GoPro - köpråd

Apotekarnes

Aktiv medlem
GoPro - köpråd
Jag letar en begagnad GoPro med tillbehör till sonen men behöver lite köpråd. Jag är ute efter en begagnad (läs billig) kamera men behöver hjälp med att lägga ribban rätt. Hur tidig generation kan man köpa utan att det blir dumsnålt? Det går till exempel att hitta gopro hero 4 med mängder tillbehör väldigt billigt, men jag antar att det finns en anledning till det. Hur stor skillnad är det mellan t.ex. generation 4, 8 och 12? Jag menar när det gäller saker som upplösning, fps, skärpa, bildstabilisering, byggkvalitet och liknande.

GoPro - köpråd
Jag har en Hero 10 och är väldigt nöjd. Upplösningen är mer än tillräckligt och stabiliseringen är riktigt bra. Du bör kunna hitta den för inte allt för mycket pengar. Jag tror att det är värt pengarna att köpa några enduro-batterier dock. Batteritiden är väl det enda klagomålet jag har men vad jag vet verkar det vara ett problem oavsett märke och modell.

GoPro - köpråd
Köp inget innan generation 7 iaf. Bildstabiliseringen som kom med det gjorde att det faktiskt går att titta på filmerna efter utan kraftig åksjuka. Kanske överdrivet, men tyckte det var en mindre revolution. Sen efter det är väl mest hyr mycket 4K i hur många bilder i sekund det handlar om. För mig är 4K i 60 fps fullt tillräckligt. Blir bara jobbigt för datorn sen ändå att behandla och editera.

GoPro - köpråd
När det gäller tillbehör hade jag nog köpt gopros egna. Det känns generellt som att man behöver mindre än vad man tänker sig och de är bra kvalitet. Min erfarenhet med dem billiga tillbehören är att man ändå skaffar dem dyrare i slutändan. Kan dock finnas billigare alternativ av bra kvalitet som jag inte känner till. Hur som helst undvik kit:en med massor av billiga tillbehör som du förmodligen inte kommer använda ändå.

GoPro - köpråd
+1 på bildstabiliseringen. Den är ett absolut måste. Första generationen var sådär, jag hade siktat på en 8 och uppåt. Har själv en 9 och ser ingen anledning att byta för mina behov.

GoPro - köpråd
DJI Osmo Action 4 kan numera fås för cirkus 3200 kr. Har själv Gopro 9 o vill uppgradera till ngt mer tillförlitligt samt få riktig log-profil o 10 bitar eftersom jag är nördig. Har inte hittat ngt bättre (nytt) för pengarna.

GoPro - köpråd
GoPro - köpråd
Det står GoPro 11 v1 på den varianten för 2400 kr. Någon som vet vad det innebär?

Värt att tänka på att efter 11an har de inte gps längre.
Verkar vara ngn bärväska som följer med v2.

Kollade även på reddit o där gissar dom att den ena är tillverkad i Kina o den andra i Thailand. Olika tullar o tariffer beroende på marknad tydligen. Köp den billiga, antar jag?

GoPro - köpråd
Var det någon som köpte en GoPro 11 på Amazon? Kostar 2700 kr nu. Velar mellan en beggad 10:a med tillbehör eller en helt ny 11:a.....

GoPro - köpråd
Då kan du köpa den nu och ifall den blir billigare kommer du kunna returnera tom 31.01. eller få mellanskillnaden av Amazon.

Ah! Hade missat möjligheten till returen. Var ser du att Amazon kan betala mellanskillnaden? Är inte så van vid Amazons returer. Enda gången jag faktiskt velat returnera nåt skulle jag behövt skick prylen till Kina så det var bara att "suck it up".

Nu hade den gått upp till dryga 2 800 kr så lite händer ju....

GoPro - köpråd
GoPro - köpråd
Nästan så att jag skulle slå till själv, bara för att det var så billigt... Men jag tror jag väntar till black friday eller nå't o DJI Osmo Action 4 för jag vill bort från Gopro-träsket. Bra bild från Gopro när det funkar men jag vill ha något som funkar varje gång.

GoPro - köpråd
När man nu har en gopro på väg hem - vilka tillbehör är livsviktiga respektive ok kvalitet?

Vill ha sugkoppafäste till bilen respektive någon form av klammer så man kan skruva ett fäste i burstagen.
Sele antar jag man vill ha?
Hjälmfäste kör man väl typ 3M tejp plattor direkt på hjälmen?

Användningsområdena är spontant:
- cykel stig, lvg, utför
- bil gata och track days
- löpning på stig
- snowboard

framöver säkert också vattensport.

GoPro - köpråd
Gopro chesty eller liknande. Viktigt att den sitter stabilt och har en ordentlig platta fram (som på chestyn).

Jag har även Gopros handlebar mount som jag sätter på olika ställen på cykeln. Kul att variera. Här tror jag inte man ska snåla. Har aldrig hittat ngn annan dito som är bättre. Denna är väldigt stabil och tar många dimensioner.

Har en massa annat jox men dessa två är de jag använder mest. Har aldrig gopro:n på hjälmen. Tycker den kommer för högt upp då men det är väl en smaksak vad man vill.
1731228352435.png

GoPro - köpråd
Tack för intressant läsning i tråden! Ena sonen vill filma sin cykling och nu är det snart jul.

Något nytt att tänka på såhär ett år senare eller är det fortfarande generation 8 (eller till nöds ev 7) eller senare man ska köpa? Vad gör man med gps-funktionen som 12:an saknar?

Ska ju sägas att det är en extremt låg nivå vi pratar om kring tekniknörderiet här... Jag tänker att jag vill köpa begagnat även om det är lite kinkigt med elektronik. Har inte en aning om vad man gör när man väl filmat - vad använder man för att redigera filmer? Vi pratar om en extremt ointresserad 39-åring i kombination med en lagom tålmodig 11-åring med tillgång till en Macbook Pro från 2014 eller så...😛

GoPro - köpråd
Tack för intressant läsning i tråden! Ena sonen vill filma sin cykling och nu är det snart jul.

Något nytt att tänka på såhär ett år senare eller är det fortfarande generation 8 (eller till nöds ev 7) eller senare man ska köpa? Vad gör man med gps-funktionen som 12:an saknar?

Ska ju sägas att det är en extremt låg nivå vi pratar om kring tekniknörderiet här... Jag tänker att jag vill köpa begagnat även om det är lite kinkigt med elektronik. Har inte en aning om vad man gör när man väl filmat - vad använder man för att redigera filmer? Vi pratar om en extremt ointresserad 39-åring i kombination med en lagom tålmodig 11-åring med tillgång till en Macbook Pro från 2014 eller så...😛
Du vidrör det - det är när filmen är tagen som jobbet börjar. Sonen fick en GP11 - den har det ackumulerats lite film på sen dess, även om det ofta är "just det, nu hade det ju varit kul med om GP var med....
Problemet är vi kommer aldrig till nästa steg.
Har noll intresse av att prenumera på någon redigeringsmjukvara och vet inte hur jag smidigast ska exportera filmerna till dator respektive enkelt redigera.....Windows laptop finns som verktyg.....

GoPro - köpråd
Min son fick en 12 i år. Jag valde mellan 11, 12 och 13. Jag tror att det var med 11 att bättre batterier kam som funkar bättre i kylan. Bildmässigt är det nästan ingen skillnad mellan dom tre. När det fanns en bra pris på 12 köpte jag den (blev 100 euro dyrare två veckor senare). Jag trodde att GPS inte behövdes men nu säger sonen att han vill ser hastigheten, som man kan lägga till i bild i appen.

Man laddar ner videos till en app på mobilen. Av någon anledning är de gömt. Man kan bara ser dom i appen. Man måste exportera till mobilen för att kunna ser dom med andra appar eller exportera, antar jag. Sonen har redigerat lite i appen, jag i en annan app. Jag har också GoPro mjukvara på min MacBook, men officiellt är stödet bort sedan slutet av 2024. Riktigt konstigt att bara erbjuda redigering på en mobil med små skärm (eller en padda, om man skulle kunna jag en).

Sonen är mycket nöjd. Jag också, nu kan jag ser hur han bombar nedför Kristin där jag bara våga köra i halva hastigheten.

GoPro - köpråd
Litet black week-tips. DJI Osmo Action 4 o 5 är billiga just nu på Amazon. Har följt dessa under ett års tid och vart redo med köpknappen. Nu tryckte jag hem en Action 4 för 2000 kr. Blir nog inte så mkt bättre pris/prestanda-ratio än så.

Har för övrigt inte hittat ngn anledning att välja Action 5 eller 6 över 4 för MTB-åka. Minst lika bra bildkvalitét i 4:an enligt många testare.

GoPro - köpråd
Litet black week-tips. DJI Osmo Action 4 o 5 är billiga just nu på Amazon. Har följt dessa under ett års tid och vart redo med köpknappen. Nu tryckte jag hem en Action 4 för 2000 kr. Blir nog inte så mkt bättre pris/prestanda-ratio än så.

Har för övrigt inte hittat ngn anledning att välja Action 5 eller 6 över 4 för MTB-åka. Minst lika bra bildkvalitét i 4:an enligt många testare.
Tack!
Har sneglat på beggad Gopro ett tag men slog ifrån mig tanken på ännu en pryl.
Men nu slog jag ändå till.

Senast ändrad:
GoPro - köpråd
Nu är mina barn vuxna och långt ifrån prylmänniskor. Antagligen ser de pappa som ett avskräckande prylexempel.

Jag vill har så få prylar som mögligt. En GoPro är dock en riktigt kul pryl, så jag har tur att sonen ville har en. Och nu vi har gruscyklar behöver man nästan har en cykeldator till navigering. Där har jag tur att min fru ville har en. Hon säger dock varje gång när jag klagar när hon har problem med hennes Garmin att jag själva också borde har en.

GoPro - köpråd
@glitch och @Berk , tack för återkopplingen! Jag tappade nog både tråden och suget efter lite funderingar... Lutar åt klätterkurs åt sonen i julklapp istället - känns som det ger mer över tid. De där elektriska prylarna som används ett litet tag och sedan blir liggande har jag stark vilja att undvika. Ser verkligen att det hade varit roligt, men tröskeln känns för hög för mig som knappt orkar krypa när det kommer till elektriska konsumentprylar.😛

GoPro - köpråd
Du vidrör det - det är när filmen är tagen som jobbet börjar. Sonen fick en GP11 - den har det ackumulerats lite film på sen dess, även om det ofta är "just det, nu hade det ju varit kul med om GP var med....
Problemet är vi kommer aldrig till nästa steg.
Har noll intresse av att prenumera på någon redigeringsmjukvara och vet inte hur jag smidigast ska exportera filmerna till dator respektive enkelt redigera.....Windows laptop finns som verktyg.....
Exakt här finns det ju en möjlighet för AI att steppa upp: välj vilka klipp man vill ha, hur lång editen skall vara , vilken typ av musiksättning, viken typ av filter ("vibe") etc och sen slänger AI'n ihop efter önskemål (som kan redigeras efter hand). Kan man "skapa" riktiga låtar i musik-AI-program med endast tre prompt-rader utan att ladda upp något eget material alls så borde ju en AI Edit Creator med eget footage och royalty-fri musik vara en baggis.

Jag sitter också med massa material från familjesemestrar etc, och även om jag tycker att det går rätt enkelt att klippa ihop något snabbt i GoPros egna app så orkar_jag_bara_inte. Då jag vet detta om mig själv filmar jag inget med GoPro'n längre, och har således inget sug efter att köpa nya häftiga modeller. Det hade kanske varit annorlunda om det hade funnits en bra AI-driven klippare.

GoPro - köpråd
@glitch och @Berk , tack för återkopplingen! Jag tappade nog både tråden och suget efter lite funderingar... Lutar åt klätterkurs åt sonen i julklapp istället - känns som det ger mer över tid. De där elektriska prylarna som används ett litet tag och sedan blir liggande har jag stark vilja att undvika. Ser verkligen att det hade varit roligt, men tröskeln känns för hög för mig som knappt orkar krypa när det kommer till elektriska konsumentprylar.😛

Ja,jag tycker också inte om prylar som blir liggandes. Men sonen har använt sin gopro nästan varje gång han kör liftburen sedan han fick den i Maj. Och också ofta när han kör hopplinjer. Vid vanlig stigcykling är det dock mindre intressant.

GoPro - köpråd
Exakt här finns det ju en möjlighet för AI att steppa upp: välj vilka klipp man vill ha, hur lång editen skall vara , vilken typ av musiksättning, viken typ av filter ("vibe") etc och sen slänger AI'n ihop efter önskemål (som kan redigeras efter hand). Kan man "skapa" riktiga låtar i musik-AI-program med endast tre prompt-rader utan att ladda upp något eget material alls så borde ju en AI Edit Creator med eget footage och royalty-fri musik vara en baggis.

Jag sitter också med massa material från familjesemestrar etc, och även om jag tycker att det går rätt enkelt att klippa ihop något snabbt i GoPros egna app så orkar_jag_bara_inte. Då jag vet detta om mig själv filmar jag inget med GoPro'n längre, och har således inget sug efter att köpa nya häftiga modeller. Det hade kanske varit annorlunda om det hade funnits en bra AI-driven klippare.
Finns redan. T ex iMovie i iPhone eller DJIs / Gopros egna appar. De blir bara bättre med tiden tycker jag.

Tillbaka
Topp