[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Bara knaggelis under morgonen i Trysil. Vände hem igen och åkte utförs istället. Hade säkert blivit helt OK senare under dagen när det mjukats upp.

IMG_3267.webp

Bara knaggelis under morgonen i Trysil. Vände hem igen och åkte utförs istället. Hade säkert blivit helt OK senare under dagen när det mjukats upp.

Visa bilaga 762593
Avslutade längdsäsongen med en kort runda vid Högfjället i Sälen på vägen hem. 10 grader varmt, så rätt blöta spår. Måste upp på högre höjd eller längre upp i landet nu för att kunna åka bra.

Fortfarande fina förhållanden här i norr. Men jag tror att snön som kom i förrgår var det sista riktiga påfyllet. Nu, med temperatur upp mot 10 grader, blir det kanske isklister eller vanlig klister (mao skate) resten av säsongen.
IMG_20250415_130923.webp

Väldigt bra pris på Swix D1-stavar på XXL:

Jag åkte med dem när jag hyrde skateutrustning i Bruksvallarna och skulle säga att dem är mer än tillräckligt styva och lätta för en motionär. Stor skillnad mot mina Leki i 800-900 kronors-klassen. Jag beställde själv 2 par.

Väldigt bra pris på Swix D1-stavar på XXL:

Jag åkte med dem när jag hyrde skateutrustning i Bruksvallarna och skulle säga att dem är mer än tillräckligt styva och lätta för en motionär. Stor skillnad mot mina Leki i 800-900 kronors-klassen. Jag beställde själv 2 par.
Slog till på ett par nu. Tycker det är lite lurigt vilka framför allt handremmar man gillar så testar lite olika.

Jag visste inte att det var obligatoriskt att skriva var det är 😀

Lärjedalens golfklubb. De hade dock inte hunnit spärra av greenerna så man fick passa sig lite. Blir lätt dålig stämning om man blåser rakt över greenen 😁

Vet någon hur det fungerar med sporet.no?
Är det bara att betala med Vipps och så löser det sig? Jag hittar inget sätt att skapa ett konto.

Vet någon hur det fungerar med sporet.no?
Är det bara att betala med Vipps och så löser det sig? Jag hittar inget sätt att skapa ett konto.
Svarar mig själv:
Vipps fungerade inte men kort gick fint. Fick klicka mig vidare ifrån betalningsalternativssidan för att sedan fylla i all info.

Skidföret i (grovt sett) södra halvan av landet ser ut att lämna lite att önska.

1766174416081.webp

Ja det är illa. Konstsnön har tom smält i Borås, kanske finns lite i Tranemo.

Och i fjällen har priserna för slalom gått upp enormt på bara några år. Så hobbies på snö kan man lika gärna lägga ned.

Inlandet av norra halvan av Norrland ser ut att ha tillräckligt med snö för att längdåkning bör funka.

Häverödals SK, strax utanför Hallstavik, tänkte jag i alla fall göra ett försök på i morgon. De ska ha ett cirka 700 meter långt konstsnöspår och det är inte så långt från Stockholm.

Litet off: En släkting ska ta sig runt 3 mil i Öppet spår eller vad det heter. Ingen ungdom, och det är svårt att lära gamla... Men vet ni kunniga någon BRA, lättfattlig hemsida om god teknik vid jag-tror diagonalåkning?

Tack GoranS!

Litet off: En släkting ska ta sig runt 3 mil i Öppet spår eller vad det heter. Ingen ungdom, och det är svårt att lära gamla... Men vet ni kunniga någon BRA, lättfattlig hemsida om god teknik vid jag-tror diagonalåkning?

Tack GoranS!
Nu har jag inte orkat kvalitetskolla på teknikvodeorna nu i natt, men Erik Wikström har en del på sin youtube.

Har för mig att han och Niklas Bergh gjorde några lite satsigare videos i vasaloppets regi också för ett antal år sedan.

Nu har jag inte orkat kvalitetskolla på teknikvodeorna nu i natt, men Erik Wikström har en del på sin youtube.

Har för mig att han och Niklas Bergh gjorde några lite satsigare videos i vasaloppets regi också för ett antal år sedan.
Vasaloppets youtube har vasaloppsskolan. Nog dem jag tänkte på. Här är ett exempel.

Lager157 t.ex har tjänsten att man filmar sig själv och skickar till dem och får en analys. Kostar några 100 tror jag. Kan va en idé om man vill testa, inte använt själv. Inte alltid helt lätt att se hur man åker själv om man inte filmar sig.

Idag var det någon hjälte som hade krängt på sig laggen och på något vis lyckats ta sig runt ett varv på el-tvåan vid Hallbystugan. Vi snackar alltså ospårat och ett snödjup på uppskattningsvis 10-15 millimeter. Då är man sugen.
1000013536.webp

Ja det är illa. Konstsnön har tom smält i Borås, kanske finns lite i Tranemo.
December var ju extremt mild för årstiden för andra året i rad, men jag såg på skidspår.se att både Tranemo, Lassalyckan, Borås skidstadion och Hestrastugan är på gång att öppna igen. Förhoppningsvis får vi åka lite skidor i år.

Här i de finare delarna av landet har vi nog fått en halvmeter snö bara idag, och det fortsätter snöa både fredag och lördag enl prognoserna!

December var ju extremt mild för årstiden för andra året i rad, men jag såg på skidspår.se att både Tranemo, Lassalyckan, Borås skidstadion och Hestrastugan är på gång att öppna igen. Förhoppningsvis får vi åka lite skidor i år.
Inte kollat men skulle tro alla har öppnat igen sen ett par dagar iaf. Nu ser prognosen lovande ut både för konstsnöproduktion och kanske tom ekologisk snö :)

Här i de finare delarna av landet har vi nog fått en halvmeter snö bara idag, och det fortsätter snöa både fredag och lördag enl prognoserna!
Underbart. Tyvärr är ju priset man får betala en oacceptabelt kort golfsäsong, annars hade jag gärna bott längre norrut.

Finfina spår i Högbo i em, fortfarande en del stormfälda träd som blockar vissa sektioner men det mesta är nog öppet i mor'n

Fint på golfbanan i Ågesta igår. Kom ut först efter lunch eftersom det var oklart när det skulle spåras. Lite uppkört och på nåt ställe gick stav igenom, men huvudsakligen riktigt bra. Blir nog en sväng imorgon också.

Skulle hinna ut i spåret innan snöfallet igår, men det startade snöa direkt när jag kom ut. Det resulterade i påfrysning i varje uppförsbacke. Är ruggat den enda metoden för att slippa det, eller finns det något annat trick?
(Dottern som åker med skins klarade sig, men jag är inte så sugen på att köpa nya skidor (och pjäxor) bara för sådana här tillfällen.)

Skulle hinna ut i spåret innan snöfallet igår, men det startade snöa direkt när jag kom ut. Det resulterade i påfrysning i varje uppförsbacke. Är ruggat den enda metoden för att slippa det, eller finns det något annat trick?
(Dottern som åker med skins klarade sig, men jag är inte så sugen på att köpa nya skidor (och pjäxor) bara för sådana här tillfällen.)

Nu har jag nästan ingen erfarenheter med valla men jag skulle tänka att man kör klister.

Stighudar är en annan lösning. Jag har Madshus Intelligrip som jag använde till fjällskidor. Funkar bra. Det behövs vax på för att undvika att snö fastnar på dom kring nollan. Men de sticker ner några millimeter. Så de bromsar vid glid om man inte har riktigt hög spänn.

Nu har vi fått snö i de fulare delarna av landet också ja. Jämfört med 5 plus och regn som är mer normalt på vintern är det ganska trevligt när man kan göra såna här turer från ytterdörren.
20260105_145547.webp

Vad har du för valla? Rugg är väl det proffsen kör med vid snöfall men borde väl gå med någon slags (kall?) burk med? Sen vet jag inte vad som är grejen med speciella "ruggskidor" för det finns väl. Men att bara skrapa bort vallan från vilken fästzon som helst och sandpappra lite borde väl gå.

Nu har jag nästan ingen erfarenheter med valla men jag skulle tänka att man kör klister.

Stighudar är en annan lösning. Jag har Madshus Intelligrip som jag använde till fjällskidor. Funkar bra. Det behövs vax på för att undvika att snö fastnar på dom kring nollan. Men de sticker ner några millimeter. Så de bromsar vid glid om man inte har riktigt hög spänn.
Klister i nysnö skulle jag starkt avråda ifrån

Är det mycket nysnö funkar inget speciellt bra. Svårt för skidorna att greppa nåt som inte sitter fast i nåt.

Som sagt har jag nästan ingen erfarenhet med valla.

Vad kör man på då?
Nysnö kan ju va svårt som sagt men är det några minus och snöar kan ju lämplig burk funka bra. I nysnö ska man välja lite kallare burk då än för äldre snö. Är det precis runt noll och snöar kan det ju vara relativt hopplöst och det är väl då man ska ha rugg?

Det är en sak, men att snön fastnar på undersidan av skidorna är ännu värre.
Absolut. Därför använder jag sällan klister. Turskidorna är vallningsfria Åsnes. De funkar rätt bra. Skinskidorna funkar också bra (sämre grepp/bär men ingen isbildning). Blanka skidor (där greppet hänger på att vallan greppar snön) använder jag inte i nysnö, annat än när det är kallt och jag ska åka skidspår (där det inte är lös snö).

Tillbaka
Topp