dess bryter även jag strömmen för natten, när jag reser bort o likn

Kanske brusar en del om analoga ingångar står på standby?
En sådan oro går förstås att stilla med shopping, tex
s-l1200.jpg

Min förr-förra surroundreceiver hade en standbyförbrukning på ~45W, alltså när jag hade stängt av den med fjärren.
Sedan dess bryter även jag strömmen för natten, när jag reser bort o likn
Jo, men riktiga receiver gör nåt liknande, om man har alla uppkopplade funktioner på. Den är dock från 2010, så inget uppkopplat fungerar längre, och det går tack och lov att avaktivera helt.

Sen har jag också den "på men tyst" rätt ofta då jag startar den via musikspelning på distans, men den stängs av varje kväll via en hemmasnickrad uppkopplad IR-sändare.

Det finns komenteringar på ett mera hifi relaterat forum där dom har komenterat på lite finnare moduler och dom är inte nöjda i vad mätningarna visar vid lite högre frekvenser och problemet är att dom mäts med för liten effekt allt från 5 watt upp till 50 watt och mäts dom vid högre effekt så ser man direkt hur dom börjar att dista.
Du kan testa att spela brutalt starkt och se om diskanten går upp i rök den brukar gå först vid dist.
Och jag personligen skulle inte ens köpa det ni höjer till skyarna jag gillar klass AB,H,G Steg som ger kraft Klass D får vänta några år till.Möjligen att man skulle kunna använda nåt klass D steg i nån soround kanal .
Jag bor i lägenhet och har inte behov/samvete att spela brutalt starkt.
Nyare välkonstruerade klass d steg brukar ha någon form av filter för att hålla nere disteni toppen.
Mina högtalare är väldigt avslöjande just i diskanten. Finns det minsta lilla brus eller oljud i signalen hör man det, men med topping steget är det faktiskt knäpptyst. Men med Icepower slutsteget hör man lite brus i just övre registret.
Sen låter även Icepower lite”platt” i toppen.

WiiM Ultra har en USB-kontakt som skall klarar stora volymer, exakt hur mkt vet jag inte.
Jag har ett USB-minne på 64(?)GB i min med en hel del FLAC-rippade CDar,
första ggn stog den och indexerade ganska länge, men sedan funkar det direkt
Det finns lite mer att läsa om USB hos WiiM

Är för närvarande ganska involverad i diskussionerna som pågår inom Fosi Communityn om deras kommande streamer (verkar som att de jobbar på två varianter av den) och jag är inte ensam om att vilja se en usb port som klarar av större diskar än 2tb. Preliminära släppdatumet för S3 och S3 lite verkar vara Januari 2026, så jag har inte direkt någon brådska och matchar designen deras Z serie, så är risken överhängande att det blir den.

Jag bor i lägenhet och har inte behov/samvete att spela brutalt starkt.
Nyare välkonstruerade klass d steg brukar ha någon form av filter för att hålla nere disteni toppen.
Mina högtalare är väldigt avslöjande just i diskanten. Finns det minsta lilla brus eller oljud i signalen hör man det, men med topping steget är det faktiskt knäpptyst. Men med Icepower slutsteget hör man lite brus i just övre registret.
Sen låter även Icepower lite”platt” i toppen.
<iframe width="1536" height="864" src="
" title="Marantz AMP 10 Review! Better Than an XTZ A2-400? 🔥🔥" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Visa bilaga 804380

@HåkanC

Hittade en bild på en av Streamer enheterna Fosi jobbar på. De siktar på de "vanliga" stöden som Roon Ready, Spotify connect, Tidal connect osv
Alla nya streamers är lite av en besvikelse tills det står

MULTIROOM: That standardized protocol that all your other devices support.
APP: Download that standardized streamer app you probably already have

Beror väl lite på vad man har för behov?
1. Multiroom
2. Färre appar
3. Att enheten ska vara användbar när bolaget lagt ner appen.

I stor sett alla streamers kommer väl med nåt eget stöd för multiroom, men det blir ju lite poänglöst när grejerna inte pratar med varandra.

Det är ju lite som att hela cykelvärlden skulle fungera som Cannondale.

1. Multiroom
2. Färre appar

I stor sett alla streamers kommer väl med nåt eget stöd för multiroom, men det blir ju lite poänglöst när grejerna inte pratar med varandra.

Många streamers, eller i alla fall multiroom högtalare, använder linkplay. De kan ju dock ha inbyggda spärrar så att de inte ska funka.
Framförallt tycker jag att de missar ett tillfälle att ta marknad genom att inte säga att "vi funkar tillsammans". Åtminstone jag har aktivt valt att inte köpa Audio Pro pga det...

Många streamers, eller i alla fall multiroom högtalare, använder linkplay. De kan ju dock ha inbyggda spärrar så att de inte ska funka.
Framförallt tycker jag att de missar ett tillfälle att ta marknad genom att inte säga att "vi funkar tillsammans". Åtminstone jag har aktivt valt att inte köpa Audio Pro pga det...
Vilka, förutom gamla generationen AP och gamla generationen Arylic? Och Wiim då såklart...

Edit: Eller ja, många har byggt egna lösningar ovanpå Linkplay. Men vilka säger "vi stödjer Linkplay", och fungerar faktiskt med andra tillverkares enheter?

Om du syftar på att den verkar vara så effektiv att det borde vara klass D. I den artikeln du hänvisar till skriver Amir:
Visa bilaga 804407
Men Amirs egna mätningar visar ju att B100 inte är en "vanlig" klass-B åtminstone, jag tänker då ffa på den låga distorsionen vid låga effekter
index.php

och
index.php

Den vanliga anledningen till att man använder klass-A/B istf klass-B i förstärkare är ju för att slippa övergångsdistorsionen vid låga effekter.

Men oavsett det är ljudet från B100 bra, riktigt bra!

Men Topping borde sälja den i en 2-kanals version med inbyggd nätdel. Istf mono och separat nätdel som den är nu
index.php

Vilka, förutom gamla generationen AP och gamla generationen Arylic? Och Wiim då såklart...

Edit: Eller ja, många har byggt egna lösningar ovanpå Linkplay. Men vilka säger "vi stödjer Linkplay", och fungerar faktiskt med andra tillverkares enheter?
Nä, det är ju lite det som är problemet, det är ingen som säger "stödjer linkplay".
Nya AP är, som det verkar, väldigt lik wiim, tidiga recensions exemplar hade till och med wiimloggan på sig. Denna togs sedan bort, och när jag frågade AP om de nya funkade med Wiim fick jag ett nej till svar.

Screenshot_20251119-085604.webp

En bit ner på sidan finns en lista på märken som jobbar med linkplay, några av dessa är högtakartillverkare som finns i Sverige.

Nä, det är ju lite det som är problemet, det är ingen som säger "stödjer linkplay".
Nya AP är, som det verkar, väldigt lik wiim, tidiga recensions exemplar hade till och med wiimloggan på sig. Denna togs sedan bort, och när jag frågade AP om de nya funkade med Wiim fick jag ett nej till svar.

Visa bilaga 804425

En bit ner på sidan finns en lista på märken som jobbar med linkplay, några av dessa är högtakartillverkare som finns i Sverige.

Snygg inzoom, den hade jag missat.

Men ja, ungefär samtidigt som AP backade och ändrade Wiim till Linkplay så kom det en uppdatering till Wiim-appen som tog bort stöd för gamla (dvs nuvarande) AP-enheter.
Många klagade, och då sas det vara "by accident" och stödet kom tillbaka i nästa uppdatering, men det finns en del tankar på diverse forum att sammarbetet mellan Wiim och AP inte är som det borde.

Så jag tror inte kompabilitet på multiroom blir "bra" fören det kommer en standard som inte ägs av en kommersiell part. Hur det nu ska gå till.

Det här är lite som VHS vs Betamax men vi har 20+ krigande alternativ 😆

Är det någon här som har erfarenhet av hifiberrys förstärkare för att göra något kul med en rpi?
Har satt ihop en enkel musikstreamer åt en kompis baserad på en RPi3 och en hifiberry-hatt (DAC, RCA ut). Den gör vad den ska och tuffar på. Den används för Spotify Connect alt. Airplay. Har behövt ladda om OS en gång på 4 år för att nå't skumt hade hänt (den startade inte om som den skulle).

Har du tänkt att använda Hifiberrys OS så läs på lite. D underhåller inte den stabila grenen längre utan lägger alla resurser på att göra en stor omskrivning till Hifiberry 4, men såvitt jag vet är den fortfarande under utveckling.

Har inte gjort nå't med förstärkarhattarna.

1. Multiroom
2. Färre appar

1. Hur många är det som verkligen använder en sådan funktion? Jag har definitivt ingen användning för den...

2. Beror lite på vad du menar med appar. Om du menar stöd för en viss tjänst, så håller jag med dig till fullo.
Men pratar vi appar i form av fjärrstyrning, så kan jag någonstans acceptera alla dessa olika system eftersom varje bolag försöker ge sina användare den bästa möjliga upplevelsen (sen att över 50% av dem misslyckas fatalt är en annan femma)

3. Tycker det är väldigt tråkigt att inte fler anammar open source alternativ så som MPD eller Lyrion music server (fd Logitech media server) Men det är väl den vägen vi går då många av bolagen siktar på att göra något liknande som Apple, med påföljd att vi får apparater som inte kan kommunicera med varandra eller att de helt sonika slutar fungera.
Vill minnas att Sonos fick en hel del skit för det sistnämnda, för några år sedan...

1. Hur många är det som verkligen använder en sådan funktion? Jag har definitivt ingen användning för den...
Alla som inte bor i ettor, tänker jag? 😆

Nej men jag har mycket angränsande rum som man rör sig mellan, och det blir klar en bättre lyssningsupplevelse med två lagom anläggningar som syncar, än att höra något försöka spela från rummet bredvid. Bonus är att man då kan ha rimlig volym på flera ställen, istället för att spränga öronen på andra som råkar gå förbi.

Främst gillar jag egentligen designen bakom Chromecast, då man kan ha flera olika grupper sparade samtidigt. Wiim är lite stelare och mer tänkt för "permamenta" grupperingar.

Jag har varit lockad av multi-room sedan innan det fanns färdiga trådlösa lösningar för det.

Det är det enda jag använder 😃 7 strömmingspunkter spridda i huset.

Jag har en anläggning som jag kan sitta och lyssna på, men det händer aldrig...

Edit: tex på morgonen är det multiroom som är "klockradio" och väcker mig med P1

Senast ändrad:
Alla som inte bor i ettor, tänker jag? 😆

Nej men jag har mycket angränsande rum som man rör sig mellan, och det blir klar en bättre lyssningsupplevelse med två lagom anläggningar som syncar, än att höra något försöka spela från rummet bredvid. Bonus är att man då kan ha rimlig volym på flera ställen, istället för att spränga öronen på andra som råkar gå förbi.

Främst gillar jag egentligen designen bakom Chromecast, då man kan ha flera olika grupper sparade samtidigt. Wiim är lite stelare och mer tänkt för "permamenta" grupperingar.

Jag har varit lockad av multi-room sedan innan det fanns färdiga trådlösa lösningar för det.
Det är det enda jag använder 😃 7 strömmingspunkter spridda i huset.

Jag har en anläggning som jag kan sitta och lyssna på, men det händer aldrig...

Edit: tex på morgonen är det multiroom som är "klockradio" och väcker mig med P1

Då är jag nog helt enkelt för gammalmodig av mig... ;)
Har satt volymen så att det är behagligt i lyssningsposition och så att det hörs överallt i bostaden.

Då bor du för litet.
Eller jag för opraktiskt 🙂

Har väldigt dålig spridning från stora anläggningen runt till resten av huset.

Runt 100kvadrat fördelat på 3 rum...
Högtalarna pekar rakt mot dörröppningarna till övriga lägenheten. (sen hjälper det till att huset är byggt på 1920talet och ombyggt på 50talet)

Runt 100kvadrat fördelat på 3 rum...
Högtalarna pekar rakt mot dörröppningarna till övriga lägenheten. (sen hjälper det till att huset är byggt på 1920talet och ombyggt på 50talet)
Så en etta, från ett rent akustiskt perspektiv 😛

8 musikspelande rum på 3 våningar, stora högtalarna tyvärr inte vända mot någon dörr.

Testade hur "framtidssäkra" mina old-gen Audio Pro's är genom att köra som som rena aktiva högtalare bakom en Wiim Mini.

Sådär, måste jag tyvärr säga. Rätt mycket brus medans dom är på, och det verkar inte vara någon automatisk trigger som väcker dom när det spelas ljud.

Fungerar för en högtalare man har fri tillgång till såklart, men hade tankar på att köpa en C10 och ställa på ett köksskåp, det blir det inget med.

Kan inte påstå att jag använt massor av andra aktiva högtalare, men samtliga har fungerat bättre.

Hoppas även att gammel-appen hålls vid liv ett tag då det är enda sättet att ändra inställningar.
"It will continue receiving security and bug fix updates for the foreseeable future."
Vad det nu kan vara.

Ny fråga!
Högtalare köptes, och oavsett placebo eller ej tycker jag att de innebar ett lyft, både ljudmässigt och estetiskt.
IMG_20251124_195734619.webp
Nu har jag dock ett par gamla högtalare över kan jag tänkte ta ut till landet. Behöver därför en ny förstärkare för att kunna använda dem. Krav: billig(relativt krav, jag vet, men ni fattar vad jag menar)Kunna streama via Bluetooth. Ja, det var väl typ det.
Vad säger församlingen?
Ska också sägas att jag är i det närmaste analfabet när det kommer till sånt här, så tala med bönder på bönders vis...

Ny fråga!
Högtalare köptes, och oavsett placebo eller ej tycker jag att de innebar ett lyft, både ljudmässigt och estetiskt.
Visa bilaga 805341
Nu har jag dock ett par gamla högtalare över kan jag tänkte ta ut till landet. Behöver därför en ny förstärkare för att kunna använda dem. Krav: billig(relativt krav, jag vet, men ni fattar vad jag menar)Kunna streama via Bluetooth. Ja, det var väl typ det.
Vad säger församlingen?
Ska också sägas att jag är i det närmaste analfabet när det kommer till sånt här, så tala med bönder på bönders vis...
Jag tycker min sån här har funkat helt ok.

Har dock aldrig testat den över BT

Ny fråga!
Visa bilaga 805341
Vad säger församlingen?
HiFi är tveksamt men billigt i alla fall, köpte en sån här för att testa: https://www.amazon.se/Fasizi-superb...a9-acc9-e0dd0e32f9e9&pd_rd_i=B0B6FF59ZL&psc=1

1764140018519.webp

För under 300:- hade jag inga större förväntningar men det funkade över förväntan! Förvänta dig dock ingen jordbävningsskapande högt ljud på tungdrivna högtalare. Ska testa med bättre nätaggregat än det som följde med för att se om den orkar trycka på lite mer utan att den "kopplar" ner. Ville ha något som även kunde driva en sub. vilket denna gör. Finns ju en hel bunt liknande förstärkare på Amazon att välja mellan, gissar att de billiga är relativt lika.

Vad är det för högtalare du tänkt använda?

Ny fråga!
Visa bilaga 805341
Vad säger församlingen?
Sök på amazon eller Ali efter "bluetooth amplifier" så får du tex denna. Vill du komma ännu billigare och har ett gammalt 20 V dc nätagg liggandes någonstans så kan du köpa ett enbart förstärkarkort för kanske 200 kr. Det kommer att låta bra. Om du inte vill ha färgdisplayer och annat fint så ska du inte betala mer än några hundralappar

Sök på amazon eller Ali efter "bluetooth amplifier" så får du tex denna. Vill du komma ännu billigare och har ett gammalt 20 V dc nätagg liggandes någonstans så kan du köpa ett enbart förstärkarkort för kanske 200 kr. Det kommer att låta bra. Om du inte vill ha färgdisplayer och annat fint så ska du inte betala mer än några hundralappar

Toppen, tack för tips!
Högtalarna som ska drivas är dessa, misstänker att de inte är supertungdrivna.

Toppen, tack för tips!
Högtalarna som ska drivas är dessa, misstänker att de inte är supertungdrivna.
Loxije som tipsades om tidigare säljs även under Dynavoicenamn: https://www.brl.se/sv/artiklar/dyna...MIuNjh7aOPkQMVtpeDBx2JXRt5EAQYASABEgKx0_D_BwE

Jag har haft en Loxjie i flera år och den funkar kanon. Premiumpris för segmentet dock. Vill man betala hälften så mycket och klarar sig utan fjärr och digitala ingångar hade jag köpt en Fosi

Tillbaka
Topp